luustoon levinnyt syöpä?

epätoivoinen tinttaralla

hei teille kaikille!
mieheni sairastaa siis ym. syöpää. kaikki alkoi ruokatorvesta, se leikattiin ja välissä hän sai puhtaat paperit, mutta viime syksynä todettiin tämä. etsin tietoja tai kokemuksia hlöiltä jotka ovat sairastaneet samaa. cancer-sivuilta en ole oikein saanut tietoja tai sitten olen vain huono hakemaan. pliis, jotka osaisivat asiasta jotakin kertoa/ antaa linkkejä olisin kovasti kiitollinen. ps. kaikille kovasti tsemppiä, sitähän tässä me/te tarvitaan!

32

4671

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elisama

Tiedonjyväsiä sinulle.
      Kokemuksia voit saada täältä, mutta älä niiden mukaan tee kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
      Syöpiä on todella monia erilaisia (noin 2000) ja sillä on merkitystä millainen/mikä syöpä sinne luustoon on levinnyt.
      Samoin sillä miten laajalle ja mihin luihin on mennyt. Ei koko luusto saastu kerralla syöpään näissä leviämistapauksissa.
      Ehdottomasti parhaan tiedon saat hänen lääkäriltään sillä hän tietää mistä syövästä on kyse ja miten laajalle on levinnyt.
      Täällä voidaan vain arvailla.
      Älä nyt pahastu vastauksestani, mutta asia on näin.

• Ira¤

mukaan lääkärille,tulee tarkempaa kyseltyä,siinä kun jännittää menee puolet ohi korvien,voimiv teille ja paranemisia.

• hyvä idea
        Ira¤ kirjoitti:

mukaan lääkärille,tulee tarkempaa kyseltyä,siinä kun jännittää menee puolet ohi korvien,voimiv teille ja paranemisia.

että sinä Ira menet lääkärille mukaan. Elisamalla on niin paljon tietoa, että hän olisi mielestäni parempi vaihtoehto.

• ap.
        hyvä idea kirjoitti:

että sinä Ira menet lääkärille mukaan. Elisamalla on niin paljon tietoa, että hän olisi mielestäni parempi vaihtoehto.

siksi kyselenkin! hän varmaan ajattelee "suojelevansa" minua, kun ei päästä minua mukaansa. kivut ovat kovat, mutta koko ajan hän vakuuttelee: ei tässä mitään yms. mutta onhan minulla silmät päässä! viime marraskuusta lähtien ollaan käyty näitä stytostaattihoitoja läpi, koko ajan, hoitojen aikan ei ole kipuja, vain pahoinvointia. mutta kun tulee se parin vkon paussi, kivut palaavat. toivon että joku osaisi edes hiukan valoittaa, mitä on odotettavissa. toki tiedän että kaikki on yksillöllistä ja ennuste ei ole kummoinen, mutta siltikin. olen erittäin kiitollinen kaikista pienistä tiedonmurusistakin.. =)

• Elisama
        ap. kirjoitti:

siksi kyselenkin! hän varmaan ajattelee "suojelevansa" minua, kun ei päästä minua mukaansa. kivut ovat kovat, mutta koko ajan hän vakuuttelee: ei tässä mitään yms. mutta onhan minulla silmät päässä! viime marraskuusta lähtien ollaan käyty näitä stytostaattihoitoja läpi, koko ajan, hoitojen aikan ei ole kipuja, vain pahoinvointia. mutta kun tulee se parin vkon paussi, kivut palaavat. toivon että joku osaisi edes hiukan valoittaa, mitä on odotettavissa. toki tiedän että kaikki on yksillöllistä ja ennuste ei ole kummoinen, mutta siltikin. olen erittäin kiitollinen kaikista pienistä tiedonmurusistakin.. =)

Lähes poikkeuksetta lääkäri pyytää jossain vaiheessa tulemaan puolison kanssa.
        Luulen että tässäkin on käynyt näin, mutta puolisosi ei kerro.
        Monet syöpäosastot lähettää suoraan kirjeen puolisolle jossa pyytävät tulemaan.
        Nuo kivut eivät sinänsä tarkoita syövän suhteen pahempaa eikä parempaa. Ne ikävä kyllä kuuluu aika usein kuvioon.

