apua mitä bensaa laitan

Savage X 4.6

minä homaan Savage X 4.6 en tiede mitä bensaa
laitaa kun sivussa ei lukenut

21

4456

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

      atala rc:stä eli kyoshon liikkeestä Qwikfireria niit on 1 ja 4 litran potuis ja niis on nitroo 16% tai 25% sinä päätät

      • Savage X 4.6

        mulla olisi tallissa jotain pienko bensaa jota on iskä laittanu tohon moottorisahaan, että toimmiks toi Savage sillä kuitenki? ei viittisi ostaa bensaa kun sitä tossa jo olis!


      • fkhkfdh
        Savage X 4.6 kirjoitti:

        mulla olisi tallissa jotain pienko bensaa jota on iskä laittanu tohon moottorisahaan, että toimmiks toi Savage sillä kuitenki? ei viittisi ostaa bensaa kun sitä tossa jo olis!

        vois ehkä toimii mut jos ois mun autost kyse nii en todellakaa laittais !!!!


      • nsa
        fkhkfdh kirjoitti:

        vois ehkä toimii mut jos ois mun autost kyse nii en todellakaa laittais !!!!

        "mulla olisi tallissa jotain pienko bensaa jota on iskä laittanu tohon moottorisahaan, että toimmiks toi Savage sillä kuitenki? ei viittisi ostaa bensaa kun sitä tossa jo olis!"

        Toivottavasti tää on provo, mutta:
        Pienkonebensa EI KÄY! Kysy myyjältä mikä on sopiva polttoaine, bensa ei sellainen ole.


      • Lennokkilentäjä
        Savage X 4.6 kirjoitti:

        mulla olisi tallissa jotain pienko bensaa jota on iskä laittanu tohon moottorisahaan, että toimmiks toi Savage sillä kuitenki? ei viittisi ostaa bensaa kun sitä tossa jo olis!

        Kuukelista haetusta videosta vaikutti moottorin olevan hehkutulppamoottori. Tästäsyystä siihen ei sovellu bensa ollenkaan. Polttoaine on metanolin ja öljyn seos joten sitä öljyäkään et todennäköisesti löydä tallista. Paras kun haet polttoaineen siitä liikkeestä mistä ostit auton tai alanliikkeistä. Se kuinka paljon nitratun polttoaineen otat käyttöön ratkaisee se moottorin käyttöiän. Itse käytän lennokissa jos mahdollista ei nitrattua, mutta nykyisin jo hankala saada joten se mikä jäljellä on, olen varannut loppukäyttämiseen nitron poistamiseksi moottorista ja polttoaine järljestelmästä. Nitron tarkoitus on antaa tehonlisäys jonka vaikutus autokäytössä on korostuneempi kuin lennokki. Toivottavasti tämä hieman auttoi.


      • Savage X 4.6
        Lennokkilentäjä kirjoitti:

        Kuukelista haetusta videosta vaikutti moottorin olevan hehkutulppamoottori. Tästäsyystä siihen ei sovellu bensa ollenkaan. Polttoaine on metanolin ja öljyn seos joten sitä öljyäkään et todennäköisesti löydä tallista. Paras kun haet polttoaineen siitä liikkeestä mistä ostit auton tai alanliikkeistä. Se kuinka paljon nitratun polttoaineen otat käyttöön ratkaisee se moottorin käyttöiän. Itse käytän lennokissa jos mahdollista ei nitrattua, mutta nykyisin jo hankala saada joten se mikä jäljellä on, olen varannut loppukäyttämiseen nitron poistamiseksi moottorista ja polttoaine järljestelmästä. Nitron tarkoitus on antaa tehonlisäys jonka vaikutus autokäytössä on korostuneempi kuin lennokki. Toivottavasti tämä hieman auttoi.

        Mut toimiiks ees jotenki jos laittaa sitä pinekonebensaa? ei haittaa jos ei tuu ihan täysii tehoja, kuhan pääsee ajamaan!


      • Nimetön
        Savage X 4.6 kirjoitti:

        Mut toimiiks ees jotenki jos laittaa sitä pinekonebensaa? ei haittaa jos ei tuu ihan täysii tehoja, kuhan pääsee ajamaan!

        Moi. Aika kallis kokeilu. Vauriot kun voivat olla sitäluokkaa, että joudut hommaamaan uuden moottorin ja polttoainen säiliön letkuineen. Edellinen pelkästä kokeilun ilosta. Mainoksiin tutustumalla selvisi mahdollisesti sarjassa oleva startteriin yhdistetty hehkutus systeemi. En tiedä mikä mahdollisen sarja kyseessä nyt on. Jos sarja ei sisällä kyseitä startteria on silloin hankittava erillinen hehku jolla hehku saadaan kuummaksi käynnistettäessä. Nyt saattaisi olla ihan hyvä jos löytäisit jonkun auto-, lennokki- tai veneharrastajan, joka opastaisi ensikäynnistyksestä saakka polttomoottorin käyttöä. Vaikka kysessä onkin ABC-moottori on se ensimmäisellä kerralla käynnistettäessä "niipukas" ennenkuin kaasuttimen säädöt saa kohdalleen. Itse opettelin kaiken kantapään kautta ja tuhosin ensimmäisen moottorini ihan osaamatomuutani sekä tapasin kotipaikkakunnallani myös kohtalotoverin joka teki myös samoin. Myöhemmin olen opastanut muutaman kaverin harrasteen pariin kun aikoinaan mm. lennokin moottorit kaipasivat käyntiaikana tunnin sisäänajon jotta niistä saatiin luotettavia moottoreita.


      • nitrometanolia
        Savage X 4.6 kirjoitti:

        mulla olisi tallissa jotain pienko bensaa jota on iskä laittanu tohon moottorisahaan, että toimmiks toi Savage sillä kuitenki? ei viittisi ostaa bensaa kun sitä tossa jo olis!

        Toivottavasti et kokeillu sillä pienkonebensalla.. Savage x 4.6:n saat hyvin toimimaan 16%-25% nitrometanolilla, jota saat alan liikkeistä.

        Savagen käyttöohjeissa on selvästi kerrottu mitä polttoainetta se käyttää ja jos ei siitä selviä, niin voisi olla parempi siirtyä sähkökäyttöisiin vehkeisiin..

        2t Bensalla toimivia laitteita saa toki myös, mutta niiden hinnat alkavat tyypillisesti yli 1000€:sta.. (HPI Baja 5B jne..)


    • terminattori

      Tärpättiä ja erioilia.Kylä lähtee...

      • sssa

        ei perkeleen perkele. ei savage toimi bensalla, se toimii nitrometanolilla PERKELE Jos koitat bensalla niin tervemenoa ostamaan uutta konetta!


      • Savage X 4.6
        sssa kirjoitti:

        ei perkeleen perkele. ei savage toimi bensalla, se toimii nitrometanolilla PERKELE Jos koitat bensalla niin tervemenoa ostamaan uutta konetta!

        Mut jos laittaa pienkonebesnaa, toi on aika pien kone? Toimikks miten hyvin jos laitaa ihan tollasta normibesnaa sitte, sellasta isoo koneesee tarkotettuu??


      • InfernoSP4
        Savage X 4.6 kirjoitti:

        Mut jos laittaa pienkonebesnaa, toi on aika pien kone? Toimikks miten hyvin jos laitaa ihan tollasta normibesnaa sitte, sellasta isoo koneesee tarkotettuu??

        Radio-ohjattuihin autoihin tarkoitetussa polttoaineessa on öljyä normaalisti n. 10 %
        Pienkonebensassa 2 - 2,5 prosenttia. Tämä on ensimmäinen ongelma.

        Toinen ongelma on se, että metanolin ja bensan lämpöarvot on ihan erilaiset. Metanolille
        säädettyssä kaasuttimessa seokset olisi ihan pielessä bensaa käytettäessä.

        No nuo yllämainitut jutut voisi kiertää lisäämällä öljyä ja säätämällä kaaasuttimien. Mutta vakavin
        ongelma tässä on se, että Svagessa on hehkutulppamoottori. Metanolia käytettäessä sytyshetki
        saadaan siinä kohdalleen luonnostaan. Bensa on metanolia herkempää syttymään ja kaasuuntuu
        herkemmin. Näin ollen sytys tapahtuisi käsittääkseni täysin hallitsemattomasti. Konetta et varmasti
        saa bensalla käymään ja moottoi voi hajota jo käynnistysyritykseen. Lisäksi on ilmeinen palon vaara.

        Kokeilussa ei ole mitään järkeä. Jos kuitenkin kokeilet, käytä suojalaseja ja varaa jauhesammutin
        käden ulottuville! :-) Bensa sovelutuu KIPINÄSYTYTTEISEEN moottoriin!


      • lennokkilentäjä
        Savage X 4.6 kirjoitti:

        Mut jos laittaa pienkonebesnaa, toi on aika pien kone? Toimikks miten hyvin jos laitaa ihan tollasta normibesnaa sitte, sellasta isoo koneesee tarkotettuu??

        Mikäihme se vaivaa nykynuoria, kun niillä vaikuttaa olevan ylivoimaisia luetun ymmärtämis ongelmia. Kun moottori on tarkoitettu nitrometanoli seoksille, niin siihen ei laiteta minkään näköistä bensaa. Jos sen moottorin onnistuu saamaan käyntiin bensalla se kärventyy piloille muutamissa sekunneissa. Jos se moottori on pakko rikkoa on se huomattavasti helpompi tehdä esimerkiksi vasaralla.

        Jos paikkakunnallasi ei ole liikettä josta saisit oikeaa polttoainetta ostettua, niin KYSY nettikaupoista, miten ne saavat toimitettua sulle tarpeeseesi sopivaa polttoainetta.


      • rc auton omistaja =)
        lennokkilentäjä kirjoitti:

        Mikäihme se vaivaa nykynuoria, kun niillä vaikuttaa olevan ylivoimaisia luetun ymmärtämis ongelmia. Kun moottori on tarkoitettu nitrometanoli seoksille, niin siihen ei laiteta minkään näköistä bensaa. Jos sen moottorin onnistuu saamaan käyntiin bensalla se kärventyy piloille muutamissa sekunneissa. Jos se moottori on pakko rikkoa on se huomattavasti helpompi tehdä esimerkiksi vasaralla.

        Jos paikkakunnallasi ei ole liikettä josta saisit oikeaa polttoainetta ostettua, niin KYSY nettikaupoista, miten ne saavat toimitettua sulle tarpeeseesi sopivaa polttoainetta.

        Laita vaa ni si saadaan kuulla kun sun 300e autos meni iha paskaks kun et viittiny kuunnella oikeita harrastajii. Kyllähä se bensa toimii jos moottori sahaa aattelit radio ohjata mut suosittelisin lämpimästi auton suhteen siirtymään myyjän puoleen.Kirjota nettii www.Atala RC.fi ja mee sielt ettii bensaa mitä tässä aikasemmissa viesteissä suositeltii!


      • Bentsiini
        rc auton omistaja =) kirjoitti:

        Laita vaa ni si saadaan kuulla kun sun 300e autos meni iha paskaks kun et viittiny kuunnella oikeita harrastajii. Kyllähä se bensa toimii jos moottori sahaa aattelit radio ohjata mut suosittelisin lämpimästi auton suhteen siirtymään myyjän puoleen.Kirjota nettii www.Atala RC.fi ja mee sielt ettii bensaa mitä tässä aikasemmissa viesteissä suositeltii!

        Haiseeko nämä bensakoneet kovasti vai voiko niitä säilyttää sisätiloissa kuten nitroja jotka ei ainakaan haise pätkänvertaa.


      • lennokkilentäjä
        Bentsiini kirjoitti:

        Haiseeko nämä bensakoneet kovasti vai voiko niitä säilyttää sisätiloissa kuten nitroja jotka ei ainakaan haise pätkänvertaa.

        Kyse on oikeastaan siitä minkä luokittelee epä miellyttäväksi. Bensiini ja metanoli ovat molemmat sut nopeasti haihtuvia aineita. Bensiini mittarista otettuna on oikeastaan öljynjalostuksen sekoitus erinäköisiä jätteitä. Tuon takia joskus "tuoksu" on mitä mielenkiintoisin. Pienkone bensiini on vähän hallitumpi seos joten "tuoksu" on hieman hillitympi. Polttoaineita ei pitäisi säilyttää asunnossa joten hajuhaitta tuleekin käytetystä moottorista. Säilytyksen kannalta oleellisempi onkin käytetty öljy. Joissakin laaduissa on hyvinkin läpitunkeva haju joka on todellakin etova. Oli kerran moottorisahassa ja valitettavasti olen nimen hukannut joten saatan ostaa joskus vahingossa toisenkin. Haju tarttui jonkin verran vaatteisin josta se haihtui pois puolessa viikossa. Risiniöljy on mietohajuinen öljy kylmänä, mutta nykyiset valmisseosten öljyt ovat lähes hajuttomia. Ainakin ne mitä olen käyttänyt.


      • Bentsiini
        lennokkilentäjä kirjoitti:

        Kyse on oikeastaan siitä minkä luokittelee epä miellyttäväksi. Bensiini ja metanoli ovat molemmat sut nopeasti haihtuvia aineita. Bensiini mittarista otettuna on oikeastaan öljynjalostuksen sekoitus erinäköisiä jätteitä. Tuon takia joskus "tuoksu" on mitä mielenkiintoisin. Pienkone bensiini on vähän hallitumpi seos joten "tuoksu" on hieman hillitympi. Polttoaineita ei pitäisi säilyttää asunnossa joten hajuhaitta tuleekin käytetystä moottorista. Säilytyksen kannalta oleellisempi onkin käytetty öljy. Joissakin laaduissa on hyvinkin läpitunkeva haju joka on todellakin etova. Oli kerran moottorisahassa ja valitettavasti olen nimen hukannut joten saatan ostaa joskus vahingossa toisenkin. Haju tarttui jonkin verran vaatteisin josta se haihtui pois puolessa viikossa. Risiniöljy on mietohajuinen öljy kylmänä, mutta nykyiset valmisseosten öljyt ovat lähes hajuttomia. Ainakin ne mitä olen käyttänyt.

        No joo kun nitroa tai 2 tahti bensakonetta olen tässä miettinyt, mutta tämä hajuhaitta/säilytys mietityttää noissa bensalaitteissa, nitro kone ei kyllä haise vaikka sitä sisällä pidänkin.

        Eli taitaa siis haista kuitenkin sen verran että pitäisi ulkotallissa korkeintaan säilyttää, paha kerrostalossa vain asuvalle tuo.


      • sakari.rosenqvist
        Bentsiini kirjoitti:

        No joo kun nitroa tai 2 tahti bensakonetta olen tässä miettinyt, mutta tämä hajuhaitta/säilytys mietityttää noissa bensalaitteissa, nitro kone ei kyllä haise vaikka sitä sisällä pidänkin.

        Eli taitaa siis haista kuitenkin sen verran että pitäisi ulkotallissa korkeintaan säilyttää, paha kerrostalossa vain asuvalle tuo.

        käviskö mikä bensa esim (95) tai joku sekotus nitro subaruun


      • .........
        sakari.rosenqvist kirjoitti:

        käviskö mikä bensa esim (95) tai joku sekotus nitro subaruun

        Sellainen sekoitus, jossa on 0% bensaa ja 100% nitrokoneeseen tarkoitettua nitrometanolia käy oikein hyvin.


      • raivostuttavaa
        sakari.rosenqvist kirjoitti:

        käviskö mikä bensa esim (95) tai joku sekotus nitro subaruun

        Mikä älytön ongelma näillä ihmisillä on?!??!! JOOO LAITTAKAA TOKI BENSAA RC NITRO AUTOO NII LÄHTEE KU MUMMO HANGESTA!!! -.-....onko se nii vaikia älytä että BENSA, HAJOTTAA NITRO MOOTTORIN?? joo mullekai seo iha sama kuse vaikka sinne tankkii jos mieli tekkee mutta EN SUOSITTELE...


    • himotoisbest

      käykö valio jugurtti jos sekotan siihen nitroa? minulla on traxxas 4-tec ostin sen käytettynä ja tämä on minun ensimmäinen auto? eli periaatteessa sinnehä voi laitttaa vettä jos siinä on nitroa. näin minä ymmärsin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe