koiruus

koirakaveri

Oletteko muut koiraihmiset huomanneet saman kuin minä???!!! Koirahan on kuitenkin sosiaalinen kaveri ja tietty tarvitsee lajitoveriseuraa toisinaan.
Mutta mistä ihmeestä johtuu, että usea koiran ulkoiluttaja kadulla vastaan tullessaan, joko vaihtaa kadun puolta tai käskee koiransa ohittamaan toisen koiran?
Oma koirani on ainakin tosi soliaalinen, leikkisä ja ihmeissään kun ei saa mennä toista koiraa tervehtimään.
En tiedä onko tää vaan pääkaupunkiseudun ongelma vai esiintyykö samaa muuallakin suomessa. Onneksi asuin lähistöltä kuitenkin löytyy muutama hyvä koirapuisto, jossa koirilla on mahdollisuus tavata, leikkiä ja touhuta muiden kanssa. Koira puistossa olemme puineet asiaa, moni muukin on törmännyt samaan, mutta emme ole selventävää vastausta tähän keksineet.

14

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alima

      läheskään kaikki koirat eivät ole yhtä sosiaalisia ja omistaja tuntee koiransa, eikä halua koiratappeluita keskellä kaupunkia.

      Meidän koirakin oli kovin sosiaalinen ja karkaili kotoa.
      Kävi mittauttamassa suosiotaan ympäri kyliä.
      Vähän väliä piti hakea koiratarhasta, tai milloin kenenkin kotoa.
      Koiramme pelkäsi pimeetä, niin että jos ennätti tulla pimeä, ennen kuin tuli kotiin, ei enää uskaltanut liikkua.
      Monta kertaa oli koiramme käynyt yhdellä pihalla, missä talon koira oli kiinni ja raivopäänä oli yrittänyt ajaa meidän Ransua pois.
      Ransu taas tiesi, ettei tarvinnut pelätä ja ärsytti toista koiraa suunnattomasti.
      Kerran sitten koirat kohtasivat siten, että Ransu oli vapaana yksikseen ja tämä toinen koira emäntänsä kanssa.
      Sillä seurauksella, et se toinen, paljon isompi koira hyökkäsi Ransun kimppuun ja riepotti sitä hampaissaan miten tahtoi.
      Ransu sai niin pahat puremat, että piti lopettaa.
      Se oli jo kolmas kerta. Aikasemmat puremat vielä pystyttiin hoitamaan, kovalla työllä ja lääkityksillä.

      • ja mua raivostuttaa

        "kenen on vastuu, jos kissa paskaan astuu".
        Koirathan ei saa olla vapaana.

        nimim. koirista tykkäävä


      • alima
        ja mua raivostuttaa kirjoitti:

        "kenen on vastuu, jos kissa paskaan astuu".
        Koirathan ei saa olla vapaana.

        nimim. koirista tykkäävä

        mutta kun se karkasi jatkuvast.
        Meillä oli paljon lapsia ja se pääsi niiltä livahtamaan ovesta ulos.


      • ja mua raivostuttaa
        alima kirjoitti:

        mutta kun se karkasi jatkuvast.
        Meillä oli paljon lapsia ja se pääsi niiltä livahtamaan ovesta ulos.

        Niin siinä tuppaa käymään.Itselläni oli aikoinaan
        narttukoira ja se tahtoi karkkailla aina vähän ennen juoksuaikaansa eli ei siinä auttanut muu, kuin pitää kirjaa koiran "menkuista" (kuten omistakin), heh


    • koiramies*

      pannut merkille. Myös oma tyttökoirani on sosiaalinen ja haluaisi tervehtiä lähes kaikki vastaantulijat. Aika yleistähän se tuntuu olevan, että ei sallita koirien tavata vaikka koirasta näkee, että on ystävällismielinen ja se haluaisi haistella. Ja jotkut tuntuvat tykkäävän hyvin kyttyrää, jos vieras koira tulee lähelle. Siksi seuraan vastaantulijoita tarkasti, pitääkö sivuuttaa vai voiko moikata.

      Voihan sille, ettei anneta tavata muita koiria, hyvä syykin olla. Esim. koiran koulutus tai koira ei tule toimeen muiden kanssa.
      Joskus kyllä tuntuu, että syynä on se, ettei vaan haluta joutua puheisiin vieraan ihmisen kanssa.

      • ehtiä

        kulkea mahdollisimman pitkä lenkki käytettävissä olevana aikana, jotta kaveri saisi liikuntaa. Koiraa ulkoiluttaessa on ainakin minulla pääasiana koiran ja oma liikunta, eikä höpöttäminen muiden koiranomistajien kanssa.


      • koiramies*
        ehtiä kirjoitti:

        kulkea mahdollisimman pitkä lenkki käytettävissä olevana aikana, jotta kaveri saisi liikuntaa. Koiraa ulkoiluttaessa on ainakin minulla pääasiana koiran ja oma liikunta, eikä höpöttäminen muiden koiranomistajien kanssa.

        voihan sen niinkin kokea. Tosin ei siinä toista koiraa moikatessa lenkki paljon lyhene vaikkei olisikaan aikaa toisesta päästä puolella minuutilla jatkaa. Ja kai se koirakin kaipaa lajitoverien tapaamista. Mutta kukin tyylillään.


      • koiran hoitotäti
        koiramies* kirjoitti:

        voihan sen niinkin kokea. Tosin ei siinä toista koiraa moikatessa lenkki paljon lyhene vaikkei olisikaan aikaa toisesta päästä puolella minuutilla jatkaa. Ja kai se koirakin kaipaa lajitoverien tapaamista. Mutta kukin tyylillään.

        koiran ulkoilutus on myös sosiaalinen tapahtuma, sekä mulle että koiralle. Jos on ottanut koiran niin koiran lenkittäminen on koiran juttu eikä ihmisen. Koira haistelee, se on kuin meikäläisen hesari, tapaa muita koiria ja pienenä opettelee niihin tutustumista. Omistaja voi siinä sivussa jutella toisen kanssa jos koirat tulee toimeen, ei ne aina tule niinkuin ei ihmisetkään. Ihmisen oma liikunta ei sais olla syy koiran hankkimiselle, vaan halu hommata karvakaveri josta on iloa vuoksiksi molemmin puolin. Oma liikunta pääasiana, anna mun kaikki kestää.


      • Jack Daniels
        koiran hoitotäti kirjoitti:

        koiran ulkoilutus on myös sosiaalinen tapahtuma, sekä mulle että koiralle. Jos on ottanut koiran niin koiran lenkittäminen on koiran juttu eikä ihmisen. Koira haistelee, se on kuin meikäläisen hesari, tapaa muita koiria ja pienenä opettelee niihin tutustumista. Omistaja voi siinä sivussa jutella toisen kanssa jos koirat tulee toimeen, ei ne aina tule niinkuin ei ihmisetkään. Ihmisen oma liikunta ei sais olla syy koiran hankkimiselle, vaan halu hommata karvakaveri josta on iloa vuoksiksi molemmin puolin. Oma liikunta pääasiana, anna mun kaikki kestää.

        myös ihmisten hoitotäti;) Sanoit sen oleellisen, koiran juttu. Liian monelle koiranomistajalle se koira on vain ihmisen juttu.


      • edellinen
        Jack Daniels kirjoitti:

        myös ihmisten hoitotäti;) Sanoit sen oleellisen, koiran juttu. Liian monelle koiranomistajalle se koira on vain ihmisen juttu.

        ikävä kyllä niin on, turhan usein. Tietysti joskus on aikataulu tiukka kun koiraa vie lenkille, lenkki voi jäädä lyhyeksi eikä ehdi ihmisten kanssa juttelemaan, mutta sen pitäis olla POIKKEUStapaus. Hyvä juttu tuossa että kuitenkin lähtee viemään koirulin vaikka kiire olisi. Mutta koira ei voi päättää millaiset olot sillä on kun se on otettu, ihmisen on vastuu ja täytyy tajuta millaisen aarteen saa kun koira tulee taloon. Turha selittää miten se ei tottele tai muuta, vika on ihan talutushihnan toisessa päässä. Mä en ole mikään koirankouluttaja ja tein eka koiran kanssa kaikki virheet mitä voi, silti juoksin sen perässä käsi pitkänä koko sen elinajan (12 v). Oma vika. Nyt riittää kun sanon koirulille ihan tavallisella äänellä miten pitää olla, ja se tykkää musta vielä sen jälkeenkin. Tänään se muuten nosti hampailla hyyyvin varovasti kukan pois ulkoruukusta ja lotki kuravedet alta vaikka oli oma vesikuppi. :) Emmä tiennyt että se ois pitänyt opettaa kun ei ollut ennen tehnyt. :)


      • edellinen
        edellinen kirjoitti:

        ikävä kyllä niin on, turhan usein. Tietysti joskus on aikataulu tiukka kun koiraa vie lenkille, lenkki voi jäädä lyhyeksi eikä ehdi ihmisten kanssa juttelemaan, mutta sen pitäis olla POIKKEUStapaus. Hyvä juttu tuossa että kuitenkin lähtee viemään koirulin vaikka kiire olisi. Mutta koira ei voi päättää millaiset olot sillä on kun se on otettu, ihmisen on vastuu ja täytyy tajuta millaisen aarteen saa kun koira tulee taloon. Turha selittää miten se ei tottele tai muuta, vika on ihan talutushihnan toisessa päässä. Mä en ole mikään koirankouluttaja ja tein eka koiran kanssa kaikki virheet mitä voi, silti juoksin sen perässä käsi pitkänä koko sen elinajan (12 v). Oma vika. Nyt riittää kun sanon koirulille ihan tavallisella äänellä miten pitää olla, ja se tykkää musta vielä sen jälkeenkin. Tänään se muuten nosti hampailla hyyyvin varovasti kukan pois ulkoruukusta ja lotki kuravedet alta vaikka oli oma vesikuppi. :) Emmä tiennyt että se ois pitänyt opettaa kun ei ollut ennen tehnyt. :)

        tää samainen koira sai muuten lemput koirakoulusta. Sieltä ne tuli hännät koipien välissä, isäntä ja koira. Koiralla oli vissiin se adhd vai mikäsenytoklikaan. :) Käskivät kotiin harjoittelemaan, ja siellä hauveli totteli kuin ajatus. Siitä pitäen mennyt hyvin kotiopintoina. :)


    • parissa

      pitää olla kaksi sosiaalisesti kelvollista yksilöä jotta treffit sujuisivat. Joskus koira on ongelmallinen, joskus sen taluttaja epävarma itsestään koiran hallitsijana tai muuten vain ihmisarka ja haluaa välttää kontakteja.

    • namisuku

      ...Asiaa!=D
      KoiraKiertolaisIhmiset pelkäävät yhteenOttoa joko omalta (eli eivät hallitse)Koiraltaan taikka sitten vastaantulevalta Koiralta..niin se on...valitettavasti:(

      Koira kulkee Ihmisen säännöillä ja Omat Ihmiset ovat sen Lauma ja se on Hierarkiassa alimpana.

      • Että oikeasti se onkin koira joka käyttää ihmistä lenkillä eikä päinvastoin?!? Ihan totta, näin se vaan on. Se on koiran velvollisuus käyttää ihmistä lenkillä ja pitää huoli ettei sille satu mitään lenkin aikana. Koira siis vahtii ja suojelee ihmistä. Jos vastaan tulee pelottavan näköinen otus, koira murisee ja uhkailee sitä.

        Antakaa vaan koiran reippaasti kohdata vastaantulijat. Jos se vähän murisee karvat pystyssä, se tekee sen vain ihmisen takia. Silloin ihminen vaan kävelee reippaasti eteenpäin ja näyttää koiralle etten minä plkää eikä tässä ole mitään vaaraa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe