lieden asennus

asukas

sähkömies kävi asentamassa uuden lieden, ei ruvennut laittamaan kaatumisen estosuojaa, vaikka pyysin, sanoi vain että se on lisävaruste ja jokainen laittakoon itse.
Myöhemmin luin lieden ohjekirjasta että kaatumisenesto .pitää asentaa paikalleen, pystyykö sitä laittamaan jälkikäteen,irrottamatta sähköliitäntää, mielestäni asentaja toimi väärin, kenen on vastuu, jos myyn vaikka asuntoni ja seuraavalla asukkaalla on lapsi joka keikkuu lieden päällä ja liesi kaatuu.
Onko vastaavia kokemuksia kenelläkään?

9

7556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarmo

      Vedät vain liettä ulospäin ja ruuvaat metallilevyn seinään.

      • tarmo

        Tuo kaatumisenesto levyn asennus ei kuulu sähkömiehelle, eikä sitä yleensäkään kannata asentaa.
        Ei se liesi siitä mihinkään pääse kaatumaan, ellei hypi tasajalkaa lieden päällä.
        Kyllä sen verran jokainen voi lapsiaan vahtia ettei näin pääse käymään.


    • asukas

      Kuitenkin, lieden ohjekirjassa kehoitetaan ,kiinnittämään suoja paikalleen, samoin kaikissa uudisasunnoissa on aina rakentajan toimesta suoja kiinnitetty.
      Melkoista välinpitämättömyyttä sähkömieheltä sanoisin.

      • höhh

        Joo... onhan sinulla kuitenkin kaatumisenestosuojat asennettu jääkaappiin, pakastimeen, komeroihin, huonekaluihin ja pöytiin jne? Liesi saattaa välillä muuten olla aika lämmin, joten siinä roikkuminen ja kiipeily kannattaa kieltää pieniltä lapsilta vaikka kaatumisenestosuoja olisikin. Isompien lasten ja aikuisten keikkumisiahan nuo suojat eivät välttämättä kestä, joten kannattaa vaan yrittää välttää liedessä rimpuilua iästä ja suuresta houkutuksesta huolimatta.


    • korjaaja

      Sehän riippuu ihan siitä millaisen diilin oot asentajan kanssa tehnyt!Turha täällä on ruikuttaa!Kokemuksesta voin sanoa että oon asentanut liesiä sellaisiin asuntoihin jossa tulee mieleen:ÄKKIÄ HELVETTIIN TÄÄLTÄ!Joidenkin keittiöt niin paskasia että vanhaa liettä ei saa kuin sorkkaraudalla irti ja housut liimaantuvat lattiaan kiinni!Luulen että tässä sellainen tapaus jos kerran kakarat saavat hyppiä lieden luukun päällä!Itse henk.koht. asennan aina kaatumaraudan.Ei sulle varmaan tullut mieleen kysyä asentajalta:Maistuisko kuppi kahvia?Olis varmaan se kaatumarauta mennyt kaffeita odotellessa sinne seinään!Perkele!

    • Bob the Builder

      Itse asennan aina kaatumisen eston lieden asennuksen yhteydessä. En vois antaa sitä itselleni anteeksi jos asukkaan muksu avais uunin luukun, kiipeis sen päälle ja liedeltä kaatuis esim kiehuvaa vettä silmille. Tottakai jokainen muksujaan vahtii, mutta aina voi tulla jotain yllättävää, puhelin voi soida yms yms, jolloin muksulle riittää 10 sekuntia ja ehtii kiipeämään uunin luukulle. Voit aivan hyvin asentaa sen raudan itse, jos sähkärin asentama liitosjohto on riittävän pitkä, että saat lieden ulos syvennyksestä riittävästi. Luet vaan asennusohjeet huolella.

    • Anonyymi

      Nykylainsäädännön mukaan kaatumisenestosuoja on pakollinen

    • Anonyymi

      Ei asentanut , Lattialiesi on jo 7 vuotta vanha. Jätti kyllä raudat, mutta on varmasti vääränlaisia, vaikka kuinka kattelee ja vääntelee niitä, niin ne ei kyllä siihen hellaan kuulu. Senkö takia ei sitten asentanut.? Bykmaksissa on yleismalli , joka on vaijerilla ja siinä hakanen, kun vetää hellan pois paikaltaan. Hellan takana on kyllä reikiä johon toisen pään voi kiinnittää ja seinässä on ne reijät vanhan hellan kaatumaraudasta. Ehkä laitan jo viimein. Kyllähän hella kaatuu, jos lapsi aukaisee uuniluukun ja menee luukun päälle seisomaan tai roikkumaan.

    • Anonyymi

      Mistä löytyy tämän asian lain veroinen määräys?
      Vuokraaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe