Syksy

runo64

On tullut syksy pohjoisen
taivaan alle
ja tuonut tähdet tullessaan
rakastavaisten ihailtavaksi
sydänten toiveita vastaanottamaan
kun kisailevat kuka pisimpään lentää
eniten toiveita kerää.

Kun pakkanen käy tuntureilla kylässä
saapujen yllättäen maisemiin
niin syksyn taika ruska puhkeaa
leiskumaan
alkaa loimuamaan rakkauden palon lailla.
Tutun ja vieraan lumoaa
ennemmän sen vieraan
joka tunturimaahan rakastuu
vuosi vuodelta palamaan saa
ja taas uudestaan rakastumaan.

Syksyn lopuksi saapuu ensilumi
ruskan taian pakottaa vetäytymään.
Tuntureihin hiljaa hiipii
lapset ensimmäisenä sen huomaa
äidit ahdistelevia kysymyksiä saa;
"missä pulkka"
ja "pulkkien armeija" odottaa.

Ensilumi niin puhtaan valkoista
niin viatonta
kuin morsio valkoisissaan
valoja vannomassa.
Rakkauteen niin ikuiseen valmistuu
odottavin sydämin totisin kasvoin
rakkaudella.

8

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • padme_amidala

      ..tämä sinun aamurunosi. Upeita luontokuvauksia. Häistä *niisk* yöllä palanneena tuo viimeinen säkeistö tuntui tosi hyvältä kuvaukselta morsiamen tunteista. Totisenba oli "nuoripari" valojaan vannomassa ja todistajat ennemmän tasi vähemmän liikuttuneita.

      Kiitos hienosta lukuhetkestä : )

      • runo64-1

        ...rakkauteen liittyvää keksiä
        ettei tarvi lukea sähkäristä-"ei ole
        rakkausruno" mutta mielikuva syntyi
        todellisuudesta,aavistus lumesta näkyi
        nurmikossa ja ilmasto taisi olla pakkasen
        puolella jo aamussani.
        kiitos kun poikkesit luonani
        ja siitä iloisena toivottelen hyvää pyhäpäivän
        jatkoa ja älä anna tulevan arjen masentaa.


    • *huoks*
      Syksy....
      Ensilumi......
      Saa käpertyä, kadota talviunille,
      ilman liikoja vaatimuksia.

      Tajusin runosi sanoman,
      mutta tahdoin hieman fiilistellä
      omia tuntojani, sori.

      Runosta pidin,,,se oli sinun näköisesi,
      kiitos siitä =)

      • runo64-1

        ...tehdä kuin muumilaaksossa,
        väki vetäytyy talviunille tai lähtee etelään
        nuuskamuikkusen tavoin.
        minua on viähtänyt syksy mutta en enää
        jaksa innostua ruskasta,kirjoitin siitä kun olen
        nyt täällä lapissa mutta kaipailen tammimetsien
        lehtisateita ja suppilovahveroiden etsintää,
        no tammimetsiä on lounaissuomessa.
        vai minun näköinen? no siihen takerrun
        ja kovasti kiitän sanoistasi ja kaikkea hyvää
        päivääsi toivotan.


    • lindalinda1

      kertakaikkisen upeaa kuvausta vuodenaikojen muu-
      toksista, Pohjoisen kauneuksista ja siitä,
      kuinka tähdet ovat rakastavaisille.

      Samoin ensilumen tulo, vertaus morsioon.

      Nautinnollinen runo, alusta loppuun.

      • runo64-1

        ...lempari aikaa vaikka talven lapsi olen.
        miten marinille edellä totesin lounaissuomen
        syksyä kaipailen ja suppilovahveroita,
        minänoita olisi toista mieltä.
        no pitää toivoa kovasti että kerkiän suppilo
        jahtiin.
        no ajatuksen tuohon alkuun sain kun menin
        myöhään käymään ulkona ja huomasin tähtien
        tulleen takaisin valoisten öitten jälkeen eilen.
        kiitos rakas oppimestari kun vieraillit
        luonani ja hyvää pyhäpäivän jatkoa.


    • kaaru

      täällä vielä vihreää
      pihlaja punaisina marjoista
      näkyy ikkunaan
      aurinko valaisi sinistä taivasta
      kirkasti hetkeksi maiseman
      mielen valoitti
      kohtamaan kohta syksyn
      pimeän ja ankean

      kaunista syksyn odotusta:)

      • runo64-1

        ...ensilumen hentoja säikeitä
        näkyi aamussani,
        ei sentään niin paljon että kaikki
        vitivalkoista olisi ollut.
        vähän turhanpäiväinen runo joka olisi
        saanut jäädä kirjoittamatta
        mutta menee se viisaskin vipuunsa...
        kiitos kun poikkesit
        hyvää alkavaa viikkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe