Mitä tehdä

Kauhistunut isä

Minulla on yksi täysikäinen poika.Hänellä on
vaimonaan nainen jolla on 3lasta ennestään.
Nainen ei aijo hankkia lapsia poikani kanssa.

Minua asiassa harmittaa se ,että aikoinaan sitten
omaisuuteni menee vieraille ihmisille.Eli poikani
vaimon lapsille.
Voinko testamentata omaisuuteni esim veljenpojilleni..Niin omaisuus säilyy suvussa.
Tuleeko paljon veroja kun lapset ei ole rintaperillisiä?

10

1737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lökd0fe+0

      Tee testamentti ja testamenttaa omaisuutesi pojallesi ja tee toissijaismääräys siltä varalta, että hän kuolee rintaperillisittä.
      Voit myös testamentata suoraan veljenpojille.

      • Kauhistunut isä

        Eikös hänen vaimo saa kuitenkin puolet vaikka ei olekkaan perillisiä?


    • niin muka

      vieraille? Sinuthan perii poikasi jos et testamenttiä tee ja siltikin hän saa lakiosansa.
      Poikasi vaimo ja hänen lapsensa eivät sinua peri ellei poikasi sitten yhdessä jaa saamaansa perintöä hänen/heidän kanssaan.

      • Voihan se mennä

        "Poikasi vaimo ja hänen lapsensa eivät sinua peri ellei poikasi sitten yhdessä jaa saamaansa perintöä hänen/heidän kanssaan."

        Jos poika kuolee lapsettomana, niin hänen kaikki omaisuutensa, myös isältä peritty, menee automaattisesti hänen vaimolleen. Paitsi jos hän on tehnyt testamentin.

        Ja vaimon kuoleman jälkeen sitten vaimon lapsille.


      • Kauhistunut isä
        Voihan se mennä kirjoitti:

        "Poikasi vaimo ja hänen lapsensa eivät sinua peri ellei poikasi sitten yhdessä jaa saamaansa perintöä hänen/heidän kanssaan."

        Jos poika kuolee lapsettomana, niin hänen kaikki omaisuutensa, myös isältä peritty, menee automaattisesti hänen vaimolleen. Paitsi jos hän on tehnyt testamentin.

        Ja vaimon kuoleman jälkeen sitten vaimon lapsille.

        Joudun tavallaan tekemään poikani perinnöttömäksi,että saan pidettyä omaisuuteni sukulaisillani...(en mikään miljonääri ole ,mutta
        omistan maita jotka on ollut suvussa kauan)


      • tee näin
        Kauhistunut isä kirjoitti:

        Joudun tavallaan tekemään poikani perinnöttömäksi,että saan pidettyä omaisuuteni sukulaisillani...(en mikään miljonääri ole ,mutta
        omistan maita jotka on ollut suvussa kauan)

        Tee testamentti, jossa määräät, että poikasi vaimolla ei ole avio-oikeutta sinulta tulevaan perintöön tai sen sijaan tulevaan omaisuuteen, eikä niiden tuottoon. Laita myös toissijaismääräys, esim. "mikäli poikani kuolee ilman rintaperillisiä, saakoon xx minulta perityn omaisuuden".


      • kauhistunut isä
        tee näin kirjoitti:

        Tee testamentti, jossa määräät, että poikasi vaimolla ei ole avio-oikeutta sinulta tulevaan perintöön tai sen sijaan tulevaan omaisuuteen, eikä niiden tuottoon. Laita myös toissijaismääräys, esim. "mikäli poikani kuolee ilman rintaperillisiä, saakoon xx minulta perityn omaisuuden".

        Kiitos neuvosta, ja vielä ilmaisesta..

        Paras olis kun poikani löytäisi uuden naisen ja
        tekisi hänen kanssa lapsia..Mutta nämä ovat tulenarkoja aiheita puhua


      • laki24
        kauhistunut isä kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, ja vielä ilmaisesta..

        Paras olis kun poikani löytäisi uuden naisen ja
        tekisi hänen kanssa lapsia..Mutta nämä ovat tulenarkoja aiheita puhua

        Vaikka olet saanut hyvän neuvon tehdä testamentin ja näin sinun kannattaakin toimia, niin haluan korjata virhekäsityksen, että lapsettoman puolison lapset perisivät lapsettoman omaisuuden.

        Näin ei suinkaan ole, vaan lapsettoman perii ensin kyllä puoliso (leski, joka maksaa siis perintöveron ja saa täyden omistusoikeuden), mutta kun leski kuolee, niin puolet lesken omaisuudesta "PALAUTUU" takaisin ensin kuolleen lapsettoman sukuun!
        Tällöin ns. toissijaisia perillisiä ovat äiti, isä, veli, sisar ja veljen ja sisaren jälkeläiset. Oikeuskäytännön mukaan myös veli- ja sisarpuolet kuuluvat toissijaisten perillisten piiriin.

        http://www.laki24.fi/pepe-perimysleski-puoliso.html

        Ja jos leski yrittää lahjoittaa ensin kuolleen omaisuutta lapsilleen, niin tämäkin on laitonta ja lahja voidaan peruuttaa:
        "Holtiton perityn omaisuuden vähentäminen lahjoittamalla tai muuten voi tosin aiheuttaa vastikevelvollisuuden ensiksi kuolleen toissijaisille perillisille viimeksi eläneen jäämistöstä. Ellei vastiketta voida suorittaa, voidaan lahjaa tai muuta toissijaisten perillisten oikeutta loukkaavaa oikeustointa vaatia peräytettäväksi, mikäli perillisten oikeutta loukkaavan luovutuksen saaja tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, että luovutus loukkaa ensiksi kuolleen perillisten oikeutta."

        Itse olen lapseton nainen ja miehelläni on lapsia edellisestä liitosta. Olen itse tehnyt testamentin juuri tuota toissijaismääräystä varten (eli jos minä kuolen ensin, mieheni perii, mutta kun hän kuolee ja omaisuus "palautuu", niin silloin haluan omaisuuden menevän kummipojalleni. Hän ei olisi muuten missään tapauksessa perilliseni.


    • pulliainen

      Kauhistumisesi on aivan ymmärrettävää. Sukutilat ja perinteet ovat arvokasta henkistä pääomaa. Kuitenkin, sukutilat ja muut menevät ja tulevat aikain kuluessa, naimakauppojen ja muiden takia.

      Mietipä myös se, että poikasi uusi perhe, lapsetkin, saattavat olla hänelle hyvinkin rakkaita. Mitä poikasi voisi haluta? Mistä tiedät, mitä hän voisi haluta vuosien päästä?

      Tilanteet muuttuvat. Mikäs ihme tuo nyt olisi, neljäs tai viideskin lapsi uudelle vaimolle. Mieli muuttuu joskus. Tai sitten eroavat, poikasi menee uusiin naimisiin ja tekee lauman lapsia.

      Miten suhtautuisit, jos poikasi eläisi lapsettomassa liitossa ja adoptoisi lapsen? Olisitko yhtä kauhistunut sukutilan ajautumisesta vieraalle?

      Huomaa, en moiti ajatuksiasi, kehotan vaan miettimään eri kannoilta.

      • xxxxxxxyyyyyy

        Mieti tosiaan, mietä poikasi haluaa. Jos asiat ovat hyvin liitossa, vaimon lapset ovat hänellekin tärkeitä ja ehkä päätös siitä, että enempää lapsia ei hankita, on yhteinen.
        Itse olen naimisissa itseäni muutaman vuotta nuoremman miehen kanssa (joka ikänsä puolesta voisi vielä hankkia monta lasta), itse en enää saa lapsia (50 täynnä). Miehelläni ei ole lapsia eikä hänellä ole sisaruksiakaan. Appeni on kuollut, mutta anoppini ei siis näillä näkymin tule saamaan "omia" lapsenlapsia (ellei mieheni sitten yhtäkkiä päätä jättää minut ja hankkia nuoremmaan naisen ja lapsia). Anoppini on ottanut minun lapseni lapsenlapsekseen ja lapsenlapseni on todella tärkeä hänelle.
        Olisin toki suonut hänelle niitä ihan "omia" lapsenlapsia ja lapsenlapsenlapsia, mutta nyt vain kävi näin. Mainittakoon vielä, että anopilla on jonkin verran omaisuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6274
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      68
      4182
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      2752
    4. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      53
      1469
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1203
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1134
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      13
      998
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      863
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      841
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      823
    Aihe