bio vai adoptio?

äidiksi toista kertaa

Meillä on 1 biolapsi. Nyt suunnittelemme toisen lapsen hankintaa, mutta vielä on pohdinnassa, että yrittäisimmekö bio- vai adoptiolasta. Valinta on vaikea. Rakastaa osaisimme lasta samanlailla oli hän sitten bio tai adoptoitu.

Haluaisiko joku sanoa tähän jotain?

13

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanne...

      Meilläpohditaan samaa asiaa,tosin meilläon 2 bio-lasta.
      Mietin että jos päädytään yrittämään adoptiota ulkomailta, prosessi vie luultavasti vuosia, ja jos epäonnistukin niin sitten on pienemmät mahdollisuudet saada enää biolapsi koska olemme jo nyt lähes kolemkymppisiä. Jos taas meille tulisi parin vuoden sisällä kolmas bio-lapsi, ja pari vuotta sen jälkeen yrittäisimme adoptoida,olisimme jo nelikymppisiä mahdollisen adoption toteutuessa ja olen aina ollut sitämieltä että nelikymppisenä en jaksa enää sitä vauvarumbaa, sitten esikoinenkin on jo parikymppinen ja muuttaa pois kotoa, haluan sitten jo alkaa elämään omaa itsenäisempää elämää ja matkustella yms. Joku voisi sanoa että toivo vanhempaa adoptiolasta mutta se ei tunnu sopivan minulle, tuntuisi oudolta ottaa vierasta kieltä puhuva, ventovieras esim. 5-vuotias omaksi lapseksi. Ehkäsekin onnituisi mutta ei tunnu luontevalta ratkaisulta meille.

      No tässä joitain mietteitä...katotaan päivä kerrallaan mihin suuntaan elämä lähtee menemään. Asia ei vieläole niin ajankohtainen koska olen vielä opiskelija ja mies on työtön ja kuopuskin vielä sen verran pieni etten ihan vielä ole valmis uuteen vauvaan.

      • lapsettomille mahdollisuus!!!!

        Kun tilanne on mikä on niin adoptiojonoissa niin olisi järkevintä jättää nämä adoptiohommat niille jotka eivät saa biolapsia. Kaikki halukkaat eivät lasta saa ja asiaa ei helpota yhtään että siellä on adoptoimassa vanhempia joilla on jo iso katras biologisia lapsia. Siis pehkuhommiin siitä please!


      • a-mama
        lapsettomille mahdollisuus!!!! kirjoitti:

        Kun tilanne on mikä on niin adoptiojonoissa niin olisi järkevintä jättää nämä adoptiohommat niille jotka eivät saa biolapsia. Kaikki halukkaat eivät lasta saa ja asiaa ei helpota yhtään että siellä on adoptoimassa vanhempia joilla on jo iso katras biologisia lapsia. Siis pehkuhommiin siitä please!

        Mua niin riivaa nämä lapsettomuushoidoissa vuosia viettäneet, jotka on kaikkensa tehneet jotta saisivat geneettisen perimänsä jatkumaan. Hoitoja on tehty jos jonkinmoista ja vuosia niissä vietetty, elämä on ollut mullin mallin ja tuska silmitön kun ei olla sitä omaa masuvauvaa saatu. Sitten tullaan adoptiojonoon räkyttämään, että tietä pitäisi antaa koska nyt hekin ovat tajunneet että adoptiolapsen haluavatkin (mutta ainoastaan vain sen takia kun sitä biolasta ei sitten tullutkaan).
        Ja parhaimmat öykkärit haluasi olla adoptiojonossa ja käydä hoidoissa samaan aikaan. Mutta kun se neuvontavaihe on juuri sitä varten, että ymmärtäisitte, että adoptiolapsi ei ole kuin biolapsi. Adoptiolapsi on paljon enemmän.
        Adoptiossa lapselle haetaan sopivia vanhempia, ehkä juuri sinä kyynärpää taktiikalla etenevä lapseton et olekkan se joka voi antaa lapselle sen mitä hän tarvitsee, vaikka lapsi antaakin sinulle sen minkä sinä haluat.


      • tuikkatilli
        a-mama kirjoitti:

        Mua niin riivaa nämä lapsettomuushoidoissa vuosia viettäneet, jotka on kaikkensa tehneet jotta saisivat geneettisen perimänsä jatkumaan. Hoitoja on tehty jos jonkinmoista ja vuosia niissä vietetty, elämä on ollut mullin mallin ja tuska silmitön kun ei olla sitä omaa masuvauvaa saatu. Sitten tullaan adoptiojonoon räkyttämään, että tietä pitäisi antaa koska nyt hekin ovat tajunneet että adoptiolapsen haluavatkin (mutta ainoastaan vain sen takia kun sitä biolasta ei sitten tullutkaan).
        Ja parhaimmat öykkärit haluasi olla adoptiojonossa ja käydä hoidoissa samaan aikaan. Mutta kun se neuvontavaihe on juuri sitä varten, että ymmärtäisitte, että adoptiolapsi ei ole kuin biolapsi. Adoptiolapsi on paljon enemmän.
        Adoptiossa lapselle haetaan sopivia vanhempia, ehkä juuri sinä kyynärpää taktiikalla etenevä lapseton et olekkan se joka voi antaa lapselle sen mitä hän tarvitsee, vaikka lapsi antaakin sinulle sen minkä sinä haluat.

        Ei se nyt ihan nuinkaan mene. Meneppä itseesi. Kyllähän melkein jokainen haluaa kokeilla ensiksi onko mahdollisuutta biologiseen lapseen. Lapsettomuushoidot vievät aikaa kun käydään mahdollisimman monet hoidot läpi. Apodtio on monelle se viimeinen mahdollisuus.


      • jaa a....
        tuikkatilli kirjoitti:

        Ei se nyt ihan nuinkaan mene. Meneppä itseesi. Kyllähän melkein jokainen haluaa kokeilla ensiksi onko mahdollisuutta biologiseen lapseen. Lapsettomuushoidot vievät aikaa kun käydään mahdollisimman monet hoidot läpi. Apodtio on monelle se viimeinen mahdollisuus.

        Niin, mutta onhan kaikilla oikeus adoptoida lapsi, siis tarkoitan onko ennestään lapsia tai ei olisi. Pääpointti on kuitenkin se, että lapsi saisi hyvän kodin. En oikein tajunnut tuon lapsettoman vuodatusta, koska eihän edes kaikki lapsettomat halua adoptiolasta, ja kyllä niitä lapsia on ihan lapsettomille ja lapsellisille.

        Henkinen puoli jos on vaan kunnossa, niin vihreää valoa adoptioon kaikille jotka sitä haluavat. Joskus vaan saattaa olla niin, ettei henkinen puoli ole ihan kunnossa jolle ei sitä biolasta ole tullut.


      • a-mama
        tuikkatilli kirjoitti:

        Ei se nyt ihan nuinkaan mene. Meneppä itseesi. Kyllähän melkein jokainen haluaa kokeilla ensiksi onko mahdollisuutta biologiseen lapseen. Lapsettomuushoidot vievät aikaa kun käydään mahdollisimman monet hoidot läpi. Apodtio on monelle se viimeinen mahdollisuus.

        No jos se sitten on niin viimeinen mahdollisuus niin ehkä silloin ne joille se ei olekkaan ihka viimoinen vaihtoehto ole mahdollisesti jopa parempia adoptiovanhempia kuin ne jolle a-lapsi on kuin jumbo-sija?? Kyllä on ihmisiä, kuten minä, jotka haluavat adoptoida ilman mitään lapsettomuuden kriisiä. Minusta adoptiorintamalle mahtuu kummankinlaiset hakijat, ilman että ketään suositaan tai dissataan. Tietenkin kunhan täyttää adoption vaatimat kriteerit.


      • kantaa
        jaa a.... kirjoitti:

        Niin, mutta onhan kaikilla oikeus adoptoida lapsi, siis tarkoitan onko ennestään lapsia tai ei olisi. Pääpointti on kuitenkin se, että lapsi saisi hyvän kodin. En oikein tajunnut tuon lapsettoman vuodatusta, koska eihän edes kaikki lapsettomat halua adoptiolasta, ja kyllä niitä lapsia on ihan lapsettomille ja lapsellisille.

        Henkinen puoli jos on vaan kunnossa, niin vihreää valoa adoptioon kaikille jotka sitä haluavat. Joskus vaan saattaa olla niin, ettei henkinen puoli ole ihan kunnossa jolle ei sitä biolasta ole tullut.

        siihen, miten asian tulisi olla, mutta ymmärsin kuitenkin tuon lapsettoman kannan asiaan. (Eikä hän suinkaan tarkoittanut sitä, että kaikkien lapsettomien tulisi adoptoida.)

        Nykyään kansainvälisessäkin adoptiossa kysyntä on hyvin paljon suurempaa kuin tarjonta. Kaikille ei lapsia riitä ja odotusajat ovat venyneet kohtuuttomiksi (jopa 7v). Kyse on siis siitä, että lapsia ei riitä lapsettomille ja lapsellisille. "Lapsettoman" idea oli se, että jos adoptiolapsia on vähän (saadaan suomeen kiintiön mukainen määrä, ei kysynnän mukaan), niin eikö olisi reilumpaa jos etusijalla olisi sellaiset parit jotka eivät pysty itse biologista jälkeläistä saamaan. Ja sellaiset jotka pystyvät saamaan biologisia lapsia "tekisivät" ennemminkin niitä. Karu totuus kun on, että jokainen ei-lapsettomalle parille mennyt lapsi on pois joltakin, joka ei pysty lasta itse saamaan...

        Eri asia sitten on, mikä on moraalisesti ja lapsen kannalta oikein. Ja juuri lapsen kannalta adoptiotahan pitäisi tarkastella. Adoptiotutkimusten (joita on tehty suhteellisen vähän) tuloket ovat keskenään osin ristiriitaisia sen suhteen, onko lapsen etu että adoptioperheessä on ennestäänkin lapsia. Se on kuitenkin tullut selväksi, että adoptoitujen mielestä he kokevat olevansa tasa-arvoisempia perheen jäseniä, jos perheessä on muitakin adoptoituja lapsia vs. 1 adoptoitu ja muut biologisia.


      • totta että
        tuikkatilli kirjoitti:

        Ei se nyt ihan nuinkaan mene. Meneppä itseesi. Kyllähän melkein jokainen haluaa kokeilla ensiksi onko mahdollisuutta biologiseen lapseen. Lapsettomuushoidot vievät aikaa kun käydään mahdollisimman monet hoidot läpi. Apodtio on monelle se viimeinen mahdollisuus.

        usein biolasta yritetään pitkäänkin ennen adoptioon ryhtymistä. Mutta tällöin kyse ei suinkaan ole siitä, että adoptio olisi "viimeinen" tai huonompana pidetty vaihtoehto. Vaan yksinekertaisesti siitä, että biolapsen saaminen (ja kasvattaminen) on jopa lapsettomuushoidoillakin miljoona kertaa helpompaa kuin adoptoiminen. Kukaan ei myöskään silloin kyseenalaista vanhemmuuttasi.


      • kantaa....
        kantaa kirjoitti:

        siihen, miten asian tulisi olla, mutta ymmärsin kuitenkin tuon lapsettoman kannan asiaan. (Eikä hän suinkaan tarkoittanut sitä, että kaikkien lapsettomien tulisi adoptoida.)

        Nykyään kansainvälisessäkin adoptiossa kysyntä on hyvin paljon suurempaa kuin tarjonta. Kaikille ei lapsia riitä ja odotusajat ovat venyneet kohtuuttomiksi (jopa 7v). Kyse on siis siitä, että lapsia ei riitä lapsettomille ja lapsellisille. "Lapsettoman" idea oli se, että jos adoptiolapsia on vähän (saadaan suomeen kiintiön mukainen määrä, ei kysynnän mukaan), niin eikö olisi reilumpaa jos etusijalla olisi sellaiset parit jotka eivät pysty itse biologista jälkeläistä saamaan. Ja sellaiset jotka pystyvät saamaan biologisia lapsia "tekisivät" ennemminkin niitä. Karu totuus kun on, että jokainen ei-lapsettomalle parille mennyt lapsi on pois joltakin, joka ei pysty lasta itse saamaan...

        Eri asia sitten on, mikä on moraalisesti ja lapsen kannalta oikein. Ja juuri lapsen kannalta adoptiotahan pitäisi tarkastella. Adoptiotutkimusten (joita on tehty suhteellisen vähän) tuloket ovat keskenään osin ristiriitaisia sen suhteen, onko lapsen etu että adoptioperheessä on ennestäänkin lapsia. Se on kuitenkin tullut selväksi, että adoptoitujen mielestä he kokevat olevansa tasa-arvoisempia perheen jäseniä, jos perheessä on muitakin adoptoituja lapsia vs. 1 adoptoitu ja muut biologisia.

        Minun pointti on se, että on sama onko lapseton vai lapsellinen pariskunta, jos vain pariskunnan henkinen kantti on kunnossa ja motiivit miksi ottaa adoptiolapsi. Ei kai voi noin typerää ajatusmaailmaa olla, että heti jonon kärjessä on lapsettomat pariskunnat. Kuten sanoin henkinen puoli ja motiivi ovat ratkaisevat tekijät, ei muuta...


      • sekin tulisi
        lapsettomille mahdollisuus!!!! kirjoitti:

        Kun tilanne on mikä on niin adoptiojonoissa niin olisi järkevintä jättää nämä adoptiohommat niille jotka eivät saa biolapsia. Kaikki halukkaat eivät lasta saa ja asiaa ei helpota yhtään että siellä on adoptoimassa vanhempia joilla on jo iso katras biologisia lapsia. Siis pehkuhommiin siitä please!

        muistaa ettei kaikki ihmiset halua bio-lapsia.
        Minä en halua itse naisena synnyttää ja näen että maailmaan synnytetään muutenkin ihan liikaa lapsia. Toiset eivät halua miettiä sitä vaan synnyttävät ja tulevat raskaaksi vaikkeivät lasta olisi halunneetkaan ja pysty hänestä oikeasti huolehtimaan (mutta ymmärrän ettei maailmassa kaikki voi aina mennä niin että ihminen ajattelisi aina kaiken järkevästi kun sitä sattuu ja tapahtuu, jotka sitten myös voivat vaikuttaa ihmisten elämäntilanteisiin, valintoihin, mieleen jne.)


    • .................

      Ensinnäkin taustaksi, etten ole koskaan joutunut miettimään näiden asioiden suhteen syvällisesti, koska biologisesti lapset ovat kuin ovatkin lopulta ilmoittaneet tulostaan. Jostain syystä minulle tuli vain aloituksesi johdosta spontaanisti mieleen, että bio.

      Mikäli se vain jotenkin on mahdollista, niin lähes aikuisten lasten äitinä vaan jotenkin tiedän että se on mutkattomampaa.

    • a-mama

      Meillä on kaksi adoptiolasta vaikka biologisiakin oltaisiin voitu hankkia. Tämä on ollut se meidän tie ja olemme erittäin onnellisia valinnastamme.Jos adoptio on teitä varten niin tunnet sen varmasti sydämessäsi. Adoption mukana perheeseenne tulee paljon muutakin kuin lapsi. Lapsen tausta, biologiset sukulaiset (vaikka heitä ei tiedettäisi niin tunteen tasolla ovat olemassa), uusi maa, paljon tietoa lapsen kehityksestä, uusia ystäviä jopa uusi adoptiosuku muista adoptioperheitä.
      Tutki ja lue adoptiosta, kyllä sitten tiedät onko se teidän tie.

    • 876556

      Adoptiolapsi ei ole koskaan sinun jälkeläinen eikä ns. biologista suhdetta muodostu , tunneside kylläkin koska äiti ja isä ovat eivät ole oikeita vanhempia. Ikävä sanoa mutta lapsi tietää aikuisena viimeistään että ei ole vanhempien lapsi-jolloin äidistä ja isistä tulee vain vieraita. Adoptiolapsi haluaa useimiten tietää biologiset vanhempansa.

      Aika monesti adoptiolapsi kääntää selkänsä kasvatti vanhemmilleen eikä ole heitä tukemassa . Itse en voisi kuvitella ottavani adoptiolasta, biologinen se pitää olla. Sori olen pinnallinen ihminen mutta minä ainakin haluan pitää sylissä tyttöä tai poikaa jolla on minun geenejä ja ulkonäköä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe