meidän 10-kuisella pojalla iski juuri ihan ensimmäinen flunssa ja kaipaankin neuvoja siitä, miten nyt pitikään toimia.
Eilen alkoi nenä valumaan ja hieman yskittää ja aivastelemaan. Tänään nousi lämpöä ja nyt sitä on 38,1 astetta.
Miten flunssaisen lapsen kanssa tulee toimia? Oliko se niin että kuumeinen lapsi tulee pitää viileänä ja kevyesti puettuna, nukkuessaankin?
Missä vaiheessa kannattaa antaa esim panadolia? Alentaako se kuumetta? Niistimen otin juuri ensimmäistä kertaa käyttöön?
Koska kannattaa käydä lääkärissä?
Eikös se ollutkin niin, että flunssaisen ja kuumeisen tulee saada runsaasti nesteitä?
Yskä ei ole vielä ainakaan kova eikä olo tukkoinen, joten en ole höyryhengitellyt poikaa vielä..
Jos te kokeeneemmat voisitte avitaa noviisia...
Tällaiset asiat ovat varmaan toisissa perheissä tavanomaisempia, mutta itse hieman nyt kokemattomana hermostuttaa pojan puolesta...
Muita hyviä keinoja flunssan ja kuumeen nujertamiseen?
Kiitos etukäteen!
eka flunssa 10kk pojalla
6
5062
Vastaukset
- auttakee noviisia...
kuume noussut nyt 38,2. Liittyykö ripuli flunssaan ja kuumeeseen? Ei nyt ihan vesiripulia tule, mutta hyvin löysää ja usein.
Ja äsken kun annoin suun kautta otettavaa panadolia, poika oksensi todella rajusti, sen saattoi kyllä saada aikaan ällöttävä makukin, itsekin muistaa kuinka oksettavan imelältä tuollaiset "mukahyvänmakuiset" lääkkeet maistuivat.
Eikö kukaan viitsi, jaksa, osaa neuvoa?- saman kokenut
Hei!
Meidän tytöllä oli ekan kerran 2.5 kk iässä nuha. Yskää ei ollut. Ekana yönä yski ja kakosteli limaa. Seuraavana päivänä käytiin lääkärissä ja se antoi jo luvan antaa panadolia ja nasolin-nenätippoja kun oli melkein 3 kuukauden ikäinen.
Meillä annettiin panadolia suppona peräsuoleen viiden päivän ajan ja nasolinia 2 päivässä, mutta kyllä keittosuolatipat auttoi paremmin kun sulattivat kuivunutta räkää.
Nukkui yöt ihan hyvin kun oli pää korotettuna, vaikka maitoa juodessa tuhisi ja rohisi aika pahasti, mutta sai juotuoa kuitenkin. Suurin hätä taisi olla äidillä itsellään, kun vauva oli niin pieni ja kuulosti kamalalta se nenän torina, mutta helposti se pienessä nenässä kuulostaakin.
2 viikkoa se kamala nuha kesti, välillä näytti jo paremmalta mutta sitten torisi taas. Sitten vähitellen parani itsestään. Ei tytössä kuumetta silloin ollut. Alussa oli väsynyt ja itkuinen, mutta kun pari pahinta päivää oli mennyt ainoa vaiva oli vaan se nenän tukkoisuus. Yritin sitä niistääkin, mutta ei silläkään niistäjällä saanut sitä räkää pois kuin vasta silloin kun oli tosiaan irrallaan se räkä.
Anna panadolia suppona aamulla ja illalla ennen nukkumaan menoa. Nasolin tippoja saa kahdesti päivässä, niitä 0.5 mg. Ja suolatippoja useammin, ne tekee juoksevampaa siitä nenäeritteestä. Nestettä niin paljon kun vain juo ja unta.
Joskus vauvoilla tulee uloste löysempänä kun on flunssa koska limaa valuu mahaan nielusta.
Jos oikein huolettaa, soita aamulla lääkäriin ja kysy neuvoja!
Jos on ensimmäistä kertaa kipeänä, sitä miettii mitä tehdä. Minulla tuntui jo tavallinen nuha niin kamalalta, kun vauva oli niin pieni vielä.
Varaudu siihen että nuha kestää yli viikon ja yskä myös, mutta kannattaa käyttää lääkärissä jos pitkittyy liiaksi. - Sisely
Suun kautta annettava Panadol sai meidänkin pojan oksentamaan kaaressa, kannattaa käyttää suppoja, ne on helpompi antaa, eivätkä tule ulos.
Ihan virallisia hoito-ohjeita:
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=516/sprog=4/grp=2/menu=1/
Seuraa vauvan vointia, jos hän ei ole veltto, ei vaaraakaan pitäisi olla. Muistan kyllä kuinka suuri hätä oli kun meidän poikasella oli 5kk vanhana kamala flunssa!
Parempia vointeja, toivottavasti menee pian ohi! - ****
lämpöä ei pienellä lapsella ole vielä sellainen, et lääkitsemään tarttee ruveta. Yleensä neuvo on, et yli 38,5 kun alkaa nousta, niin voi tarvittaessa antaa panadolia.
Sängyn päätä en itse nostaisi, koska silloin lima valuu lapsen keuhkoihin helpommin.
Raaka sipuli silputtuna esim. harson sisään (ja harso mahd. lähelle lapsen päätä) on hyvä konsti, jolla meidän lapsilla pysyy nenät edes kohtalaisesti auki yön yli.
- nämäkin...
pää kannattaa olla tosiaan kohotettuna sängyssä ja helpoiten se tapahtuu, kun laitat paksummat kirjat pääpuolen sängynjalkojen alle.
Muistankohan oikein, että tuo lämpö ei ole vielä ollenkaan paha tuon ikäisellä lapsella.
Pidä tosiaan huone raikkaana ja viileänä (ei tietenkään poikaa huoneessa samaan aikaan, kun ikkuna auki, jos tulee kylmää ilmaa/vetoa tai lapsi vähissä vaatteissa) ja lapsella kevyseti päällä.
Panadol alentaa kuumetta.
Lääkäriin voi mennä heti, kun huolettaa, mutta itse menisin jos kuume nousee korkeaksi tai jatkuu useamman päivän edes aika korkeana. Tai jos epäilet korvatulehdusta tai muuta vastaavaa.
Korvatulehduksen huomaat, jos lapsi itkee hullunlailla selälleen laitettaessa/sängyssä maatessa. Tai jos lapsi aristaa, kun painat korvan ulkopuolelta.- auttakee noviisia...
annoin pari suppoa, yhden aiemmin ja yhden äsken ennen unille menoa, ainakin kuume hieman hellitti illan ekan supon jälkeen, tai sitten pikasuihku oksennuksen jälkeenja vähemmissä vaatteissa oleminen. Laitoin tosiaan pojan nukkumaan ilman peittoa ja lyhythihainen body ja ohuet sukkikset päällä, makkarin lämpötila on noin 20 astetta. Se on vaan jännä, että raajat ovat kylmän tuntuiset kun taas pää ja niska kuumat.
Sänky on ollut kohotettuna syntymästä saakka.
Räkä on ollut koko ajan juoksevaa, ainakin toistaiseksi, ja sitä valuu nenästä kovalla syötöllä, toivottavasti ei mene korviin nukkuessa...
Tätä onkin jännitetty, milloin saa ekan taudin kun tähän asti ollut terve kuin pukki. Ja tämä räkäinen äiti näköjään tartuttajana. Toivotaan, että pian helpottaa. Kyllä se oksentaminen oli hurjan näköistä kun nestettä tuli varmaan puoli litraa, olen antanut paljon vettä ja maitoa ruoan lisäksi, jota ei kyllä kovin paljoa syönyt. Lisäksi heti tuli mieleen kuumekouristuksen vaara, tosin siinä vissiin vaaditaan kovempi kuume..? Poika tosin jaksoi hyvin nauraa ja riehua, vaikka todella flunssaiselta ja väsyneeltä vaikuttikin.
Kiitos näistä neuvoista kaikille, toivotaan ettei pojan tarvitse säikytellä äitiään enempää.. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743