Pennun ruokinta

Miten on?

Mikä on paras mahdollinen ruokavalio kissanpennulle 3kk?

Olen tutkinut erilaisia kissasivuja ja pää on sekaisin kun ei löydy yhdenmukaista ohjeistusta.

Voisitteko vastata?

Kuinka paljon ja minkälaista?

1. kuivamuona?
2. kostea ruoka?
3. liha?
4. sisäelimet?
5. vitamiinit?

Myös järjellisiä linkkejä kissanruokintaan haluaisin löytää. En ole kiinnostunut homeopaattien ja vegaanien ehdotuksista, vaan eläinlääkäreiden suosittelemista sivuista ja neuvoista.

9

3335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten on?

Whiskas paketista ei löytynyt mitään tuoteselostusta, eikä myöskään suomalaisilta whiskas sivuilta. Englanninkielisiltä sivuilta löytyi epämääräinen selostus, josta ilmeni että whiskas sisältää 4% eläinperäisiä tuotteita, ei sano että edes 4% lihaa. Taitaa olla roskaruokaa joka tekee kissan sairaaksi?

Mitä mieltä olette?
      Whiskasin sivuilta löytyi kuitenkin Feline kissalääkäriaseman suositus. Miten tähän pitäisi suhtautua?

• myös täällä...

...pää menee sekaisin kaikesta ruokainformatiosta eri kissaforumeilla.

Olen vastaavanlaisessa tilanteessa - tulossa on kaksi 3-kuukautista kissasisarusta samasta pentueesta kolmen viikon kuluttua.
      Olen ajatellut pitää aluksi kasvattajan suunnitteleman ruokavalion, sen, johon kissat ovat tottuneet ja sitten vähitellen tutkiskella lisää terveellisiä vaihtoehtoja. Ruokavalio muuttuu muutenkin pentujen aikuistuessa.

Luulen, että useimmiten uuden kissan aloittelija-omistajilla ei pääasiana ole ruoan hinta vaan sen terveellisyys ja monipuolisuus. Käytännön asioita myös kaipaisin, esimerkiksi
      annoksen koko?
      mitataanko paino- vai tilaavuusmittoina? päivittäinen ruokinta-aikataulu?
      miten kahden kissan ruokakipot sijoitetaan?(syövätkö aina omista astioistaan ja pitääkö vahtia, että molemmat saavat tarkasti oman osansa?)
      ilta/yöruokaa vai ei - ja jos, niin mitä?

Ehkä kissat ovat niin yksilöllisiä, että ei kukaan pysty laatimaan kaikille sopivaa standardia. Tietysti myös kissaperheen työ- ym tilanteet vaikuttavat päivittäisiin ruokintarutiineihin. Itse olen kokopäiväkoti-ihminen, joten aikaa riittäisi tarkkaankin suunnitteluun - kun vain tietäisi enemmän näistä ruoka-asioista :)

• kissamammali

1. Kuivaruoan pitäisi ehdottomasti olla LAADUKASTA pentunappulaa, eikä mitä tahansa marketin viljamössöä. ELäinkaupassa on monia vaihtoehtoja.
      Itse suosittelen Royal caninia, Hill'siä tai Nutro choicea. Huippu laadukkaita Acana raksuja voi tilata netistä hintaan n. 20€/ 3kg, eli halpaa verrattuna Royal caniniin taikka Hill'siin.
      Laadusta kannattaa ihan oikeasti maksaa. :)

2. Kosteaksi ruoaksi kelpaa ihan marketinkin ruoat.
      Meillä päin ei juuri muuta syödäkkään kuin Latzin as good as it looks juniori pussiruokia!
      Aikuistenkin ruokaa voi välillä syöttää, ei se niin tiukkaa ole.Tärkeintä on ettei märkäruoassa ole viljaa, ja mielellään ei myöskään kasviperäisiä tuotteita.

3. Liha on parasta ravintoa kissalle. Sitä voi antaa vaikka päivittäin. Useimmat kissat tykkäävät porsaan sydämestä, joka ei ole sisäelin vaan lihas.Kannattaa leikata sydän pieniksi palasiksi aluksi.raakaa kalaa voi antaa 1-2 kertaa viikossa.
      Järvikalat tulisi keittää tai pakastaa ennen tarjoilua, matovaaran vuoksi.

4. Muistaakseni sisäelimiä sai antaa kerran viikossa.Esimerkiksi munuainen on sisäelin jota voi syöttää kissalle.

5. Lisävitamiineja kissa ei tarvitse, jos syöttää oikein noita kaikkia yllä olevia juttuja.
      Paitsi ehkä joku kalkkitabletti on hyvä kasvaville pennuille, mutta meillä on selvitty ilmankin.

Anna kissanpennun syödä ruokaa niin paljon kuin se vain jaksaa.Päivässä pentua pitäisi ruokkia 3-6 kertaa.

Raksujen määrää tosin pitäisi säännöstellä. Annostusmäärät löytyy siitä pakkauksesta.

• Miten on?

Näin olen aikeissa tehdä, laadukasta kuivamuonaa missä n. 50% lihaa.

Kaupan märkäruoat tosin huolestuttavat, niissä on vain 4% lihaperäistä proteiinia. Minkään maan tuoteseloste ei anna tarkkoja faktoja mutta epäilisin niissä olevan soijaa. Kasvisperäinen proteiini ei ole hyväksi kissoille, nythän on tutkittu ettei se ole hyväksi ihmisellekään.

Ei ole rahasta kiinni, olisi kiva löytää pussi/purkkiruoka jossa olisi oikeasti lihaa.

• !!Juhii!!

Minulla on n.3kk kissanpentu ja se syö
      melkein mitä tahansa...
      Kaupan kissanruoka pusseja yms.
      Pentu voi syödä lihaa tai riippuu pennusta...
      Pentuni syö lihaa ja kuivaruokaa. Ja juo vettä.

Pentu ei syö paljon.

Kokeile eriläisiä ruokia ja katso mitä syö mieluiten.
      Kissa syö myös koiranruokaa!! Koiranruuan
      voi laittaa veteen...

• ei koiranruokaa

kissan elimistö on erilainen kuin koiran, ja vaikka kissasi pitäisi koiranruoasta, se ei ole sille terveellistä. Säästät kissasi terveyttä jos pysyttelet kissansafkoissa, eläinlääkärit tulevat kalliiksi, jos on jatkuvasti virtsatien ongelmia, munuaishäiriöitä sun muita.

• jamminen

Juu kissahan vois syödä vaikka, tomaattia, banaania, suklaata ja jäätelöäkin, mutta kölmömpikin ymmärtää, että ne eivät ole kissanruokaa! Ei siis koiranruokaa kissalle!!!Jos se sopisi myös kissan ruokavalioon, se ei olisi koiranruokaa, vaan kissanruoka nimellä...

• jamminen

Googleta erilaisia kissapalstoja, niistä löytyy hyviä vinkkejä kissojen ruokintaan liittyen. Tämä keskustelupalsta ei ehkä ole parhaimmasta päästä asiatiedon hakemiseen. Raksupussien kyljessä on ohjeet kuinka paljon niitä tulee pennulle tarjota, jos tarjoat myös märkäruokaa. Ensimmäiseksi, jos käytät markettien raksuja, vaihda ne eläinkauppojen penturaksuihin, tämä on ensiarvoisen tärkeää ruokinnassa. Meillä pennuilla menee vähän raksuja päivässä, mutta kokeilujen kautta on löydetty mieleinen. Raksuja meillä on tarjolla koko ajan ja märkäruokaa menee n. kaksi pussia päivässä per kissa. Vastaavasti voit kissalle tarjota tuoretta lihaa tai sisäelimiä märkäruuan sijaan silloin, kun haluat. Vitamiineja on ruuan joukossa, mutta voit tarjota kissallesi kuuriluonteisesti esimerkiksi Pirskattia, joka sisältää eri vitamiineja.

• N.N.

Mullakin tämä 5kk neitokainen on ensimmäinen kissa ja omat tiedot esim. ravinnon suhteen olivat etukäteen varsin hatarat, kunnes ryhdyin ottamaan asioista selvää - kadunmiehenä olisin sanonut, että kissathan elävät silakalla ja kermalla :oD

Tällaiseen ruokavalioon päädyin ja sitä alusta asti noudatin:

1. Joka päivä raakaa lihaa: possua, nautaa ja broileria, suikaleita, jauhelihaa, kylkipalaa...tällä hetkellä kisu syö lihaa noin 50 g päivässä, ei siis paljoa. Sisäkissan energiantarve on 60 kaloria / painokilo / päivä eli n.1.5 kg kisulla energiantarve on siis vain noin 90 kaloria = 50g sikanautajauhelihaa!!!!! Kuulostaa vähältä, mutta mua auttoi kun katsoin kisua ja kuvittelin, minkä kokoinen sen vatsalaukku VOI olla - ei kovin suuri. Ehta liha on myös kissalle lihansyöjälle ideaaliravintoa, siinä ei ole mitään "turhaa", joten vähempikin riittää.

2. Joka päivä eläinkaupasta ostettuja märkäruokia (Vom Feinsten, Rafiné), joissa on lihaa enemmän kuin markettien Litzeissa ja Latzeissa :) 100g annos maksaa reilun euron ja tällä hetkellä, n. 2,7-kiloisena kisuni syö sellaisia yhden päivässä.

3. Liha-annos korvataan seillä/kissan tonnikalalla/vedessä liotetuilla katkaravuilla kerran viikossa. Meillä on viikonloppuna kalapäivä :)

Ts. kisuni syö tällä hetkellä päivän aikana yhteensä 100g hyvälaatuista märkäruokaa ja 50 g raakaa lihaa 3-4 ruokailukerralla. Raksuja kissa ei syö lainkaan. Olen pitänyt tätä kissoihin erikoistuneen eläinlääkärin neuvoa "60 kaloria / painokilo / päivä" ohjenuorana. Kissahan tepsuttaa keittiöön aina kun kuulee jääkaapinoven käyvän, mutta kallistuneen pään ja anovan katseen edessä kannattaa pysyä tiukkana :)

LISÄKSI annan joka päivä 1 Multicat-tabletin, joka on erityisen tärkeää jos syötät kissallesi paljon lihaa. "Ylimääräisenä" lorautan välillä ruokakupin pohjalle piimää, annan nuolla maustamattoman jogurtin kannen ;) ja tarjoilen kerran viikossa raa'an kananmunankeltuaisen paljaaltaan. Jos vatsa meinaa olla kovana, luirautan jauhelihan sekaan rypsiöljyä - sinänsä ravintomielessä hyödytöntä kissalle, muttei eläinlääkärin mukaan haitallista.

Tällä on pärjäilty ja miuku voi hyvin. Turkki kiiltää ja askel on reipas - nyt kun vielä oppisi naukumaan :o)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1671
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      191
      1283
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe