Asiakirjojen mukaan putkipyykkejä tehty 2 kpl -79 v. Paljonko maksaa paikanmääritys ja uusien laittaminen ?
Rajapyykit kadonneet
23
805
Vastaukset
- Kallista puuhaa,
tolpat 40-50 euroa kappale, paikanmääritys vähintään 500 euroa..
- näin siinä käy
No se on sitten edessä semmonen rajojen mittaus-operaatio.
- Voi ne
vanhatkin löytyä, metallinpaljasti jos ovat metallisia ja pikki jos kivestä niin käyttöön.
- Tulihan koettua
Ei sinnä mitään mittailla tarvi.Gpeeässä näyttää kyllä pyykkien paikat.
- niiimpäniiin
Tulihan koettua kirjoitti:
Ei sinnä mitään mittailla tarvi.Gpeeässä näyttää kyllä pyykkien paikat.
Niiin kymmenen metrin tarkkuudella, suuntaan tai toiseen.
- Sitä meinasin
niiimpäniiin kirjoitti:
Maanmittareilla on vähäsen tarkemmat vehkeet.
- Pyykit nyt
niiimpäniiin kirjoitti:
harvoin katoaa niin ettei siitä jää mitään merkkejä, tietysti jos pyykin kohta on jäänyt vaikka tehdyn tien alle..
- Kallista on
Maksaa ihan oikeasti aika paljon, jos niitä rajapyykkejä ei sieltä maastosta löydy luotettavasti.
Omalle kohdalleni sattui tälläinen tilanne, että metsäpalstani kohdalla sattui autokolari ja toinen kolaroinneista autoista siirsi tienvieressä olleen rajapyykin pois paikoiltaan. Liikennevakuutus korvasi kyllä aiheutuneet kulut myöhemmin, mutta jouduin itse hakemaan toimitukset ja maksamaan ne mm. uskotutmiehet toimitukseen ja itse toimituksen, rajapyykit ym. . Lisäksi mittausta varten jouduttiin uusimaan toinenkin rajapyykki, joka oli huonokuntoinen. Kaikesta tästä kertyi melkoinen lasku, jonka tosin vakuutus korvasi. Lähes 1500€!!!!- Maata ostanut
Pelkkää satua on nuo juttusi.Sillä ei ole mitään merkitystä onko jotain pyykkiä fyysisesti olemassa vai ei.Merkinnät löytyy kummiskin maanmittauslaitoksen kartoista ja uudet pyykit saa laitettua mahdollisen lohkomisen tai vastavaan yhteydessä.
Ja tuo hinta 1500 € sisältää ilmaa aika reippaasti - niiimpäniiin
Maata ostanut kirjoitti:
Pelkkää satua on nuo juttusi.Sillä ei ole mitään merkitystä onko jotain pyykkiä fyysisesti olemassa vai ei.Merkinnät löytyy kummiskin maanmittauslaitoksen kartoista ja uudet pyykit saa laitettua mahdollisen lohkomisen tai vastavaan yhteydessä.
Ja tuo hinta 1500 € sisältää ilmaa aika reippaastiKohtahan toi selviää, tässä laskua odottelen maanmittauslaitokselta.
- Kohtuullinen lasku
Maata ostanut kirjoitti:
Ja tuo hinta 1500 € sisältää ilmaa aika reippaastijos kaikki on mennyt laskulle, laskua voi pienentää hommaamalla itse pyykit ja pystyttämällä ne osoitettuun paikkaan..
- Kallista on
Maata ostanut kirjoitti:
Ja tuo hinta 1500 € sisältää ilmaa aika reippaastiVaan eipä ole satua! Koomisinta asiassa oli, kun otin yhteyttä tuon vahinkoa aiheuttaneen autoilijan liikennevakuutusyhtiöön, siellä ihmeteltiin, että; "eikö sitä rajapyykkiä voisi laittaa jollakin traktorilla paikoilleen". Kerroin sitten, että voimme toki laittaa se traktorillakin paikoilleen, mutta ei meillä kenelläkään ole maanmittarin valtuuksia, koska rajapyykki on siirtynyt paikoiltaan, tulee se laittaa paikoilleen ao. toimituksella. Ymmärrys löytyi asian suhteen ja vakuutusyhtiö maksoi kaikki tuon rajapyykin paikoilleen asentamiseen ja toimituksiin liittyvät kulut.
Homma meni juuri, kuten tuossa aiemmin kerroin ja lisäksi paikalla piti olla vielä uskotutmiehetkin, joille piti maksaa matka- ym. kulut. Yllätyin itsekin kaikista kuluista, joita kyseinen kolarin siirtämä rajapyykki aiheutti. Onnittelin itseäni, että joku muu maksoi nuo kustannukset!
Olen ostanut määräaloja ja niitä on lohkottu, sekä tehty uusia rajapyykkejä varsin runsaastikin, suhteessa niiden lohkominen ja ne kustannukset ovat olleet varsin vaatimattomia tuon edellä kuvaamani tapaukseen verrattuna. Olen myös vaihdattanut naapureiden kanssa vanhoja puupyykkejä jokusia vuosien varrella, niiden vaihtaminen maanmittaustoimiston avulla ei ole ollut mitenkään kummoinen juttu ja kustannukset varsin vaatimattomia. - Ihmettelee hän
Kallista on kirjoitti:
Vaan eipä ole satua! Koomisinta asiassa oli, kun otin yhteyttä tuon vahinkoa aiheuttaneen autoilijan liikennevakuutusyhtiöön, siellä ihmeteltiin, että; "eikö sitä rajapyykkiä voisi laittaa jollakin traktorilla paikoilleen". Kerroin sitten, että voimme toki laittaa se traktorillakin paikoilleen, mutta ei meillä kenelläkään ole maanmittarin valtuuksia, koska rajapyykki on siirtynyt paikoiltaan, tulee se laittaa paikoilleen ao. toimituksella. Ymmärrys löytyi asian suhteen ja vakuutusyhtiö maksoi kaikki tuon rajapyykin paikoilleen asentamiseen ja toimituksiin liittyvät kulut.
Homma meni juuri, kuten tuossa aiemmin kerroin ja lisäksi paikalla piti olla vielä uskotutmiehetkin, joille piti maksaa matka- ym. kulut. Yllätyin itsekin kaikista kuluista, joita kyseinen kolarin siirtämä rajapyykki aiheutti. Onnittelin itseäni, että joku muu maksoi nuo kustannukset!
Olen ostanut määräaloja ja niitä on lohkottu, sekä tehty uusia rajapyykkejä varsin runsaastikin, suhteessa niiden lohkominen ja ne kustannukset ovat olleet varsin vaatimattomia tuon edellä kuvaamani tapaukseen verrattuna. Olen myös vaihdattanut naapureiden kanssa vanhoja puupyykkejä jokusia vuosien varrella, niiden vaihtaminen maanmittaustoimiston avulla ei ole ollut mitenkään kummoinen juttu ja kustannukset varsin vaatimattomia.Etkö muka tunne ketään kun pitää rahalla uskotut miehet hommata?
- Siis kun
Ihmettelee hän kirjoitti:
Etkö muka tunne ketään kun pitää rahalla uskotut miehet hommata?
joku rajankäynnin osapuoli ei pääse paikalle, hänen tilalleen tulee se uskottu mies..
- Kallista on
Ihmettelee hän kirjoitti:
Etkö muka tunne ketään kun pitää rahalla uskotut miehet hommata?
Tunnen kyllä uskottuja miehiä, siis niitä oikeita jotka ovat juuri noissa maanmittaustoimituksissa tarvittaessa läsnä, mutta tässä em. tapauksessa tuttuni eivät tulleet kysymykseen ja toimitusinsinööri hankki uskotut miehet toimitukseen.
Naapurini olisi ollut lähin uskottumies, mutta hän ei naapurina tietenkään kelvannut, joten uskotut miehet olivat paljon kauempaa matkanneet paikalle. Ilmeisesti toimitusinsinööri katsoi uskotut miehet tarpeellisiksi tuossa toimituksessa, koska rajapyykki sijaitsi tienlaidassa. Me kaikki maanomistajat olimme myös paikalla ja maanomistajille maksettiin myös edunvalvonnasta aiheutuneet kustannukset, jotka olivat kaiketi valtion matkustussäännön mukaiset. Nuo maanomistajille maksetut korvaukset eivät kyllä olleet vallan suuria, mutta nämäkin kustannukset tulivat mukaan tähän toimitukseen.
Olin juuri hiljan hieman vastaavassa maanmittaustoimituksessa, jossa yhden metsäpalstani kohdalla määriteltiin valtion toimesta tiealuetta ja tehtiin uusia rajapyykkejä, sain etujeni valvonnasta korvauksen. - Kallista on
Kohtuullinen lasku kirjoitti:
jos kaikki on mennyt laskulle, laskua voi pienentää hommaamalla itse pyykit ja pystyttämällä ne osoitettuun paikkaan..
No tietysti laskua voi pienentää, kun tekee rajapyykit itse betonista valamalla ja kaivaa kuopan valmiiksi oletettuun paikkaan, jossa rajapyykki on sijainnut, sekä tuo riittävästi kiviä kuopan täytteeksi.
Ongelma vain on, että siirtynyt taikka hukkunut rajapyykki voi olla todellisuudessa monenkin metrin päässä siitä oletetusta paikasta, jos kyse on vanhasta rajapyykistä. Raja voi olla "siirtynyt" vuosien saatossa useitakin metrejä. On hyvin yleistä, että joku napureista on vuosien varrella siirtänyt rajapyykkiä, joko ajattelemattomuuttaan taikka tahallaan. Tiedän tapauksen, jossa vanha papparainen haki parikin kertaa kesässä kottikärryillä sammaloituneen rajapyykin "pesua" varten pihalleen ja joka kerta takaisin tuodessaan rajapyykki siirtyi hieman naapurin puolelle.
Rajapyykkien suhteen on myös paljon tietämättömyyttä, sillä raja ei välttämättä sijaitse siinä rajapyykin kohdalla joka suuntaan, vaan rajapyykki voi olla siirtopyykki, jolloin rajapyykistä vain mitataan tietty etäisyys todelliseen rajaan esim. ojan taikka tien vuoksi rajapyykki sijoitetaan kauemmaksi rajasta. Lisäksi käytetään sektoripyykkejä, joilla määritellään kaareva rajalinja. Asiaa tuntematon voi helposti hävittää tahattomasti näitä siirto- ja sektoripyykkejä, jolloin sitten myöhemmin voivat todelliset rajalinjat ja rajapyykkien paikat tulla useimmille maanomistajille yllätyksenä.
Tuolla aiemmin kertomani rajapyykin paikoilleen laitto toimituksella autokolarin jälkeen opetti minulllekin aika paljon ja todella onnittelin itseäni, että osasin vaatia vakuutusyhtiön maksajaksi tuohon rajapyykin paikoilleen laittamiseen.
Halvimmillaan olen saannut vaihdatettua puupyykin eräälle metsäpalstalleni naapurissa tapahtuneen lohkomistoimituksen yhteydessä. Hommasimme naapurini kanssa teräksestä tehdyn metsäpyykin http://www.nipere.fi/rajamerkit02 jo valmiiksi ennen toimitusta ja lohkomisen yhteydessä esitin maanmittausinsinöörille, että jos voisimme samalla vaihtaa lahonneen puupyykin tuohon teräksestä tehtyyn metsäpyykkiin. Tietenkään toimitusinsinööri ei ollut kovin halukas tähän toimenpiteeseen, koska se olisi ollut erillinen toimitus, mutta suostui viimein, koska naapurissa lohkottava määräala rajoittui yhdestä kohtaa tuohon rajapyykkiin ja puinen rajapyykki oli vielä sen verran hahmossaan, että paikkaa ei tarvinnut mitata ja kaikki paikalla olijat totesivat pyykin olleen paikoillaan viimeiset 60v. Ainoat kustannukset tulivat tuosta hankkimastamme teräksisestä metsäpyykistä ja matkakustannuksista. Toimitusinsinööri kirjasi vain rajapyykin vaihdetuksi.
Tapauskohtaisesti nämä monasti menee!
- yks yksityistettävä
Monikin tuntee uskottujamiehiä.....D
Mutta kuka kutsuu ne paikalle ja määrää heillä palkan,selviää tuolta..........
http://www.maanmittauslaitos.fi/node/1690 - Kaivoin laskun
esille, 750 euroa, kaksi rajapyykkiä uutta, rajan katsominen, itse tein kaikki työt..
- Itsensä pettämistä
Et sitten omalle työlle laskenut mitään, eikä naapuritkaan...
- Siis 1500
Itsensä pettämistä kirjoitti:
Et sitten omalle työlle laskenut mitään, eikä naapuritkaan...
on aivan kohtuullinen lasku, siitä oli kyse..
- anti-maksaja
Siis 1500 kirjoitti:
on aivan kohtuullinen lasku, siitä oli kyse..
Oma vikahan se on jos puolet liikaa maksaa.
On vastuutonta antaa tyhmien pitää rahansa. - Miten sen nyt
anti-maksaja kirjoitti:
Oma vikahan se on jos puolet liikaa maksaa.
On vastuutonta antaa tyhmien pitää rahansa.ottaa, jos vakuutusyhtiö maksaa, mikä järki on alentaa omalla työllä vakuutusyhtiön laskua !
- Kallista on
Miten sen nyt kirjoitti:
ottaa, jos vakuutusyhtiö maksaa, mikä järki on alentaa omalla työllä vakuutusyhtiön laskua !
Ei minunkaan mielestäni ollut mitään järkeä tehdä talkoolla toisten aiheuttamaan vahinkoon töitä. Ja saman olen huomannut muissakin vastaavissa jutuissa, että herkästi menee ihan työpäivä, kun on etujaan valvomassa jossain toimituksessa, johon ei olisi itse edes ryhtynyt, ellei naapuri taikka viranomaiset olisivat toimitusta laittaneet vireille.
Itselläni on ollut vuosien varrella näitä maanmittaustoimituksia ja rajapyykkien tiimoilta melkoisesti erilaisia juttuja. Omistan n. 10 erillistä tilaa useamman kunnan alueella, joissa on useampia palstoja, yhdelläkin tilalla (n. 60ha) on kolme erillistä palstaa, joista yhdellä (22ha) palstalla on 20 rajapyykkiä. Jokunen vuosi sitten tehtiin ilmakuvauksia yhdessä kunnassa ja rajapyykit piti merkitä, merkitsin n. 60 rajapyykkia niillä muovikelmuilla omien maiden osalta.
Itse en ole myynnyt tontteja taikka määräaloja, mutta aina joku lukuisista naapureista myy jonkun määrä alan ja on lohkomisia, usein on tietoimituksia ja muita rajankäyntejä.
Yksi rajapyykki on nytkin kateissa, naapurikiinteistön omistivat venäläiset jokusen vuoden, nyt taasen suomalaiset. Täytyy taasen yrittää selvittää, että kuka maksaa ja mitä. Jos itse olen maksajan osankaan tuosta, niin mahdollisimman halvalla tietty yritän selvitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1752066
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,851499Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821414Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta121182Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita401066Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2101003- 42918
- 97865
- 85825
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49785