Reikä silmässäni

Jänskättää

Kävin viimeviikolla silmälääkärissä ja selvisi, että toisessa silmässäni on reikä, joka ´hitsataan´kiinni laserilla. Lääkäri sanoi, että on vain ajan kysymys milloin verkkokalvoni irtoaa ja hän laittaa lähetteen samantien leikkauksen. Nyt toiveekkaana odotan, että pääsisin leikkaukseen mahdollisimman pian. Mutta pelottaa hirveästi, että verkkokalvon irtoaminen ehtii tapahtua ennen leikkausta. Onko kellään kokoemusta tästä? Ja kuinka kauan mahdollinen toipuminen kestää? Olisin kiitollinen kaikista vastauksita, jotta saisin hieman rauhallisemman mielen.

65

21060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nonnarita

      Ei kannata pelätä, vaikka onkin kyse asiasta, johon kannattaa suhtautua vakavasti. Toivottavasti pääset pian leikkaukseen - jos ei kutsua ala kuulua, ole itse aktiivinen ja ota yhteyttä sairaalaan.
      Itselläni laseroitiin verkkokalvon repeymä kaksi vuotta sitten, toimenpide tehtiin polikliinisesti ja kotiin pääsin heti operaation jälkeen. Sairaslomaa muistaakseni pari päivää. Tämän vuoden helmikuussa sama verkkokalvo kuitenkin alkoi irtautua, jolloin pääsin leikkaukseen viikon sisällä. Leikkaus tehdään joko paikallispuudutuksessa tai - jos on kovin pitkä leikkaus odotettavissa - nukutuksessa. Minun silmääni leikeltiin runsas tunti paikallispuudutuksessa. Kivuton toimenpide eikä jälkeenpäinkään juuri kipuja ollut. Leikkauksen jälkeen usein tarvitaan ns. asentohoitoa (riippuu siitä millä tekniikalla verkkokalvo on korjattu), jolloin voi joutua viikon parin verran olemaan tietyssä asennossa. Itselläni oli asentohoitoa viikko ja sairaslomaa yhteensä kuukausi.
      Verkkokalvo on sen jälkeen ollut kunnossa. Puolivuosittain käyn näyttämässä sitä "omalle" silmälääkärilleni.

      • Jänskättää

        Kiitos Nonnaritalle vastauksesta! Onkohan odotettavissa lisää noita reikiä? Lääkärini määräsi lasit likinäköisyyteni takia ja työskentelen pääsääntöisesti näyttöpäätteen ääressä.


      • öööööxxxxxxx
        Jänskättää kirjoitti:

        Kiitos Nonnaritalle vastauksesta! Onkohan odotettavissa lisää noita reikiä? Lääkärini määräsi lasit likinäköisyyteni takia ja työskentelen pääsääntöisesti näyttöpäätteen ääressä.

        itselläni reikä tuli lasiaisirtauman myötä ja leikattiin sairaalassa, operaatio kesti puudutuksessa yli tunnin. sairaslomaa tuli yli kuukausi, nyt ollut yli vuoden ok. käyn puolivuosittain lääkärissä kontrollissa. t. r


    • Monta reikää

      Minun silmästäni on laseroitu kiinni viisi reikää muutaman kuukauden aikana. Toimenpide sinänsä ei ole kummoinen, säde saattaa sattua jos tulee verkkokalvon reunalle. Jos verkkokalvo pääsee laajemmin irtoamaan, tarvitaan leikkaus ja se on paljon suurempi toimenpide.
      Hoidon odottelu on raskasta. Tiedätkö, millä alueella reikä on? Jos se on verkkokalvon yläosassa, silmä kiskoo reikää helposti laajemmaksi, kun olet jalkeilla. Jos reikä on silmän alaosassa, silmä makaa sen päällä, eikä silloin ole ihan niin kiire. Älä kuitenkaan odottele kovin pitkään, itse olen saanut lähetteen aina seuraavaksi päiväksi.
      Laseroinnin jälkeenkin näkyy kaikenlaista valonvälkettä, on vaikea tietää ovatko ne haitallisia.

    • onko lähete yksityiseltä lä...

      pääset nopemmin hoitoon jos lähete on yksityiseltä lääkäriltä. Mikäli verkkokalvo irtoaa osittainkin on jo kiire, eikä pitäisi päiviä, tai viikkoja odotella. Tarkkaile ettetnäe harmaata varjoa silmässäsi...

      • hieno palsta

        Miten ihmeessä yksityisen silmälääkärin lähete aiheuttaisi sen että pääsee nopeammin hoitoon? Miksi yksityisen silmälääkärin lähete olisi "tärkeämpi" kuin muun silmälääkärin? Ja missähän näitä "muita" silmälääkäreitä toimii siten ettei kyseisessä sairaalassa ole tarvittavaa laserlaitetta.

        Sokeat opastavat sokeita?


      • eddd
        hieno palsta kirjoitti:

        Miten ihmeessä yksityisen silmälääkärin lähete aiheuttaisi sen että pääsee nopeammin hoitoon? Miksi yksityisen silmälääkärin lähete olisi "tärkeämpi" kuin muun silmälääkärin? Ja missähän näitä "muita" silmälääkäreitä toimii siten ettei kyseisessä sairaalassa ole tarvittavaa laserlaitetta.

        Sokeat opastavat sokeita?

        julkiselta puolelta en saanut terveyskeskuslääkäriltä lähetettä Hyksiin


      • Jänskättää
        hieno palsta kirjoitti:

        Miten ihmeessä yksityisen silmälääkärin lähete aiheuttaisi sen että pääsee nopeammin hoitoon? Miksi yksityisen silmälääkärin lähete olisi "tärkeämpi" kuin muun silmälääkärin? Ja missähän näitä "muita" silmälääkäreitä toimii siten ettei kyseisessä sairaalassa ole tarvittavaa laserlaitetta.

        Sokeat opastavat sokeita?

        Olin ihan optikkoliikkeessä toimivan silmälääkärin luona. Lähte on saapunut HYKSiin ja tänään (perjantaina) minun pitäisi tietää milloin mahdollinen leikkaus on. Tiedä sitten toimiiko lähetteen laittanut lääkäri sekä julkisella ja yksityisellä sektorilla. Mulle ei sinänsä ole suurta merkitystä, kunhan vain saisin silmän kuntoon. Kiitos teille kaikille kantaa ottaneille. Olen saanut paljon ajattelemisen aihetta!


    • kipeä silmä

      heippa minä odotan aikaa sarveiskalvon siirtoon. Ei minua oikestaan jännitä tää on jo kuudes leikkaus samaan silmään jospa tää jo auttaisi ja saisin näköä hieman edes takaisin. Tseppiä sinulle kyllä ne lääkärit asiansa osaavat:)

      • kipeä silmä

        hei ajattelin jatkaa vielä onko muilla kokemuksia miten työnantaja suhtautuu näihin sairauksiin? Minulla ikäviä kokemuksia kun en kuitenkaan voi tilanteelle mitään. Lääkärit on kyllä tehneet parhaansa ja toiveet aina korkealla. Kun eihän kukaan (ole tilannut)sairasta silmää itselleen toisinaan masentaa aika paljon kommentit mitä saan. Minulla on toinen silmä sokea enkä tiedä saanko siihen näköä ollenkaan, mutta en lakkaa myöskään toivomasta jospa sittenkin kun tää seraava leikkaus tehdään. Voimia kovasti kaikille silmäsairaille.


    • Merva

      Viime syksynä verkkokalvon irtauma, jossa iso reikä. Lääkäri laittoi heti lähetteen silmäpolille laserointiin, jonne pääsin peruutusajalla heti seuraavalla viikolla. Jos olet nuori, voit päästä nopeasti, koska olet työkykyinen ja haluat varmasti nähdä molemmilla silmillä loppu elämäsi. Itse olin 22 vuotias kun tuo laserointi tehtiin. Nyt pian olisi määräaikais tarkastuksen aika laseroidulle silmälle.

      Varsinaisesti mitään hätää ei ole, koska lähete on jo laitettu ja sinuun otetaan mahd. nopeasti yhteyttä. Jos verkkokalvo irtautuu, niin näkökenttäsi sumentuu ja näkökenttään tulee selkeä raja -> silloin syytä mennä ensiapuun, heti.

      Laseroinnin jälkeen sinun tulee välttää raskasta nostamista ja työtä n. 1kk tai niin kauan ennen kuin lääkäri antaa sinulle luvan. Kauppakassin kantaminen on siinä hilkulla luokitellaanko se raskaaksi (minulta se kiellettiin, koska silmän laserointi oli massiivinen). Itselläni edelleen tuntuu, että ns. raskaat työt väsyttää operoitua silmääni (kipeä, särkyä, salamointia) ja tästä olen silmälääkärilleni sanonut, mutta kun silmä kunnossa niin ei mitään hätää. Jokainen ihminen on kuitenkin erilainen... tässäkin asiassa.
      Laseroinnin jälkeen silmä oli kuiva, johon sitten sain silmätippoja. Itselläni laserointi tehtiin kaksi kertaa. Ekalla kerralla se irtauma ja reikä hitsattiin kiinni ja toisella kertaa varmistettiin arpisauma, ettei verkkokalvo irtaudu ja paranee hyvin. Eli paraneminen kestää. Tämä on kuitenkin leikkaus ja n. 6kk kestää toipuminen silmä on valoherkkä laseroinnin jälkeen ja sitä kestää n.2-5pvään (itselläni ei ollut, vaikka olisin niitä tarvinnut..siis aurinkolaseja).

      Ehkä jotakin apua tästä sinulle.... Niin ja tulet sitten seuraavan vuoden aikana käymään silmälääkärissä aika monta kertaa. Itselläni tämä on laseroinnin jälkeen 5 kerta, mutta lääkäri haluaa, että kaikki on hyvin.

    • Merva

      Itse sain sairaslomaa ensimmäiseltä laserointikerralta, mutta toisen ajan otin perjantai aamuksi, jonka jälkeen menin heti töihin, koska koin, etten tarvinnut sairaslomaa (enhän minä ollut sairas). Se unohtui sanoa, että molemmilla kerroilla meni vain 45 minuuttia ja olin ulkona sairaalasta, ettei kauan tarvinnut olla.

      • Jänskättää

        KIITOS Merva ihan kamalasti viesteistäsi. Ne tulivat todella tarpeeseen. Nyt vain odottelen ja toivon, että kaikki menee hyvin. Olen 33-vuotias ja todellakin toivon näkeväni kunnolla vielä todella pitkään.


    • Satusilmä

      Minulla todettiin reikä oikeassa silmässä 11.1.2011 silmälääkärillä. Hän laittoi lähetteen Tyksiin, johon pääsin vasta 8.3.2011. Leikkaus on sovittu 28..4.2011.
      Vähän jännittää, koska en ole eläissäni ollut kuin yhdessä leikkauksessa sitä enne. Olen 64 v ja edelleen työelämässä mukana. Edessäni on n. vkon asentohoito ja 4 vkon sairausloma. Aivan vahingossa itse huomasin, että silmässäni on jotain vialla jo marraskuussa ja työterveyslääkärillä käydessäni hän vain ehdotti menemään optikolle. Onko vanhempien ihmisten tauti, vai esintyykö myös nuorilla ?

      • ssssssssss11

        Itse olin 26v kun asia/sairaus todettiin, että juu, on myös nuorten ihmisten sairaus.


    • masirl

      minä olen myös ollut silmän takaosa leikkaukaessa, useampi reikä.Leikkaus tehtiin Joensuussa ja puudutuksessa.puudutus tietty tuntui mut sit ei enää mitää särkyä.Kesti 45 min ja kotiin. reiät paintetiin kaasulla ja vedellä kiinni.kaasun poistuminen vei minulla kuukauden se aika oli ikävää. Mut kun sen tiesi et sit helpottaa.Nyt on kaihileikkaus edessä siihen silmmän. leikkaus oli 17.11.11

    • hmtym,ty

      Optikkoliikkeen lekuri totesi yhden reiän silmässä ja kirjoitti lähetteen sekä hyksiin että yksityiselle, sain valita. Kuulemma viikon sisällä pitäisi hoitaa. Menin yksityiselle, koska siellä tietty lekuri oli erikoistunut tällaisiin. Laserointi kesti muutaman minuutin, ei sattunut. Jälkeenpäin keinokyyneltä silmään ja ihan hyvin parani. Seuraavana päivänä ei tainnut tuntua enää mitään. Puolen vuoden kuluttua kävin toisen optikkoliikkeen lekurilla tarkistuksessa, oli kuulemma ok. Pitäisi taas mennä uuteen tarkistukseen. Toivottavasti ei ilmene mitään pahempaa.

    • Reetu 61

      Olin eilen laaserleikkauksessa vasemman silmäni kanssa jossa oli verkkokalvossa reikä.Pääsin samana päivänä leikkaukseen jolloin silmälääkäri totesi vian.Oli niinsanottua huonoa tuuria että silmääni tuli vika,positiivista oli kuitenkin nopea hoito.Toivotaan ettei vika uusiudu.

    • 6 kk odottanut

      reikä silmässä .
      Huomasin elokuun alussa, että oikealla silmällä katsoessa jäi yksi kirjain tv:tä katsoessa pois. Menin yhsityisella erikoissilmälääkärille, odotusaika vastaan otolle n. 1 kk. lääkäri totesi" kuiva simä" sain paria tippoja, joita käytin pariviikkoa ja näkö huononi, Taas piti odotella uutta aikaa n. 2 viikkoa. Silloin lääkäri huomasi reijän, laitto lähetteen keskussairaalaan tutkimuksiin, sai taa odotella. nyt on kulunut puolivuotta kun kävin ensikeran erikois-silmälääkärillä . tammikuun lopulla pääsen hoitoon.
      Silmässä on 3 kk. takuuodotus. mutta kolmekuukauden aika alkoi vasta keskus-sairaalan tutkimuksistas. jo erikoislääkärin ja keskus-sairaalan tarkastusten välillä oli 3 kk., joten ajaksi tulee 6 kk. ei jokapaikassa saa heti aikaa hoitoon ja tutkimuksiin. Seon kiinni ja tietenkin jonoista. ja lääkärien määrästä.

      • Makulassaläikkä

        Teiltä menee nyt reiät sekaisin. Joillain nimimerkeillä on verkkokalvon repeämästä johtuva reikä, joka laseroidaan mahdollisimman pian, muuten verkkokalvo voi irrota. Toisilla taas on verkkokalvon makulareikä, tarkannäön alueen rakennemuutos (esim. tekstistä puuttuu kirjaimia), jonka hoito vaatii suuremman leikkauksen ja asentohoidon. Makulareikä heikentää näköä hitaammin ja siksi hoidon jonotus katsotaan mahdolliseksi, yli puolen vuoden se ei kuitenkaan saisi kestää, muuten hoitotulos jää huonoksi.


      • Silmäpuoli
        Makulassaläikkä kirjoitti:

        Teiltä menee nyt reiät sekaisin. Joillain nimimerkeillä on verkkokalvon repeämästä johtuva reikä, joka laseroidaan mahdollisimman pian, muuten verkkokalvo voi irrota. Toisilla taas on verkkokalvon makulareikä, tarkannäön alueen rakennemuutos (esim. tekstistä puuttuu kirjaimia), jonka hoito vaatii suuremman leikkauksen ja asentohoidon. Makulareikä heikentää näköä hitaammin ja siksi hoidon jonotus katsotaan mahdolliseksi, yli puolen vuoden se ei kuitenkaan saisi kestää, muuten hoitotulos jää huonoksi.

        Minulle tehtiin eilen makulareiän leikkauskorjaus Pohjois-Karjalan keskussairaalassa Joensuussa. Toimenpide oli melko nopea ja tehtiin paikallispuudutuksessa ja heti kotiin. Nyt on asentohoitoa 10 päivää eli ei saa maata selällään naama ylöspäin ja silmätippoja pari viikkoa samoin sauna- ja uimakielto. Muutoin saa elää normaalisti. Eli tänään olisi pitänyt mennä töihin. Mutta en uskaltanut lähteä edes autoa ajamaan, koska silmät ovat nyt niin eriparia, että se häiritsee valtavasti. Eriparisuuden takia lukeminen on hidasta ja vaatii valtavaa keskittymistä, vaikka toinen silmä on OK. Työssäni lukeminen ja kirjoittaminen on kuitenkin elintärkeää.

        Lieneekö huominen parempi, onko kellään kokemusta toipumisesta?


      • olli
        Silmäpuoli kirjoitti:

        Minulle tehtiin eilen makulareiän leikkauskorjaus Pohjois-Karjalan keskussairaalassa Joensuussa. Toimenpide oli melko nopea ja tehtiin paikallispuudutuksessa ja heti kotiin. Nyt on asentohoitoa 10 päivää eli ei saa maata selällään naama ylöspäin ja silmätippoja pari viikkoa samoin sauna- ja uimakielto. Muutoin saa elää normaalisti. Eli tänään olisi pitänyt mennä töihin. Mutta en uskaltanut lähteä edes autoa ajamaan, koska silmät ovat nyt niin eriparia, että se häiritsee valtavasti. Eriparisuuden takia lukeminen on hidasta ja vaatii valtavaa keskittymistä, vaikka toinen silmä on OK. Työssäni lukeminen ja kirjoittaminen on kuitenkin elintärkeää.

        Lieneekö huominen parempi, onko kellään kokemusta toipumisesta?

        Mites on silmäpuoli onko silmä parantunut. Minulla todettiin yksityisellä lääkärillä myös makula reikä 31.05.12 ja odotan leikkaukseen pääsyä Joensuussa. tuli tiedote että kutsutaan lähitulevaisuudessa PKKS:n


      • hymy
        Silmäpuoli kirjoitti:

        Minulle tehtiin eilen makulareiän leikkauskorjaus Pohjois-Karjalan keskussairaalassa Joensuussa. Toimenpide oli melko nopea ja tehtiin paikallispuudutuksessa ja heti kotiin. Nyt on asentohoitoa 10 päivää eli ei saa maata selällään naama ylöspäin ja silmätippoja pari viikkoa samoin sauna- ja uimakielto. Muutoin saa elää normaalisti. Eli tänään olisi pitänyt mennä töihin. Mutta en uskaltanut lähteä edes autoa ajamaan, koska silmät ovat nyt niin eriparia, että se häiritsee valtavasti. Eriparisuuden takia lukeminen on hidasta ja vaatii valtavaa keskittymistä, vaikka toinen silmä on OK. Työssäni lukeminen ja kirjoittaminen on kuitenkin elintärkeää.

        Lieneekö huominen parempi, onko kellään kokemusta toipumisesta?

        Hei minulta paikattiin makulareikä vajaa 2 vkoa sitten, asentohoidot käyty, mutta olen kovasti huolestunut kun silmän ympärillä häärää ikäänkuin pieniä hyönteisiä, eikä sanota olevan minkään vinossa, olen kyllä hiukan skeptinen on se niin häiritsevää,
        joulukuussa vasta lopputarkastus.


      • Mineraalit
        Silmäpuoli kirjoitti:

        Minulle tehtiin eilen makulareiän leikkauskorjaus Pohjois-Karjalan keskussairaalassa Joensuussa. Toimenpide oli melko nopea ja tehtiin paikallispuudutuksessa ja heti kotiin. Nyt on asentohoitoa 10 päivää eli ei saa maata selällään naama ylöspäin ja silmätippoja pari viikkoa samoin sauna- ja uimakielto. Muutoin saa elää normaalisti. Eli tänään olisi pitänyt mennä töihin. Mutta en uskaltanut lähteä edes autoa ajamaan, koska silmät ovat nyt niin eriparia, että se häiritsee valtavasti. Eriparisuuden takia lukeminen on hidasta ja vaatii valtavaa keskittymistä, vaikka toinen silmä on OK. Työssäni lukeminen ja kirjoittaminen on kuitenkin elintärkeää.

        Lieneekö huominen parempi, onko kellään kokemusta toipumisesta?

        Hei,

        minulle kerrottiin asentohoidosta vain se, että selällään ei saa nukkua. Nyt ihmettelen kuinka kauan silmässä on vettä? Sitä on ollut viikon ajan. En oikein saanut kunnollisia ohjeita lähtiessäni HUS:sta. Mietityttää nyt, että kun puhutaan katsomisesta alaspäin, jota en ole tehnyt...onko leikkaus mennyt sudeksi, koska asentohoito on yhtä tärkeää. Olen nukkunut kyljelläni. Sairaslomaa ei tullut ja kaikenlainen excelleiden pyörittely huimaa.


      • Anonyymi
        hymy kirjoitti:

        Hei minulta paikattiin makulareikä vajaa 2 vkoa sitten, asentohoidot käyty, mutta olen kovasti huolestunut kun silmän ympärillä häärää ikäänkuin pieniä hyönteisiä, eikä sanota olevan minkään vinossa, olen kyllä hiukan skeptinen on se niin häiritsevää,
        joulukuussa vasta lopputarkastus.

        Hei, minulla myös on 2 viikkoa operaation jälkeen mustia pieniä lenteleviä hiukkasia, kysyin niistä ja käskettiin vain odotella rauhass kun menee kuulemma kauan ennen kuin paranee. Tänään laitoin silmän päälle lapun ja pidän sen kiinni. Epätietoisuus on pahinta, onhan tuo nokisade myös yksi verkkokalvon irtauman oire. Ja irtauma voi tulla jälkiseurauksena. Polilta saa epäasiallista kohtelua jos kyselee. Tämä palsta on meitä varten.


    • valomerkkejä

      Silmääsi tehty operaatio on niin iso, että melkein pitäisin hyttysten näkemistäkin normaalina. Minulta kuorittiin aikanaan verkkokalvon päältä arpi ja sen jälkeen katselin monenlaista valojen läikehdintää ja valumista viikkokausia. Etenkin pimeässä ja silmät kiinni ne olivat hyvin häiritseviä. Änkesin sitten etukäteen lääkäriin ja kaiken vakuutettiin olevan normaalia. Toivottavasti sinullakin.

      • Hole in one

        Kohtalotovereita täälläkin. Kirjoitin tämän naapuripalstaan mutta kopsaan tännekin.
        Tuollainen makulareikä todettiin minullakin mutta pyydettiin uudestaan tarkastettavaksi kuukauden päästä. Kuulemma verkkokalvon reikä voi parantua ihan itsekseen (onkohan kellään parantunut?) ja jos ei niin sitten on edessä leikkaus. Nyt odotellaan miltä silmä kuukauden päästä näyttää...


      • Hole in one
        Hole in one kirjoitti:

        Kohtalotovereita täälläkin. Kirjoitin tämän naapuripalstaan mutta kopsaan tännekin.
        Tuollainen makulareikä todettiin minullakin mutta pyydettiin uudestaan tarkastettavaksi kuukauden päästä. Kuulemma verkkokalvon reikä voi parantua ihan itsekseen (onkohan kellään parantunut?) ja jos ei niin sitten on edessä leikkaus. Nyt odotellaan miltä silmä kuukauden päästä näyttää...

        Vastaanpa tähän itsekseni. Kävin siis kuukauden päästä uudelleen lääkärillä ja kas kummaa, makulareikä oli kuulemma itsekseen menossa umpeen ja näkökin oli jo jonkin verran parantunut. Kuukauden päästä taas uuteen tarkastukseen. Mitään en tietääkseni ole tehnyt toisin... mutta aikamoinen helpotus on jos ei tarvitsekaan leikkata. Onneksi lääkäri ei hötkyillyt vaan päätti seurata tilannetta.


      • sssssss11
        Hole in one kirjoitti:

        Kohtalotovereita täälläkin. Kirjoitin tämän naapuripalstaan mutta kopsaan tännekin.
        Tuollainen makulareikä todettiin minullakin mutta pyydettiin uudestaan tarkastettavaksi kuukauden päästä. Kuulemma verkkokalvon reikä voi parantua ihan itsekseen (onkohan kellään parantunut?) ja jos ei niin sitten on edessä leikkaus. Nyt odotellaan miltä silmä kuukauden päästä näyttää...

        Minulla todettiin verkkokalvoreikä, joka oli ehtinyt umpeutua itsekseen hitaan hoitoon hakeutumisen/pääsyn takia. Onneksi, sillä muuten olisi kai voinut lähteä näkökyky pysyvästi!


      • Anonyymi

        Täältä saa vertaistukea. Ilmeisen huonosti on joka puolella suomea informoitu potilaita.


    • makulassaläikkä

      Ilmeisesti näitä sitten tapahtuu. Minullakin oli joskus makulareikä-diagnoosi ja muistan kyllä lukeneeni jopa todennäköisyysprosentin tällaiselle parantumiselle.
      En vaan muista kuinka suuri se oli ja lähde on kadonnut vanhan tietokoneen mukana. Todella hienoa, jos silmää ei tarvitse leikata!

      • Hole in one

        No niin, vierähti kaksi kuukautta ennen kuin sain uuden ajan lääkärille. Ja tosiaan makulareikä on parantumassa itsekseen, näön pitäisi palautua suht'koht normaaliksi n. puolen vuoden sisällä. Ei leikkausta !!!! :)


    • toiveikas

      Heissan! Olen 57-vuotias nainen. Likinäköinen lapsesta saakka ja verkkokalvot laaseroitu ympäriinsä 30- vuotiaana kun olivat aivan pitsimäiset. (olen koko ikäni pelännyt näköni menettämistä). Sitten 2001 olin koekaninina ict-linssin laitossa oikeaan silmään, toimenpide epäonnistui ja seurasi kova painetauti jota laaseroitiin ja tipoilla hoidetaan. Seuraavaksi leikattiin harmaakaihit molemmista silmistä.
      Sitten oikeassa silmässä alkoi näkö kiemurrella ja tekstit hävitä, oli kuulema kysta tarkannäön edessä. Mitään sille ei tehty(varmaan siksi kun se oli jo 3 kertaa muista syistä operoitu). Onneksi näin vasemmalla silmällä hyvin. Seurannassa olen ollut jatkuvasti, viimeksi kesäkuussa tarkastuksessa jossa kaikki ok, siis vasemmassa näkevässä silmässä. Mutta syksyn aikana ihmettelin kun lukunäkö alkoi pikku hiljaa huononemaan ja lehden luku muuttui tosi hankalaksi. Menin yksityiselle tarkastukseen ja en nähnytkään taululta enää kirjaimia ja laittoi eteenpäin. Menin itse heti silmäpolille ja pyysin tarkastusta koska näkö alkoi hämärtymään äkillisesti.
      Autojen- ja valopylväiden valoista tuli isoja suttupalloja ja valopylväiden keskikohta pullistui omituisesti ja tietty telkkarin kuva oli omituisen kirkas ja teksti suttuista ja kirjaimia puuttui.
      Tekivät OCT- kuvauksen ja kummassakin silmässä makulareikä, kertoivat että olen rajatapaus leikkaukseen ja kontrolli 3 kk kuluttua.
      Kävin heti syömään visiopalanse opti pillereitä ja join usean pullon männynkuori juomaa, en kyllä uskonut niiden auttavan ja en tiedä että auttoivatko mutta ihmettelin kun kuukauden päästä lukunäkö alkoi kirkastumaan ja sen jälkeen autojen yms. valot kirkastuivat normaaliksi. Syön lisäksi nyt A , C ja E vitamiineja. Luulen että silmänpohjat tarvitsevat näin vanhana jo lisäravinteita. Olen ollut todella onnessani kun näin on tapahtunut koska leikkaus minulla olisi aikamoinen riski huonojen verkkokalvojeni vuoksi. Tarkastu minulla on 13. 3 , saas nähdä mitä oct- kuvat näyttävät. (parannus on siis tullut vasempaan silmään). Laitan sitten lisää tietoa.

      • Toiveikas

        Hei! kävin makulareikätarkastuksessa ja tilanne se, että vasemmalla näin näkötestissä erikokoiset kirjaimet tosi tarkasti vasemmalla silmälläl mutta tietty oikeassa silmässä kirjaimet hyppivät ja näkyivät vähän niinkuin vuorotellen. Lääkärinä oli venäläinen erikoistuva joka ei oikein osannut sanoa tilanteesta mitään ja seuraava tarkastus on kesäkuussa jolloin myös kirurgi on paikalla jos tarvitsevat neuvoja ( täällä tietty vain erikoistuvia lekureita muutoin). OCT kuvassa makulareikä siistimmän näköinen kuin tammikuussa. Lääkäri ei kuvia kommentoinut ja hoitaja sanoi ettei pysty niitä selostamaan, eikä tietty saakkaan kommentoida. Saa nähdä mihin suuntaan tilanne menee jatkossa, mutta toivon että parempaan. .


      • Hole in one
        Toiveikas kirjoitti:

        Hei! kävin makulareikätarkastuksessa ja tilanne se, että vasemmalla näin näkötestissä erikokoiset kirjaimet tosi tarkasti vasemmalla silmälläl mutta tietty oikeassa silmässä kirjaimet hyppivät ja näkyivät vähän niinkuin vuorotellen. Lääkärinä oli venäläinen erikoistuva joka ei oikein osannut sanoa tilanteesta mitään ja seuraava tarkastus on kesäkuussa jolloin myös kirurgi on paikalla jos tarvitsevat neuvoja ( täällä tietty vain erikoistuvia lekureita muutoin). OCT kuvassa makulareikä siistimmän näköinen kuin tammikuussa. Lääkäri ei kuvia kommentoinut ja hoitaja sanoi ettei pysty niitä selostamaan, eikä tietty saakkaan kommentoida. Saa nähdä mihin suuntaan tilanne menee jatkossa, mutta toivon että parempaan. .

        Moi, hyvä kuulla että näkö on mennyt parempaan suuntaan. Kannattaa tosiaan ensin odotella ennen kuin ruvetaan ennenaikaisesti leikkelemään. Toivottavasti osaavat lääkärit ovat asialla kuten omassa tapauksessani.


    • Toiveikas

      Hei hole in one! Millaisia muutoksia OCT-kuviin tuli kun paraneminen silmässä alkoi? Kuinka kauan pieni vääristymä suorassa viivassa kesti?

      • Hole in one

        Moi Toiveikas! En muista tarkkaan mutta eron huomasi aiemmin otettuihin kuviin selvästi ja lopulta se reikäkohta verkkokalvosta "irtosi" alaosasta joka on kuulemma normaali tilanne. Se vääristymä häipyi pikku hiljaa, vieläkin on on aivan pieni poikkeama. Ensimmäisen lääkärikäynnin jälkeen on nyt mennyt noin puoli vuotta.


    • ..taola...

      Ja nyt vasta löysin tällaisen ketjun. Minulla todettiin reikä verkkokalvolla 8v sitten. Pääsin heti Taysiin leikkaukseen. Tehtiin vitrectomia eli kaasupainot ja asentohoito sen jälkeen. Minulla oli jo aistinsauvasolut kuolleet joten näkö ei palautunut. Tällä sairaalla silmällä näen lukea 1m:stä sormia huonosti. Siis toinen on onneksi toimiva. Olen likinäköinen ja silmälasit. Käyn 2x/v yksit. silmälääkärillä seurannassa. Pelkään että toiseenkin tulee sama...sitten olisin lähes sokea.

      onko muita tapauksia,joissa leikkaus ei olisi auttanut kuten minulla????

      • johanna78mt

        Itselläni todettiin verkkkalvon irtauma maaliskuussa -13, tehtiin kaasutäyttö ja silikonivyö silmän ympärille. Tämän jälkeen näkö ei ole palautunut silmään, näen ainoastaan sumuisesti 1/4 osalla silmästä. Ennen leikkausta siis näin vielä hyvin...uusi reikä ilmaantunut tarkan näön alueelle ja kaihi lisänä. Nyt tutkitaan onko vika näköhermossa, jolloin mitään ei voida tehdä. Lisäksi toisessakin silmässä reikä verkkokalvolla, jota laseroitu. Pelottaa todella näön menetys..


    • Toiveikas

      Hei! On tosi ikävä kuulla teidän kertomuksia kun tietää tasan tarkkaan minkä pelon kanssa saa elää, mutta toivon teille kaikille kaikkea hyvää.
      Itse jatkan vielä visiopalansen ja havupuu-uutejuoman A, C,E,sinkki rohtojen syömistä. Havupuu ja visiopalanse sisältävät pycnogenolia jolla on ääreisverenkiertoon hyvä vaikutus, siis uusivat hiusverisuonistoa. Itselläni on seuraava tarkastus 11.6 saas nähdä jos olis sellanen lekuri joka osaa ja haluaa jotakin selostaa sen hetkisestä tilanteesta. Kirjottelen sit lisää.

    • taola

      Toiveikas, kirjoita vaan kuulumisia. Kaikilla joissa on em ongelma, lukee kaiken mahdollisen asioista. Varsinkin kohtalotovereiden kuulumiset ovat elintärkeitä.

    • Toiveikas

      Kävin silmätarkastuksessa mutta kävi niin että lääkäri joutui leikkaukseen ja odotettuani 2,5 tuntia ja sitten täytyi lähteä töihin.
      Hoitaja otti OCT:n, näkökentän ja näkötestin ja oli ihan ymmällään kun muisti joulukuisen näkökykyni vasemmassa silmässä, sillon en isompiakaan kirjaimia nähnyt ja nyt kaikki pienimmätkin, ihmetteli asiaa ja kerroin vitamiineista ym. mitä syön. Sanoi itse uskovansa niiden tehoon ja antoi paketin silmäpillereitä joita joku edustaja oli tuonut heille, mutta en ole niitä syönyt koska ne ei sisällä pycnogenolia mutta kyllä muita tarpeellisia aineita kuten luteiinia ja sinkkiä.
      Lääkäri oli kattonut tulokset ja soittivat että kaikki ennallaan maaliskuiseen käyntiin nähden ja puolen vuoden päästä kontrolli.

      • jauhoja, marjoja...

        Siinä menee julkisen terveydenhuollon ponnistelut hukkaan, kun potilaat eivät noudata ohjeita. Pycnogenoli? Ja sen "teho" osoitettu missä? Ikivihreän mainoslehdessä? Toisaalta eipä hoitajalle pillereiden antaminen kuuluisikaan, ei hoitaja tee hoitoPÄÄTÖKSIÄ. Mikäs sairaala tämä olikaan, kannattaa laittaa viestiä sairaanhoidon johtoon että ylihoitajan alaiset eivät aloita mitään hoitoja.


      • ..taola..
        jauhoja, marjoja... kirjoitti:

        Siinä menee julkisen terveydenhuollon ponnistelut hukkaan, kun potilaat eivät noudata ohjeita. Pycnogenoli? Ja sen "teho" osoitettu missä? Ikivihreän mainoslehdessä? Toisaalta eipä hoitajalle pillereiden antaminen kuuluisikaan, ei hoitaja tee hoitoPÄÄTÖKSIÄ. Mikäs sairaala tämä olikaan, kannattaa laittaa viestiä sairaanhoidon johtoon että ylihoitajan alaiset eivät aloita mitään hoitoja.

        Minä olen myös "koululääketieteen" kannattaja enkä käytä "jauhoja ja marjoja" sairauden parantamiseen.
        Olen samaa mieltä, ettei sair.hoit saa antaa edustajan tuomia lääkkeitä. Edustaja tuo sairaaloihin vain lääkkeitä, tai antaa tutustumispakkauksia, ei mitään poppakonstijuttuja.
        MUTTA joka saa avun näistä itsehoitolääkkeistä ja uskoo vahvasti niihin, niin HYVÄ ON. Minä en käytä enkä usko.


    • Toiveikas

      Kun makulareikä todettiin ja näkö oli onnetonta niin rupesin etsimään kaikenlaista tietoa asiasta ( olihan tämä ainoa silmä jolla enää näin aiemmin, toisenhan oli jo pilattu),
      )Löysin erään artikkelin jossa mies oli määrätty makulareikäleikkaukseen ja oli käynyt syömään noita vitamiineja (ei kylläkään havupuujuomaa, jota juon ihan omast aloitteesta), niin ajattelin kokeilla enkä piiruakaan uskonut niihin, joten en tiedä mikä auttoi, mutta olen tosi onnellinen että näkö kirkastui ja syön niitä edelleen.
      Ja toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä tässä asiassa.
      Ne silmäpillerit joita hoitaja antoi eivät siis ole lääkkeitä(vaan niitä höpönlöpö ravintolisiä ja nimi on Ocuvite) ja lääkärit olivat niitä potilaille jakaneet. Ja minähän en lääkäriin päässyt, täytyy ensikerralla ottaa vapaapäivä että jos sit on aikaa odotella. MIelenkinnosta olen katellut tietoa silmänpohjn tarvitsemista ravintoaineista ja kyllähän ne niitä tarvitsevat.

      Asiasta toiseen. Sairastin kurkunpääntulehduksia aikoinaan ja minuun pumpattiin antibiotteja ja kortisooneja ihan huoletta niin että oma vastustuskyky meni nollille ,mutta onneksi löysin muualta avun ja olen ollut siltäosin terveempi kuin koskaan aiemmin. Hyvää kesän jatkoa kaikille.

    • paniikki2

      Hei kertokaa mulle miten silmä pudutetaan? Tässä ketjussa eri leikkauksia, mua pelottaa peitetäänkö silmät leikkauksen jälkeen? Mulla joku paha fobia sen suhteen että silmien päällä jotain. Leikkauksetkin kammottaa mutta kai se menee kun pakko on mutta miten sen jälkeen? Olen kuullut jostain painesiteestä leikatun silmän päällä, onko väärää tietoa? Saako leikkauksessa rauhottavaa lääkitystä? Miten silmä pidetään akai ja paikallaan? Itsellä vain yksi näkevä silmä josta olen erittäin huolissani. Toisella näen vain sameasti, valo näkyy hyvin, mutta käytännössä sen on merkitty sokeaksi aina.

    • paniikki2

      Voisiko joku kertoa miten leikkaus tapahtuu? Mua askarrutaa se eniten. Työnnetäänkö silmän läoi instrumentteja vai miten muka takaosaa voidaan operoida? Vai tehdäänkö ne laserilla jotenkin kauempaa? Yleensäkin kiinnostaa nuo laseroinnit, miten se tapahtuu. Istuma asennossa vai selällään maaten? Sattuuko?

    • Toiveikas

      Hei panikki 2. Onko sinulla tulossa minkalainen silmäleikkaus?
      Voin kertoa vain omalta osaltani silmäleikkauksia joita on tehty nukutuksessa joka on tietty helppo itselle, sitten kuopiossa piti tehdä hätäleikkaus puudutus piikeillä (joita etukäteen pelkäsin) mutta ei ollut onneksi kivuliss ,ensimmäine pisto tuntui vähän ja senjälkeet muut eivät tuntuneet, ja tipoilla on puudutettu kaihileikkaukset. Kyllä yleensä leikkaukiin saa rauhoittavia. Ja kannatta kertoa siellä noista fopiosta.
      Silmä pidetää auki sellaisella vekottimella joka on ihan ok. Laaseroinnit on tehty minulle istuallan ja muut leikkaukse pitkällään.
      Ja ymmärrän täysin että olet näkevästä silmästä huolissasi niinkuin minäkin joka päivä ja myös silmän peiton koska itselläni myös tuo fopia, en voi kosmetologillakaan antaa peittä silmiä millän läpinäkymättömällä.
      Ja kaiken huipuksi en voi olla missään pimeässä jossa ei ole edes pientä valopilkkua, käyn panikoimaan. Yöllä täytyy olla pieni yövalo ja jos ei ole ja on pimeä niin jo unessa käyn huutamaan panikissa ja mieheni joutuu herättämään minut. En itsekkän ymmärrä miksi pitää olla näin bimbo. Olen kertonut lääkäreillekin tästä mutta eihän se heille kuulu.
      Toivottavsti muutkin kirjoittavat sinulle kokemuksiaan kyseisestä asiasta.
      Toivon sinulle kaikkea hyvää.





      joskus ollut muttei mitään hirveetä kipua.

    • paniikki2

      Kiitos Toiveikas sinulle vastauksesta. Tässä onkin hulluinta se, että en ole menossa mihinkään leikkaukseen! Ainakaan vielä!! Silti pelot hallitsee mun arkea, jokaista tuntia. Niin voimakkaita ne on. Tervepäiset ei ymmärrä, en itsekään ymmärrä, mutta mulle tää nyt vaan on totta, jokaisen hetken mietin MAHDOLLISIA tulevia leikkauksia. Siksi pelkäänkin että sekoan, siis oikeesti sekoan jos leikataan varsinkin hereillä. Pelko hallitsee nytkin niin mitä se enää voi ollakaan jos tilanne tulee että joudun leikkaukseen.

      Olenko tähän vai muihin ketjuihin kirjoittanut että mulla tuo sama, en voi antaa laittaa vanulappuja silmien päälle kosmetologilla, Nyt kesällä kun olen maannut rannalla, selällään silmät kiinni, iskee kauhu ja on pompattava ylös. Silmät auki voin juuri ja juuri makoilla rannalla, silmät kiinni en.

      Kaikkia näitä miettiessäni olen kokenut minipsykoosejakin, todellisuus hämärtyy, mullahan on jo vuosia ollut muutenkin paha ahdistus oireisto ja paniikkikohtaukset tavallisia. Minipsykoosejakin ollut erittäin ahdistavissa tilanteissa aiemminkin silloin kokee olevansa muutaman minuutin jossain ulkopuolella eikä tässä ja nyt.

      Yövalo mullakin on mun takia, ei lasten takia. Jos on pimeää näen hurjia unia ja saatan myös herätä omaan huutooni. Mulla ei ole miestä, olen näiden asioiden kanssa ihan yksin.

      Mulla syitä löytynee menneisyydestä, 6vna tehty silmäleikkaus josta jääny trauma ja se nyt aktivoitunut 40 vuoden jälkeen. Suunnattomaan turvattomuuteen myös muita syitä, loppujen lopuksi jouduin jäämään eläkkeelle pahasta burn outista. Kaikki nää varmaan sitten liittyy näköön joka on ainoa turva. Jos ei näe, koko maailma on vaaraksi.

      Olen menossa vaihteeksi yksityiselle psykiatrille, julkiselta en apua ole saanut, vähättelevät näitä pelkoja, sanovat vaan ajattele muita asioita. Ei näinkään jaksa olla että kaiken valveillaoloajan mietin ja pelkään MAHDOLLISIA leikkauksia. Jo tässä loppukin järki lähtee tätä menoa ja pitäis huolehtia vielä lapsistakin yksin.

      • ..taola..

        Minulla oli verkkokalvon reikä. Toimenpide joka tehtiin oli VITRECTOMIA. Se tehtiin makuulla ja paikallispuudutuksessa. Leikkaus kesti ehkä vajaan tunnin.
        Minä luotin henkilökunnan osaamiseen ja taitoihin, enkä pelännyt yhtään.
        Leikkauksella ei saatu toivottua tulosta joten näkö ei palautunut.


      • Ani.....k

        Löysin tällaisenkin sivun,en osannut etsiä, kuin verkkokalvoirtauma/repeämäsivut. Täytyypä tätä sivua lukea myöhemmin. Nyt en ihan ehdi, vaikka kiinnostusta on, kun itse kolmessa verkkokalvoleikkauksessa olleena. Ei aivan uusia kirjoituksia tässä.


      • lavatanssijatar

        Minulle tehtiin 17.12. Kaihileikkaus Vitrectomia. Leikkaus oli kivuton. Viiden päivän asentohoito loppui eilen. Noudatin ohjetta ja olin koko sen ajan pää alaspäin. Viimeinen päivä tuntui niskassa ja hartioissa melko raskaalta. Olin tehnyt öitä varten reikätyynyn, mutta melko vaikeaa oli yrittää nukkua vatsallaan, joten unet olivat melko katkonaiset. Kahtena viimeisenä yänä pidin radioa päällä ja kuuntelin jouluaiheisia keskusteluja ja ihanaa musiikkia, joka hiukan lievitti tuskaisia öitä. Päivisin oli helpompi nojata pöytään sekä vieressä olevan tuolin selkänojaan, johon olin laittanut tyynyn. Nyt kaasukupla näkyy silmän puolivälistä vähän alaspäin. Pieniä mustia höntyväpilkkuja näkyy katseen yläosassa. Eilen olin ensimmäisen kerran kaupassa leikkauksen jälkeen ja liikkuminen ja ostosten teko oli jotenkin takkuista. Nyt odottelen, milloin voin lähteä tanssimaan


      • MLKMLK
        lavatanssijatar kirjoitti:

        Minulle tehtiin 17.12. Kaihileikkaus Vitrectomia. Leikkaus oli kivuton. Viiden päivän asentohoito loppui eilen. Noudatin ohjetta ja olin koko sen ajan pää alaspäin. Viimeinen päivä tuntui niskassa ja hartioissa melko raskaalta. Olin tehnyt öitä varten reikätyynyn, mutta melko vaikeaa oli yrittää nukkua vatsallaan, joten unet olivat melko katkonaiset. Kahtena viimeisenä yänä pidin radioa päällä ja kuuntelin jouluaiheisia keskusteluja ja ihanaa musiikkia, joka hiukan lievitti tuskaisia öitä. Päivisin oli helpompi nojata pöytään sekä vieressä olevan tuolin selkänojaan, johon olin laittanut tyynyn. Nyt kaasukupla näkyy silmän puolivälistä vähän alaspäin. Pieniä mustia höntyväpilkkuja näkyy katseen yläosassa. Eilen olin ensimmäisen kerran kaupassa leikkauksen jälkeen ja liikkuminen ja ostosten teko oli jotenkin takkuista. Nyt odottelen, milloin voin lähteä tanssimaan

        Minulla todettiin viime maanantaina pseudoreikä molemmissa silmissä. Lääkäri ehdotti leikkausta lokakuuksi. Pitäisi laittaa joku kaasukupla oikeaan silmään ja puolen vuoden päästä sama vasempaan. Ei kertonut mitään asentohoidosta. Kielsi vain lentämisen.
        Kun täällä monelle on tehty näit makulareikäleikkauksia (En tiedä, onko pseudireikä sama), onko leikkaus jättänyt jotain ulkonaisia jälkiä silmiin?


    • silmäsilmästä

      Niinpä sitten kävi, ettei leikkaus ja pitkäaikainen kaasuhoito tehonnut makuln reikään silmässäni. Nyt miettitään kannattaako uusia leikkaus vai onko mitään tehtävissä. Yli 90% onnistuu noista leikkauksista, mutta minulla reikä oli tosi iso. En tiedä olisiko auttanut, jos olisin päässyt nopeammin leikkaukseen...Eli eipä taida sitten näkö koskaan korjautua, vaikka ikää ei ole `hirveästi`ja työelämässä pitäisi vielä olla pitkään.
      Parempaa onnea toisille! Oli kyllä outoa, että joku kysyi työnanatjan suhtautumista silmäleikkauksen sairaslomaan????!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tulisipa itselleen `vähän kokemusta`, niin voisi suhtautuminen muuttua. Ei ole mikään leikin asia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ihmiset eivät oikein tiedä hommasta, jos ei ole omaa kokemusta. Tuttunikin vain naureskeli ja nimitteli `reikäsilmäksi`kuin olisi ollut paraskin vitsi....

    • TKMKVKK

      MINULLA TODETTU MYÖS PSEUDOREIKÄ. ONKO SE SAMA KUIN MAKULAREIKÄ? VIIME SYKSYNÄ DIAGNOOSI OLI, ETTÄ LEIKKAUS PARIN VUODEN KULUTTUA. NYT REIKÄ OLI ISONTUNUT JA TULLUT MOLEMPIIN SILMIIN. YKSITYINEN LÄÄKÄRI EHDOTTI LEIKKAUSTA. ON KAMALAN KALLIS. YRITÄN NYT SAADA AJAN JULKISEN PUOLEN LÄÄKÄRIIN, MUTTA 1. AIKA ON VASTA 12.9.
      VOISIKO JOKU KERTOA PSEUDOREIÄSTÄ JOTAIN. EN GOOGLETTAMALLA LÖYTÄNYT OIKEIN MITÄÄN.

      • toimeenvaan

        Kun näkö huononee pitää mennä itse poliklinikalle ja kertoa se niin voi päästä kuviin samontein. OCT -kuvat ovat tärkeimmät tässä makulareikien seurannassa. Lääkärit eivät osaa muuta kuin tulkita kuvia. Ehdota lähetettä erikoissairaalaan, jossa siis on osasto joka on erikoistunut takaosakirurgiaan, ja jossa asioista tiedetään kun siellä on ko. lääkäreitä. Omassa sairaalassasi sanotaan minne sieltä sairaalasta lähetetään. ( Esim. HUS, Tampereella on jne, Katso esittelut netistä. ) Voit saada asiantuntijan lausunnon silmistäsi, kannattaako leikata ja milloin yms. Sinulla on oikeus päästä sellaiseen sairaalaan ( poliklinikalle) jossa on ko alan asiantuntijoita.


    • huononäköinen

      Olin syyskuun alussa Taysissa makulan reiän korjauksessa .Lasiainen otettiin pois kaasua tilalle ,viikon asentohoito ja 2 viikon kylkimakuu terveen silmän puoleisella kyljellä.Reikä oli tuore 3 viikon päästä pääsin leikkaukseen kun näköhäiriön huomasin,vääristymät jakirjaimia puuttui ja harmaata kirjaimien päällä.Näkö ei ole vielä kohentunut,visus on 0.5 ennen leikkausta oli 0.32 .Aikaa on kulunut melkein 2 kk.
      Onko kellään kokemuksia voiko näkö vielä parantua kuukausien päästä

    • nerva

      Minulla todettiin makula reikä kesäkuussa joka leikattiin 26.7 mutta vieläkään näkö ei ole hyvä. Teksti hajoaa ja suorissa viivoissa pienia mutkia. 15.10 olin kontrollissa niin sanottiin että reikä on kiinni mutta kaihi silmässä jota ei kuitenkaan vielä leikata. Nyt en sitte tiedä johtuuko silmän ongelmat kaihista vai mistä? Miten nopeesti leikattuun silmään palaa kunnollinen näkö kyky??

    • huononäköinen

      sama juttu kuin nimimerkillä nerva, vähän yli 2 kk leikkauksesta 11.10 olin jälkitarkastastuksessa ja näkö ei ole parantunut vääristymiä on ja kirjaimista ei ota selvää leikatulla silmällä ja alkava kaihi tuli heti leikkauksen jälkeen,mikä ei vielä kuulemma näköä huononna.Hoitaja sanoi että noin 3 kk aikana näön pitäisi parantua sen mitä paranee,muta tietokoneelta luin makulareiän korjaus siinä oli että 6 kk aikana vielä voi parantua.Sitten luin tutkimuksia näistä leikkauksista siinä oli että 0,18 yksikköä keskimäärin visus paranee ja minulla oli suurinpiirtein sen verran, se on aika vähän.Ei se leikattu silmä niinpaljoa sekoita terveen silmän näkökenttää kuin ennen leikkausta.terveen silmän visus oli 1 ja leikatun on 0.5 että puolet vaan on näkökyvystä jäljellä siinä.luulin minäkin että se paremmaksi tulee mutta sanoivat että kun siinä on ollut reikä niin nyt siinä on arpi niin ei kai se samanlaiseksi tule kuin ennen.toipuminen on kumminkin hidasta mutta yritetään pitää mieli korkealla vaikka tämä tilanne välillä hermostuttaa

    • Silmäsairas

      Minulta on juuri laseroitu kolme pientä reikää vasemman silmän verkkokalvosta, olen menossa ensi viikolla kontrolliin. Oikeasta silmästä leikattiin iso irtauma viime vuoden joulukuussa, ja sitäkin on laseroitu kahdesti leikkauksen jälkeen. Pelottaa näönmenetys todella paljon, kun olen vasta 28-vuotias. Nämä kohtalotovereiden kertomukset ovat olleet parasta lohtua, lähipiirissä kun ei jakseta enää kuunnella näitä silmämurheita. Ihmiset, joilla ei ole koskaan ollut silmissä vikaa, eivät ymmärrä miten kauhea henkinen tuska tämän sairauden mukana tulee :(

    • jokunenvaan

      Se on totta, eine ihmiset ymmärrä joilla silmät terveet. Ymmärrän sinua täysin ja se miltä se voi tuntua, tsemppiä sulle.

    • Anonyymi

      Mulla leikkaus ei onnistunut, samat oireet jäivät. Lisäksi leikatun silmän näkö samanikäinen.
      Menin hyvissä ajoin lääkäriin kun oireet ilmestyi. Aika soosia...

    • Anonyymi

      Mä kävin viime viikolla leikkauksessa ja asentohoito on ohi mutta nyt tulikin näkökenttään aivan kuin pieni kärpäs parvi/nokirakeita..
      Kävin uudestaan näyttämässä muttei ollut mitään mainittavaa/hoidettavaa. Odotellaan että loppu kaaskupla haihtuu.
      Onko muilla ollut samoja oireita.

    • Anonyymi

      Mulla oli makulanreijän leikkaus kaksi kuukautta sitten. Näkö vasemmassa silmässä oli aika surkea en pystynyt lukemaan, kaikki on kuin veitsellä leikattu ja silputtu sekä kaikki kiemurteli. Leikkauksessa kaavittiin verkkokalvoa ja pistettiin iso kaasukupla. Aluksi en nähnyt mitään koska kupla peitti koko näkökentän. Kun se alkoi pienenemään niin mustia pisteitä leiju sielä täällä. Olivat varmaan verkkokalvon roskia tai pieniä kaasukuplia. Pikkuhiljaa nekin häipyivät. Mulla ei ollut mitää muuta asentorajoitetta kuin että viiteen päivää ei saanut maata selällään eli piti pitää paria tyynyä pään alla. Sen jälkeen viikko urhelematta ja muutamaan viikkon ei saanut mennä korkealle (asun Utahissa, jossa laskettelurinteet ovat korkealla). Noin neljä viikoa leikkauksen jälkeen kaasukupla oli pienentynyt puoleen ja sain aloittaa laskettelun. Eilen kävin tarkastuksessa. Kupla on 5% :ssa ja näkökyky parantunut huimasti. Lääkäri oikein ihmetteli että kahdessa kuukaudessa tuli noin hyvä tulos. Ennusti että puolen vuoden päästä näkö on lähes entisellään. Koskaan ei kuitenkaan täysin palaa entiselleen. Nyt jo kumminkin nään lukea ja aaltomaiset vääristelyt ovat lähes kadonneet. Myös mustat kelluvat pisteet (roskat tai irtokuplat) ovat hävinneet.
      Olen tyytyväinen tulokseen ja varsinkin kun se tuli ilman suuria asentorajoituksia.

    • Anonyymi

      Minkälaisia apuvälineitä olette käyttäneet asentohoidon/ vatsallamakuun aikana? Voiko apuvälineitä ostaa vai saako niitä jostakin lainaksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe