Ruotsinlaivoille purjeet?

Miksi vasta nyt?

Vasta kun polttoaineen hinta nousee pilviin, aletaan laivayhtiöissä miettiä miten kulutusta voitaisiin pienentää. Ehkä öljyn kallistuminen on vain hyvä asia.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/08/29/ruotsinlaivoille-tulee-kohta-purjeet/200822434/139

"Polttoaineiden hinnannousu on saanut varustamot pohtimaan uusia keinoja Itämeren-liikenteen kulujen säästämiseksi. Yksi mahdollisuus on purjeiden käyttö apuvoimanlähteenä."

Ympäristön kannalta tämä olisi ollut hyvä juttu jo ajat sitten, mutta ilmeisesti vain raha määrää.

51

11447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkat puoliksi

      Turha sitä on ihmisiä tuossa ees-taas ajeluttaa laivoilla, kun eivät edes laivasta poistu.

      Ajetaan paatti Airistolle kellumaan päiväksi/yöksi ja tuodaan känniset kotiin.

      Tavaria ja autoja voidaan sitten rahdata erikseen tarpeen mukaan.

      • ???

        Missä tämä Airisto on? Ei ainakaan heti Harmajan jälkeen.


      • Nimetön
        ??? kirjoitti:

        Missä tämä Airisto on? Ei ainakaan heti Harmajan jälkeen.

        Google kertoo juntti jalmari.


      • siellähän se
        ??? kirjoitti:

        Missä tämä Airisto on? Ei ainakaan heti Harmajan jälkeen.

        luuraa


      • Asentajaduunari
        ??? kirjoitti:

        Missä tämä Airisto on? Ei ainakaan heti Harmajan jälkeen.

        Elämää on kehä III:sen ulkopuolellakin...ja maata...ja merialueita... : )


      • ihmetyttää
        Asentajaduunari kirjoitti:

        Elämää on kehä III:sen ulkopuolellakin...ja maata...ja merialueita... : )

        onko sulla todisteita siitä että tuolla kehä 3 takana on tosiaan elämää? ja vielä maata ja merta???
        oho


      • kerrohan

        miten sillä keinolla pääsee Ruotsiin!

        Älä vaan suosittele lentokonetta - siihen ei sovi autoja.


      • kehäkolmosen
        ihmetyttää kirjoitti:

        onko sulla todisteita siitä että tuolla kehä 3 takana on tosiaan elämää? ja vielä maata ja merta???
        oho

        takana ole elämää - ainakaan täältä pohjoispuolelta katsoen. Siellä on vain sellaista virtuaali- ja korvike-elämää, tyhjänpäiväistä kouhottamista, bailaamista yms., mutta ei todellista elämää.


      • just.
        kerrohan kirjoitti:

        miten sillä keinolla pääsee Ruotsiin!

        Älä vaan suosittele lentokonetta - siihen ei sovi autoja.

        Et sit viittiny lukee juttuu loppuun pälli.


      • älytöntä
        ihmetyttää kirjoitti:

        onko sulla todisteita siitä että tuolla kehä 3 takana on tosiaan elämää? ja vielä maata ja merta???
        oho

        betonihelvettiä ja ulkomaalaisia. Toisella puolen aito SUOMI!!!


      • mu lukku

        nih? kysyn vaan.


      • katsellut
        mu lukku kirjoitti:

        nih? kysyn vaan.

        Airisto on pusikko lähellä Turun linnaa jossa tyhmät turkulaiset käy paskalla ja pyyhkimässä persuksensa puu tikuilla.


      • hd-ukkonen
        mu lukku kirjoitti:

        nih? kysyn vaan.

        airisto on moottoripyörkä


    • jaa.

      taitaa matkustaja-alukset siirtyä ennen purjekautta ydinkäyttöiseksi.

    • Rättejä virittää...

      nykyaikana, hommaisivat atomireaktorin, olisi pitkäikäinen ja edullinen polttoaine.
      Rättireissu ei oikeen... , mitäs jos tuulet loppuu ja purjeet rysähtää auringonottajien niskaan..
      En kyllä noille rättivetoisille laivoille tule lähtemään, johan näille kaikki nauraa..

      • minä-

        Just tuota.. Ootkos muuten nähny sen yhen 70-luvun videopätkän, jossa haastatellaan erästä autoilevaan herrasmiestä ja hän piti silloista uutta keksintöä nimittäin turvavöitä oikein viimesen päälle turhana keksintönä.


      • tarviikkaan

        kun sun itsetuntos ei sitä näköjään kestä


    • Pööpöttiköstöö

      No sit ku teidän vitun kusipäitten aamutoffelit on suolaveden kastelemat niin ymmärrätte asian.
      Nisse puhuu asiaa.
      Saatanan ylimieliset jupit ei ymmärrä asiaa.
      Saasteeton ympäristö on jo ajankohtaista.
      Ei siinä kannata ajatella omaa Stadi fiini persettä'

    • ...

      kun öljy ja bensa kallistui tosi paljon (suomalaisen näkökulmasta vielä halpa) niin silloin vasta alettin heräämään siihen mikä auto kuluttaa ja säästää. Raha on kato tärkeämpi kuin oma planeetta.

    • mökömöö

      Kokoomus pitäs perää.

      • laitettais

        mtkustajat vuorollaan soutamaan...rahalla sitten voisi soutuvuoroistaan päätä :)


      • Vallilan Henkka
        laitettais kirjoitti:

        mtkustajat vuorollaan soutamaan...rahalla sitten voisi soutuvuoroistaan päätä :)

        ...Kun yhdessä laivassa on tuhansia matkustajia. Niille sanottais että se on maksullinen kuntosali ja sinne joutuu jonottamaan. Aina 10 metrin välein on videokangas joka näyttää airon vetotahtia jossakin maisemassa ja rock/ disko/... rytmimusiikki soi myös tahtia. Jotkut mimmit hetkuttelee piristykseks aerobikkia.
        Keskikonsolilla olis myös kuntopyörät, jotka on kytketty joko suoraan potkuriin tai sitten niissä on generaattorit sähkön tuotantoon...
        Ei nyt ehi enempää.
        Pääsenkö mä suunnitteluryhmään?


    • kas kun ei jo aiemmin

      ole keksitty

      luonnonmukaiset energiamuodot (tuuli ja aurinko) on käyttökelpoiset merellä - toivottavasti idea poikii myös toteuttamiskelpoisen ratkaisun

    • Hemit

      Olen nähnyt kuvia ja lukenut juttuja. Pidemmillä reitellä säästö on huomattava. Kysessä ei ole perinteinen mastossa oleva purje vaan laivaa vetävä liitovarjo joka ei vaadi lisämiehitystä tai mutkikasta tekniikkaa. Taatusti tulevaisuutta.

      • sellaisen

        laittaa autoonkin? Käyhän se tuulenvire maallakin.


      • aamu airistolla
        sellaisen kirjoitti:

        laittaa autoonkin? Käyhän se tuulenvire maallakin.

        Meil turkkusse sella se jo o ja hyvin tunttu toimiva.


    • -TotuusMies-

      On vuosi 2008. Ihminen on käyttäynyt luonnonvaroja, kuten maaöljyä jo yli 100 vuoden ajan. Mielestäni olemme nyt siinä pisteessä, että ihminen on ylittänyt omat rajansa. Öljyä on jalostettu niin paljon, että sitä ei ole enää riittävästi.

      Jo antiikin aikoina kuljetettiin raskaita kiviä pyramideja varten isopurjeisissa puulaivoissa. Kuljetus oli suhteellisen nopeaa, halpaa ja mikä parasta, saastuttamatonta.

      Mielestäni tämä on nyt ihan luonnollista, että Ruotsin laivoihin tulee samaa tuulivoimaa hyödyntävät purjeet, kuin antiikin aikana. Ihminen ei ole luotu kulkemaan laitteilla, jotka saavat energiansa maan varoista. Öljy kallistuu, koska se hupenee. Ja kun öljy on loppu, on siirryttävä vanhoihin, toimimiin luonnollisiin etenemiskeinoihin, kuten purjelaivat.

      Ihminen ei ole luotu kulkemaan moottoroiduilla ajoneuvoilla, vaan käyttämään hyväksi luonnonvoimia.

      • öljyttykeho

        Eikä kenelläkään voi olla tässä nykysessä määrin todellista tarvetta poistua kotiseudultaan. Matkustaminen kotikunnan ulkopuolelle tulee olemaan luvanvaraista uudessa uljaassa viher-fasismissa!

        Menee vähän off-topic risteilyteemasta, mutta eikx se olju sitten ole luonnonvoimaa? Sehän on pohjimmiltaan eräänlaista tiivistettyä aurinkovoimaa, joka on vuosituhansien mittaan tislautunut kätsyyn, tiiviiseen muotoon jota on helppo tehokkaasti hyödyntää myös laivaristeilyjen toteuttamiseen.


      • fidel1
        öljyttykeho kirjoitti:

        Eikä kenelläkään voi olla tässä nykysessä määrin todellista tarvetta poistua kotiseudultaan. Matkustaminen kotikunnan ulkopuolelle tulee olemaan luvanvaraista uudessa uljaassa viher-fasismissa!

        Menee vähän off-topic risteilyteemasta, mutta eikx se olju sitten ole luonnonvoimaa? Sehän on pohjimmiltaan eräänlaista tiivistettyä aurinkovoimaa, joka on vuosituhansien mittaan tislautunut kätsyyn, tiiviiseen muotoon jota on helppo tehokkaasti hyödyntää myös laivaristeilyjen toteuttamiseen.

        > pohjimmiltaan eräänlaista tiivistettyä
        > aurinkovoimaa, joka on vuosituhansien mittaan
        > tislautunut kätsyyn, tiiviiseen muotoon jota on
        > helppo tehokkaasti hyödyntää myös
        > laivaristeilyjen toteuttamiseen.    

        No onhan se, mutta kun vuosituhansien aikana tiiviiseen muotoon tislautunut hiilidioksidi ja metaani päästetään vajaassa sadassa vuodessa vapaasti ilmakehään, niin ei tarvitse olla kummonenkaan maallikkotiedemies tajutakseen, ettei siitä voi mitään hyvää seurata.

        Laivaristeilyt Itämerellä on yksi typerimpiä asioita, mitä täällä on keksitty. Suomesta rahdataan tonneittan alkoholia Viroon, josta suomalaiset käy ne sitten hakemassa takaisin.. ei ole järjen hiventä. Reittiliikenne maiden välillä on ok, mutta risteilyille pitäisi lätkäistä tuntuva haittavero.


      • flfpoklofkdok
        öljyttykeho kirjoitti:

        Eikä kenelläkään voi olla tässä nykysessä määrin todellista tarvetta poistua kotiseudultaan. Matkustaminen kotikunnan ulkopuolelle tulee olemaan luvanvaraista uudessa uljaassa viher-fasismissa!

        Menee vähän off-topic risteilyteemasta, mutta eikx se olju sitten ole luonnonvoimaa? Sehän on pohjimmiltaan eräänlaista tiivistettyä aurinkovoimaa, joka on vuosituhansien mittaan tislautunut kätsyyn, tiiviiseen muotoon jota on helppo tehokkaasti hyödyntää myös laivaristeilyjen toteuttamiseen.

        joo ei sitä purjeisiin kokonaan palata muutama kymmenen vuotta niin polttoaineena käytetään vettä,kyllähän se tekniikka on jo olemassa.


    • 486487657863478

      Ydinvoima olisi hyvä energialähde suurille matkustajalaivoille, mutta varmaan poliittisista syistä aika mahdoton ajatus.

      Suuret sotalaivat ja -sukellusveneet kulkevat ydinvoimalla.

      • superted

        ...ja lisäksi fissioreaktion jäte lienee vaikeiten käsiteltävä ongelmajäte. Fuusioreaktoria on odoteltu kuin kuuta nousevaa ja vuosikymmenet, vaan eipä näy, ei kuulu.

        Mutta toden totta, ydinkäyttöisiä kauppa-aluksia on jo kokeiltu. Ja välittömästihän ne ovat ympäristön kannalta parempia kuin fossiilisia aineita käyttävät vehkeet.

        Mietittäväksi jää vielä se, että tähän mennessä ihmiset ovat tehneet tyhjiksi kaikki energiansäästö- ja ympäristönsuojelupyrkimykset lisäämällä kulutusta enemmän kuin mitä jollakin toimenpiteellä saadaan hyvää aikaan.


    • tipe69

      Ovat romanttisia ja kauniita. Semmoisia minä kaipaisin merille!

      • superted

        Vanhat purjelaivat, kuten kotoiset Suomen Joutsen, Sigyn ja Pommern, ovat minunkin mielestäni kauniita. Sen lisäksi ne ovat olleet vaarallisia työpaikkoja: jos en väärin muista, niin Sigynillä on kuollut viisi ja Pommernilla kahdeksan merimiestä. Joutsenesta ei ole tietoa. Lisäksi ne ovat purjehdusominaisuuksiltaan... no, vanhanaikaisa.

        Nykyisellä teknisellä tietämyksellä todennäköisesti saadaan aikaiseksi turvallisempia ja nopeampia aluksia, joskin tosiaan ehkä rumempia. Mutta olkaamme huoleti, kun joskus vuosikymmenten päästä nämä nyt mahdollisesti tuloillaan olevat alukset siirtyvät nostalgisten muistojen joukkoon, voivat tulevat polvet pitää niitä kauniina.

        Ja koska talouselämä ei - toivottavasti - taannu yli sadan vuoden takaiseen tilaan jossa talvimerenkulkua ei harrastettu, olettaisin että vastaisuudessakin aluksista löytyy jonkinlaiset koneet.


      • Vallilan Henkka
        superted kirjoitti:

        Vanhat purjelaivat, kuten kotoiset Suomen Joutsen, Sigyn ja Pommern, ovat minunkin mielestäni kauniita. Sen lisäksi ne ovat olleet vaarallisia työpaikkoja: jos en väärin muista, niin Sigynillä on kuollut viisi ja Pommernilla kahdeksan merimiestä. Joutsenesta ei ole tietoa. Lisäksi ne ovat purjehdusominaisuuksiltaan... no, vanhanaikaisa.

        Nykyisellä teknisellä tietämyksellä todennäköisesti saadaan aikaiseksi turvallisempia ja nopeampia aluksia, joskin tosiaan ehkä rumempia. Mutta olkaamme huoleti, kun joskus vuosikymmenten päästä nämä nyt mahdollisesti tuloillaan olevat alukset siirtyvät nostalgisten muistojen joukkoon, voivat tulevat polvet pitää niitä kauniina.

        Ja koska talouselämä ei - toivottavasti - taannu yli sadan vuoden takaiseen tilaan jossa talvimerenkulkua ei harrastettu, olettaisin että vastaisuudessakin aluksista löytyy jonkinlaiset koneet.

        nykyään kaikista yli 4 metrin purkkareista, että pääsee venesatamasta ulos ja takaisin.
        No 5 m sitten.
        Ja isommissa sisämoottori myös kaikkia sähköhärveleitä varten.
        Näin ainakin "Stadissa".


      • superted
        Vallilan Henkka kirjoitti:

        nykyään kaikista yli 4 metrin purkkareista, että pääsee venesatamasta ulos ja takaisin.
        No 5 m sitten.
        Ja isommissa sisämoottori myös kaikkia sähköhärveleitä varten.
        Näin ainakin "Stadissa".

        Viime kesän purjehdin kuutosella. Kone oli omistajan autotallissa koko suven. Tänä vuonna olen seilaillut hankkimallani saaristoristeilijällä. Ei se kone siinäkään välttämätön ole.

        Ja puhe oli siis purjevoiman paluusta esimerkiksi ruotsinlaivaliikenteeseen. Konehan niissä ymmärtääkseni nykyään on. Jopa useampi.


    • Kiki  

      modernisoitu höyrykone, täysiautomaatisella syötällä poltolla yms, niin "polttoaina" maksaa noin 10% siitä mitä vastaavalla dieselkoneella...

      • superted

        Niin... tosin pitää miettiä, kannattaako puu polttaa vai myydä. Tosin tuo nykyinen talousmetsien roskapuu alkaa olla lujuudeltaan sitä luokkaa, että taitaisi sopia paremmin ruotsinlaivan polttoaineeksi. Jos se sälä nyt siihenkään kelpaa, laivan polttoaineessahan pitää olla piisalti energiaa...


      • Kiki  
        superted kirjoitti:

        Niin... tosin pitää miettiä, kannattaako puu polttaa vai myydä. Tosin tuo nykyinen talousmetsien roskapuu alkaa olla lujuudeltaan sitä luokkaa, että taitaisi sopia paremmin ruotsinlaivan polttoaineeksi. Jos se sälä nyt siihenkään kelpaa, laivan polttoaineessahan pitää olla piisalti energiaa...

        se onnistuisi ihan hyvin, onhan ulkomaillakin isoja höyrykoneita käytössä...

        Mutta tosiaan kustannukset saman teholuokan koneessa on noin 10%


    • superted

      Tässä pari lähtökohtaa, joita joten kuten merenkulun perusteita tuntevana voisin jättää pohdittavaksi.

      1)Jos tuulta halutaan käyttää, pitää todennäköisesti rakentaa tykkänään uudet laivat. Nykyiset ruotsinlaivat eivät purjein kykenisi seilaamaan kuin myötätuuleen. Ja sellainen vallitsee kiusallisen harvoin. Nykyisisten laivojen vakavuudessa (s.o. kyvyssä pysyä pystyssä) ei ole huomioitu mitään purjeita, ainoastaan jättisuuren purjelaivan purjepinta-alaa vastaava seinäpinta.

      2)Ainoastaan purjeilla liikkuvan aluksen aikataulun pitää olla väljä. Jos konetta ei ole, tyynellä seistään. Niin kauan kuin edes lähes nykyiset aikatauluodotukset vallitsevat, aluksessa pitää olla moottori.

      3) Yksirunkoiset purjealukset kallistuvat, jos tuuli käy jostakin muualta kuin perän takaa. Uskoakseni se karsisi melkoisen määrän huvimatkustajia. Monirunkoalukset (katamaraanit ja tri-) eivät kallistele samaan tapaan. Ehkä pitääkin ehdottaa Tallinkille, että rakennuttavat Silja Serenaden ja Symphonyn rinnakkain yhdistävät poikittaispalkit, joihin muuten sopisi mukavasti lisää rahankäyttöpisteitä. Niiden väliin saisi hehtaarin laajuisen aurinkokannen.

      4)Saaristo on melko ankea ympäristö purjehtimiseen. Perheveneellä siellä on toki kerrassaan ihana puikkelehtia, mutta suuren laivan purjeiden käsittely mutkaisilla väylillä ja vaihtelevissa tuulioloissa aiheuttaa omat ongelmansa.

      Summa summarum: minäkin oletan että purjeet palaavat kauppamerenkulkuun. Mutta ruotsinlaivat tuskin ovat edelläkävijöitä tässä.

    • HEIVATKAA AHTERIA

      HAHAHAHAHAHA..tää oli paras uutinen sitten kun jäätyneellä...ryss...mäkeä laskimme :)meinasin selkäkeikan nakata tästä paikasta, vai purjeet se olisikin näky kun 7 mastoinen ruotsin laiva seisoisi satamassa mastot raskaasti rutisten...LÄHTÖ AIKA TUKHOLMAAN..sitten kun alkaa tuulla tarpeeksi..AHHAHAAHAHAH...tyvenellä seistä hojotetaan merellä ja kaikki tyyni. Kas kun eivät laita asiakkaita polkemaan sähkö laivaan sellaiset isot jumppa salit missä pääsee polkemaan dynamolla varustettua fillaria.

      Minusta paras tapa säästää näissä polttoaine kuluissa on jättää koko paatti satamaan ja vähentää turhaa liikennettä ruotsin ja suomen välillä joka toinen keikka pois niin tulos n paljon parempi ja vihreetkin tykkää. :)

      • vähän....

        Tuli muuten heti mieleen sellainen mahtava sarja mitä aikoinaan töllöstä kattelin kun MERILINJAm siinä oli makeita purje potskeja ja aina nekin olivat pulassa tuulen takia.


    • raskaanöljyn

      tilalle,kotimaisia aineita koneeseen, Ruotsin tai Suomen koivua ja honkapuita, tai seuraavaksi halpoja uinti-matkoja?

    • viinakset

      vois käyttää polttoaineeksi =)

    • ehdottomasti ja heti

      Siinäpä ois elämyspuistoa kerrakseen monelle nykyiselle risteilymatkustajalle kun serenade-mariellat luovisi Suomenlahdella syysmyrskyssä 6 metrisessä aallokossa. Voisi tulla monelle kauhujen yö.

    • Kerrankin oivallettu meriä kuljetun ennenkin!
      Purjeet olisivat komea näky autolauttojen yläpuolella pullistuneina!
      Tuulienergiaa vaan kehiin!

      • Jeeeeeeeeeee

        Purjelaiva, JEEWEEE.


    • Merimies on erimies

      Tällänen kerrostalon korkuinen kölitön möykky kippaa itsensä samantien, jos sattuu kovempi puuska yllättämään. Ja yllättäähän se merellä aina.
      Kyllä ne polttoainekulut näkyy lippujen hinnoissa, jos yhtään tulevat järkiinsä.

      • tuulivoimalla

        No kiinittää sitten hirmusen massiivisen kölin sinne pohjaan.


    • Anonyymi

      Nyt se sitten selvisi - miksi venäläiset pitävät hallussaan tärkeätä Potin satamaa. USAn raskaat sota-alukset eivät pääse rantautumaan liittolaisensa Georgian satamaan. Mutta onhan siinä Georgian kyljessä Naton jäsenmaa Turkki. Saas nähdä mitä Nato päättää vai päättävätkö mitään, kun eivät ole vieläkään päässeet yhteisymmärrykseen Venäjän rankaisutoimista.

    • Anonyymi

      Ei vaan oikein toimi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3185
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2233
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1829
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1677
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1391
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1351
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1246
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1220
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1167
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1137
    Aihe