Joo eli kuvailen canonilla ja vastaan tuli tämmöset raw-tiedostot, kun cr2. kone ei näytä niitä esikatselussa (paitsi photoshopin omalla ohjelmalla), ja vaikka olen kuvannut mustavalkoisina, ne omaan kansioon tallennettaessa ovatkin värillisiä. Mitä helvettiä?! apua, selvitystä, kiitos.
CR2-tiedostot???!
16
9338
Vastaukset
wintoosan, ainaki XP,RAWien esikahtelukivhiin tarvittava kilike löytyypii:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=d48e808e-b10d-4ce4-a141-5866fd4a3286&displaylang=en
ja RAW on aina suunnile se matsku, joka kennolta löytyy. se mustavalako-prosessointi tehhään vasta JPG-muothoon muunnettaisa. jos kamerasa on RAW JPG tallennus, nii se ei välttämättä ihan pöhölö vaihtoehto ole. tieten semmoset oikiat valokuvvaajat ei sylykäsekhään JPG:n suunthaan, mutta usseimmille tämmösille tavis-tuulipuku-kukkahattunäppäiliöile se on ihan käyvänen vaihtoehto. prosessoima sitte vain net kuvat, joisa se kameran automaatio on höpsähtäny.
terkut
pera- Ei ole
Edes tarkoitettu katseltaviksi ollenkaan, vaan aihioiksi, joista tehdään lopulliset "katseltavat" kuvat.
Ei siis ole mitään merkitystä, vaikka Windows ei niitä näe. Niitä ei kuitenkaan voi mihinkään muuhun käyttää, kuin lopullisten kuvien aihioiksi.
RAW on aina värillinen, mutta siitä voi tehdä mustavalkoisen jpg:n.
Ongelmasi on vain väärinymmärrys, sitä ei todellisuudessa ole.- huah
kiitos paljon, vastauksista oli paljon apua =)
- sdadsghgj
eli siis saako sitä raw-tiedostoo jpg :ksi vai ei..
ees sellaseks että sais windowsliven valokuvavalikoimassa aukastua..? -.-
tiiän etten tajua näistä mitään, mut jos joku kehtais kertoo saisko jollaki ohjelmalla. - aina värillinen?
”RAW on aina värillinen, mutta siitä voi tehdä mustavalkoisen ”
Onko uuden mustavalkoisen Leican RAW aina värillinen, miksi? aina värillinen? kirjoitti:
”RAW on aina värillinen, mutta siitä voi tehdä mustavalkoisen ”
Onko uuden mustavalkoisen Leican RAW aina värillinen, miksi?Kamerassasi on värikenno ja RAW on raakakuva jonka kenno tuottaa ja se on aina "kehitettävä" käyttöä varten.
RAW kuvan etu on suurempi dynamiikka, ainakin se on uudemmilla Nikonin rungoilla 14 bit luokkaa kun jpg pystyy vain 8 bittiin. RAW kuvasta voidaan saada esiin sävyjä sekä vaaleista että jo mustilta jpg:ssä näyttäviltä alueilta joten se siten muistuttaa HDR kuvaa jpg:llä.
Esitettävät kuvat pitäneekin muuntaa jpg tai tiff muotoon, myös muita esityskelpoisia löytyy. Ne RAW:t kuitenkin kannattaa säilyttää "varmuusvarastona" koska niistä saa aina uudet kun esim. yleinen jpg aina tallentaessa hieman tai vähän enemmänkin "pilaa" kuvaa pakatessaan sen bittejä. uuden kuvan kehittely pitääkin aina alkaa alkuperäisestä ja jättää jo muunnetut omaan rauhaansa.
- esiteknikko
mullapa ei cr2-kuvatiedosto aukea photoshopissa: "it's not a right kind of a document". eli jossakin häikkää?
- Wanha:::::
Antiikkinen "fotari". Hanki siihen plugi.
- canonEOS
Että asennat ne kameran mukana tulleet Canon softat koneeseen. Win tai Mac ihan sama DPP eli Digital Photo Professional löytyy molempiin.
Sillä voit katsella, muokata ja muuntaa vaikka jpg-formaattiin CR2-filet.
Monet muutkin softat osaa noita CR2-tiedostoja käsitellä esim. kaikki Adoben ohjelmistot ja Macin iPhoto,Aperture
Mutta kameran mukana tulleessa CD tai DVD:ssä on kaikki tarvittavat ilmaiseksi. (tai sisältyy kameran hintaan, siis)- 65465746565747676
...ilmasen gimpin lisäke tai oma ohjelmansa, miten vaan haluaa.
- dadssadsdasdasda
mulla on digital photo professional, mut miten siis saan muutettua raw tiedostost jpg-tiedostoksi..?
- %Be8JB3x
65465746565747676 kirjoitti:
...ilmasen gimpin lisäke tai oma ohjelmansa, miten vaan haluaa.
Kannattaa kokeilla myös sellaista ohjelmaa kuin Rawtherapee. Myöskin ilmainen.
- gbhghkjhb
dadssadsdasdasda kirjoitti:
mulla on digital photo professional, mut miten siis saan muutettua raw tiedostost jpg-tiedostoksi..?
Oletko asentanut myös mukana tulleen Canon RAW Codecit?
Silloin aukeaa automaattisesti ja voi tehdä tarvittavat korjaukset.
Muunnos haluttuun tiedostomuotoon tapahtuu muokkauksen jälkeen talletettaessa. RAW-tiedosto säilyy ennallaan, mutta uusi tiedosto on sitten jpg, tiff tai mitä talletusvalikosta löytyy. - Kannonimies
dadssadsdasdasda kirjoitti:
Laita sähköposti tänne, lähetän sinulle pdf-ohjeen DPP-suomeksi. Saat muutkin Canon-ohjeet, pdf-tietoina, suomeksi..
Ota uusi sähköposti, ettei tule turhaa p*skaa oikeaan s-postiin. - 18+13
Kannonimies kirjoitti:
Laita sähköposti tänne, lähetän sinulle pdf-ohjeen DPP-suomeksi. Saat muutkin Canon-ohjeet, pdf-tietoina, suomeksi..
Ota uusi sähköposti, ettei tule turhaa p*skaa oikeaan s-postiin.Voitko laittaa linkin mistä ohjeen saa ladattua.
- kiitos- - Kannonmies
18+13 kirjoitti:
Voitko laittaa linkin mistä ohjeen saa ladattua.
- kiitos-Mulla ei ole verkko-osoitetta, vain oma kone. Picasaa tai kuvat,fi ei pysty siirtämään pdf.tiedostoja, en ainakaan minä. S-postiin voin laittaa, antaa koneiden vaikka yön nakutella.
Ohjeissa DPP.pdf 12,9 megaa, PictureStyleEditor.pdf 2,0 megaa ja ZoomBrowser.pdf 12,5 megaa
Paloissa lähtisivät.
Gmailhan ottais.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821269Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021057Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611010Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12969Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ143921Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694