tieden likaamisen riskit

käykö mielessä?

sattuipa silmään tämä aloitus mottoripyöräilijöiden palstalta
Nyt
Kirjoittanut: Tarkkana 2.9.2008 klo 11.50

On taas se aika vuodesta,kun kaiken maailman jyväjemmarit käy kyntämässä peltojaan ja levittelee sinne lehmän-ja sianpaskoja.
Kun ajavat kotiin,niin eivät tietenkään putsaa
vehkeitään ennen tielle tuloa,vaikka pitäisi.
Jos mopottoja ajaa pöpelikköön tuon takia,niin tien likaaja on tietysti AINA vastuussa.Vaikkei se siinä enään paljoakaan lohduta.
On tiukka paikka jemmarille,jos kytät jäljittää paskavanan talon pihalla seisovaan raktoriin.
Kuinka moni on tullut ajatelleksi tätä?

20

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyöräilee..

      rajoitusten mukaan niin ongelmia ei ole, sen verran paljon on tullut pyöräiltyä itsekkin joten tiedän että ennakointi on prätkäilijän henkivakuutus eikä maajussin traktorin puunaaminen..Jokainen täysjärkinen ymmärtää ettei renkaiden puhdistus ole mahdollista,silloin kun on töiden aika niin se on käytävä nopeasti ei ole aikaa vietää koko päivää renkaita rapsutellen.

      • putsatakin ja ...

        ei se niin kummonen homma ole edes, kun vaan opettelee. Se vaan on monellakin vaan semmonen tapa, ettei ajatustakaan toisen ihmisen asemaan.

        Meillä on melkoista maatiellä seuhtaamista ja on sen verran vilkasta tietä monella osuudella, että paskasilla renkailla ei voi mennä tielle, vaikka onkin vielä törppövakuutuskin. Joskus tulee väkisinkin tielle muutama kokkare, mut ei tarkotuksella ja nekin voi käydä heittämässä pientareelle.

        On se vaan kumma, että vuodesta toiseen on ne samat isännät, jotka sotkee tiet, aina on paskavana tiellä, lähti ne vaikka minne??

        Meillä jo aikoinaan isäni opetti, ettei likaisilla traktorin renkailla tulla tielle ja oli erityisen tarkka, ettei kotipihaa sotkettu traktorin pyörillä ym. liikenteellä. Mukavempi itsellekin!


      • kuis
        putsatakin ja ... kirjoitti:

        ei se niin kummonen homma ole edes, kun vaan opettelee. Se vaan on monellakin vaan semmonen tapa, ettei ajatustakaan toisen ihmisen asemaan.

        Meillä on melkoista maatiellä seuhtaamista ja on sen verran vilkasta tietä monella osuudella, että paskasilla renkailla ei voi mennä tielle, vaikka onkin vielä törppövakuutuskin. Joskus tulee väkisinkin tielle muutama kokkare, mut ei tarkotuksella ja nekin voi käydä heittämässä pientareelle.

        On se vaan kumma, että vuodesta toiseen on ne samat isännät, jotka sotkee tiet, aina on paskavana tiellä, lähti ne vaikka minne??

        Meillä jo aikoinaan isäni opetti, ettei likaisilla traktorin renkailla tulla tielle ja oli erityisen tarkka, ettei kotipihaa sotkettu traktorin pyörillä ym. liikenteellä. Mukavempi itsellekin!

        sä ne renkaas putsaat? Itse tulen tielle kuivinta kohtaa lohkosta, ja yritän pitää sen verran ajonopeutta jotta isommat kurat tippuis pellon puolelle. Painepesuria kun ei joka lohkon reunalla kökötä...........


      • LongbayLadybiker
        putsatakin ja ... kirjoitti:

        ei se niin kummonen homma ole edes, kun vaan opettelee. Se vaan on monellakin vaan semmonen tapa, ettei ajatustakaan toisen ihmisen asemaan.

        Meillä on melkoista maatiellä seuhtaamista ja on sen verran vilkasta tietä monella osuudella, että paskasilla renkailla ei voi mennä tielle, vaikka onkin vielä törppövakuutuskin. Joskus tulee väkisinkin tielle muutama kokkare, mut ei tarkotuksella ja nekin voi käydä heittämässä pientareelle.

        On se vaan kumma, että vuodesta toiseen on ne samat isännät, jotka sotkee tiet, aina on paskavana tiellä, lähti ne vaikka minne??

        Meillä jo aikoinaan isäni opetti, ettei likaisilla traktorin renkailla tulla tielle ja oli erityisen tarkka, ettei kotipihaa sotkettu traktorin pyörillä ym. liikenteellä. Mukavempi itsellekin!

        isällesi minä nostan hattua, ja sinulle

        en ole aloitusta kirjoittanut mutta kyllä sama on käynyt mielessä meikäläisen kotitietä ajaessa, mutkainen on ja välillä hirveitä köntsiä tiedn täydeltä
        siinä sitten ryömitään moottoripyörällä kieli keskellä suuta

        ikävintä on, että autot liiskaavat ne sateella liukkaaksi ketoksi


      • putsatakin ja ...
        kuis kirjoitti:

        sä ne renkaas putsaat? Itse tulen tielle kuivinta kohtaa lohkosta, ja yritän pitää sen verran ajonopeutta jotta isommat kurat tippuis pellon puolelle. Painepesuria kun ei joka lohkon reunalla kökötä...........

        ihan maalaisjärkee vaan. Teen laillasi, että käytän kuivimpia kohtia pellolta poistumiseen ja suojakaistoja riittävällä nopeudella, että pyörät puhdistuu, myös omat peltotiet on hyvänä apuna tässä puhdistuksessa.
        Olen järjestänyt peltotiet siten, että voin tarvittaessa kiertää sotkematta yleisiä teitä.
        Isäni puhdisti renkaita ajamalla ruohottuneissa sarkaojissa ja tätäkin olen käyttänyt, eli minulla on sopivia ojanpätkiä, joissa renkaat puhdistuvat tehokkaasti.


      • jokainen...
        putsatakin ja ... kirjoitti:

        ihan maalaisjärkee vaan. Teen laillasi, että käytän kuivimpia kohtia pellolta poistumiseen ja suojakaistoja riittävällä nopeudella, että pyörät puhdistuu, myös omat peltotiet on hyvänä apuna tässä puhdistuksessa.
        Olen järjestänyt peltotiet siten, että voin tarvittaessa kiertää sotkematta yleisiä teitä.
        Isäni puhdisti renkaita ajamalla ruohottuneissa sarkaojissa ja tätäkin olen käyttänyt, eli minulla on sopivia ojanpätkiä, joissa renkaat puhdistuvat tehokkaasti.

        nyt noin tekeekin jos se vain on mahdollista mutta jonkun raskaan yhdistelmän kanssa se ei onnistu kun ei saa nopeutta tarpeeksi pehmeässä ja märässä maassa,kuivalla maalla taas ei pyöriin mitään tartukkaan.


      • 30 ha viljatilan isäntä
        jokainen... kirjoitti:

        nyt noin tekeekin jos se vain on mahdollista mutta jonkun raskaan yhdistelmän kanssa se ei onnistu kun ei saa nopeutta tarpeeksi pehmeässä ja märässä maassa,kuivalla maalla taas ei pyöriin mitään tartukkaan.

        joka ajaa sen 30 kuormaa kuivalla säällä puitua viljaa vuodessa.

        Meillä ajetaan vuodessa 300 kuormaa orkaanista ohheistuotetta pellolle ja sama määrä rehua navetoille. Ihan eri juttu toi renkaiden putsaus silloin.

        Eikä ole sarkaojia, eikä suojakaistoja missä pudotella kuria. Ja useammalta lohkolta joutuupi tulemaan suoraan valtatielle, kun ei ole niitä peltoteitäkään.

        P.s. tyhjä kuivapaskan tarkkuuslevitinvaunu painaa 8 tonnia. Aja se vaan keskenäs ojanpohjalle. Ja toiseksi, sittenkin ne toisen puolen pyörät tulee kurassa, eikä niitä heinikoita löydy enää 20: kuorman jälkeen, kaikki on kuravelliä.

        Nuijat taas neuvoopi nuijia, eiks vaan ;-)


      • että tien
        30 ha viljatilan isäntä kirjoitti:

        joka ajaa sen 30 kuormaa kuivalla säällä puitua viljaa vuodessa.

        Meillä ajetaan vuodessa 300 kuormaa orkaanista ohheistuotetta pellolle ja sama määrä rehua navetoille. Ihan eri juttu toi renkaiden putsaus silloin.

        Eikä ole sarkaojia, eikä suojakaistoja missä pudotella kuria. Ja useammalta lohkolta joutuupi tulemaan suoraan valtatielle, kun ei ole niitä peltoteitäkään.

        P.s. tyhjä kuivapaskan tarkkuuslevitinvaunu painaa 8 tonnia. Aja se vaan keskenäs ojanpohjalle. Ja toiseksi, sittenkin ne toisen puolen pyörät tulee kurassa, eikä niitä heinikoita löydy enää 20: kuorman jälkeen, kaikki on kuravelliä.

        Nuijat taas neuvoopi nuijia, eiks vaan ;-)

        sotkia puhdistaa tien, ei ole lieventävä asia se , että on paljon maita.


      • se lienee kaikille selvää
        että tien kirjoitti:

        sotkia puhdistaa tien, ei ole lieventävä asia se , että on paljon maita.

        mutta vasta illalla, kun päivän työt on tehty. Sitä vaan ei tahdota ymmärtää.

        Meillä ko hommaa varten hankittu oikein harjakone pesuvarustuksella. Mut ei kukaan voi harjata jokaisen kuorman jälkeen!


      • ja osa nurmella
        30 ha viljatilan isäntä kirjoitti:

        joka ajaa sen 30 kuormaa kuivalla säällä puitua viljaa vuodessa.

        Meillä ajetaan vuodessa 300 kuormaa orkaanista ohheistuotetta pellolle ja sama määrä rehua navetoille. Ihan eri juttu toi renkaiden putsaus silloin.

        Eikä ole sarkaojia, eikä suojakaistoja missä pudotella kuria. Ja useammalta lohkolta joutuupi tulemaan suoraan valtatielle, kun ei ole niitä peltoteitäkään.

        P.s. tyhjä kuivapaskan tarkkuuslevitinvaunu painaa 8 tonnia. Aja se vaan keskenäs ojanpohjalle. Ja toiseksi, sittenkin ne toisen puolen pyörät tulee kurassa, eikä niitä heinikoita löydy enää 20: kuorman jälkeen, kaikki on kuravelliä.

        Nuijat taas neuvoopi nuijia, eiks vaan ;-)

        Ei siis 30ha:n tila meillä, silti toteutetaan, ettei sotketa yleisiä teitä. Myönnän, että orgaanisen oheistuotteen kanssa on jonkun verran suoritettava järjestelyjä, ettei pihat ja tiet sotkeennu, siitäkin on kokemusta! Ja siitä selviää, ettei tarvii saappaissa kulkee kotipihalla.

        Kyllä meidän kalusto kulkee peltotiellä sen verran, että tilsat irtoo pyöristä ja peltotietä on sen verran, että riittää pyörien putsaamiseen. Peltotiet sorastetaan määrävälein.

        Tilallamme on kuusi traktoria ja kaksi leikkuupuimuria, joten osalla kalustoa liikutaan pellolla ja osalla tiellä. Kalustoa ei kuljeteta tarpeettomasti tiellä, syömään tullaan henkilöautolla, polkupyörällä tai jalkaisin lohkon sijainnista riippuen. Kauimmaisilla lohkoilla (yli 50km) koneet on niin pitkään, kun työt on tehty.


      • Vakuutusyhtiö piti
        ja osa nurmella kirjoitti:

        Ei siis 30ha:n tila meillä, silti toteutetaan, ettei sotketa yleisiä teitä. Myönnän, että orgaanisen oheistuotteen kanssa on jonkun verran suoritettava järjestelyjä, ettei pihat ja tiet sotkeennu, siitäkin on kokemusta! Ja siitä selviää, ettei tarvii saappaissa kulkee kotipihalla.

        Kyllä meidän kalusto kulkee peltotiellä sen verran, että tilsat irtoo pyöristä ja peltotietä on sen verran, että riittää pyörien putsaamiseen. Peltotiet sorastetaan määrävälein.

        Tilallamme on kuusi traktoria ja kaksi leikkuupuimuria, joten osalla kalustoa liikutaan pellolla ja osalla tiellä. Kalustoa ei kuljeteta tarpeettomasti tiellä, syömään tullaan henkilöautolla, polkupyörällä tai jalkaisin lohkon sijainnista riippuen. Kauimmaisilla lohkoilla (yli 50km) koneet on niin pitkään, kun työt on tehty.

        3 yönä palkata vartia vahtimaan koneita, ja sitten todettiin ettei niitä voi jättää pellolle. Nekin on rahdattava joka ikinen päivä hallille ja laitettava piha-aita lukkoon.....

        P.S. ei se meidänkään pihalla paska lillu, se on nääs asfaltoitu....


      • semmonen on???
        Vakuutusyhtiö piti kirjoitti:

        3 yönä palkata vartia vahtimaan koneita, ja sitten todettiin ettei niitä voi jättää pellolle. Nekin on rahdattava joka ikinen päivä hallille ja laitettava piha-aita lukkoon.....

        P.S. ei se meidänkään pihalla paska lillu, se on nääs asfaltoitu....

        Jokuhan vakuuttaa tietyömaillakin koneet ja niitäkään kuskata mihinkää sängyn alle iltaisin.

        Meillä puimurit lähtee täältä lohko kerrallaan kauemmaksi ja kotiutuu lokakuussa, niitä kukaan ala ajelee kymmeniä kilometrejä joka päivä.

        Traktoritkin on omalla tontilla kymmenien kilometrien päässä, lukittuna tosin.


      • ei siinä mitään
        semmonen on??? kirjoitti:

        Jokuhan vakuuttaa tietyömaillakin koneet ja niitäkään kuskata mihinkää sängyn alle iltaisin.

        Meillä puimurit lähtee täältä lohko kerrallaan kauemmaksi ja kotiutuu lokakuussa, niitä kukaan ala ajelee kymmeniä kilometrejä joka päivä.

        Traktoritkin on omalla tontilla kymmenien kilometrien päässä, lukittuna tosin.

        ja maksoivat korvauksetkin, mutta ei viitsisi ajella päivää rikki kivitetyillä ikkunoilla tai maalata koneita uudestaan kerran kuussa. Yritettiin saada vielä vakuutusyhtiön kustantamana ilkivaltajoukkio kiinni mut ei onnistuttu, joten päädyttiin rahtaamaan koneet kotiin joka ilta.


      • jotta kannattaa tarkastaa
        ei siinä mitään kirjoitti:

        ja maksoivat korvauksetkin, mutta ei viitsisi ajella päivää rikki kivitetyillä ikkunoilla tai maalata koneita uudestaan kerran kuussa. Yritettiin saada vielä vakuutusyhtiön kustantamana ilkivaltajoukkio kiinni mut ei onnistuttu, joten päädyttiin rahtaamaan koneet kotiin joka ilta.

        omasta vakuutuksestaan suojeluehdot. Nimittäin normaaleissa maatilavakuutuksissa on monasti ehto, että koneiden pitää olla "silmälläpidon alaisena" eli jos jätät ne pellolle, ne eivät sitä ole! Ja silloin tarvitaan hieman parempi vakuutus ;-)

        Ihan vaan ettei pääse ilmiö yllättämään...


      • omassa yhtiössä
        jotta kannattaa tarkastaa kirjoitti:

        omasta vakuutuksestaan suojeluehdot. Nimittäin normaaleissa maatilavakuutuksissa on monasti ehto, että koneiden pitää olla "silmälläpidon alaisena" eli jos jätät ne pellolle, ne eivät sitä ole! Ja silloin tarvitaan hieman parempi vakuutus ;-)

        Ihan vaan ettei pääse ilmiö yllättämään...

        suurin osa koneista. Ja muissakin vakuutuksissa on isot omavastuut. On laskettu, että jonkun verran sietää tulla vahinkoa, niin maksetaan itse.

        Ilkivallalta on säästytty, onneksi. Pieniä varkauksia on sattunut ja nekin täällä tilalla. Toista leikkuupuimuri olen joskus ajatellut tuoda tänne päätilalle säilöön, kun sen kieppeillä on tavattu outoja hiippareita, mutta toistaiseksi on vielä siellä, missä on.

        Vakuutusten kanssa on joskus sellasta vääntöö, että meinaa ruveta huvittaan. Nytkin on menossa yksityispuolella huvittava tapaus, kun henkilöautomme perään ajoi täysin vakuuttamaton auto ja oikea "ville vallaton", on tässä kohta pari kuukautta vemputettu, että miten saadaan korvaus liikennevakuutus keskukselta...

        Tosta pyörien siivoomisesta vielä, noi meidän systeemit toimii meidän tilalla ja joku tossa oli hankkinut harjankin jälkien siivoomiseen etukuormaajaan, niin varmaan hänkin ottaa tosissaan tän homman.


    • Mutta sitä varten

      meillä on vastuuvakuutus, että kun moottoripyöräilijän (joka ajanut 50% ylinopeutta sadekelillä) jäänteitä pestään tiestä pois, niin vakuutus maksaa.

      Vakavasti ottaen: Onko jollain ehdotuksia miten ne kurat saa pyöristä pois? Kyllä ne siihen tielle tippuu, ne sitten jälkeenpäin käydään siitä siivoamassa pois, joko kauhalla tai harjakoneella. En tiedä käykö kaikki, enkä käy itsekään pikkutilsoja putsaamassa, mutta jos lohkolle joudutaan ajamaan useita kuormia esim lietettä, tiet kyllä siivotaan lopuksi.

