Elämän sakareita

silema

Me ollaan sankareita kaikki
kun oikein silmin katsotaan.
Me ollaan sankareita elämän
ihan jokainen.


Täällä oman elämänsä sankareiden unta valvoessa tulivat mieleen yllä kirjoitetut lauseet.
Kuinka paljon ihmiset pelkäävät erilaisuutta?
Opimmeko koskaan sietämään sitä?

Olemme jokainen oman elämämme sankareita ja kaikki ihan yhtä hyviä.

8

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O - O

      vähentää pelkoa, mutta jos pelko estää tutustumisen, on vaikea päästä ulos kierteestä.

      Mielestäni erilaisuus on kiinnostava ja elämää rikastuttava asia.

      Miten ihminen onnistuu erottamaan toisistaan aiheellisen pelon ja turhat ennakkoluulot?

    • Pirre*

      aivan yllättynyt kuinka hyvin tai ennakkoluulottomasti ja kivasti ihmiset suhtautuvat tänään esim. kehitysvammaisiin.

      Vain harvoin kohtaamme tuijotusta tuolla kylillä liikkuessamme, ehkä vanhemmat ihmiset ovat varautuneimpia - ihme kyllä. Ehkä se vammainen ihminen oli silloin aikoinaan niin suuri häpeä, ja piiloteltu asia etteivät iäkkäät ole vieläkään "hyväksyneet" heitä tasavertaisiksi ihmisiksi..

      Ja venäläiset tuijottavat myös, heillähän ei ole vammaisia - muka....

      • Totta joka sana!
        Onneksi nykypäivänä vammaiset ovat liikkeellä ja näkyvillä. Ennen aikaan pidettiin kotona piilossa eikä heistä puhuttu. Ehkä syynä oli sekin että aina etsittiin "syyllistä" jos syntyi vammainen, kehitysvammainen lapsi. Ainakin omat vanhempani ovat aina toitottaneet että ei ainakaan meidän suvussa ole ollut yhtään heikkonäköistä tai lonkkavikaista.

        Tää venäjä on luku erikseen. Siellä ei vammaisella ihmisellä ole mitään arvoa ja siksi kaikki pidetään piilossa. Suurin osa kai on laitoksissa.

        Mutta muutenhan tämä erilaisiin ihmisiin suhtautuminen ei niin kauhean paljon ole parempaan suuntaan mennyt. Vaikka homot ja lesbot nyt näennäisesti hyväksytään niin paljon on ihmisiä jotka eivät heitä hyväksy.
        Eri uskontokuntien välillä sitä vastoin suvaisevaisuus on lisääntynyt huomattavasti. Nykyisin luterilainen ja ortodoksinen pappi sopivat yhtäaikaa samalle alttarille!


    • Muuan mies

      Joskus ojenamme käden vanhukselle.
      Temme tietämättämme teon johon
      sielu ei yllä.Jota emme ole sydämellä
      ajatelleet. Olemme vain hetken
      koskettaneet ihmisyyttä.

      Joskus kävelemme rakkaame
      kummulle.Asetamme kukat ja
      muistamme.kun hän oli.Kaikki hänesä
      tuntui.Silloinkin kaiken epäolennaisen
      ohi vierailemme ihmisyydessämme.

      Ja näemme vanhan miehen valkoisen
      keppinsä kanssa kadun risteyksessä.
      Kysymme tarvitseeko hän apua.Ohitamme
      mielemme epäluulot ja olemme lähellä
      häntä,joka tukeamme kaipaa.

      Autamme vanhan miehen kadun yli.
      Hän on sokea,eikä näe meitä.Mutta tuntee
      lähellään toisen ihmisen.Ja että joku välittää.
      Ja se on suurempi asia vanhan miehen
      maailmassa kuin sanakaruus.

      Sillä sankarit kuolevat,mutta
      hyvät teot elävät ikuisesti.

      • lämpimästi,

        taas kerran kiitän sinua kauniista sanoista!


      • naisellinen nainen
        lämpimästi, kirjoitti:

        taas kerran kiitän sinua kauniista sanoista!

        ...kauniit sanat koskettavat...niin kauniita sanoja ei löydy kuvaamaan, Kiitos,sinulle kauniista sanoista! Lämmitti ainakin tämän äidin sydäntä.

        t.Friidu


    • Otto-Vaan

      Tuota erilaisuutta miettiessäni, tällä vähäisellä
      elämän kokemuksella. Tulin siihen tulokseen,
      että useat ihmiset pelkäävät, etteivät
      tarvitsisi kohdata ainakaan lähipiirissään sitä
      erilaisuutta( syntymästään tai myöhemmin
      sairastuneet ja vammautuneet), muusta viis sitten
      välittävät kun ei koske heitä.

      Vähän olenkin ihmetellyt miten vielä meistäkin
      iäkkäämpi ikäpolvi suhtautuu, varsinkin oman
      ikäisiin nyttemmin sairastuneisiin ja sairauden
      vuoksi vammautuneisiin henkilöihin ja varsinkin tuttaviinsa.

      Olen tässä monesti huomannut, miten he hylkäävät
      vanhan ystävän ja toverin hänen sairautensa tähden.
      Muutaman keskustelun pohjalta olen huomannut
      heidän pelkonsa just sitä erilaisuutta kohtaan,
      jonka ystävänkin sairaus on tuonut tullessaan.
      Ollaan valmis hylkäämään vanha ystävä ennemmin
      kuin opeteltaisiin totuttelemaan ja hyväksymään
      hänen erilaisuutensa.

    • on sellainen

      etteivät kaikki kuitenkaan ole yhtä hyviä. Monet mähertävät elämänsä joko itselleen tai yhteiskunnalle sopimattomien asioiden parissa eivätkä koskaan löydä sitä missä voisivat olla omimmillaan.

      Varkaita, rosvoja, huijareita ja muita lusmuja en suvaitse vaikka kuinka suvaitseva kaikkia kohtaan pitäisi olla. Yhteiskunnalla on sääntönsä, mitä lyhyemmät, sen parempi, mutta kuitenkin ne on heikkojen suojaksi laitettu ja siten niitä pitää noudattaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe