auto siis Ford Fiesta 1.0 vm.-89. Auto toimii hyvällä ilmalla normaalisti, mutta kun on sateinen keli ja on jonkun aikaa ajellut niin syntyy nykimistä.. eli siis vasta kun on ajettu kilometrejä niin nykiminen alkaa. pienellä vaihteella (kierrokset suuret) pääsee hyvin eteenpäin (kiihdytyksessa) mutta auta armias kun heittää 3. tai 4. vaihteen päälle niin johan alkaa muistuttaa kengurua.. ja nykiminen on tosi voimakasta.. Voisiko kyseessä olla virranjakajaan pääsevä kosteus? ja jos niin miten kosteuden saa pysymään sieltä poissa? onko mitään ainetta joka estää kosteuden kertymisen?
Kiitokset vastanneille :)
Kostealla ilmalla nykii
6
7282
Vastaukset
- .....
Omistin joskus Opel Kadetin 80-luvun loppupuolelta.Samaa ilmiötä oli ja syynä olivat tulpanjohdot. Auto käi jo tyhjäkäynilläkin epätasisesti ja hieman tulpanjohtoja heiluttelemalla huomasi, että pätkiminen vain lisääntyi. Saattaa olla, että myös virranjakajan kansi on syynä, saattaa olla hiushalkeamia, joista kosteus pääsee sisään.
- diplinssi
Virran jakajan kansi kannattaa irroittaa, pyyhkiä ja tutkia, onko nastat hapettuneet sisältä tai reiistä, johon tulpanjohdot tulee. Hiekkapaperilla tai puukonkärjellä puhtaaksi.
Pyörijän kätki myös. Jos huonot, autotarvikeliikkeessä ei paljon maksa uudet.
Sitten sytytysjohhtimet yks kerrallaan. Yleismittarilla mittaat, ettei vastusta yli 20 kilo-ohmia, alle 10kohm hyvä.
Sitten tulpat, yks kerrallaan irti, tulpan juuren kolot kerää roskaa, kostealla lyö läpi. Kun tulppa poissa, voit porakoneeseen kiinnitetyllä puikkomaisella teräsjarjalla saada roskat ja ruosteet pois. Tää on tärkeää, jos siinä on vielä kartioliitoksiset tulpat. Uudemmissa on normaalit.
Yleismittarilla mittat vielä akun ja latausjännitteen. Latausjännite 13,7-14,3V ja akun jännite yön seisottuaan yli 12,5V. Alle 12,5V tyhjä. Alle 12V kenno oikosulussa.- diplinssi
Kannattaa katsoa pimeässä, konepelti ylös ja käyntiin. Tulpanjohtoja voit heiluttaa eristetyllä meisselillä, älä käsin. Jos tulpanjohto on suunnilleen poikki, voi kipinä jopa hypätä puolan tai virranjakajan pinnalla, kun ei pääse tulppaan.
Yks mahdollisuus on tulpan eristin poikki. Kun hylsyavaimella jatkovarren kanssa vääntää tulppaa, voi tulla kallistaneeksi hylsyä niin, että tulpan eriste taittuu poikki. Sitä ei helposti huomaa, mutta sateella varsinkin pätkii.
Tarkista myös alipaineletkut, tuossa ei niitä varmaan monta ole.
- diplinssi
Jos vika on semmoinen, että jonkin aikaa ajettuaan alkaa hyytyä. Kun sammuttaa ja hetken odottaa, kulkee taas kunnolla. Se vika on imuilman esilämmityksessä. Kaasuttimen kurkku jäätyy. Imuilma lämmitetään usein pakosarjan päältä tulevalla putkella. Sen yläpäässä läppä. Läpän ohjaus ei kunnolla toimi. Pönkkää läppä vaikka naulalla auki talveksi. Kesällä kannattaa ottaa mahdollisimman kylmää ilmaa.
- Tosi on
Diblomi-insinööri puhuu asiaa. Perimmäinen syy voi olla usean tekijän yhteisvaikutus. Nykyiset dieselit kun ovat tunnetusti pieniruokaisia ja moottorin tuottama lämpö alkaa käydä vähiin talvella. Tässä haastetta myös autoinsinööreille?
Kostea ilma ja lämpötilan vaihtelut vaikuttavat moottorin hyötysuhteeseen. Tämä lisää kondenssiota ja lisää öljyn vesipitoisuutta jos ja kun moottori ei saavuta riittävää lämpötilaa etenkin talvella. Öljyyn rikastuva vesi heikentää voitelua ja se voi myös jäätyä talvella kun on pakkasta. Voiteluöljyn laadulla on myös suuri merkitys, joten siinä ei kannata tinkiä. - Anonyymi
Nuo oli niitä ihania juttuja näissä autoissa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733350
- 622594
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582278Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1962194- 562108
- 421703
- 431682
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t141343EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1481290- 61149