      Mutta: kyllä sen verran pitäisi ajaessa katsella ja pitää riskivaraa, niin mp:llä kuin autoillakin että ko kaltaiset "yllätystilanteet" voidaan välttää...

      • siten

        Tien näkyvällä osalla on ajoneuvo voitava pysäyttää tilanteessa kuin tilanteessa!
        Toisinsanoen jos mutkassa on vaikka puu nurin tai onnettomuus/este tms. (se lian aiheuttama liukkaus)tiellä, niin on oma vikasi jos niihin törmäät tahi töppäät!
        Siltikään tietä ei saa ehrointahroin tukkia tai sotkea.
        Tai näin oli pykälät silloin aikoinaan, tierä niit nykysiä sitten.


      • liikennemerkki

        Mitäs jos laittais paskanajopäiväks (tienpitäjän luvalla) "muu vaara"-merkin ja lisäkyltin "paskanajo"

        Ottais sitten illalla tien puhdistuksen jälkeen pois tai huputtais sen, jos homma jatkuu toisena päivänä.

        Niin nuo soraparonitkin tekee, kun hiekkaa vääntävät pikkutielle...ettei siinä lastin kanssa tielle tultaessa joku kaahota kahta sataa syyläriin.

        Vai lieneekö jo idea käytössä?

        Osais nuo motoristitkin vähän varoa... ja muutkin. Sitten kun tuon tietää, ei pitäis tulla yllätyksenä.

        Kun joku järkihän tuossa pitää kaikessa olla, tiet on siellä senkin vuoksi että sitä paskaa saa sinne pellolle.


      • P.Ölvästi
        liikennemerkki kirjoitti:

        Mitäs jos laittais paskanajopäiväks (tienpitäjän luvalla) "muu vaara"-merkin ja lisäkyltin "paskanajo"

        Ottais sitten illalla tien puhdistuksen jälkeen pois tai huputtais sen, jos homma jatkuu toisena päivänä.

        Niin nuo soraparonitkin tekee, kun hiekkaa vääntävät pikkutielle...ettei siinä lastin kanssa tielle tultaessa joku kaahota kahta sataa syyläriin.

        Vai lieneekö jo idea käytössä?

        Osais nuo motoristitkin vähän varoa... ja muutkin. Sitten kun tuon tietää, ei pitäis tulla yllätyksenä.

        Kun joku järkihän tuossa pitää kaikessa olla, tiet on siellä senkin vuoksi että sitä paskaa saa sinne pellolle.

        pari viikkoa takaperin Scaanialla Lappilaan, jossa on suuri tiilitehdas. Siellä oli "muuvaara" kyltit ja lisäkilpenä "savenajo" kun laanista tulee autojen pyörissä hiesua tielle.

        Niin eiköhän tuo "paskanajoa" lisäkilpi vois kanssa toimia ;-) En muuten ole koskaan edes kysynyt tarvitseeko tuollaiseen tilapäiseen kilpeen edes mitään lupaa. On aina työmaalla heitetty tietyöstä varoittava kyltti paikalleen tarpeen mukaan. Pitää varmaan teettää piruuttaan tuollaiset paskanajosta varoittavat merkit kokeeksi ;-)


      • ¤&¤¤&
        P.Ölvästi kirjoitti:

        pari viikkoa takaperin Scaanialla Lappilaan, jossa on suuri tiilitehdas. Siellä oli "muuvaara" kyltit ja lisäkilpenä "savenajo" kun laanista tulee autojen pyörissä hiesua tielle.

        Niin eiköhän tuo "paskanajoa" lisäkilpi vois kanssa toimia ;-) En muuten ole koskaan edes kysynyt tarvitseeko tuollaiseen tilapäiseen kilpeen edes mitään lupaa. On aina työmaalla heitetty tietyöstä varoittava kyltti paikalleen tarpeen mukaan. Pitää varmaan teettää piruuttaan tuollaiset paskanajosta varoittavat merkit kokeeksi ;-)

        Miten on aikuisilla miehillä aikaa ajella jouten moottoripyörillä keskellä kirkasta päivää.Tuikitärkeellistä kahville ajelua Sysmään ja takaisin?Kotona vaimot ja lapset sydän syrjällään,kuinka pärjää jos isäntä päräyttää tieltä ulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      150
      3216
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      53
      1036
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      224
      907
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      42
      862
    5. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      840
    6. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      834
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      63
      780
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      256
      778
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      45
      770
    10. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      50
      756
    Aihe