• Lusiina1
        Elisama kirjoitti:

Lähes poikkeuksetta lääkäri pyytää jossain vaiheessa tulemaan puolison kanssa.
        Luulen että tässäkin on käynyt näin, mutta puolisosi ei kerro.
        Monet syöpäosastot lähettää suoraan kirjeen puolisolle jossa pyytävät tulemaan.
        Nuo kivut eivät sinänsä tarkoita syövän suhteen pahempaa eikä parempaa. Ne ikävä kyllä kuuluu aika usein kuvioon.

"Monet syöpäosastot lähettää suoraan kirjeen puolisolle jossa pyytävät tulemaan."

Missä paikoissa tuollainen käytäntö on vallalla? Siihen pitää ainakin olla ko syöpäpotilaan lupa. Asiallinen asiansa hoitava potilas päättää itse mitä kertoo, siihen ei hoitopaikalla ole mitään sanomista. Eri asia sitten jos potilaan tila on sellainen ettei itse kykene asioitaan hoitamaan.

• Elisama
        Lusiina1 kirjoitti:

"Monet syöpäosastot lähettää suoraan kirjeen puolisolle jossa pyytävät tulemaan."

Missä paikoissa tuollainen käytäntö on vallalla? Siihen pitää ainakin olla ko syöpäpotilaan lupa. Asiallinen asiansa hoitava potilas päättää itse mitä kertoo, siihen ei hoitopaikalla ole mitään sanomista. Eri asia sitten jos potilaan tila on sellainen ettei itse kykene asioitaan hoitamaan.

Näin on asia.
        tietysti kirjeessä on mainittu ettei lääkärin luo pääse ellei potilas anna lupaa.
        siinnä kirjeessä on toive että puoliso tulisi potilaan mukana lääkärin luo.
        Tämä on siis niissä tapauksissa jossa puolison on hyvä tietää esim. sivuvaikutuksista ja/tai kotona suoritettavista hoitotoimenpiteistä.
        Muutamissa tapauksissa ovat nuo puolisot pyytäneet minua puolestaan (tuttavat) ja olen sitten ollut heidän kanssaan (potilaiden) siellä vastaanotolla.
        En tietenkään tarkoittanut että ilman potilaan lupaa, en vain kaikkea asiaan liittyvää huomaa selittää joka vastauksessa.

• ap.
        Elisama kirjoitti:

Näin on asia.
        tietysti kirjeessä on mainittu ettei lääkärin luo pääse ellei potilas anna lupaa.
        Tämä on siis niissä tapauksissa jossa puolison on hyvä tietää esim. sivuvaikutuksista ja/tai kotona suoritettavista hoitotoimenpiteistä.
        Muutamissa tapauksissa ovat nuo puolisot pyytäneet minua puolestaan (tuttavat) ja olen sitten ollut heidän kanssaan (potilaiden) siellä vastaanotolla.
        En tietenkään tarkoittanut että ilman potilaan lupaa, en vain kaikkea asiaan liittyvää huomaa selittää joka vastauksessa.

emme ole aviossa, yhteiset lapset. mutta, mitenkäs nyt? oikeuksia/velvollisuuksia?

• Elisama
        ap. kirjoitti:

emme ole aviossa, yhteiset lapset. mutta, mitenkäs nyt? oikeuksia/velvollisuuksia?

No sitten on eri asia.
        Tietääkseni ei missään lähetetä avopareille ellei toinen osapuoli sitä nimenomaan pyydä.
        Tämä on ymmärtääkseni käytäntö kaikilla syöposastoilla.

• Lusiina1
        Elisama kirjoitti:

Näin on asia.

... tapa on sellainen, jotta potilaalta kysytään,onko hän kertonut puolisolleen tai muille läheisilleen sairaudesta. Ja kysytään myös haluaako omainen tulla jutelemaan yhdessä potilaan kanssa lääkärille. Jos asiallinen ihminen, ja hän ilmoittaa että ei halua kenekään tietävän ja että hän itse kertoo, asia jää siihen. Jos silloin kotona jotain toimenpiteitä, potilaan suostumuksella yhteys esim.kotihoitoon. Harva kyllä tuossa vaiheessa kieltää. Joskus potilasta kehoitetaan puolisoa ottamaan yhteyttä hoitajiin tai lääkäriin, jos potilaasta itsestään tuntuu etä haluaisi omaisten tietävän mutta itse ei kykene.
        Millaisen yhteisön tukihenkilö mahdat olla? Jonkun uskonnollisen yhteisönkö? Joo joo, ei tarvitse vastata mutta kysyä saa aina :-).

• Lusiina1
        Elisama kirjoitti:

No sitten on eri asia.
        Tietääkseni ei missään lähetetä avopareille ellei toinen osapuoli sitä nimenomaan pyydä.
        Tämä on ymmärtääkseni käytäntö kaikilla syöposastoilla.

... ja niissä sairaaloissa missä minä olen ollut töissä, ei kyllä ole ollut tapana laittaa kirjeitä syöpään sairastuneiden omaisille. Yleensäkään en pidä koko kirje-ajatuksesta vaan mieluummin niin että kerrotaan kasvokkain tai ainakin soitetaan puhelimitse. Meillä ei painoteta näissä asioissa sitä, et onko lähimmäsiyyssuhde minkälainen, potilaan toive ratkaisee. Mutta varmaan sitten jos alettaisiin kirjeitä kirjoitella niin lakipykälä tulisi vastaan.

• Elisama
        Lusiina1 kirjoitti:

... ja niissä sairaaloissa missä minä olen ollut töissä, ei kyllä ole ollut tapana laittaa kirjeitä syöpään sairastuneiden omaisille. Yleensäkään en pidä koko kirje-ajatuksesta vaan mieluummin niin että kerrotaan kasvokkain tai ainakin soitetaan puhelimitse. Meillä ei painoteta näissä asioissa sitä, et onko lähimmäsiyyssuhde minkälainen, potilaan toive ratkaisee. Mutta varmaan sitten jos alettaisiin kirjeitä kirjoitella niin lakipykälä tulisi vastaan.

Näkyy olevan monenlaista käytäntöä.
        Oletko ollut syöpäosastolla.
        Taitaa olla myös lääkärikohtaista tuo juttu.
        On muuten eräitä muitakin "juttuja" kuin syöpä joiden takia lääkäri voi haluta omaiset käymään luonaan (tietysti potilaan suostumuksella).
        On lääkäreitä jotka soittaa ja toiset kirjoittaa.
        Tunnen Henk. koht. erään joka aina itse soittaa.

• Elisama
        Lusiina1 kirjoitti:

... tapa on sellainen, jotta potilaalta kysytään,onko hän kertonut puolisolleen tai muille läheisilleen sairaudesta. Ja kysytään myös haluaako omainen tulla jutelemaan yhdessä potilaan kanssa lääkärille. Jos asiallinen ihminen, ja hän ilmoittaa että ei halua kenekään tietävän ja että hän itse kertoo, asia jää siihen. Jos silloin kotona jotain toimenpiteitä, potilaan suostumuksella yhteys esim.kotihoitoon. Harva kyllä tuossa vaiheessa kieltää. Joskus potilasta kehoitetaan puolisoa ottamaan yhteyttä hoitajiin tai lääkäriin, jos potilaasta itsestään tuntuu etä haluaisi omaisten tietävän mutta itse ei kykene.
        Millaisen yhteisön tukihenkilö mahdat olla? Jonkun uskonnollisen yhteisönkö? Joo joo, ei tarvitse vastata mutta kysyä saa aina :-).

Tuo on erittäin hyvä tapa mitä "teilläpäin" harrastetaan.
        Tottakai saa kysyä missä toimin.
        En voi vastata tarkkaan, mutta jotain.
        En ole tiennytkään että millään uskonnollisella yhdyskunnalla on sellaista tukitoimintaa.
        Sen kyllä tiedän että heitä on mukana joissain yhteistoiminnan muodoissa.
        Sanon jotain esimerkiksi joissa olen ollut vapaaehtoisena, mutta en enää ole.
        Sanooko sinulle mitään PAV entä Kriminaalihuolto.
        Nykyään toimin muissa organisaatioissa mm. eräässä valtakunnallisessa "katastrofijärjestössä" ja muissakin.
        Tähän ei tarvitse kenenkään sivullisen niuhon puuttua sillä mitään vaitioloa en tässä riko.
        Tarkemmin en kerro.

• Lusiina1
        Elisama kirjoitti:

Tuo on erittäin hyvä tapa mitä "teilläpäin" harrastetaan.
        Tottakai saa kysyä missä toimin.
        En voi vastata tarkkaan, mutta jotain.
        En ole tiennytkään että millään uskonnollisella yhdyskunnalla on sellaista tukitoimintaa.
        Sen kyllä tiedän että heitä on mukana joissain yhteistoiminnan muodoissa.
        Sanon jotain esimerkiksi joissa olen ollut vapaaehtoisena, mutta en enää ole.
        Sanooko sinulle mitään PAV entä Kriminaalihuolto.
        Nykyään toimin muissa organisaatioissa mm. eräässä valtakunnallisessa "katastrofijärjestössä" ja muissakin.
        Tähän ei tarvitse kenenkään sivullisen niuhon puuttua sillä mitään vaitioloa en tässä riko.
        Tarkemmin en kerro.

... onko sellaista tukitoimintaa olemassa, olisi varmaan hienoa jos olisi :-).

PAV:stä ja Kriminaalihuollosta olen jonkin verran tietoinen, mutta en tarkemmin.Ei ole toistaiseksi itsellä ollut tarvetta niille:-). Saa kai sitä jokainen työstään kertoa jollain tasoa, jos ei kerro sen kummemmin yksityiskohtia, mainitse nimiä tai paikkakuntia. Ei kai se vaitiolovalvollisuus sitä tarkoita, ettei mitään saa sanoa. Tämä tiedoksi "niuhoille".

• Elisama
        Lusiina1 kirjoitti:

... onko sellaista tukitoimintaa olemassa, olisi varmaan hienoa jos olisi :-).

PAV:stä ja Kriminaalihuollosta olen jonkin verran tietoinen, mutta en tarkemmin.Ei ole toistaiseksi itsellä ollut tarvetta niille:-). Saa kai sitä jokainen työstään kertoa jollain tasoa, jos ei kerro sen kummemmin yksityiskohtia, mainitse nimiä tai paikkakuntia. Ei kai se vaitiolovalvollisuus sitä tarkoita, ettei mitään saa sanoa. Tämä tiedoksi "niuhoille".

Totta, näin se on että saa kertoa, mutta täällä jotkut koettaa hyökätä vaikka millä harhaisella väittellä.
        No en minäkään ole onneksi noita järjestöjä tarvinnut, mutta niistä käsin ovat pyytäneet minua.
        Samoin näihin joissa nykyään toimin.
        Yrittävät vain tyrkyttää herkästi noita hallintohommia.
        Minä pidän enemmän käytännön toiminnasta.

• Lusiina1
        Elisama kirjoitti:

Totta, näin se on että saa kertoa, mutta täällä jotkut koettaa hyökätä vaikka millä harhaisella väittellä.
        No en minäkään ole onneksi noita järjestöjä tarvinnut, mutta niistä käsin ovat pyytäneet minua.
        Samoin näihin joissa nykyään toimin.
        Yrittävät vain tyrkyttää herkästi noita hallintohommia.
        Minä pidän enemmän käytännön toiminnasta.

Kyllä siellä käytännössä on enemmän äksöniä kuin mahonkipöytien takana, missä mitä luultavimmin on TYLSÄÄ :-).

• se ap.
        Lusiina1 kirjoitti:

lapseni joka tosin on 19 vee, lähti kotoa, kärsi isänsä syövästä! Äitinä olen syvästi huolissani! Toivon että pääsemme yhteisymmärrykseen!

• Lusiina1
        se ap. kirjoitti:

lapseni joka tosin on 19 vee, lähti kotoa, kärsi isänsä syövästä! Äitinä olen syvästi huolissani! Toivon että pääsemme yhteisymmärrykseen!

... että lapsesi ei kärsinyt isänsä syövästä vaan sitä ilmapiiristä ja keskusteluyhteyden puuttumisesta/puhumattomuudesta mikä teillä kotona oli, en tiedä, voin vain ulkopuolisena arvella. Yhdeksäntoistavuotias on jo itsenäistymisvaiheessaa, ehkä oli hyväkin että muutti omilleen ja omaan elämään. Eihän välien tarvitse katksta silti.

• Karjalankägönen
        Lusiina1 kirjoitti:

tämän ketjun.Meillä,kun isä sairastu Alzheimerin tauttiin,niin jo eka kerralla hoitava lääkäri oli kysyny isältä,voisko hiän ottoo yhtteyttä ommaissiin.Isä oli luvannu,jotta lapsille suapi soittoo,mut "ämmätsyn"ei tarvihe tiettee!Siitä lähttiin jompi meistä tytöistä oli aina isän mukana lääkäri käyntilöillä.Tietysti lääkekokkeilun aikana isä oli sairraalassa iliman meitä,mut käyttiin joka päivä hänen luona.Mut sit ystäväpiirissä oli semmonen tappaus,kun miehellä oli luusttoon levinny syöpä(alun alakkain eturauhas-syöpä)niin hiän ei halunnu puhhuu koko aikana mittää vaimolleen syövästtään ja vaimon piti teeskennellä,niiku ei mittää tietäskkää.Heillä kuitennii oli niin,jotta mies kerto ystävilleen ja lapsilleen tilantteen ja lapset piti äittii sit ajan tasalla,missä männään!

• Lusiina1
        Karjalankägönen kirjoitti:

tämän ketjun.Meillä,kun isä sairastu Alzheimerin tauttiin,niin jo eka kerralla hoitava lääkäri oli kysyny isältä,voisko hiän ottoo yhtteyttä ommaissiin.Isä oli luvannu,jotta lapsille suapi soittoo,mut "ämmätsyn"ei tarvihe tiettee!Siitä lähttiin jompi meistä tytöistä oli aina isän mukana lääkäri käyntilöillä.Tietysti lääkekokkeilun aikana isä oli sairraalassa iliman meitä,mut käyttiin joka päivä hänen luona.Mut sit ystäväpiirissä oli semmonen tappaus,kun miehellä oli luusttoon levinny syöpä(alun alakkain eturauhas-syöpä)niin hiän ei halunnu puhhuu koko aikana mittää vaimolleen syövästtään ja vaimon piti teeskennellä,niiku ei mittää tietäskkää.Heillä kuitennii oli niin,jotta mies kerto ystävilleen ja lapsilleen tilantteen ja lapset piti äittii sit ajan tasalla,missä männään!

Olen huomannut et varsinkin vanhemmat miehet usein kieltävät terv.huoltohlökuntaa kertomasta, onko syy sitten se, että ei halua huolestuttaa muita vai sitten se et kieltää koko taudin. Tiedän eräänkin tapauksen tässä ihan omassa lähipiirissä, et oireita on kovastikin, menee lääkäriin, mutta sitten ei syövän pelossa uskalla antaa tehdä tutkimuksia.Ja asiasta ei saa mainita eikä puhua. Ikään kuin se mahdollinen syöpä olisi sillä voitettu. Mitta me ihmiset ollaan niin monimutkaisia olioita, kaikilla on hieman oma tyylinsä suhtautua asioihin.

• Yksi vaan.

Ruokatorvisyöpä on pahaennusteinen syöpä kaiken kaikkiaan. Levinneen taudin ennuste on kuukausia ja leikattavan eli paikallisen taudin ennuste on parempi mutta ei mukään huippuhyvä. Lisätietoa saa hoitavalta lääkäriltä tai vaikka internetistä "ruokatorvisyöpä" hakusanalla esim. terveysportin nettisivuilta.

• ap.

olen saanut tarvittavan infon kyllä ruokatorven syövästä, mutta luustosyövästä etsin tietoa. alkup. syöpä on huonoennusteinen, tiedän. hänet leikattiin, sädetettiin ja sitten nämä stytot. tästä jälkimmäisestä eli luustoon siirtyneestä on hankalampi saada tietoja, nythän hänellä on ainoastaan hoitona nämä sytostaatit. muutahan ei voida antaa. on tämä rankkaa... mutta niinhän se on teille kaikille...

• Lusiina1
        ap. kirjoitti:

olen saanut tarvittavan infon kyllä ruokatorven syövästä, mutta luustosyövästä etsin tietoa. alkup. syöpä on huonoennusteinen, tiedän. hänet leikattiin, sädetettiin ja sitten nämä stytot. tästä jälkimmäisestä eli luustoon siirtyneestä on hankalampi saada tietoja, nythän hänellä on ainoastaan hoitona nämä sytostaatit. muutahan ei voida antaa. on tämä rankkaa... mutta niinhän se on teille kaikille...

-syövästä vai ruokatorvisyövän luustometastaaseista?

• ap.
        Lusiina1 kirjoitti:

-syövästä vai ruokatorvisyövän luustometastaaseista?

hyvä kysymys! kun en tiedä! luultavasti jälkimmäinen. mies kun ei puhu! muusta kuin luustoon leviämisestä ja edelleen... "ei tässä mitään". joten varmaan kyse on niistä metastaaseista.

• Lusiina1
        ap. kirjoitti:

hyvä kysymys! kun en tiedä! luultavasti jälkimmäinen. mies kun ei puhu! muusta kuin luustoon leviämisestä ja edelleen... "ei tässä mitään". joten varmaan kyse on niistä metastaaseista.

"luustoon leviämisestä"

Eli siis tauti levinnyt luustoon. Luustokivut voi olla aika hankalia, mutta niihin on olemassa tehokkaita kipulääkkeitä. Et voi mitään jos hän ei halua asioistaan sen kummemmin puhua, voit vaan myötäelää vierellä ja tarvittaessa olla tukena ja kannustajana.Jos huomaat et on kivulias ja olo/elo hankalaa, kannusta hakemaan tehokkaampaa kipulääkitystä.

• ap.
        Lusiina1 kirjoitti:

"luustoon leviämisestä"

Eli siis tauti levinnyt luustoon. Luustokivut voi olla aika hankalia, mutta niihin on olemassa tehokkaita kipulääkkeitä. Et voi mitään jos hän ei halua asioistaan sen kummemmin puhua, voit vaan myötäelää vierellä ja tarvittaessa olla tukena ja kannustajana.Jos huomaat et on kivulias ja olo/elo hankalaa, kannusta hakemaan tehokkaampaa kipulääkitystä.

edelleenkään en ole "rattailla" siinä missä mennään, mutta edes vastasit, helpotti kummasti! oikein mukavaa syksyn jatkoa sinulle!

• Ira¤
        Lusiina1 kirjoitti:

"luustoon leviämisestä"

mikäli jaksaa.

• Lusiina1
        ap. kirjoitti:

edelleenkään en ole "rattailla" siinä missä mennään, mutta edes vastasit, helpotti kummasti! oikein mukavaa syksyn jatkoa sinulle!

"rattaille" kun ei tarkemmin tiedä puolisosi sairaudesta, ja silloin on vaarallista mennä mitään tarkkoja väitteitä esittämään. Mitä haluaisit tarkalleen ottaen tietää enemmän? Ruokatorvisyöpä joka on lähettänyt metastaaseja luustoon, siihen hoidot menossa. Tarkoitatko ennustetta, yleensäkin tulevaisuutta, vai mitä?
        Luustoon levinnyt syöpä on kuitenkin aika vakava paikka ihmisen elämässä. Voithan tosiaan kysyä puolisoltasi, josko hän antaisi luvan soittaa hoitavalle lääkärille ja kysellä hänen näkökantaansa tilanteesta. Täällä sitä on mahdotonta lähteä arvuuttelemaan.

Lohduttavaa ja aurinkoista syksynjatkoa myös teille.

• se ap.

sain tietää. että sairastan kohdunkaulan syöpää. tiedoksenne: en jaksa enään tämän pidempään.

• Elisama

Älä masennu vaikka varmasti tuntuu seinä olevan joka puolella.
        Yritä elää päivä kerrallaan.
        Ei tuo syöpä ole mikään kuolemantuomio.

• Lusiina1

... nyt tuntuu, mutta kyllä sinä jaksat ajan kanssa. Oletko käynyt keskustelemassa missään tuosta tilanteestanne, aika paljon on yhdessä peheessä tapahtunut. Ulkopuolinen näkee tilanteenne puolueetomammin ja siten osaa ehkä auttaa selviytymiskeinojen löytymisessä.

• luusyövästä

Hae nimeä Ian Gawler. Hän parani siitä vuosia sitten ja on sen jälkeen keskittynyt auttamaan muita paranemaan. Hän on kirjoittanut kirjoja, julkaissut cd'tä ja neuvoo kasvokkainkin (täällä kaukana). Lääkärit antoivat tyypilliseen tapaansa kuolemantuomion, mutta hän parani omin avuin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe