ANAALIRAUHASET+TASSUTULEHDUS

<<<>>>

Hei.

Sekarotuinen 6.v narttukoira, säkä n.50cm,
paino n.18kg.
Nartulla on anaalirauhaset jatkuvasti "täynnä"
tyttö vetää peppuaan milloin minkäkinlaiseen maastoon tai mattoon.
Kun eläinlääkärissä käynnit rauhasten takia alkoivat rasittaa kukkaroa,
opettelin tyhjentämään rauhaset itse,
lääkäri näytti miten toimia.
Tyhjennys onnistuu hyvin, eikä narttu vinkaise kivusta,
niin kuin eläinlääkärissä usein kävi.
Rauhaset täyttyvät aina vaan uudestaan ja uudestaan,
ja peräaukon ympärillä oleva ihokin on tumman punaista.
Mistä johtuu rauhasten täyttyminen?
Ollaan kokeiltu useita kertoja ruokavalion vaihtamisiakin, mutta tuloksetta.
Mitä tälläinen leikkaus maksaa?
Miten siihen tulisi valmistautua?
Tarvitseeko koira leikkauksen jälkeen lääkekuurin, esim. antibiootin?
Kauluri varmaankin kannattaa hankkia, vai mitä?
Ajattelin leikkauttaa samalla myös kohdun,
tekeekö lääkärit nämä kaksi leikkausta samalla kertaa?

Sitten tällä samalla nartulla,
on ollut jo vuosia tassuissa ruosteen väristä ja rupista tulehdusta.
Lääkärit ovat neuvottomia, ja kaikkea on siihenkin kokeiltu, lääkeshamppoopesuista rasvoihin ja salvoihin sekä muutama antibioottikuuri.
Furunkuloosia se ei kuulemma ole.
Mutta voisiko nuo jatkuvasti täyttyvät anaalirauhaset aiheuttaa myös tassujen tulehtumisen?
Tulehdus on tassujen pohjissa,
ja varpaitten välissä.
Tassut ovat pahimmillaan aina märkinä ja sateisina aikoina.
Voisiko hapan ja kurainen maaperä (mänty,-ja kuusimetsät) olla ainakin osasyyllisiä tulehdukseen?
Kun tassut ovat oikein pahat, ei narttua tahdo saada edes pissalenkkiä tekemään,
ja se ontuu kävellessään, tai jopa loikkii kolmella jalalla.
Narttu myös kalvaa ja nuolee tassujaan rajusti,
tätäkin on yritetty estää tossuilla ja sukilla, jotta tassut pysyisivät kuivina,
mutta turhaan.
Kaikki auttavat neuvot, ja asioista erilaiset kokemukset ovat tervetulleita.
Kiitokset jo etukäteen.

9

4665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse oppinut

meillä narttukoirallamyös täyttyy anaalir.suihkutan lämpimällä vedellä joka pvä ja kun täytty tyhjennän varovasti ja jos kipeät bepahtenia (ei nenään)hih-hii)oisko kuitupitoisella ruokavaliolla merkitystä?syötä kotiruokaa tumma riisi/nautajauheliha kana/rypsiöljy)keit.porkkana sekaan vähän välillä ja joskus sekaan vähän keitän 4-viljan puuroa.jos ei vehnäallergia??annan kurkkua vähän ja sataatin kovia osia.liikuntaa riittävästi päivittäin.eiköhän tassu ihottuma johdu ruuasta aikapaljon/allergia suihkuta lenkin jälkeen ja kuivaa hyvin.ettei sientä joku tartunta????ja tietysti turkin hoito ei ihmisten aineilla vaan happamilla es-lactopesu saa tarjoustalosta halpaa)

• Samaa vikaa ollut

Meillä auttoi samaan tilanteeseen ruokamerkin vaihto ja kauraleseiden lisääminen ruokaan. Kauraleseitä semmoinen ruokalusikallinen per sapuska, niin avot, johan rupesi rauhaset tyhjentymään. Ja samaa kuin edellinen neuvoisin, että sitä Bepanthenia kannattaa kokeilla, se on myös helpottanut.
      Ja tuo tassu-asia kuulostaisi allergiselta... Mitä ruokaa syötätte? Jos kokeilisitte jonkin nappulamerkin "sensitive" tms. vaihtoehtoa niin se voisi helpottaa.

Jos päädytte leikkaukseen, niin uskoisin että lääkäristä saatte tarvittavat kaulurit ja lääkekuurit mukaanne. Varmista asia vielä lääkäriltä.

Toivottavasti löydätte avun!

• seiann

minulla oli sitsu sen analirauhaset alkoi reistailla suihkutin sitä lämpöisellä vedellä ja se välillisesti auttoi.koirani oliu niin ihana ei tarvinnut olla kytköksissä ei syönyt ketään eikä huonekalujakaan.13v yöllä nukkuipois itkuhan siitä tuli meillä.päätettiin ettei ikinä oteta koiraa nyt sitten on 1.5v. koira että näinhän se menee.

• <<<>>>

Joo kiitos vaan neuvoista.
      Mutta kaikkia edellä mainittuja on meillä jo kokeiltu.

On vaihdettu ruokaa lähes kymmenkunta kertaa,
      suihkuteltu tassut puhtaaksi aina ulkoilun jälkeen ja kuivattu kans hyvin.
      Lämpimällä vedellä suihkuteltu myös takamus ennen rauhasten tyhjennystä, ja sitä, ja tätä, ja tota, ja...
      hoh,hoijaa, eikä vaan auta.
      että kaikki on nyt kokeiltu, niin kuin ekassa viestissänikin jo kävi ilmi,
      ajatukseni vaan oli, että löytyisi jotain uutta neuvoa, mutta ei...
      ainakaan vielä tähän mennessä.
      Mites nuo allergiatestit, onko kellään niistä kokemusta?

• mutta...

Joskus takavuosina laitettiin merkille miten toisten koirien karva muuttui punaiseksi tietyistä muonamerkeistä. Se oli silloin. Mitä olet kokeillut?

Et heittäisi koiraa kokonaan BARF:lle ja jatkaisit anaalien tyhjentämistä. Homma on loppujen lopuksi helppoa.

Tietty tässä kohtaa myös eläinlääkärin tulisi tulla avuksi vastaan siinä onko kyseessä anaalit vaiko sen lisäksi jotain muuta esim. lievempi muoto jostain muusta ihosairaudesta mikä loppujen lopuksi on hoidettavissa.

Mikä rotu muuten on kyseessä?

Joskus muuten liika kosteus lisää infektiovaaraa ja takamusta tyhjentääkseen anaaleja ei tarvitse suihkuttaa. Riittää että tyhjentää ne.

Luulen että tässä on kyseessä 2 eri asiaa koiran kohdalla. Oli niin tai näin joku juttu siellä on mitä ei olla vielä huomattu.

• ..............................
        mutta... kirjoitti:

Joskus takavuosina laitettiin merkille miten toisten koirien karva muuttui punaiseksi tietyistä muonamerkeistä. Se oli silloin. Mitä olet kokeillut?

Et heittäisi koiraa kokonaan BARF:lle ja jatkaisit anaalien tyhjentämistä. Homma on loppujen lopuksi helppoa.

Tietty tässä kohtaa myös eläinlääkärin tulisi tulla avuksi vastaan siinä onko kyseessä anaalit vaiko sen lisäksi jotain muuta esim. lievempi muoto jostain muusta ihosairaudesta mikä loppujen lopuksi on hoidettavissa.

Mikä rotu muuten on kyseessä?

Joskus muuten liika kosteus lisää infektiovaaraa ja takamusta tyhjentääkseen anaaleja ei tarvitse suihkuttaa. Riittää että tyhjentää ne.

Luulen että tässä on kyseessä 2 eri asiaa koiran kohdalla. Oli niin tai näin joku juttu siellä on mitä ei olla vielä huomattu.

Furunkuloosi vaikkei todettu voi kroonistua. Samoin hotspot voi uusiintua mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.

• kirjoitettu juttu!!!

Mun sekarotuinen narttu on 5v9kk/45cm/17kg ja sillä on ihan samat ongelmat tassujen ja anaalien kanssa:(.Tassut ovat suurin ongelma ja oudointa on että vain kolme tassua nuoltu rikki&värjääntyneeksi,sillä on ollut kauluria estoksi silloin kun on yksin yöllä että tassut saisi kuivua mutta heti kun otan kaulurin veks alkaa tassut kiinnostaa ja yrittää salaa niitä jyrsiä&nuolla.
      Ollaan kokeiltu varmaan 10-15 eri ruokamerkkiä ja tiedän varmasti että vehnä,lammas,kalkkuna,ankka&ehkä sianliha allergisoi ja näitä yritänkin välttää kokonaan pöly&jokin heinä allergisoi.
      Meillä ollut lyhyitä jaksoja kun olen saanut tassut kuntoon¶ntuneet ja silloin olen kyllä ollut helpottunut.Anaalit kyllä pienin ongelma.
      Tassujen kanssa kokeiltu vesisuihkutus kuivatus,TerraPolya,Betadine vesi-kylpyjä,Dermacool-suihketta(lieventänyt hieman),Cothivet-suihketta(pahanmakuista mutta tassut silti pahan näköiset),Bephanten(paheni vain) ja nyt kokeilen Bacibakt-puuteria ja se on auttanut aika hyvin mutta ei silti lopettanut nuolemasta joten ongelma mahdollisesti taas kokeiluruoassa mitä nyt vaikuttanut yleisesti tosi hyvältä(1st choice kana-riisi)mutta onko se ruoka syy tassuongelmiin siitä en ole varma.
      Pitää seuraavaksi kokeilla mäntysuopa-vesi kylvyt&sitten suola vesi-kylvyt ja vielä katsoa ruokapuoli.Ja jos tää ei ala rauhoittua niin lekuriin näytille ennen kuin menevät totaalisen pilalle.
      Joseran ankka-riisi aiheutti tosi pahat ongelmat&kivut tassuihin että tuli oikein palluroita niihin räpylöihin varpaiden välissä&ruosteenväristä&rupista tulehdusta tassunpohjiin et oli kivuliasta vaikeata kävellä.Onneksi tajusin lopettaa sen ruoan,kokeilin vielä 1st choicen ankka-peruna ja sama juttu toistui eli ankka poissa listalta.
      Alan olla lopenuupunut näihin ongelmiin&katsella koiran kärsimystä silloin kun jyllää pahimmillaan ne ongelmat:(.
      Rauhaset olen alunperin itse tyhjentänyt ja oikein menemällä sisään puristaan rauhaset pohjalta tyhjäksi,välillä on vain vasen anaalirauhanen täynnä.

• <<<>>>

No on sitä sitten näköjään samaa ongelmaa muillakin.
        Minulla ei enään hermo kestä katsella kun koira ontuu, ja sitä selvästikkin sattuu...
        öisin herään siihen kun se kalvaa tosi rajusti tassujaan.
        Huomenna soitan eläinlääkärille ja tilaan ajan,
        taas kerran.
        En nyt muista tarkkaan montako kertaa olen tämän narttuni kanssa lääkärissä käynyt,
        mutta ainakin 10 kertaa,
        ja aina näistä samoista syistä, ja lähes joka kerta eri lääkärissä.
        Aina ollaan saatu samat pesuohjeet, rasvat, salvat ja sitäsuntätä,
        mutta apua ei vaan ole ollut.
        Suoraan sanottuna alkaa jo vähän ottaan pannuun.
        Jos tähän vaivaan ei pian ala löytyä syytä ja apua,
        niin saattaa olla sitten koiran menoa...
        Aika rankasti sanottu ja ajateltu,
        mutta talouskassa alkaa jo olla miinuksen puolella tämän asian takia.
        Kaikki mahdolliset ruoatkin olen kokeillut, mutta mitään apua ei tästäkään ole ollut.
        No, huomenna vielä kerran lääkäriin,
        ja katsotaan sitten miten käypi...

• <<<>>>
        <<<>>> kirjoitti:

No on sitä sitten näköjään samaa ongelmaa muillakin.
        Minulla ei enään hermo kestä katsella kun koira ontuu, ja sitä selvästikkin sattuu...
        öisin herään siihen kun se kalvaa tosi rajusti tassujaan.
        Huomenna soitan eläinlääkärille ja tilaan ajan,
        taas kerran.
        En nyt muista tarkkaan montako kertaa olen tämän narttuni kanssa lääkärissä käynyt,
        mutta ainakin 10 kertaa,
        ja aina näistä samoista syistä, ja lähes joka kerta eri lääkärissä.
        Aina ollaan saatu samat pesuohjeet, rasvat, salvat ja sitäsuntätä,
        mutta apua ei vaan ole ollut.
        Suoraan sanottuna alkaa jo vähän ottaan pannuun.
        Jos tähän vaivaan ei pian ala löytyä syytä ja apua,
        niin saattaa olla sitten koiran menoa...
        Aika rankasti sanottu ja ajateltu,
        mutta talouskassa alkaa jo olla miinuksen puolella tämän asian takia.
        Kaikki mahdolliset ruoatkin olen kokeillut, mutta mitään apua ei tästäkään ole ollut.
        No, huomenna vielä kerran lääkäriin,
        ja katsotaan sitten miten käypi...

Emme menneetkään lääkäriin, vaan vaihdoimme ruokintasysteemiä taas kerran.
        Nappulat vaihtuivat nyt jahti&vahti kana riisi napukoihin,
        ja vaikuttaa siltä kuin olisi jo jotain apua näistä.
        Lisäksi annan koiralle raakoja kanan siipiä. Raakaa jauhelihaa yhdessä kasvissoseen ja kauraleseitten kanssa, johon myös lisään kylmäpuristettua rypsiöljyä.
        ja tuntuupi tehoavan, mutta aika näyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      157
      3250
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      40
      3022
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      112
      1535
    4. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      150
      1264
    5. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1097
    6. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1067
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      60
      1037
    8. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      989
    9. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      43
      896
    10. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      23
      893
    Aihe