Jousen valmistus

Pete

Olen tässä ihan kokeilumielessä ajatellut valmistaa pitkäjousen katajasta. Tulihan noita pikkupoikana tehtyä, mutta jos tälläkertaa saisi maltilla astetta paremman version. Valmiiksi onkin jo kaksi vähän alle parimetristä katajarunkoa. Eli mitenhän ne kannattaisi vuolla muotoonsa? pitääkö ulkosyrtjä jättää koskematta jolloin jousesta tulisi D mallinen, vai pitäisikö se vuolla ns litteälapaiseksi? Paksuuden puolesta varaa olisi kumpaankin vaihtoehtoon.

Koittakaapas joku minua auttaa niin pääsee väsäilemään kun rungotkin on jo kuivattu..

6

835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuli

joku aika sitten tanskalainen dokumentti aiheesta, tekivät muutaman pitkäjousen, oli monimutkaisempaa kuin olettaa;) käyttivät vaihtoehtoa>>vai pitäisikö se vuolla ns litteälapaiseksi?>> ammuskelivat valmiilla jousilla tuonne sadan metrin hujakoille. Tarkkaa hommaa kaikkiaan, otekahvan teko varsinkin.

• Hemmo

Kannattaa etsiä googlella ulkomaisia linkkejä (hakusana esim.: "making longbow") , englannissa ja keskieuroopassahan toi jousien rakentelu on suositumpaa ja niitä käytetään metsästykseenkin. Itse olen löytänyt lukuisia linkkejä varsijousien rakenteluun, suomenkielisiä on veikea löytää;)

• fsdffds

No elä nyt ainakaan mene ulkosyrjää vuoleen! Sehän katkeaa! Ja ei kataja ole oikeaa ainetta siihen... Se puu jota siihen tuli, oli jotain vaakatasoon kasvaneesta männystä otettua.. Ja sekin piti ottaa muistaikseni vain puun toiselta puolelta. Se on jotenkin kovempaa ja kestävempää.
      Niin ja saatto siihen muistaikseni tulla jotain muutakin puuta. Mutta, mutta tulee katajastakin ihan hyvä leikki pyssy.

• Jousi

Joo, sanoi se munki järi että oon vuollut vain kaaren sisäpinnasta jousta ohuemmaksi ja saanut tehtyä aika mukavan oloisen kädensijan.. Nyt oisi enää vuorossa viimeistyelyä ja hiomista muotoon jotta kaari taipuu symmetrisesti. Tosin yllättävän hyvin se taipuu jo valmiiksi. Mutta vinkkejä kaivataan lisää!!

• Pete

Sitte otetaan myös vastaa kaikki opastukset tehdessä litteälapaista jousta....

• jousivoima
        Pete kirjoitti:

Sitte otetaan myös vastaa kaikki opastukset tehdessä litteälapaista jousta....

litteälapainen jousi on paras tehdä eucalyptus-puusta mutta sitä joutuu tilaamaan sahalta erikseen. Jousi on erittäin hyvä ja tuoksuu kaiken lisöksi vielä kivalta ja auttaa kurkkukipuun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe