Eka kertaa Pariisiin, kaivataan ohjeita

Pariisiin, yes

MOi!

Lähdetään vaimon kanssa kahdestaan Pariisiin viideksi päiväksi marraskuussa.
Miten kannattaa mennä lentokeltältä hotellille? Paljonko maksaa taksi?
Hotellimme on Hotel Iliade Paris XVIII. Onko jollakin kokemuksia tästä hotellista? Minkälaisella alueella hotelli on? Uskaltaako siellä liikkua illallakin? Alla lyhyt hotellin esittelyteksti.
EIFFEL TOWER - 2.0 KILOMETRES / PARIS
Set in the Montmartre district of Paris, France, the Hotel Iliade Paris XVIII stands 700 metres from the Sacré Coeur Basilica and two kilometres from the Eiffel Tower.

Metroverkko näyttää tosi hyvältä, onko vaikea liikkua?
Paljonko maksaa useamman päivän kortti? Paljonko kertalippu?
Miten moneen päikkaa käy Visa-kortti? Tarviiko käteistä ottaa jo Suomesta mukaan?
Ei osata Ranskaa ollenkaan, osaako rahaakaan ottaa automaatista ilman ranskankielen taitoa?
Ymmärtääkö Pariisilaiset ollenkaan englantia?

Kaikki neuvota otamme ilomielin vastaan.

Odotamme malttamattomana reissu. Pariisi on kuulemma mahtava kaupunki!!!!

6

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osataan nykyisin....

      paljon paremmin enkkua kuin ennen. Metro on mun mielestä kätevä, oon käyttänyt sitä niin isäni kuin kaverinikin kanssa. En valitettavasti muista hintoja, mtuta sen verran muistan että kannattaa hankkia useamman päivän kortti, mikäli aiotte käyttää metroa muutenkin kuin yhtenä päivänä. Metro oli omasta mielestäni niin kätevä, että käytin sitä hyvin usein.

      Käteistä kannattaa ottaa tarpeeksi, sillä vaikka pankkiautomaatin saa valittua enkuksi, niin oikea valinta-nappi voi tuottaa ongelmia kuten mulla kävi Nizzassa. OK on kuitenkin "validir" ja se on helppo muistaa vihreästä väristä joten ei se automaattikaan niin kauhean ongelmallinen ole.

      Itse olen aina mennyt taksilla hotellille. Taksi oli muistaakseni 60 euroa lentokentältä Montmartren alueelle.

      • vielä....

        "Pariisi on kuulemma mahtava kaupunki!"

        Itse en todellakaan pettynyt, rakastuin siihen ja tuli hirveä ikävä ensimmäisen reissun lähtöpäivänä... Se tunnelma Pariisissa on mielestäni jotain ainutlaatuista, vaikka kauniimpia maisemia maailmasta toki löytyy tuhansittain. En tällä tarkoita että Pariisi olisi ruma, ei vaan erityisen kauniskaan, mutta tunnelmaa ja ilmapiiriä siellä rakastan yli kaiken


    • Macaron

      Lentokentältä hotellille kannattaa mennä paikallisjunalla RER B3. Se lähtee kentältä terminaalista 2. Lippu maksaa n. 8 €. Matkustatte Gare du Nord -asemalle, jossa vaihdatte metrolinja 4:ään ja jäätte pois päättärillä eli Porto de Clingancourt -asemalla. Hotellinne on aivan siinä vieressä.
      Pariisin metrokartan näet osoitteessa www.rapt.com.
      Pariisin metroa on helppo käyttää. Kertalippu maksaa 1,50€, kymmenen kertalipun nippu (carnet)11,10€. Yksi lippu on voimassa puolitoista tuntia kunhan ette nouse välillä maan pinnalle. Metrokartasta näkee miltä asemilta on maanalainen yhteyskäytävä vaihtoasemille.
      Paris Visit -turistilippu maksaa viidelle päivälle 27,50€ vyöhykkeille 1-3.
      Kielestä sen verran, että kannattaa opetella tervehdyssanat, ja kiitos, olkaa hyvä ym. pienet fraasit ranskaksi ja käyttää niitä esim tervehtiä ranskaksi ja jatkaa puhetta englanniksi.
      Hyvää matkaa teille! Olen itsekin menossa Pariisiin lokakuun alussa.

      • Pariisiin, yes

        En löytänyt Pariisin metrokarttaa osoitteesta http://www.rapt.com/.

        Tietääkö kukaan mistä löytyy hyvä metrokartta?

        Niin tiesikö kukaan tuosta hotellista ja alueesta? Minkälainen, liikkuminen illalla yms.


    • Pariisin matkaaja

      Miten kannattaa mennä lentokeltältä hotellille? Paljonko maksaa taksi?

      * Vitoseen meni 2007 kesällä kuudellakympillä ja sellainen keltainen kimppataksi oli toiseen suuntaan eurolleen saman hintainen. Pariisilaiset taksikuskit huijaavat välillä turisteja, mutta kun se tapahtuu säällisissä rajoissa, ei haittaa.

      Minkälaisella alueella hotelli on? Uskaltaako siellä liikkua illallakin?

      * Perinteistä turistihotellialuetta, jossa itsekkin olen ollut useasti. Paljon halpoja ravintoloita ja yöelämääkin löytyy, jos sitä hakee. Tuolla puolen kaupunkia on myös toimivat punaisten lyhtyjen alueet ja kerran osuttiin hotelliin, josta etelään oli turisteja ja pohjoiseen sitten jotain muuta.

      * Pariisissa uskaltaa liikkua öisin pl. eräät lähiöt ja mm Gare du Nord'n alue. Nelisen vuotta sitten hotelli oli muutaman korttelin päässä pohjoiselta rautatieasemalta ja alue oli ihan rauhallista.

      Metroverkko näyttää tosi hyvältä, onko vaikea liikkua?

      * Paras metro, mitä olen käyttänyt. Selkeä, siisti ja vähemmän lakkoja kuin esimerkiksi Lontoossa. Metroa täydentää RER-paikallisjunat, joilla pääsee moneen pidemmällä olevaan kohteeseen, kuten Versailles, todella näppärästi.

      * Jos ei aio olla viittä päivää maanalla, niin kymmenen lipun sarjalippu on yleensä paras vaihtoehto. Pariisin keskusta on melko kompakti ja itse liikun pääasiassa kävellen. Silloin näkee paljon enemmän.

      * Michelinin kolme Pariisin opasta kannattaa hankkia:
      ** Vihreä, jota saa myös englanniksi, on hyvä Pariisin opaskirja.
      ** Punainen, jossa on ravintolat, kertoo myös edullisista ravintoloista huippujen lisäksi. Pariisin-painos ei ole enää vain Ranskan painoksen osa, vaan siinä on enemmän sisältöä alueelta ja tyydyttävä yleiskartta mukana.
      ** Sininen, A5 kokoluokkaa oleva karttakirja on se sama, jolla pariisilaiset itse suunnistavat. Se ei ole tarkin, mutta riittävä ja pienikokoinen. Sisältää myös hyvät metrokartat.
      Kaikkia kolmea saa ainakin Akateemisesta kirjakaupasta, kuten myös WSOY:n Pariisi-opasta, jonka vahvuus on kuvitus.

      Miten moneen päikkaa käy Visa-kortti?

      * Ei ole tullut vastaan kauppaa, jossa Visa ei olisi kelvannut. Samoin Visaelectron käy kattavasti kaikkialla. Ranskalaisten maksupäätejärjestelmä näytti olevan pari, kolme vuotta edellä suomalaisia ja mm. yhtään magneettijuovalukijaa ei ollut kesällä 2007 käytössä.

      Tarviiko käteistä ottaa jo Suomesta mukaan?

      * Joo

      Ymmärtääkö Pariisilaiset ollenkaan englantia?

      * Pariisilaiset ymmärtävät aika usein englantia. Oleellista on opetella keskeiset tervehdykset ja kysymys puhutteko englantia ranskaksi. Se osoittaa jonkinlaista halua kommunikoida ja riittää yleensä.

      Hyvää matkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1518
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      792
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      710
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe