Volvo Penta Kad 300

Nokivasara

Onko kenelläkään kokemusta 300EDC sarjan Volvosta. Ainakin näkyy olevan Targoissa ja monissa muissa veneissä. Melutaso, kulutus, savutus, huollettavuus ja kestävyys jne.

19

6130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arskaw

      No on niissä ollut ainakin kansivikoja eli öljyt ja vedet menee sekaisin,lisäksi volvojen kytkinlauhdutin on vuotanut,(prässätty malli)

    • Ville

      Kovista puristuspaineista johtuen mäntävikoja (mäntiä halki) on ollut aika uusissakin kompurakoneissa. Mutta keskimäärin varmaan hyviä koneita. Itse ostaisin kyllä mieluummin uuden D6:sen koska siinä iskuitilavuus reippaasti suurempi ja viritysaste näin alhaisempi.

      • Vertailija

        Uusi D6 on aika paljon kalliimpi ja runsas sata kiloa painavampi ja hieman isompikin. Molemmat moottorit ovat jatkossakin tuotannossa ilmeisesti.


      • pyöriikö sittenkään

        ennemmin mercruiserin 300:n tai yanmarin.


      • Anonyymi

        Näin vuosien jälkeen on hauska todeta, että kaikki ym. vastaukset oli paskaa. Ei ole tullut yhtään 300:n rikkinäistä kantta vastaan. Ei haljenneita mäntiä. Haljenneita mäntiä on kyllä runsaasti D4 ja D6 koneissa. Mahle on korjannut designin ja uudet kestää. D4 ja D6 koneita on olut rusnsaasti korjattavana. Koneistajayrittäjänä näkee siis totuuden. Itse olen yllättänyt miten heikkoja Mercruiserin V8 dieselit 7,4 l tilsvuudella on verrattuna vanhaan Volvon 3.6l jakeluauton moottori konseptiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin vuosien jälkeen on hauska todeta, että kaikki ym. vastaukset oli paskaa. Ei ole tullut yhtään 300:n rikkinäistä kantta vastaan. Ei haljenneita mäntiä. Haljenneita mäntiä on kyllä runsaasti D4 ja D6 koneissa. Mahle on korjannut designin ja uudet kestää. D4 ja D6 koneita on olut rusnsaasti korjattavana. Koneistajayrittäjänä näkee siis totuuden. Itse olen yllättänyt miten heikkoja Mercruiserin V8 dieselit 7,4 l tilsvuudella on verrattuna vanhaan Volvon 3.6l jakeluauton moottori konseptiin.

        Olen ajellut pari kautta ja 100 h vm. 2003 Kadilla, ei mitään ongelmia vaikka mittarissa on reilut 1000h.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen ajellut pari kautta ja 100 h vm. 2003 Kadilla, ei mitään ongelmia vaikka mittarissa on reilut 1000h.

        Mikä vuoksi pitää kaivaa esiin16 vuotta sitten esitetty aloitus ? Anonyymi kenties ollut osallisena ketjussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin vuosien jälkeen on hauska todeta, että kaikki ym. vastaukset oli paskaa. Ei ole tullut yhtään 300:n rikkinäistä kantta vastaan. Ei haljenneita mäntiä. Haljenneita mäntiä on kyllä runsaasti D4 ja D6 koneissa. Mahle on korjannut designin ja uudet kestää. D4 ja D6 koneita on olut rusnsaasti korjattavana. Koneistajayrittäjänä näkee siis totuuden. Itse olen yllättänyt miten heikkoja Mercruiserin V8 dieselit 7,4 l tilsvuudella on verrattuna vanhaan Volvon 3.6l jakeluauton moottori konseptiin.

        Onko tosiaan Mercruiserilla 7,4 litrainen diisel ? Bensakone kyllä löytyy, ja ne ei ole heikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tosiaan Mercruiserilla 7,4 litrainen diisel ? Bensakone kyllä löytyy, ja ne ei ole heikkoja.

        7.3 L diesel V8, 444 jenkeistä. olisi mielenkiintoista kuulla, mikä niissä on ollut heikkoa?


      • Anonyymi
        torrelaine kirjoitti:

        Mikä vuoksi pitää kaivaa esiin16 vuotta sitten esitetty aloitus ? Anonyymi kenties ollut osallisena ketjussa?

        Anonyymi, joka kaivoi esiin tämän on minä. Luin tuon aikanaan ja valitsin veneeni moottoriksi D6 DPH-A vetolaiteella. Se osottautui aivan paskaksi. 1 kpl puoli moottori 3 kpl vetolaitetta. Vaihdoin tilalle 300 D-tronicin. Vetolaite toimii hienosti, mutta moottorin suuttimet on vikaantuneet useasti. Luulin, että 7,3 l V8 toimisi maailman tappiin.

        Veljeni vene on kaksi vuotta vanhempi ja siinä on tuo ketjun alussa parjattu Kad 300. Se on toiminut hienosti.

        Erona meillä on se, että veljeni on huoltanut moottorinsa aina itse. Minä taas olen joutunut tyytymään merkkiliikkeen huoltoihin,

        Täällä on siis paljon Essonbaari tietäjiä. Esim. Kad 300 mallissa ei ole kytkinlauhdutinta.


    • Anonyymi

      KAD 44/300 on muuten hyviä ja kestäviä koneita, mutta v:mäinen suunnittelun kukkanen on venttiilien säädön vaikeus, kun joutuu purkamaan kaikki polttoaineputket ja muuta pultattua irti, jotta olisi mahdollista avata ventiilikoneiston kansi. Lisäksi ihan käsittämätön suositus tehdä tämä operaatio 200 tunin välein. Usein varmasti laiminlyöty tämä säätö/tarkastus.

      Toinen omituinen suunnittelun kukka on öljynvaihto, koneeseen jää aina paskasta öljyä kokemukseni ja kuulopuheiden mukaan 1-3 litraa imemällä öljytikun reiästä. Harvalla kove peti rakenettu, niin että tuolle propulle pääsisi.

      Hyvällä huollolla voi päästä hyville tunneille, yhdellä tutulla jo noin 6000 tuntia ilman suurempia ongelmia.

      • Anonyymi

        Tuttu homma. Eka kerran tuo oli vähän haastavaa 41B ja KAD43 malleihin tottuneena. Teen venttiilien säädön 3 vuoden välein samalla, kun vaihdan pakkasnesteet. Haastavinta venttiilien säädössä on sen T-palan oikein säätäminen, joka painaa venttiileitä.
        Minulla on KAD44B toisessa veneessä ja toisessa on KAD300.
        Säätämiseen kuluu asiallisesti tehtynä muine huoltoineen 4-5 tuntia aurinkoisessa kevätilmassa.

        Olet oikeassa siinä, että venttilien säätö laiminlyödää usein.
        Eräs keskimoottoriveneilijä ihmetteli mulle Hangossa, miten minun KAD44 käy niin pehmeästi.
        Hänen KAMD44 moottorinsa oli huollettu vuosittain ja sillä oli ajettu n.1500h. Venttiilen säädöstä oli useita laskuja, mutta suutinputkista ja venttilikopan ruuveista ei löytynyt työkalun jälkiä. Jäänyt siis tekemättä.

        Uudemmissa AQAD 41A:ta uudemmissa 41-300 malleissa ei ole tuota proppua. Öljyn imuputken viereen kiinnitetty pikkuputki on sen verran ylhäällä, että se ei tyhjennä öljypohjaa kunnolla. Etenkin jos vene on esim. pukeilla siten, että keula on nokillaan vesilinjaan nähden. Tuolloin kone on nokillaan ja öljyä jää sisään reilusti. KAD44 ja KAD300 moottoreissa on laturin vieressä lohkoon kiinnitetty musta öljyn erotin, johon tulee kiinni huohotusputket. Jos tuon irrottaa lohkosta, sen reiästä saa sisään imuletkun, jolla saa öljyt pois riittävän hyvin.

        6000 h on jo hyvä saavutus KAD300:lle. Ilmeisesti osaavan veneilijän käsissä.


      • Anonyymi

        En usko!!!


      • Anonyymi

        En usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuttu homma. Eka kerran tuo oli vähän haastavaa 41B ja KAD43 malleihin tottuneena. Teen venttiilien säädön 3 vuoden välein samalla, kun vaihdan pakkasnesteet. Haastavinta venttiilien säädössä on sen T-palan oikein säätäminen, joka painaa venttiileitä.
        Minulla on KAD44B toisessa veneessä ja toisessa on KAD300.
        Säätämiseen kuluu asiallisesti tehtynä muine huoltoineen 4-5 tuntia aurinkoisessa kevätilmassa.

        Olet oikeassa siinä, että venttilien säätö laiminlyödää usein.
        Eräs keskimoottoriveneilijä ihmetteli mulle Hangossa, miten minun KAD44 käy niin pehmeästi.
        Hänen KAMD44 moottorinsa oli huollettu vuosittain ja sillä oli ajettu n.1500h. Venttiilen säädöstä oli useita laskuja, mutta suutinputkista ja venttilikopan ruuveista ei löytynyt työkalun jälkiä. Jäänyt siis tekemättä.

        Uudemmissa AQAD 41A:ta uudemmissa 41-300 malleissa ei ole tuota proppua. Öljyn imuputken viereen kiinnitetty pikkuputki on sen verran ylhäällä, että se ei tyhjennä öljypohjaa kunnolla. Etenkin jos vene on esim. pukeilla siten, että keula on nokillaan vesilinjaan nähden. Tuolloin kone on nokillaan ja öljyä jää sisään reilusti. KAD44 ja KAD300 moottoreissa on laturin vieressä lohkoon kiinnitetty musta öljyn erotin, johon tulee kiinni huohotusputket. Jos tuon irrottaa lohkosta, sen reiästä saa sisään imuletkun, jolla saa öljyt pois riittävän hyvin.

        6000 h on jo hyvä saavutus KAD300:lle. Ilmeisesti osaavan veneilijän käsissä.

        Entä jos sataa ja aurinko ei paista,kauanko silloin menee aikaa?


    • mikä vetari tässä oli vakiona perässä, 300:ssa, DP-G?

      • Anonyymi

        Jep, dp-g


    • Anonyymi

      Heikkoja ovat,kannattaa välttää,jos joku muu merkki olisi saatavilla.

      • Anonyymi

        No,kerroppa muumerki, jolla on sama teho ja paino?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe