Kiinnostusta olisi alalle ja valinnaisista vaihtoehdoista jatkaa sairaanhoito ja huolenpito alalle.
Haluaisin tietää esim. näyttötutkinnoista, minkälaisia ovat,vaikeita? Minulla ei ole kovinkaan hyvä tuo matikka pää joten onko lasku tehtävätkin kuinka vaikeita? Onko kokeet ylipäätään miten vaikeita?
Olisin tosi kiitollinen jos saisin kaikkea mahdollista tietoa lähihoitajasta sairaanhoito ja huolenpito alan koulutuksesta.
Kävin kyllä netissä lukemassa ja hakemassa tietoa mutta haluaisin teiltä tutkinnon kokeneilta tietoa.
Olen jo pitkään ollut tosi kiinnostunut alasta ja itsekin sairaalassa potilaana ollessani hoitajien työtä sivusta seuranneena ala siis todella kiinnostaa, ja telkkarista kaikki sairaanhoitoon liittyvät tosi tv ohjelmat katson aivan varmasti!
Askarruttaa vaan kun teoria puoli on minulla paljon heikompi kuin käytännön puoli, oppisopimuksellakaan en haluaisi opiskella. Mutta jos jollakin on kertoa oppisopimuskoulutuksesta tähän alaan liittyen niin toki tieto on tervetullutta.
Iso kiitos vastanneille! :)
Sosiaali ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
12
2352
Vastaukset
- ---
omassa kotikaupungissa missä asun niin sairaalaan ei nykyisin oteta enää uusia lähihoitajia töihin vaan osastoille haetaan pelkästään sairaanhoitajia eli itse en ainakaan hyötyisi mitenkään jos erikoistuisin sairaanhoitoon ja huolenpitoon koska alan töitä ei lähihoitajille ole tarjolla!
- vaihdella.
omassa kotikaupungissa missä asun niin sairaalaan ei nykyisin oteta enää uusia lähihoitajia töihin
-Yliopistolliseen sairaalaan ei yleensä oteta, mutta kaupunginsairaaloihin ja pitkäaikaissairaaloihin otetaan. Ei yliopistollisiin sairaaloihin aina saada sairaanhoitajia joten sijaisuuksia löytyy lähihoitajillekin. Se vähän riippuu paikasta, tilanteesta ja osaston luonteesta. Pääsääntöisesti nihkeämmin otetaan lähihoitajia, mutta kyllä niitä tuntuu osastoilla olevan. Vakituiseksi tuskin pääsee.
- opiskellut Lh:ksi 6kk.
Minulla on opintoja takana puolivuotta. Aloitin tammikuussa. Olen pian viisikymppinen ja nyt harmittaa kun en ole jo aiemmin hakenut kouluun. Pelkäsin,samoin kuin sinä nyt, että pärjäänkö opinnoissa. Tähän mennessä olen pärjännyt loistavasti. Lääkelaskut on opittu ja latinansanatkin jäi mieleen, tietysti joutuu lukemaankin tällä iällä jo enemmän. Keväällä meillä oli eka näyttö. Olimme ensin työharjoittelussa 4vko:a ja sitten oli näyttöviikko. Eli näytönvastaanottaja seurasi koko viikon kun tein töitä päiväkodissa. Ei mitään "pelättävää". Hae ihmeessä kouluun ja jos joku aine ei meinaa jäädä päähän, saahan siihen tukiopetusta koululta jos vain haluaa.
- työ...
Haluaisin tietää esim. näyttötutkinnoista, minkälaisia ovat,vaikeita? Minulla ei ole kovinkaan hyvä tuo matikka pää joten onko lasku tehtävätkin kuinka vaikeita? Onko kokeet ylipäätään miten vaikeita?
Kyllä niitä pitää opetella jos ei osaa yhtään matikkaa, mutta eivät ole niin hankalia etteikö huonokaan oppilas selviäisi harjoteltuaan.
Onko kokeet ylipäätään miten vaikeita?
Eivät kovin vaikeita. Kun vähänkin viitsii lukea niin kolmonen tulee. Jotkut suoritetaan hyväksytty/hylätty arvioinnilla, toisista kursseista arvioidaan tehtävä joka palautetaan ja sitten on perinteisiä kokeet. Jotkut aineet saattavat olla hieman haastavampia mutta pääsääntöisesti tehtävät eivät kysy älyä vaan hieman vaivaa ja aikaa. Tehtvät eiväy yleensä ole laajoja, parin sivun juttuja ja tiedot löytyy lähdekirjoista ym. Laajemmat tehtävät voivat käsittää useita tehtäviä. Tehtävät voivat olla myös ryhmässä tehtäviä. Kyllä se koulu kokonaisuudessaan on suht helppo. Tietysti vaivaa joutuu näkemään, mutta ei ole älykkyydestä juurikaan kiinni.
kaikki sairaanhoitoon liittyvät tosi tv ohjelmat katson
Lähihoitajilla on tosi paljon sitä perushoitoa. Pesemistä, syöttämistä, suihkuttamista ym. Eli se on työn keskeisin sisältö mitä varten lähihoitajat on koulutettu.
Muita tehtäviä voivat olla paikasta riippuen hapen anto ja spiirat, virtsanäytteet, verensokerin mittaus, imeminen, lääkkeidenjako, saturaation mittaus, insuliinin pistäminen ym pikkuhommat.
Tippojen laitto, teho-osaston hoito ja pistäminen esim lihakseen, eivät ole lähihoitajan hommia. Monissa paikoissa lähihoitaja ei saa jakaa mitään lääkkeitä.
Pitkäaikaissairaalat ja vanhustyö yleesä on sellaista missä lähihoitajia eniten tarvitaan.- opiskelet?
Opiskeletko akk:ssa työn ohessa vai missä? minkä verran sinulla on ollut lähiopetusta viikkossa?
- lh-opiskelija
opiskelet? kirjoitti:
Opiskeletko akk:ssa työn ohessa vai missä? minkä verran sinulla on ollut lähiopetusta viikkossa?
Lähihoitaja saa pistää lihakseen, mutta ei suoneen.
- puolella.
opiskelet? kirjoitti:
Valmistuyin noin 10v sitten ja opiskelin nuorten ryhmässä.
Eipä se koulu siitä miksikään juuri ole muuttunut. Tuttavia on aikuislinjalla ja ihan samanlaista tuntuu olevan. Olen seuraillut tehtäviä ja lukujärjestyksiä.
verran sinulla on ollut lähiopetusta viikkossa?
Aikuispuolella viikot vaihtelee. Yhdellä lukukaudella voi olla muutama kokonaan tyhjä viikko (itsenäinen opiskelu) ja muutama vajaa, jolloin koulua on 2-4 päivää. Muut viikot ovatkin sitten täysiä. Yleensä 8-16 mutta mukaan mahtuu joitakin lyhempiä päiviä. - aloitin!
puolella. kirjoitti:
Valmistuyin noin 10v sitten ja opiskelin nuorten ryhmässä.
Eipä se koulu siitä miksikään juuri ole muuttunut. Tuttavia on aikuislinjalla ja ihan samanlaista tuntuu olevan. Olen seuraillut tehtäviä ja lukujärjestyksiä.
verran sinulla on ollut lähiopetusta viikkossa?
Aikuispuolella viikot vaihtelee. Yhdellä lukukaudella voi olla muutama kokonaan tyhjä viikko (itsenäinen opiskelu) ja muutama vajaa, jolloin koulua on 2-4 päivää. Muut viikot ovatkin sitten täysiä. Yleensä 8-16 mutta mukaan mahtuu joitakin lyhempiä päiviä.Itse aloitin sellasen akk:ssa jossa on 3h viikossa lähiopetusta ja muuten opiskellaan etänä ja on sit jotain verkkokursseja yms.
Vielä ei ole tietoa kuinka raskas sitten on että tuleeko niitä tehtäviä ihan liikaa varsinkin kun olen perheellinen! Niin ja puolivuosittain on kai pari lauantai päivää jolloin on muutama tunti opiskelua! Haluan tätä ammattia niin kovasti että toivon vain hartaasti että ei ole liian rankkaa, varsinkin kun koitan löytää/saada oppisopimuspaikan jossain vaiheessa, että saa laskut ja elannon turvatuksi!
- vastauksia
Aikuispuolella on ikä haitari n. 20-50v. Lepposat tunnit, koska opettajat pitävät meitä todellakin aikuisina eikä 16v. penskoina joille pitää pitää kuria. Poissaolot siis ovat omavalinta(paitsi esim. ensiapu kurssilla on pakko olla joka ikisellä tunilla, poissaolot tulee korvata), mutta silloin jäät pahasti jälkeen muista. Teoriaa käydään se 4-5tuntia illassa melkosella vauhilla. Eli muuten vaan ei kannata todellakana olla pois.
Näytöistä puhutaan ja pelotellaan opiskelijoita turhaan. Se on ihan tavallista työtä niinkuin ne ensimmäiset viikotkin. Silloin vain kysely tekee miinus pisteitä, eli toimi oma-aloitteisesti. Kun oppii tunteen esim. päiväkodin lapset, ei todellkaaan ole paha homma pitää heille tuokioita. Ne tulevat itsestään. Ihmisiä ne lapsetkin ovat hhe.
Koulua 3-5iltaa viikossa. Kiva ettei ihan joka päivä. Ilta myös siks kiva että koulu on hiljainen, pari muuta iltaryhmää vaan koulussa teidän lisäks.
Ja noista työpaikoista. En tiiä missä korvessa asutte. Mut kaupungeissa kyllä löyty töitä lähihoitajille! Minulla ei ollu kuin puol vuotta opintoja takana, pääsin jo töihin;) tuurauksia kylläkin mutta silti!
Enkä ymmärrä ettei yliopistollisii otettas lähihoitajia. Totta v*tussa otetaan! Niitähän siellä tarvitaan myös. Sairaanhoitajat tekee omat hommat, lähärit omat. Sairaanhoitajien hommiin ei esim. kuulu asiakkaiden vessassa, pesulla käyttö(jos asiakkaalla vaikka jalka poikki tms. nii tarvii apua). Myös lähärit kiertävät huoneissa kyselemässä potilaiden vointia, haluavatko apua(tietyn lehden vaika tai mennä yleiseen tilaan katsoon telkkaa). Myös ruoan jako kuuluu ainakin osittain lähäreille.
Että semmosta. Tietenkin hommat riippuvat paikasta, osastosta yms.- unohtu
Lähäreitä on tuurauksia tekemässä, mutta myö VAKITUISINA! Tämä on fakta. JOku tuolla väitti ettei vakkariks pääse muka.
Nii ja sairaahoitajien hommiiha kuulu kokeiden otot, lääkkeen jaot, jos joku saa "kohtauksen" tms. nii silloin saikkuhoitsu menee eka kattoo tilantee ja kutsuu lääkärin tarvittaessa.
Eli niin kuin nimetkin sen sanoo, lähihoitaja on potilasta lähelleä. Sairaanhoitaja hoitaa sairasta tarvittaessa.
- kroep
mitä sosiaalisia etuja lähihoitaja vammaisalalla saa???
- BHulle
Turpaansa hoidettavalta kun tämä saa raivarin. Eipä juuri muita etuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042945Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391560Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921412- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481176Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119969Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89892Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44773