Mitenhän tässä käy?

Saankohan lasta ikinä kotii...

Lähdimme lapsen kanssa kesän kuun alussa lapsen isän luota kun en jaksanut sellaista että sillä ei ollut perheelle aikaa.Ikinä ei ole hoitanut lastaansa.
Pääsimme lasten kotiin.Sanoivat Sosiaali toimistossa että n.2 viikkoa lastenkodissa äidin kanssa sitten pääsemme uuteen kotiin lapsen kanssa yhdessä.
Nyt olemme edelleen, olemme olleet noin 8-9 viikkoa.
En jaksaisi enään.Kun lapsen valvojalle tuli myös sosiaalitäti ja sanoi että ainakin vuosi ennen kuin pääsee kummankaan luo.
nyt olisi pitänyt vaihtaa lapsen isän kanssa (joka ei ole ikinä hoitanut lastansaan) että silläkin on oikeus kuulemma näyttää samalla lailla isälliset taidot.Mutta ei onnistukkaan...kun isä sairastui keuhkokuumeeseen vettä keuhkoissa.
Kaupunkiin haluaisin jo asumaan kun luonne on sellainen, mutta lapsen lasten koti on 50km kaupungista.
Ja nyt sitten lasten valvojalla kirjoitettiin että minulla on eri paikassa osoite ja isällä eri paikassa ja lapsi on tuolla lasten kodissa.
Eikö ole mitään laki pykälää että lapsen saisi sieltä kotiin jomman kumman vanhemman luokse?
Sosiaali lausunnoissa lukee
Että minä en kuulemma tarpeeksi juttele,loruttele,laulele ja leiki lapsen kanssa.
Koko ajan kun lapsi on hereillä teen kaikkea tuota.
En muka huolehdi vaippojen vaihdosta kunnolla.
Jos jokaisen ruuan yhteydessä vaihdan vaipan eli 6 kertaa kakka vaipat vaihdan heti eikö se riitä?Eikä ole vaippa ihottumaa.
ja lapsen pesut ei kuulemma onnistu kunnolla ja tarpeeksi paljon...2 kertaa viikossa käyn saunassa lapsen kanssa ja 2 kertaa viikossa käytän vielä suihkussa tai kylvyssä.
Eikö se siltikään riitä?
Ja epäilevät että en jaksaisi...Mutta olen väsynyt tähän että lapsi ei pääse kotiin kummankaan luokse..olen niin väsynyt että kohta sanon "pitäkää, en halua enään ikinä nähdä"
Ja oli sellainen lause mitä en ala tähän kirjoittamaan mutta oli sen tyylinen lause että odottavat vain äitiltä suostumusta että lapsi pääsee isän luokse.
Aivan kuin olisivat päättäneet jo miten asiassa käy.
Ja oli siinä kaikkea muitakin juttuja, aivan kuin kannon alta haettu syyt ja arvottu tähän perheeseen ongelmat hatusta arpalipukkeita arpomalla.
Tyyliin "Arvomme tähän perheeseen kolme ongelmaa"
1Lappu "Pesut ei onnistu"
2 Lappu "isä on parempi kuin äiti"
3 Lappu "Äiti on väsynyt"

Vaikka isä on nyt sairaalassa, isän puoleinen suku ei ole yhtään kiinnostunut lapsesta.
Pyöritämme lapsen hoitoa äitini kanssa kahdestaan lasten kodissa kun on niin vähän henkilö kuntaa lasten kodissa.

6

1131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykologi.

      Mitä jos kysyisit sosiaalityöntekijältäsi (tai kuka nämä lausunnot onkaan antanut), miten lasta hänen mielestään tulisi hoitaa. Kysy kaikki tarkkaan, niin että saat listattua omat puutteesi, tai todettua, että puutteita ei ole.

      Anteeksi että sanon näin, mutta en usko, että ihan tyhjästä he ovat huolissaan sinun kyvystäsi hoitaa lastasi.

      Oletko viettänyt aikaa muiden pienten lasten äitien kanssa ja vertaillut omaa toimintaasi heidän toimintaansa? Siten voisit arvioida kykyjäsi äitinä.

      En tiedä minkä ikäinen olet, mutta eikö olisi mahdollista päästä jonkinlaiseen tukiasuntoon/ensikotiin tms? Siellä saisit joko tarvitsemaasi tukea äitiyteen tai sitten saisit näytettyä, että osaat hoitaa lastasi. Vai olisiko sinun mahdollista muuttaa sukulaisen (ehkä oman äitisi) luokse, jolloin lasta hoitaisi kanssasi toinen aikuinen.

      Jos lapsen isä ei ole hoitanut lasta, ja sinusta tuntuu, että sosiaalitoimi haluaa antaa lapsen isän luo asumaan, niin otapa heti yhteyttä oikeusavustajaan - jos et ole varakas, saat oikeusneuvontaa yms. ilmaiseksi. Näin vältät ikävät tapahtumat mahdollisessa huoltajuusriidassa ja muutenkin saat apua jos sosiaalitoimen kanssa tulee ongelmia.

      Vielä tuosta lapsen hoitamisesta. Tiedäthän, että vauva/pieni lapsi on todella vaativa "tapaus". Vauvan ei saa antaa odottaa. Jos vauva itkee, tulee vauva HETI huomioida. Tarkemmin sanottuna vauvan ei saa antaa odottaa yli 20 sekunttia, muuten vauva oppii, että hätään ei vastata, vaikka hän pyytää (itkulla siis). Tämä aiheuttaa turvattomuutta jne.

      Pienen lapsen hoitamisessa vuorovaikutus lapsen kanssa on todella tärkeää. On osattava katsoa silmiin, on oltava henkisestikin läsnä koko ajan, on otettava lapsi mukaan arkipuuhiin. Arkipuuhien ja juttelun kautta lapsi oppii.

      Lapsen hoitamisessa on vielä paljon muutakin tärkeää. En tiedä miksi sinun kykyjäsi hoitajana epäillään, mutta kuten jo totesin, harvoin epäilyt ihan tyhjästä tulevat. Tärkeintä olisi siis nyt miettiä, onko sinun lapsenhoitokyvyissäsi kuitenkin jotain puutteita. Totta kai voit oppia ja kehittyä. Mitä jos lukisit muutaman vauvan/pienen lapsen hoidosta kertovan kirjan. Voisit niiden kautta miettiä, osaatko hoitaa lasta hyvin.

      Miksi haikailet kaupunkiin? Eiköhän nyt ole tärkeintä olla siellä missä lapsikin ja keskittyä hänen hoitamiseensa. Ja jos lastenkodissa "joudutte" äitisi kanssa henkilökunnan vähäisyyden vuoksi hoitamaan lastasi, niin eikö se juuri ole mahdottoman hieno juttu?! Hyvin voisi olla, ettei sinua sinne edes päästettäisi! Jos minä olisin sinä, olisin lapseni kanssa lastenkodissa koko ajan, aina kun minut sinne laskettaisiin.

      Luulen, että tarpeeksi hyvän vanhemman merkki on se, että aina asettaa pienen lapsen tarpeet ja hoidon omien halujen edelle. Tarkoitan tällä sitä, että jos lapsi tarvitsee jotain: ruokaa, pesua, hellyyttä, syliä, niin silloin jätetään omat hommat kesken ja keskitytään lapseen. Omaa aikaa vaikkapa tv:n katseluun on silloin, kun lapsi nukkuu tai on muualla hoidossa.

      Jos olet väsynyt/masentunut, saat apua lääkäriltä ja sosiaaloitoimesta, ja varmaan sukulaisilta ja ystäviltä. Älä uuvuta itseäsi vaan pyydä joku muu välillä hoitamaan lasta ja mene vaikka kävelylle.

      Toivottavasti asiat selkiintyävät ja lapsesi saa hyvän elämän ja hoidon joko sinulta tai joltain muulta pysyvältä, luotettavalta hoitajalta. Muista: lapsen etu menee omasi edelle. Aina.

      • olen se joka on aloittanut ...

        Olen 25 vuotias ja lapsi on 1 vuotias.
        Olen ollut vuosina 2001 ja 2003 vuoden loppuun mielenterveys sairaalassa..
        Joten sen ei pitäisi vaikuttaa tähän.
        Olen viettänyt muiden saman ikäisten äitien kanssa aikaa ja nähnyt sen mitä ne on..Ja minusta olen paljon tunnollsempi ja säännöllisempi..
        Yksi ainoa asia mikä minusta löytyy vika äitinä on se että olen luonteeltani ujo ja arka..Joten en uskalla lorutella,jutella,laulella ja leikkiä kun on ympärillä muita ihmisiä..Silloin kun olemme kahden lapsen kanssa teen sitä koko ajan.
        Olen nyt näyttänytkin miten toimin äitinä tuon 8-9 viikkoa ja ollut melkein koko ajan lapsen kanssa.
        1 päivä/viikko olen ollut kaupungilla asioita hoitamassa.
        Olen aina pitänyt lapsen ykkös sijalla.
        Ja sen jälkeen tulee omat tarpeet.
        voit olla oikeassa tuon kaupungin suhteen.


      • ohoi
        olen se joka on aloittanut ... kirjoitti:

        Olen 25 vuotias ja lapsi on 1 vuotias.
        Olen ollut vuosina 2001 ja 2003 vuoden loppuun mielenterveys sairaalassa..
        Joten sen ei pitäisi vaikuttaa tähän.
        Olen viettänyt muiden saman ikäisten äitien kanssa aikaa ja nähnyt sen mitä ne on..Ja minusta olen paljon tunnollsempi ja säännöllisempi..
        Yksi ainoa asia mikä minusta löytyy vika äitinä on se että olen luonteeltani ujo ja arka..Joten en uskalla lorutella,jutella,laulella ja leikkiä kun on ympärillä muita ihmisiä..Silloin kun olemme kahden lapsen kanssa teen sitä koko ajan.
        Olen nyt näyttänytkin miten toimin äitinä tuon 8-9 viikkoa ja ollut melkein koko ajan lapsen kanssa.
        1 päivä/viikko olen ollut kaupungilla asioita hoitamassa.
        Olen aina pitänyt lapsen ykkös sijalla.
        Ja sen jälkeen tulee omat tarpeet.
        voit olla oikeassa tuon kaupungin suhteen.

        Jos sinulla on homma hyvin hanskassa, niin miksi ihmeessä et ensin hommannut asuntoa sinulle ja lapsellesi ja sitten vasta muuttaneet pois miehen luota? Jos ainoa syy muuttaa pois lapsensa isän luota on se, että ärsyttää kun mies ei hoida lastaan, niin olisit voinut niellä tuon ärsytyksen niin kauan kunnes äitiyslomasi on loppunut, jolloin olisit voinut viedä lapsen päiviksi tarhaan ja mennä töihin tai ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hommata vaikka kaupungin vuokra-asunnon. Toinen vaihtoehto olisi ollut muuttaa ensin äitisi luokse ja sieltä käsin etsiä uutta asuntoa.

        Jos olet omasta mielestäsi itsenäinen ja kyvykäs huolehtimaan asioistasi, niin on käsittämätöntä että viet lapsesi lastenkotiin:O Kautta aikojen naiset ovat hoitaneet yksin lapsensa, eikä siihen ole viranomaistahoja tarvittu. Jos taas sinulla on oikeasti vaikeuksia pärjätä itsenäisesti (miltä vaikuttaa kun et osannut hoitaa tätä tilannetta fiksummin), niin on ihan asiallista, että viranomaiset valvovat tilannetta. Saat varmaan myöhemmin hoitaa lastasi, kun tilanne tuosta selkiytyy. Mistä lastenkodin ihmiset tietävät, että sinä juttelet lapselle, jos eivät koskaan kuule sitä? Ujo ihminen saattaa joskus joutua kärsimään vääryyttä, mutta nytpähän olisi hyvä paikka opetella epäujoutumaan... Asiantuntijan pitäisi kyllä nähdä suoraan lapsestakin, että yrittääkö tämä ottaa kontaktia muihin ihmisiin vai onko oppinut siihen, että esim. katseisiin ei vastata.


    • lapset kotona

      Toivon sulle todella paljon voimia.

      Nyt sinun kannattaa yrittää unohtaa asenteet sosiaalityötä kohtaan-he ovat sekä sinun että lapsesi puolella. Voit kertoa suoraan sosiaalityöntekijälle kuinka väsynyt olet ollut, ja että muutama viikko omaa lomaa voimien takaisin saamiseksi tekee hyvää-sehän on oikeasti totta jos uskallat luopua lapsen menettämisen pelosta.

      Minä olen pystynyt luottamaan oman kaupunkini lastensuojeluun täysin. Ovat ottaneet huomioon jaksamisen, miehen jaksamisen ja lasten parhaan. Toivoisin tosiaan että jokaisella lastensuojelun asiakkaalla olisi yhtä hyvä suhde lastensuojelun työntekijöihin-ei piilottelua, ei ennakkoluuloja ja töysi luottamus viranomaisiin. Meilläkin yksi vuoden mittainen sijoitus lapsellemme takana vuosia sitten mutta meillä se oli enemmän tarpeeseen kuin sinulla.

      Kärsitkö masennuksesta? Mitkä ovat sairaalassa olon syy? Minä olen ollut osastolla ennen lapsia amfetamiinipsykoosin ja masennuksen takia, silti olen saanut lapsen takaisin, ja tehnyt terveenä vielä toisen, ja tuki vieläkin lastensuojelusta on mielestäni tarpeen-jos ei muuten niin keskustelua asioista.
      Voi kun toivon että löytäisit sellaisen työntekijän johon luottaisit ja uskaltaisit puhua lapsen huoltajuustilanteessakin niin kuin asiat on, ei ne koskaan tee mitään lappuja mistään...

      Ja sinä olet pitänyt lapsesta huolta tähän asti, kunhan olet voimissasi saat kasvattaa lapsesi ihan omin voimin kun vain otat vähän apua vastaan.

      Voimia sinulle.

    • "lehdistä lukenut"

      Kuinka minä mummeli osuinkaan näille sivuille? Olenhan minä lehdistä lukenut ja käytännössä huomannut kaupoissa, että nykynuorisolle on jo valmiiksi rikotut kananmunatkin, puhumattakaan siivutetusta leivästä.

      Mutta omaa lasta ei pystyisi hoitamaan ja kaupunkiin vain pitäisi päästä!!!

      Itselläni oli kaksi lasta 26-vuotiaana. Mieheni oli matkatöissä, joten kukapas ne lapset hoiti, kuin minä. No, eipä silti. Hoidin minä ne silloinkin, kun hän oli kotona, sillä omakotitalomme vaati jatkuvaa huoltoa pihatöineen.

      Sekin hämmästytti, että oma lapseni kun sai esikoisensa 38-vuotiaana, niin kaikki harsovaipatkin piti silittä molemminpuolin, kun niin oli netissä neuvottu!

      Ihmettelen vain, kun sinullakin on oma äiti apuna, niin eikö hänkään huomaa, missä teet väärin, vai onko hänkin yhtä avuton.

      Kysyitkö ensin hänen apuaan, ennenkuin menit Lastenkotiin lapsesi kanssa?

      Mitä mahtaakaan lapsesi isä tehdä? No, asiahan ei minulle kuulu, mutta säälittää. Suorastaan itkettää, kun satuin katselemaan TV:stä Bulgarian lastenkodin elämää.

      Sieltä olisin halunut sen tytön kotiini, joka odotti äitinsä saapuvan syyskuussa häntä noutamaan. Eihän se äiti saapunut ja niin hänkin oli jo alkanut nyökytellä itseään edestakaisin, koska siellä ei puhuttu lapsille ja se on kuulemma luonnollinen reaktio siitä.

      Opettele rakastamaan lastasi ja muista, että Hän on ainoa ihminen maailmassa, joka rakastaa Sinua vilpittömästi ja palkitsee Sinut rakkaudellaan silloin, kun Sinä apua tarvitset, mikäli olet itse huolehtinut Hänen rakkaudentarpeensa nyt.

      Jaksa hyvä ystävä. Niin monessa perheessä mies on menevä, eikä koskaan ehdi lasta hoitamaan, mutta ei se ole syy lähteä lapsenkanssa Lastenkotiin.

    • on väärässä paikassa

      Ja toiseksikin jotenkin et siis ole kyennyt lapsestasi huolta itse pitämään kun olet hänet lastenkotiin dumpannut. Oletko töissä edes missään? Onko taloutesi riippumaton, vai elätkö pelkillä avustuksilla?

      Voisivatkohan viranomaiset löytää lapsellesi sijoituskodin jossa saisi perheen omaista toimintaa sitten hieman pitkäjänteisemmin? Jos kerta et jaksa.

      Ei normivanhemmille tule kahdessa kuussa mieleenkään että lapsensa hylkäis vaikka olis miten kovaa, ja joskus onkin. Elämä ei vaan ole aina ruusuilla tanssimista, ei sinulle, eikä kellekään muullekaan. Muillakin on vaikeuksia, ja he niistä silti itse selviävät, ilman että lastenkotiin lastaan laittavat? Mikä sai sinut alunperin niin tekemään?

      Jos vaikka miehestäsi erositkin, mikset vain vuokrannut uutta kotia ja muuttanut sinnne? Siksikö että olit työtön, varaton, ja muutenkin kykenemätön huolehtimaan lapsestasi? no lastenkoti on silloin toki oikea paikka lapsellesi. Toivottavasti hän saa kykenevän perheen itselleen vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6094
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      68
      3512
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      2648
    4. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      42
      1293
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1183
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1114
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      13
      968
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      853
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      813
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      811
    Aihe