Syksy

runo64

On tullut syksy pohjoisen
taivaan alle
ja tuonut tähdet tullessaan
rakastavaisten ihailtavaksi
sydänten toiveita vastaanottamaan
kun kisailevat kuka pisimpään lentää
eniten toiveita kerää.

Kun pakkanen käy tuntureilla kylässä
saapujen yllättäen maisemiin
niin syksyn taika ruska puhkeaa
leiskumaan
alkaa loimuamaan rakkauden palon lailla.
Tutun ja vieraan lumoaa
ennemmän sen vieraan
joka tunturimaahan rakastuu
vuosi vuodelta palamaan saa
ja taas uudestaan rakastumaan.

Syksyn lopuksi saapuu ensilumi
ruskan taian pakottaa vetäytymään.
Tuntureihin hiljaa hiipii
lapset ensimmäisenä sen huomaa
äidit ahdistelevia kysymyksiä saa;
"missä pulkka"
ja "pulkkien armeija" odottaa.

Ensilumi niin puhtaan valkoista
niin viatonta
kuin morsio valkoisissaan
valoja vannomassa.
Rakkauteen niin ikuiseen valmistuu
odottavin sydämin totisin kasvoin
rakkaudella.

8

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • padme_amidala

      ..tämä sinun aamurunosi. Upeita luontokuvauksia. Häistä *niisk* yöllä palanneena tuo viimeinen säkeistö tuntui tosi hyvältä kuvaukselta morsiamen tunteista. Totisenba oli "nuoripari" valojaan vannomassa ja todistajat ennemmän tasi vähemmän liikuttuneita.

      Kiitos hienosta lukuhetkestä : )

      • runo64-1

        ...rakkauteen liittyvää keksiä
        ettei tarvi lukea sähkäristä-"ei ole
        rakkausruno" mutta mielikuva syntyi
        todellisuudesta,aavistus lumesta näkyi
        nurmikossa ja ilmasto taisi olla pakkasen
        puolella jo aamussani.
        kiitos kun poikkesit luonani
        ja siitä iloisena toivottelen hyvää pyhäpäivän
        jatkoa ja älä anna tulevan arjen masentaa.


    • *huoks*
      Syksy....
      Ensilumi......
      Saa käpertyä, kadota talviunille,
      ilman liikoja vaatimuksia.

      Tajusin runosi sanoman,
      mutta tahdoin hieman fiilistellä
      omia tuntojani, sori.

      Runosta pidin,,,se oli sinun näköisesi,
      kiitos siitä =)

      • runo64-1

        ...tehdä kuin muumilaaksossa,
        väki vetäytyy talviunille tai lähtee etelään
        nuuskamuikkusen tavoin.
        minua on viähtänyt syksy mutta en enää
        jaksa innostua ruskasta,kirjoitin siitä kun olen
        nyt täällä lapissa mutta kaipailen tammimetsien
        lehtisateita ja suppilovahveroiden etsintää,
        no tammimetsiä on lounaissuomessa.
        vai minun näköinen? no siihen takerrun
        ja kovasti kiitän sanoistasi ja kaikkea hyvää
        päivääsi toivotan.


    • lindalinda1

      kertakaikkisen upeaa kuvausta vuodenaikojen muu-
      toksista, Pohjoisen kauneuksista ja siitä,
      kuinka tähdet ovat rakastavaisille.

      Samoin ensilumen tulo, vertaus morsioon.

      Nautinnollinen runo, alusta loppuun.

      • runo64-1

        ...lempari aikaa vaikka talven lapsi olen.
        miten marinille edellä totesin lounaissuomen
        syksyä kaipailen ja suppilovahveroita,
        minänoita olisi toista mieltä.
        no pitää toivoa kovasti että kerkiän suppilo
        jahtiin.
        no ajatuksen tuohon alkuun sain kun menin
        myöhään käymään ulkona ja huomasin tähtien
        tulleen takaisin valoisten öitten jälkeen eilen.
        kiitos rakas oppimestari kun vieraillit
        luonani ja hyvää pyhäpäivän jatkoa.


    • kaaru

      täällä vielä vihreää
      pihlaja punaisina marjoista
      näkyy ikkunaan
      aurinko valaisi sinistä taivasta
      kirkasti hetkeksi maiseman
      mielen valoitti
      kohtamaan kohta syksyn
      pimeän ja ankean

      kaunista syksyn odotusta:)

      • runo64-1

        ...ensilumen hentoja säikeitä
        näkyi aamussani,
        ei sentään niin paljon että kaikki
        vitivalkoista olisi ollut.
        vähän turhanpäiväinen runo joka olisi
        saanut jäädä kirjoittamatta
        mutta menee se viisaskin vipuunsa...
        kiitos kun poikkesit
        hyvää alkavaa viikkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe