Amazonilta löytyi muinainen asutusalue

Tässä seuraava turistikohde...

Juttu Iltasanomasta:

Amazonilta löytyi suuri muinainen asutusalue
29.08.2008    

Tiedemiehet ovat löytäneet muinaisten asutusalueiden rykelmän Amazonin sademetsästä Brasiliasta, kertoo Science-lehti. Suunnaton alue on ollut noin 50 000 ihmisen koti.

Pohjoiskeskisessä Brasiliassa sijaitsevat muinaiset asutukset ovat nyt lähes kokonaan metsän peittämiä. Useista kylistä ja kaupungeista koostuva alue yhdistyy tiedemiesten mukaan monimutkaisella tieverkostolla.

- Verrattuna keskivertoon keskiaikaiseen kylään Kreikassa, ne ovat suunnilleen saman kokoisia. Nämä ovat vain paljon monimutkaisempia suunnittelultaan, antropologi Mike Heckenberger Floridan yliopistosta sanoo.

Alueen asutus on ilmeisesti tuhoutunut eurooppalaisten saavuttua paikalle viisi vuosisataa sitten. Eurooppalaiset toivat mukanaan tauteja, joiden arvioidaan tappaneen asutusalueen ihmiset.

3

1419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria L

      Mutta en kehottaisi lähtemään. Antakaa tutkijoille työrauha, ihmiskunnan historia on pullollaan mokia. Nykyturismi tuhoaa ei ainoastaan alkuperäistä elävää kulttuuria, vaan myös muinaisjäännöksiä ja tutkimuskohteita.

      • ja voimakkaasti.
        Jos tarkemmin seulotaan niin kyllä tutkijat ja paikallinen väestö itse ovat varmasti tuhonneet enemmän sekä elävää, että maahan hautautuneita kulttuureita kuin turistit.
        Oikean laatuinen turismi rikastuttaa paikallista ja elävää kulttuuria.
        Marian L. mistä olet tuollaisia ajatuksia päähäsi saanut?


      • Maria_L
        All-Marino kirjoitti:

        ja voimakkaasti.
        Jos tarkemmin seulotaan niin kyllä tutkijat ja paikallinen väestö itse ovat varmasti tuhonneet enemmän sekä elävää, että maahan hautautuneita kulttuureita kuin turistit.
        Oikean laatuinen turismi rikastuttaa paikallista ja elävää kulttuuria.
        Marian L. mistä olet tuollaisia ajatuksia päähäsi saanut?

        No tämäpä kysymys, arvoisa All Marino!

        Muistatteko mitä inkoille tapahtui sen jälkeen kun espanjalaiset menivät Mexicoon? Mitä tapahtui koko intiaanikulttuurille kun eurooppalainen sivistynyt ihminen päätti asuttaa uuden mantereen?

        Oletteko käyneet suomalaisella leirintäalueella? Oletteko käyneet Kanarialla? Espanjassa varmaan olette käyneet, siis aurinkorannikolla? Turismin rikastuttamia ja elävöittämiä kulttuureja. Eikä minulla itse asiassa ole mitään sitä vastaan että te, All Marino, menette käymään Brasiliassa, ehkä olette jo käyneetkin siellä, mutta mitään massalomakohdetta en toivo teidän viidakkoon perustavan. Enkä usko että te siihen pyrittekään? Ja mikä parasta, näin ei tule edes käymään, brasilialaiset itse pitävät siitä huolen.

        Pääsääntönä voitaneen pitää että turistilomakohde on sellainen jossa keskivertoihminen tulee jotenkuten toimeen länsimaisen sivistyksen suomin selviytymiskeinoin. Viidakossa, kuten Perun vaelluksilla, on tyypillistä että reitti on tarkoin valittu ja turvallinen, eikä itse asiassa varsinaiseen viidakkoon edes mennä - tämä valitettavana tietona niille jotka olettavat käyneensä viidakossa.

        Viidakkoon kun liittyy muutamia seikkoja joita ei tule ajatelleeksi etukäteen. Tyypillistä on että keltakuumerokote ja malariatabut otetaan käyttöön ja kuvitellaan että siinä kaikki, nyt voin mennä. Ja näinhän se tietysti on ja menee. Mutta, mutta.
        Kaikki voi itse asiassa mennä ihan hyvin eikä mitään tapahdu. Kokemus voi olla mahtava, tai sitten se ei vastaa turistin odotuksia. Hyvä näin.

        Ajatelkaapa tilanne että olette palanneet matkalta kotiin ja kaikki on päällisin puoli ihan ok. Kuluu aikaa muutama viikko tai jopa kuukausia. Eräänä päivänä tunnet olosi hiukan oudoksi. Toisena päivänä sinulla on vieläkin oudompi olo. Menet lääkäriin. Mitään ei löydy. Käyt verikokeissa, jotain outoa on, mutta ei hälyttävää. Menet toiseen lääkäriin. Taas jotain outoa on, mutta ei diagnosoitavissa. Menet taas kokeisiin, tulokset ovat outoja, mutta ei diagnoosia. Tätä jatkuu muutaman kuukauden ajan. Olosi voi tulla huonommaksi tai paremmaksi. On kaksi vaihtoehtoa. Diagnoosi tehdään ja paranet. Ja sitten on se toinen vaihtoehto.

        Malaria on helppo. Se tulee, oireet ovat rajut ja selvät, ja se on jopa parannettavissa. Toisinaan ei sekään. Suolistoloiset ovat häädettävissä, mutta voivat vahingoittaa sisäelimiä tappavasti jos diagnoosin tekeminen kestää kuten yllä. Sitten on loisia, jotka hiipivät sisääsi limakalvojen tai haavojen kautta. Alkuvaiheessa ne voidaan häätää, mutta ei kaikkia. Ajatelkaapa kun loiset syövät elävää lihaa. Teidän lihaanne. Miltä se teistä mahtaisi tuntua.

        Kuinka moni olisi valmis lähtemään syvänmeren sukellukselle vaikkapa nyt ensialkuun puolentoista kilometrin syvyyteen? Hapen säästämiseksi saat hengittää kolme kertaa minuutissa. Jos hengität useammin, tulet sinkkiarkussa kotiin.

        Hyviä turistilomia eksoottisissa ympäristössä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe