Kostealla ilmalla nykii

Nimetön

auto siis Ford Fiesta 1.0 vm.-89. Auto toimii hyvällä ilmalla normaalisti, mutta kun on sateinen keli ja on jonkun aikaa ajellut niin syntyy nykimistä.. eli siis vasta kun on ajettu kilometrejä niin nykiminen alkaa. pienellä vaihteella (kierrokset suuret) pääsee hyvin eteenpäin (kiihdytyksessa) mutta auta armias kun heittää 3. tai 4. vaihteen päälle niin johan alkaa muistuttaa kengurua.. ja nykiminen on tosi voimakasta.. Voisiko kyseessä olla virranjakajaan pääsevä kosteus? ja jos niin miten kosteuden saa pysymään sieltä poissa? onko mitään ainetta joka estää kosteuden kertymisen?

Kiitokset vastanneille :)

6

7623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Omistin joskus Opel Kadetin 80-luvun loppupuolelta.Samaa ilmiötä oli ja syynä olivat tulpanjohdot. Auto käi jo tyhjäkäynilläkin epätasisesti ja hieman tulpanjohtoja heiluttelemalla huomasi, että pätkiminen vain lisääntyi. Saattaa olla, että myös virranjakajan kansi on syynä, saattaa olla hiushalkeamia, joista kosteus pääsee sisään.

    • diplinssi

      Virran jakajan kansi kannattaa irroittaa, pyyhkiä ja tutkia, onko nastat hapettuneet sisältä tai reiistä, johon tulpanjohdot tulee. Hiekkapaperilla tai puukonkärjellä puhtaaksi.
      Pyörijän kätki myös. Jos huonot, autotarvikeliikkeessä ei paljon maksa uudet.
      Sitten sytytysjohhtimet yks kerrallaan. Yleismittarilla mittaat, ettei vastusta yli 20 kilo-ohmia, alle 10kohm hyvä.
      Sitten tulpat, yks kerrallaan irti, tulpan juuren kolot kerää roskaa, kostealla lyö läpi. Kun tulppa poissa, voit porakoneeseen kiinnitetyllä puikkomaisella teräsjarjalla saada roskat ja ruosteet pois. Tää on tärkeää, jos siinä on vielä kartioliitoksiset tulpat. Uudemmissa on normaalit.
      Yleismittarilla mittat vielä akun ja latausjännitteen. Latausjännite 13,7-14,3V ja akun jännite yön seisottuaan yli 12,5V. Alle 12,5V tyhjä. Alle 12V kenno oikosulussa.

      • diplinssi

        Kannattaa katsoa pimeässä, konepelti ylös ja käyntiin. Tulpanjohtoja voit heiluttaa eristetyllä meisselillä, älä käsin. Jos tulpanjohto on suunnilleen poikki, voi kipinä jopa hypätä puolan tai virranjakajan pinnalla, kun ei pääse tulppaan.
        Yks mahdollisuus on tulpan eristin poikki. Kun hylsyavaimella jatkovarren kanssa vääntää tulppaa, voi tulla kallistaneeksi hylsyä niin, että tulpan eriste taittuu poikki. Sitä ei helposti huomaa, mutta sateella varsinkin pätkii.

        Tarkista myös alipaineletkut, tuossa ei niitä varmaan monta ole.


    • diplinssi

      Jos vika on semmoinen, että jonkin aikaa ajettuaan alkaa hyytyä. Kun sammuttaa ja hetken odottaa, kulkee taas kunnolla. Se vika on imuilman esilämmityksessä. Kaasuttimen kurkku jäätyy. Imuilma lämmitetään usein pakosarjan päältä tulevalla putkella. Sen yläpäässä läppä. Läpän ohjaus ei kunnolla toimi. Pönkkää läppä vaikka naulalla auki talveksi. Kesällä kannattaa ottaa mahdollisimman kylmää ilmaa.

    • Tosi on

      Diblomi-insinööri puhuu asiaa. Perimmäinen syy voi olla usean tekijän yhteisvaikutus. Nykyiset dieselit kun ovat tunnetusti pieniruokaisia ja moottorin tuottama lämpö alkaa käydä vähiin talvella. Tässä haastetta myös autoinsinööreille?

      Kostea ilma ja lämpötilan vaihtelut vaikuttavat moottorin hyötysuhteeseen. Tämä lisää kondenssiota ja lisää öljyn vesipitoisuutta jos ja kun moottori ei saavuta riittävää lämpötilaa etenkin talvella. Öljyyn rikastuva vesi heikentää voitelua ja se voi myös jäätyä talvella kun on pakkasta. Voiteluöljyn laadulla on myös suuri merkitys, joten siinä ei kannata tinkiä.

    • Anonyymi

      Nuo oli niitä ihania juttuja näissä autoissa. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      105
      3691
    2. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      47
      2630
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      114
      2462
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

      Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      40
      1974
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

      Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      29
      1727
    6. Mulla tulee vaan niin

      Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      22
      1531
    7. Rakastan sua

      Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1522
    8. En tunne, en ymmärrä

      enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1328
    9. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

      Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      70
      1265
    10. Olikohan se

      Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi
      Ikävä
      8
      1251
    Aihe