verikokeet alkututkimuksissa??

bambuu

Voisiko joku ystävällinen luetella mitä verikokeita lapsettomuustutkimuksiin hakeutumisen alkuvaiheessa on otettu? Kävin aamulla verikokeissa ja ihmettelin kun kokeita oli niin "vähän". Ystäväni kun kertoi että häneltä oli otettu hirvittävä määrä kokeita ja ainakin 10 putkea verta. Multa veriputkia otettiin kuusi. Plus virtsakoe mistä klamydia.

Mulla ei ole siis tietoa mitä kokeita multa otettiin, kiinnostaisi kyllä. Prolaktiini, senkka ja verensokeri tuli ainakin selväksi kun labrahoitaja höpisi niistä ja prolaktiininhan saa ottaa vasta klo 9 jälkeen... niin ja kilpirauhasarvoja multa ei tuossa oteta koska olen lääkityksellä.

Kiitokset tiedosta!

6

4857

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iita37

Me ollaan tampereen avalla ja meiltä ei otettu muuta kuin hiv ja hepatiitti. Ihmettelen kyllä miksei!!!

• lakisääteisiä

Meillä otettiin kuppa, hiv, b-ja c-hepatiitit. Ne on kuulemma lakisääteisiä kokeita ainakin ivf:ään mentäessä.

• hoidot alussa

labroissa verenkuva, kilpirauhasarvot ja prolaktiini sekä virtsasta klamydia. YTHS:n kautta aloitamme hoidot ja siellä tehdään alkututkimuksetkin. Mikä juttu tuo oli, että prolaktiinia ei saisi ottaa ennen klo 9??? Ei mulle siellä labrassa mitään sellaista sanottu, vaikka olin siellä jo hieman klo 8 jälkeen...Itse ihmettelen sitä, että multa ei otettu s-fsh ja progesteronia...Ehkä ne tulee myöhemmin?

• bambuu
        hoidot alussa kirjoitti:

labroissa verenkuva, kilpirauhasarvot ja prolaktiini sekä virtsasta klamydia. YTHS:n kautta aloitamme hoidot ja siellä tehdään alkututkimuksetkin. Mikä juttu tuo oli, että prolaktiinia ei saisi ottaa ennen klo 9??? Ei mulle siellä labrassa mitään sellaista sanottu, vaikka olin siellä jo hieman klo 8 jälkeen...Itse ihmettelen sitä, että multa ei otettu s-fsh ja progesteronia...Ehkä ne tulee myöhemmin?

Multakaan ei ilmeisesti otettu fsh:ta eikä progesteronia (tosin oletin että sitä ottaessa oltava tietty kiertopäivä). Ehkä kokeita otetaan lisää myöhemmin. Lääkäri kyllä sanoi ettei ovulointia testata (progesteronistahan senkin kai näkisi?) jos on itse saanut ovulaation testeillä näkyviin ja kierto on säännöllinen. Itse voi luteaalivaiheenkin laskea jos tietää milloin ovuloi eli poissulkee sitten keltarauhasen vajaatoiminnan jos luteaalivaihe on normaali.

Prolaktiinia ei saa ottaa aamulla http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10500&char=p tuolla lukee ohjeena jopa että ei ennen klo 10. Meillä raja oli klo 9 ja silloinkin piti olla herännyt viimeistään kuudelta. Kilpirauhasarvot taas pitää ottaa klo 7-10 välillä.
        Ainiin ja prolaktiinikoetta edeltävänä iltana ei saa harrastaa seksiä... tai itseasiassa mies ei saa suudella/stimuloida rintoja tai prolaktiini voi nousta.

Jos prolaktiini on epänormaali, sitten varmaan uusintakoe jos otettu väärään aikaan...

• nämä kokeet..

lh eli luteinisoiva hormoni

prolaktiini

fsh eli follikkelia stimuloiva hormoni

tsh eli thyroideaa stimuloiva hormoni

pvk eli pieni verenkuva

• Hipsy

Kävin viime viikolla gynekologilla lapsettomuuden takia ja sain laboratoriolähetteen missä lukee seuraavat:
      B-PVK T Perusverenkuva ja trombo
      S-TSH Tyreotropiini
      S-PRL Prolaktiini
      U-ChtrNhO Chlamydia trachomatis, n

Olen niin uusi näissä asioissa etten tiedä ovatko riittävät, mitä te olette mieltä? Gynekologi ei kyllä vaikuttanut olevan mitenkään lapsettomuuteen erikoistunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5183
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      550
      2633
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2352
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2220
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2007
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1241
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe