pisin rivikone

löytyykö tietoa

Mikähän mahtaa olla pisin (eniten sylintereitä) sarjavalmisteinen rivimoottori joka henkilöautoon on tungettu? Googlaamalla löytyy kokeiluita suorista 12 pyttyisistä, mutta...

Laivoissahan on pitkiä koneita, mutta mitenhän autojen laita?

12

3259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarjatuotannossa ollut

      Pisin sarjatuotannossa ollut suora kone on kasi jollaista löytyi useammankin loistoauton keulalta 1930-luvun loppuun asti.

      Yhtä pitkiä olivat muutaman saman ikäluokan loistoauton konepellin alla olleet V16-moottorit.

      Ainakin Coventry Climax yritti 1960-luvulla pärjätä silloisissa formula ykkösissä 16-sylinterisellä bokserilla mutta huonolla menestyksellä.

      • 8-kone

        Lättähatuissa oli/on Valmetin 8-kone ja aika pitkä sekin on!


      • ...jaa

        Suoria kaseja löytyi ihan suht tavallisistakin autoista vilä 50-luvun alussakin, ainakin Buickeissa oli moisia, muistaakseni myös Pontiaceissa. Olivat suomalaisittain loistoautoja, kun verrokkeina oli lähinnä Ifoja ja Kuplia, mutta jenkkiläisittäin aika arkipäiväistä kalustoa.


      • jakulaarissa

        suora 12pyttyne ja siinä on koneella kyllä pituutta!

        Kerran näin pajanlattialla tuollaisen koneen ja piti kysyä mistä se oikein on!!


      • jakulaarissa
        jakulaarissa kirjoitti:

        suora 12pyttyne ja siinä on koneella kyllä pituutta!

        Kerran näin pajanlattialla tuollaisen koneen ja piti kysyä mistä se oikein on!!

        sehän onkin V-kone, muuta komeen kokonen silti


      • btv
        8-kone kirjoitti:

        Lättähatuissa oli/on Valmetin 8-kone ja aika pitkä sekin on!

        Valmetin 815D on 12-litrainen suora kasi. Se on alunpitäen Scanian D 815 ja sellaista on käytetty ainakin Scania-Vabis Metropol-busseissa 50-luvulla, samoin ruotsalaisissa lättähatuissa.


      • osmium

        Coventry Climax V16 1,5 litran konetta ei koskaan käytetty kilpailussa, tietoni mukaan sitä ei edes koskaan asennettu autoon. näyttelyissä se oli kyllä esillä.

        BRM rakensi F-1:siin 3 litran H-16 koneen ja siinä oli luistiventtiilit, mutta se ei koskaan toiminut kunnolla ja BRM siirtyi V12 koneisiin. BRM:n H-16 kone oli pienennys toisen mailmansodan lentokonemoottorista.


      • Konehullu
        8-kone kirjoitti:

        Lättähatuissa oli/on Valmetin 8-kone ja aika pitkä sekin on!

        Tätä valmetin valmistamaa suoraa kasia (dieseliä) käytettiin lättähatuissa mutta myös Jyry-Sisuissa 60-luvun alussa. Kuulin,että Sisu-miehet eivät pitäneet koneesta ja jostain syystä vaihtoivat sen heti esmi. Cummings-dieseliin.


      • vanajamen
        Konehullu kirjoitti:

        Tätä valmetin valmistamaa suoraa kasia (dieseliä) käytettiin lättähatuissa mutta myös Jyry-Sisuissa 60-luvun alussa. Kuulin,että Sisu-miehet eivät pitäneet koneesta ja jostain syystä vaihtoivat sen heti esmi. Cummings-dieseliin.

        osassa jyryistä oli myös R R dieselmoottori,sukulaismies siirteli tukkeja yli miljoon kilometriä,sen jälkeen auto on ollut laanilla nosturin alustan,viettämässä vanhuudenpäiviä.


      • ..........
        osmium kirjoitti:

        Coventry Climax V16 1,5 litran konetta ei koskaan käytetty kilpailussa, tietoni mukaan sitä ei edes koskaan asennettu autoon. näyttelyissä se oli kyllä esillä.

        BRM rakensi F-1:siin 3 litran H-16 koneen ja siinä oli luistiventtiilit, mutta se ei koskaan toiminut kunnolla ja BRM siirtyi V12 koneisiin. BRM:n H-16 kone oli pienennys toisen mailmansodan lentokonemoottorista.

        BRM:n H-16 ei ollut kovinkaan pitkä moottori, hieman rivinelosta pidempi. Siinä oli käytännössä kaksi bokseri- tai 180 asteen V-8 -moottoria päällekkäin, siis neljä makaavaa neljän sylinterin ryhmää kahdella päällekkäisellä kampiakselilla varustettuna.


    • konepellillä ainakin on mittaa

      Pisin näkemäni konepelti, ainoa laatuaan suomessa, on Uudenkaupungin automuseossa majaansa pitävä Zeppelinin torpedopelti. Mittaa vissiin 3,5 metriä ja moottorikin on melkoinen. Kyllä on olemassa erään lounaissuomalaisen mahtisuvun hankinta iloisella 1920 luvulla. Moottori ilmalaivasta ja kori Maybachilta upea peli ainoa suomessa eikä monta ole maailmallakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2514
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2481
    3. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      29
      2370
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      92
      1866
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      27
      1661
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      311
      1655
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1486
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      72
      1339
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1078
    10. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      1053
    Aihe