Mikähän ihmeen vuodenaika meillä on meneillään? Eletään elokuun toiseksi viimeistä iltaa. Pilvet roikkuvat naapuritalon katon tasolla,tuuli pyörittää kukka-amppelia parvekkeella kuin hyrrää, lämpötila kymmenen asteen luokkaa.
Missä ovat samettiset elokuun illat ja yöt? Missä kasteiset loppukesän aamut? Missä alkavan syksyn kuulaat iltapäivät?
Kukkapenkki pitäisi saada valmiiksi talvea varten. Syyslannoitus, perennojen alasleikkaus, pensaiden siivous.
Mutta kun on niin kylmä. Ei paljon mieli tee lähteä puutarhatöihin.
Pohjoistuuli puhaltaa suoraan käsiin ja kasvoihin.
Onko meillä meneillään loppukesä vai alkusyksy? Vai vain vähäluminen talvi?
Mikä vuodenaika?
28
1235
Vastaukset
- 1943
lupaavalta. Aurinko paistoi ja kävimme mattopyykillä. Vielä viiden maissa olin mökkitien ojanvarsia raivaamassa ja oli kaunista ja kuivaa. Kun tulimme urheiluseuran saunalle, rakeita tuli ja vettä taivaan täydeltä. Lämpötila laski 10 asteeseen. Uimassa kävimme ja tuli virkeä olo. Toivokaamme vielä intiaanikesää.
- Helsingissä?
Oliko USA turisteja? Saitteko rahaa?
- hävytön!!!
Helsingissä? kirjoitti:
Tämä urheilullinen metsä- ja huvilakiinteistön omistajatar pesee mattonsa oman huvilansa laiturilla ja tilaa auringonpaisteen siksi ajaksi. Ettäs tiedät.
- hän stadissa taida asua?
Helsingissä? kirjoitti:
Niin olen ymmärtänyt?
Minä puolestani asun, pesen mattoni usein kaivarissa.
Eipä ole koskaan kukaan rahaa tullut tarjoamaan rahaa, näiden elämäni vuosien varrella.
Monilla videoilla, valokuvissa varmaankin olen, bussit ajavat ohitse hiljaa, että turistit saavat kuvata, samoin vesibussit ennen.
Tänä kesänä ei olisi tarvinnut jonottaa paikkaa, vaan en mennyt minäkään, missä ne kuivaksi olisi saanut?
Ehkäpä ensi kesänä taas. - mieti vähän
hävytön!!! kirjoitti:
Tämä urheilullinen metsä- ja huvilakiinteistön omistajatar pesee mattonsa oman huvilansa laiturilla ja tilaa auringonpaisteen siksi ajaksi. Ettäs tiedät.
Olipa kipakka ja piikikäs kirjoitus.
Tuliko nyt hyvä olo?
Kateellisuusko?
En ole nimimerkki, jolle vastasit, mutta ihmettelen, --- kaikenlaisia onkin. - minä olen huomannut
hän stadissa taida asua? kirjoitti:
Niin olen ymmärtänyt?
Minä puolestani asun, pesen mattoni usein kaivarissa.
Eipä ole koskaan kukaan rahaa tullut tarjoamaan rahaa, näiden elämäni vuosien varrella.
Monilla videoilla, valokuvissa varmaankin olen, bussit ajavat ohitse hiljaa, että turistit saavat kuvata, samoin vesibussit ennen.
Tänä kesänä ei olisi tarvinnut jonottaa paikkaa, vaan en mennyt minäkään, missä ne kuivaksi olisi saanut?
Ehkäpä ensi kesänä taas.että, jos mattoja haluaa pestä (eli siis saada kuivaksi), täytyy ne pestä alkukesästä. Itse pesin tänä kesänä pesutuvan lattialla maton kerrallaan. Ihan sen takia vain matto kerrallaan, että enpä olisi saanut kuivaksi. Kuivaushuoneeseen ei mattoja saa laittaa, vaikka olisivat enää vähän kosteita. Joten laitoin sisällä olohuoneeseen kuivaustelineeni ja pikkuisen kostean maton siihen kuivamaan. Oli sitten aamulla ihan kuiva. Mihin olisin voinut laittaa, jos olisin pessyt useamman maton kerralla. Aloitin heinäkuussa ja tarkoitus oli vielä pestä pari kynnysmattoa. Jatkuvien sateiden takia en viitsinyt vaivautua, ei ne niin likaisia olleet. Joten, ensi kesänä sitten, jos luoja suo!
- 1943
että hesassa en ole käynyt koko kesänä, vaikka melko lähellä asunkin. Nykyinen kotikuntani on ollut edistyksellinen siinä, että kuivanmaan matonpesupaikka on täällä ollut jo 30 vuotta. Entinen asuinkaupunkini on paljon suurempi, sinne saimme kotikylälle vastaavan juuri ennen muuttoani ja itsekin tein aktiivisesti työtä paikan hyväksi. Olen tietoinen tuosta kuivumisjutusta, luultavasti toivoin pikkupakkasta. Silloin ilma kuivaa, pyykit ja matot myös. Täällä paistaa aurinko ja saa ihailla siinä kylpeviä kullankeltaisia vehnävainioita.
- "Tuppurainen"
1943 kirjoitti:
että hesassa en ole käynyt koko kesänä, vaikka melko lähellä asunkin. Nykyinen kotikuntani on ollut edistyksellinen siinä, että kuivanmaan matonpesupaikka on täällä ollut jo 30 vuotta. Entinen asuinkaupunkini on paljon suurempi, sinne saimme kotikylälle vastaavan juuri ennen muuttoani ja itsekin tein aktiivisesti työtä paikan hyväksi. Olen tietoinen tuosta kuivumisjutusta, luultavasti toivoin pikkupakkasta. Silloin ilma kuivaa, pyykit ja matot myös. Täällä paistaa aurinko ja saa ihailla siinä kylpeviä kullankeltaisia vehnävainioita.
eilen siellä Helsingissäkin pitkästä aikaa, eipä ole moneen vuoteen tullut poikettuakaan.
Vaan totesin että viihtyisi en siellä kyllä mitenkään, vapautta täytyy olla ympärillä.
Matot pesen kyllä pihassani ja yleensä keväällä kun on poutaa et saa ulkona kuivaksikin ja monesti olen pessyt myös naisystävänkin matot samalla,että meiltähän tämä käy. - 1943
"Tuppurainen" kirjoitti:
eilen siellä Helsingissäkin pitkästä aikaa, eipä ole moneen vuoteen tullut poikettuakaan.
Vaan totesin että viihtyisi en siellä kyllä mitenkään, vapautta täytyy olla ympärillä.
Matot pesen kyllä pihassani ja yleensä keväällä kun on poutaa et saa ulkona kuivaksikin ja monesti olen pessyt myös naisystävänkin matot samalla,että meiltähän tämä käy.on työtä, josta lapsenikin pitävät. Jo pieninä he olivat mukana. Yhtenä kesänä pesin yli 50 mattoa, kun kaikkien kotieni matot olivat vuorossa. Meillä oli painepesurikin, mutta sen kanssa peseminen on ihan erilaista. Tuolla pesupaikalla tapaa mielenkiintoisia ihmisiä. Tänä kesänä olen tavannut henkilöitä, jotka tunsivat edesmenneen mieheni. Ovat kertoneet uusia juttuja hänestä.
- 1943
1943 kirjoitti:
on työtä, josta lapsenikin pitävät. Jo pieninä he olivat mukana. Yhtenä kesänä pesin yli 50 mattoa, kun kaikkien kotieni matot olivat vuorossa. Meillä oli painepesurikin, mutta sen kanssa peseminen on ihan erilaista. Tuolla pesupaikalla tapaa mielenkiintoisia ihmisiä. Tänä kesänä olen tavannut henkilöitä, jotka tunsivat edesmenneen mieheni. Ovat kertoneet uusia juttuja hänestä.
mattoni kuivuivat myöhäisestä ajankohdasta huolimatta hyvin. Lauantaina oli luvattu poutaa, mutta illansuussa mattomme saivat ylimääräisen huuhtelun rae- ja sadekuuron muodossa. Mutta sunnuntaina ja maanantaina oli poutaa, yöllä pakkastakin ja pohjoinen viima haihdutti vedet. Kävin hakemassa ulkoa pois ennen kuin lähdin iltareissuun, miltä palasin- vesisateessa.
- vanha pappa
Tämä on nyt vastapaino noille ilmastonmuutoksen ennustajille.
Kun viime talvi oli leuto, niin nyt luonto tasaa vuoden keskilämpötilaa, se kun ei edelleenkään vaihtele kuin n. 1 C asteen/vuosi. Sattaapa käydä niin,että tänä vuonna tuo talvikin tulee ajoissa ja saadaan kokea se ns. ennenvanhainen talvi kunnon pakkasineen.- Sihveri Herman
tuossa eilen huolsin autoani kun ei ihan satanut. Piti panna pitkät alusvaatteet ja talviset päällyshousut sekä toppatakki että tarkeni. Käsiä ei tosin palellut, mutta en kyllä paksuja rautojakaan käsitellyt enkä nesteitä käsilleni lorotellut. Ne hommat jäi jäljelle...
Tapahtui muuten Suomen etelärannikolla.
Kämpän (OKT) lämmitystä ei ole tarvinnut lopettaa viime kesän jälkeen kertaakaan. - lyyli-liisa
Aikaista talvea minäkin odotan täällä lounaisrannikolla. Parvekekukat ovat jo sen näköisiä kuin yleensä syyskuun lopulla, pihan pääskyset ovat häipyneet kaksi viikkoa normaalia aikaisemmin. Koirasta lähtee karvaa……., talviturkin vaihto on alkanut kuukautta aikaisemmin.
Lämpimät elokuun kuutamoyöt jäivät tänä vuonna haaveeksi vain. Kuulaista syysaamuista on vielä toivoa. - ellamai
Olen iteksein tullut siihen tulokseen,että ilmastonmuutos tarkottaa sitä,että talvella on korkeintaan 10 "raatii" pakkasta ja kesällä sama lukema lämmintä.
Hyvästi kunnon pakkastalvet ja helteiset kesät.
Katselin viikko sitten hedelmäpuita pihallani.
Kesäomenat täynnä madonreikiä, pieniä, vielä raakoja, eikä paljon paremmin ollut muidenkaan kohdalla. Keväällä puita ei ruiskutettu, kuivana aikana ne eivät saaneet vettä, sama oli mustaherukkapensaiden kanssa.
Vadelmia oli paljon, isoja ja mehukkaita, koska niiden kasvukaudella satoi tarpeeksi.
Kriikunapuussa ei kypsää satoa vielä eilenkään. Tiedä sitten mistä johtuu tämä ilmaston muutos.
Vaikka nyt on satanut, ei sentään niin paljon kuin muutama vuosi sitten, jolloin perunapeltoni sato jäi korjaamatta, perunat uivat vedessä. Nyt sama pelto normaalikosteaa.
Sienirihmastot varmaankin tuhoutuivat osittain edellisenä kesänä,sellaisen selityksen joku asiantuntija antoi päivänä muutamana. Odotellaan ensi kesälle parempaa satoa kun ne nyt ovat saaneet tas kunnolla vettä.
Belgiassa jodivuoto tutkimuslaitoksella estää vihannesten käytön paikallisilta viljelijöiltä, onneksi se on kaukana, mutta kuka tietää mitä meille tuodaan.
Oli kai näitä kylmiä kausia ennenkin, meillä vain on niin lyhyt muisti sään suhteen, kun menneissä kesissä paistoi aina aurinko.- 1943
paljon omenia pitkästä aikaa. Valkeaa Kuulasta on jo maisteltu, Åkerö antaa satoa. Pakastimessa on lempisieniäni haperoita tateilla maustettuna ihan riittävästi, pitää jättää tilaa omenasoseelle. Mehua en tehnyt yhtään, koska herukkasato oli vähäinen. Puolukkaan taidan lähteä Pirkanmaalle. Aurinko paistaa ja tuulee. Metsä lienee kuivahtanut, joten eiliseksi aiottu sieniretki toteutuu kohta.
- OliviaKoo
on lyhyt, mutta vähäluminen, sanotaan joskus pilailumielessä. Nyt se melkein pitää paikkansa, sillä viime "talvena" oli monen monta hyvin samantyyppistä päivää kuin on ollut tänä kesänä.
Kylmää, pimeää, lumetonta, tuulista, sateista, pilvistä...
Muistan, kuinka keväällä odotin malttamattomana suotuisia ilmoja päästäkseni kukkapenkkien kimppuun, nyt on sama juttu.
Joidenkin kasvien paikkaa pitäisi vaihtaa, uusia istuttaa ja entisiä siivota.
Lapaset kädessä on vain niin hankalaa tehdä puutarhatöitä.- "Tuppurainen"
menee et ennen kesät oli kesiä lämpöisiä ja aurinkoisia. Ja talvet oli talvia oli lunta ja pakkasta.Rippikoulu talvena kun olin tienaamassa savotalla rahaa et keväällä sai puvun ostettua
niin oli aika kylmä talvi silloin. Pakkasta useimmiten 30astetta niin kyllä siinä eväspalat tahto jäätyä ja matkaa oli hiihdettävänä 9 km ja iso suo ylitettävänä. Joskus kun aamulla oikein rusotti taivaanranta niin tiesi et poistullessa on latu ummessa.
No nykyään niihinkin maisemiin pääsee autolla ajamaan on tiet tehty.
Mutta se oli silloin ja nythän ne ennustelee et ei olisi kunnon talvia eikä kesää, että nähtäväksi jää kunka käy.
- elokuun tummia lämpimiä öitä
vaan ei taida tulla, elokuun on menetetty, samoin kuin kaikki muutkin, toukokuuta lukuunottamatta, että sellaista ilmaston "lämpenemistä"
- Atolfia
Lämpimistä päivistä ei juuri voinut nauttia. Eikä koko kesänä kovin montaa kertaa nauttia puutarhan katveessa syödystä lounaasta tai keunussa kahvikupposesta.
Miten lienee mennytkin koko kesä, ei sitä tainnut koskaan tulla.
Toivossa on hyvä elää. Jospas vielä syyskuu ilahduttaisi meitä aurinkoisilla, lämpimillä päivillä. Onhan niitä joskus ollut.
Mitenhän lienee käynyt koko Golf-virran,kun ei enää lämpöä jakele? - 1943
Atolfia kirjoitti:
Lämpimistä päivistä ei juuri voinut nauttia. Eikä koko kesänä kovin montaa kertaa nauttia puutarhan katveessa syödystä lounaasta tai keunussa kahvikupposesta.
Miten lienee mennytkin koko kesä, ei sitä tainnut koskaan tulla.
Toivossa on hyvä elää. Jospas vielä syyskuu ilahduttaisi meitä aurinkoisilla, lämpimillä päivillä. Onhan niitä joskus ollut.
Mitenhän lienee käynyt koko Golf-virran,kun ei enää lämpöä jakele?kohta muisto vain. Olin tunti sitten ulkona ja vain 7 astetta oli plussan puolella. Mahtaako tulla halla? Päivä sinänsä oli kaunis, löysimme ensimmäiset suppilovahverotkin metsästä. Elokuussa piti tyttärenkin tulla koti-Suomeen, mutta lento on myöhässä ainakin 2 tuntia. Keskiyöllä lähden ajelemaan Helsinki-Vantaalle ja sieltä eteenpäin.
- nyt aamulla
Mittari näyttää vain 5 hesassakin, ja ilma toistaiseksi kuitenkin tyyntä, ja yleensä tuo meri pitää ilman lauhempana rannassa vielä tähän aikaan vuodesta.
Katselin viimevuoden säätilastoa, yhtä viileää silloinkin1/9 oli aamulla 6.8 ja edellisellä viikolla aivan samoja lukemia mitä tänä vuonnakin jopa rakeita satoi 31.8 ja pilvistä, sateita näkyi olleen koko viikon, eikä yhtään lämpöisempää.
Seuraavalla viikolla oli sentään aamuisin yli 10, ja muutama aurinkoinen päiväkin.
Olen pitänyt allakassa sää merkintöjä yli 20v, ja kirjaan aamun, päivän, ja illan.
Nämä tietenkin vain oman asuinpaikkani mukaan ;)- kello 05.40
Katsoin mittariin, 3,1 lämpötilaa näytti, ja uskon että tämä järvi piti mittarin plussan puolella, toisaalla voi olla hallayö takana täällä etelä - savossakin.
Suuret vesistöt vaikuttavat lämpötilaan, mutta kovin harmaata oli järven vesi eilenkin kun viileä nosti sen pinnan aaltoilemaan.
Uudellamaalla satoi isoja rakeita viime vuonna näihin aikoihin, eikä säässä ollut hurraamista, joten tähän vain tottuu, kesään joka ei ole kuin ennen.
- Pelle1Peloton
Niinnpä niin; paskamaiset ovat kelit olleet.
Vuodentulokin on kovasti myöhässä, joten joudut, rakas Oliviä, odottamaan tavanomaista porkkanakoriasi. Laatu kyllä näyttää olevan hyvää, kunhan valmistuu.
AH, NIIN ! Ne samettiset, lämpimät elokuun yöt! Ne olivat täynnä onnea ja täynnä tuskaa. Eihän sellaisia enää ole. Onneksi.
Mutta palaillaan, vaikapa postitse.- OliviaKoo
Terve vaan, Pelle. Tänään tuska vähän hellitti (en tarkoita nyt niitä samettisia öitä), sillä pääsin pihalle tekemään hommia. Aurinko paistoi, joten jo aamusta kipikapi farmariryntteet niskaan ja töihin!
Tein "normaaleja" syksytöitäni, siirtelin kasveja paikasta toiseen ja toisin päin;) Ei lopu tekeminen tällä tavalla.
Sataviisikymmentä kukkasipulia istutin ja vielä jäi ainakin viidellekymmenelle tilaa. Huomiseksi on taas luvattu sadetta, joten taitaa tulla ulkohommista vapaapäivä.
Minä kiitän jo etukäteen maan antimista ja raottelen pikkuhiljaa postikonttorin luukkua isommaksi.
Ettäkö ei ole onnea eikä tuskaa?! Joutavia! Ja jos ei muuten ole, pitää itse kehittää, ei saa jäädä jollottamaan, ettäs tiedät. - sorry kun utelen
OliviaKoo kirjoitti:
Terve vaan, Pelle. Tänään tuska vähän hellitti (en tarkoita nyt niitä samettisia öitä), sillä pääsin pihalle tekemään hommia. Aurinko paistoi, joten jo aamusta kipikapi farmariryntteet niskaan ja töihin!
Tein "normaaleja" syksytöitäni, siirtelin kasveja paikasta toiseen ja toisin päin;) Ei lopu tekeminen tällä tavalla.
Sataviisikymmentä kukkasipulia istutin ja vielä jäi ainakin viidellekymmenelle tilaa. Huomiseksi on taas luvattu sadetta, joten taitaa tulla ulkohommista vapaapäivä.
Minä kiitän jo etukäteen maan antimista ja raottelen pikkuhiljaa postikonttorin luukkua isommaksi.
Ettäkö ei ole onnea eikä tuskaa?! Joutavia! Ja jos ei muuten ole, pitää itse kehittää, ei saa jäädä jollottamaan, ettäs tiedät.mutta miten on mahdollista että sinulla sekä parveke, että kukkapenkki? vai onko se parvekkeella :)
Asutko siis kerrostalossa vai miten? - OliviaKoo
sorry kun utelen kirjoitti:
mutta miten on mahdollista että sinulla sekä parveke, että kukkapenkki? vai onko se parvekkeella :)
Asutko siis kerrostalossa vai miten?Kyllä se vain on mahdollista, että minulla on molemmat. Ja kukkapenkkejä useampiakin, parvekkeita vain yksi.
Asun, miten asun. Ei kai nyt kaikkea tarvitse julkisesti kuuluttaa?
Ps. Parvekekukat ovat sitten taas ihan eri asia ja niitäkin riittää.
ihana syyspäivä ollut tänään ja luulen, että tästä yöstä tulee se samettisen pehmeä mitä on kaivattu sielläkin ;)
Jaksellaan edelleen kohti pimeyttä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663105
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262193Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681759Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251627Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161361- 281321
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281210Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101157Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631067