Koirasusi

Xisca

Onko kenelläkään kokemusta koirasudesta? Ainoa tuntemani yksilö on paitsi ulkonäöltään upea, niin myös erittäin hyväluonteinen, tottelevainen ja sosiaalinen niin ihmisten kuin muiden koirien kanssa. Siis unelma, mutta onko tämä poikkeus vai sääntö? Koirasuden luonne, käyttäytyminen ym. kiinnostaa, kuin myös se että mitä rotuyhdistelmiä jalostuksessa käytetään (ja suden perimän %). Kannattaako koirasuden hankintaa harkintaa edes kokeneen koiranomistajan harkita?

46

6606

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain tietävä

On koirasusia ja susikoiria
      susikoirarotuja on saarloosin koira ja vlack

Kumpaankin lisätty sutta viimeksi 80-luvulla ovat toimivampia kun nämä koirasudet.

Mutta suden perimähän tulee tietty esiin pakosti, sudet ei viihdy sisällä, ei välttämättä opi hihnaan,eivät välttämättä opi sisäsiistiksi, eivät ole uteliaita vaan ensimmäinen reaktio uuteen on pelko ja epäileväisyys/agressio.
      Ei miellyttämis ja palvelu halua joten turha melkeenpä harrastaa mitään ja vapaana ei kannata pitää, metsästys viettiä on ja todennäköisesti tappaa muut kotona asuvat lemmikit (kissat esim.)

Koirasudet voi olla ihan pelkää paskaa täällä suomessa. prosentteja 37%-12% (millä ihmellä tollaset prosentit saadaan edes niihin sutta?!)

Jenkeistä saa 75% ja 50% susi/koira.

• Xisca

otuksessa on 15% sutta ja kyseinen koira on erittäin täyspäinen ja sosiaalinen yksilö (esim. ei mitään ongelmaa uroskoirien kanssa). Kiinnostukseni heräsi juuri siksi kun ko. koira on lähestulkoon täydellinen! Sarloosin tiedän myös enkä pidä sen luonteesta lainkaan.

• junassa ja juteltiin usemmpi tunti omistajan kanssa :)
      oli kyllä se pariskunta todella upean näkösiä ja luontosia, uros kuulemma saattoi olla vihainen muille uroksille jos kovin iholle kiipii, mutta muuten kuulemma aivan upeita tapauksia. en prosenttimäärää muista mutta aika sutta ne muistutti ulkonäöltään :)

veikkaan että tarvii semmoisen koiran kanssa aika tasaisen luonteen ja paljon kokemusta koirista.
      parhaiten asiat varmaan selviää ku juttelee jonku koirasuden kasvattajan tai omistajan kanssa (tai useampien omistajien)

• datismarsu

On koirasusia ja susikoiria. Susikoirarotuja on saarlosit ja vlckakit kuten joku jo mainitsikin, mutta tuo toinen henkilö nyt heitti ehkä vähän metsään noita luettelemiaan asioita... Eli saarlos ja vlckakit oppii hihnaan siinä missä muutkin koirat ja sisäsiisteksi samaten, mahdollista opettaa olemaan muidenkin eläinten kanssa, mutta ne vaativat määrätietoisen ja asiansa osaavan omistajan, ihan kuin laumanvartijarodutkin.

Koirasusi taas on laji, jossa susiprosentti on paljon enemmän kuin se 3%. Suomessakin on pari koirasutta, joissa susiprosentti on yli 15%. Jenkeissä ja Kanadasta saat koirasusia joiden susiprosentti voi olla jopa 90%. Nämä eläimet ovat erittäin vaativia ja vaativat oikeasti julmetusti tilaa sekä LAUMAN itselleen, johon kuuluu useita muita koiria. Se vaatii johdonmukaisen ja määrätietoisen omistajan sekä kasvatuksen, eikä sitä siltikään välttämättä saa sosiaalistettua tarpeeksi.

Koirasusia on alunperin käytetty reen vetämiseen, sillä niillä oli enemmän kestävyyttä kuin huskyilla ja malamuuteilla. Nyttemin niistä on tullut lähinnä munanjatkeita ja moni koira myydään koirasutena, vaikka se olisi oikeasti joku laika-husky-saarlos mikseri. Rotuyhdistelmät koirasusissa ovat yleensä huskyja, malamuutteja, laikoja ja saksanpaimenkoiria sekä grönnlanninkoiria ja muita arktisia pystykorvia. Voi hyvin olla, että olet tavannut tällaisen "mukakoirasuden". Sitä kun ei koskaan voi tietää, vaikka myyjä kuinka vakuuttelisi eläimen olevan aito koirasusi.

Koska olet tavannut vain yhden yksilön, joka onnekkaasti sattui olemaan hyväluonteinen, älä rakenna sen perusteella kuvaa koirasudesta. Tapaamasi yksilö on poikkeus. Koirasusi on puolivilli eläin. Se ei sovi kenelle tahansa. Jos jo vlckak ja saarlos tarvitsevat todellakin kokeneen ja osaavan omistajan, osaatko kuvitella, millaisen omistajan ja tilan vaatii koirasusi jossa susiprosentti on 50%?

Suosittelisin hylkäämään haaveet aidosta koirasudesta. Jos kuitenkin hinku saada tällainen elikko kasvaa, suosittelen saarlosia ja vlckakia. Ne ovat sentään hyväksyttyjä rotuja ja niillä on rotumääritelmätkin. Niiden kanssa voi harrastaa esimerkiksi näyttelyitä ja jälkeä, koirasuden kanssa et voi. Ja mitä tekisit koirasudella, kun täällä Suomessa ei ole tarjota aidolle koirasudelle sitä, mihin se on alunperin luotu.

• Xisca

hyvästä vastauksesta - annoit paljon ajattelemisen aihetta! Olen tosiaankin ihastunut tähän yhteen yksilöön joka on täyspäisemmän olonen kuin monet muut koirat (esim. schäferit) ja upean kokoinen & näköinen! Koiran hankinta on minulla edessä vasta hamassa tulevaisuudessa (nyt taloudessa vanha koira ja vanhoja kissoja) mutta pikku hiljaa olen ruvennut miettimään rotua jonka haluaisin. Täytyy vielä opiskella lisää noista koirasusista ja tavata useampi "rodun" edustaja jotta totuus selviää!

• Koirimus
        Xisca kirjoitti:

hyvästä vastauksesta - annoit paljon ajattelemisen aihetta! Olen tosiaankin ihastunut tähän yhteen yksilöön joka on täyspäisemmän olonen kuin monet muut koirat (esim. schäferit) ja upean kokoinen & näköinen! Koiran hankinta on minulla edessä vasta hamassa tulevaisuudessa (nyt taloudessa vanha koira ja vanhoja kissoja) mutta pikku hiljaa olen ruvennut miettimään rotua jonka haluaisin. Täytyy vielä opiskella lisää noista koirasusista ja tavata useampi "rodun" edustaja jotta totuus selviää!

Kannattaa tosiaan hankkia tietoa ja perehtyä aiheeseen, sekä tutustua muihinkin koirasusi yksilöihin ja omistajiin ennen kuin päätät ottaa koirasuden. Oma kokemukseni koirasusista on positiivinen, mutta voin sanoa että vaativat paljon aikaa ja halua panostaa yhteiseloon.
        Jos haluat koirasusista lisätietoa, tämä lienee hyvä osoite aloittaa.

http://koirasusi.omapalsta.com/portal.htm

saarlosista ja vlckakista löytyy tietoa ainakin täältä
        http://www.wolfsirius.com/

• koiramus
        Koirimus kirjoitti:

Kannattaa tosiaan hankkia tietoa ja perehtyä aiheeseen, sekä tutustua muihinkin koirasusi yksilöihin ja omistajiin ennen kuin päätät ottaa koirasuden. Oma kokemukseni koirasusista on positiivinen, mutta voin sanoa että vaativat paljon aikaa ja halua panostaa yhteiseloon.
        Jos haluat koirasusista lisätietoa, tämä lienee hyvä osoite aloittaa.

http://koirasusi.omapalsta.com/portal.htm

saarlosista ja vlckakista löytyy tietoa ainakin täältä
        http://www.wolfsirius.com/

jaksa mainostaa! Ei ole enää mitään hyviä osoitteita mistä tietoa etsiä kun ne asialliset foorumit on suljettu kai. Ei niitä ainkaan mistään löydy.
        Toi porukka on tosi outoa mikä tuolla pyörii ja vaikuttaisi että jopa admin olisi lähtenyt livohkaan kun jutut on menneet aivat älyttömiin.
        Tietenkään mikä foruumi ei voi toimia periaatteella että kuka tahansa voi sanoa mitä tahansa mikä tuolla näkyy selvästi.

Osalla tuolla vääntäjistä ei ole hukkaa ensinkään jollain on joku nuori ja jollain tosi pieniprossanen mistä ei voi sanoa juuta eikä jaata kun koirasusista puhutaan eli ei kelpaa malliksi.
        Ja yks hörhö ilmeiseti joku omistaja keksii koko ajan ihan outoja teorioita eli vaikuttais ettei sen mielestä koirasusia ole edes olemassa ei hällä eikä muillakaan vaan että kaikki ovat väärennäksiä eli toi ihme jengiä.

On koirasusia ja uusia tosi laadukkaita pentueita syntyy. Koirasusi on erinomainen lemmikki oikeissa käsissä ja olosuhteissa ja varmaan sitä oikeeta tietoakin vielä kuulemani mukaan tarjotaan lähiaikoina jossain. Ei tuolla mainostamallasi foorumilla tosin!

Toi ääliö jengi kun veetuili foorumiltaan ulos omien koiriensa kasvattajatkin eli ei tuolla ole enää ketään joka mistään mitään tietää joten kannattaa etsiä tosiaan jolla on koirasusi jossa oikeesti on niitä prossia enemmän kuin kymmenen ja kysellä asioista omistajalta.

• kokemuksia..

Tutun tutullani on koirasusi jonka susiprosentti 75%. Koira (vaiko susi?) on aivan suden näköinen ja valtavan kokoinen! Todella upea ilmestys! Ja luonne ja käytös ovat upeat, mutta kasvattaja onkin todella, todella määrätietoinen ja vahva persoona/luonne. Ja sitä tällaisen kasvattamiseen tarvitaan jotta siitä saadaan "yhdyskuntakelpoinen" kumppani. Suden luonne kuitenkin näkyy koiran käytösessä hyvin; ei tule tervehtimään kuten "tavis" koirat (jos tulee ollenkaan) ja muutenkin jää aina sivumalle tarkkailemaan tilannetta eikä paljon rapsutuksia kaipaile. Luonteeltaan on siis todella kiltti, joskin myös todella pidättyväinen ja tarkkaileva. Kuitenkin koiraa voi käyttää koirapuistossa ja pitää vapaana, ja se vaatii jo ymmärtääkseni koiralta(etenkin sudelta!) valtavaa kunnioitusta ja tietoa johtajuudesta emäntääsä kohtaan.

Itsekin haaveilen koirasudesta mutta tiedän että minulla ei siihen rahkeet ja taidot riitä, joten ihailen niitä muuten.

• vitsi

Paras vitsi pitkiin aikoihin!
        75% sutta ja käydään koirapuistossa?
        Uskotko todella itse tuohon, puhutko siis itse p**kaa vai onko kaverisi sitä sinulle syöttänyt?

"Suden luonne kuitenkin näkyy koiran käytösessä hyvin; ei tule tervehtimään kuten "tavis" koirat "
        Eivät kaikki taviskoiratkaan repeä riemusta kun vieraita tulee! Tuo käytös ei kerro mitään muuta kuin sen ettet tunne eri koirarotujen käyttäytymistä sen enempää kuin sudenkaan.

• se..
        vitsi kirjoitti:

Paras vitsi pitkiin aikoihin!
        75% sutta ja käydään koirapuistossa?
        Uskotko todella itse tuohon, puhutko siis itse p**kaa vai onko kaverisi sitä sinulle syöttänyt?

"Suden luonne kuitenkin näkyy koiran käytösessä hyvin; ei tule tervehtimään kuten "tavis" koirat "
        Eivät kaikki taviskoiratkaan repeä riemusta kun vieraita tulee! Tuo käytös ei kerro mitään muuta kuin sen ettet tunne eri koirarotujen käyttäytymistä sen enempää kuin sudenkaan.

..sinua liikuttaa.. vastasin aloittajalle. Koirapuistossa käynnistä sen verran että kai se on uskottava koska itse olen mukana ollut oman koirani kanssa, sekä puistossa että mökillä ja hyvin on mennyt aina. Ja ainakin oman laskupääni mukaan susiprosentti on tuo 75% kun emossa on prosentteja 25 ja emo astutettu sudella. Koiran omistaja ei tätä ole suoraan sanonut, mainitsi vain emosta ja astutuksesta. Korjaa jos olen väärin laskenut. Ja sinähän et ole tätä kyseistä koiraa edes koskaan nähnyt joten et oikein voi sitä kyseenalaistaakaan..voin sanoa että on täysin suden näköinen ja kokoinen ja jo tassut on valtavat, vaikka itselläni on leonberg sekoitus niin sen tassut jäivät toiseksi heitolla. Ja vielä tuosta tervehtimisestä: tekstissäni ei varmaan lukenut "kuten KAIKKI tavis koirat", ja luulen että valtaosa sen myös ymmärsi.. mutta mitäpä sulle tässä selittelen.. mulle ihan sama mitä uskot tai et usko.. Minäpä uskon sen mitä näen ja mitä tiedän. Aloittaja kysyi kokemuksia ja minä kerroin kokemuksistani, en ole susien käyttäytymisestä väittänyt paljon tietävänikään!

• ;o)
        se.. kirjoitti:

..sinua liikuttaa.. vastasin aloittajalle. Koirapuistossa käynnistä sen verran että kai se on uskottava koska itse olen mukana ollut oman koirani kanssa, sekä puistossa että mökillä ja hyvin on mennyt aina. Ja ainakin oman laskupääni mukaan susiprosentti on tuo 75% kun emossa on prosentteja 25 ja emo astutettu sudella. Koiran omistaja ei tätä ole suoraan sanonut, mainitsi vain emosta ja astutuksesta. Korjaa jos olen väärin laskenut. Ja sinähän et ole tätä kyseistä koiraa edes koskaan nähnyt joten et oikein voi sitä kyseenalaistaakaan..voin sanoa että on täysin suden näköinen ja kokoinen ja jo tassut on valtavat, vaikka itselläni on leonberg sekoitus niin sen tassut jäivät toiseksi heitolla. Ja vielä tuosta tervehtimisestä: tekstissäni ei varmaan lukenut "kuten KAIKKI tavis koirat", ja luulen että valtaosa sen myös ymmärsi.. mutta mitäpä sulle tässä selittelen.. mulle ihan sama mitä uskot tai et usko.. Minäpä uskon sen mitä näen ja mitä tiedän. Aloittaja kysyi kokemuksia ja minä kerroin kokemuksistani, en ole susien käyttäytymisestä väittänyt paljon tietävänikään!

koirasuden prosentit lasketaan ynnäämällä yhteen vanhempien susiprosentit ja jakamalla ne kahdella. Eli tässä tapauksessa koirassa niitä olisi 62,5 enkä tosiaan useamman koirasuden omistajana usko että näillä prossilla koira on mitään koirapuistoainesta! En epäile etteikö koira olisi koirasusi mutta todennäköisemmät prosentit ovat 20-25 ja voisin kuvitella että joku on nyt valehdellut ja pahasti.
        Täältä löytyy valvottu foorumi eli ei mikään tappelupalsta johon voi mennä esittämään kysymyksiä mikä niitä on:
        http://koirasudet.proboards.com/index.cgi

• koirasusien omistaja
        se.. kirjoitti:

Olet laskenut susi% väärin jos emä on 25% siitä tulee pentuun puolet% eli 12,5
        ja isä susi (rohkenen epäillä) no siitä tulee 50% ne kun lasket yhteen ni paljon saat?
        62,5%
        luulisin että sinua on vedätetty ja isä on esim puol susi (sen 50%) joten tämä kaverisi koirasusi on % sen 32,5%.
        Mut en käy väittämään.
        Kerrotko mistä kaverisi on hukan ostanut tiedä vaikka meillä olisi sen sisar.

• hurttasusimix
        se.. kirjoitti:

se on vanhempien prosentit yhteen jauettuna kahdella eli
        25 100 /2 on 62.5%

itselläni on matalaprossanen tyttö n.10-25% sekarotuinenkoirasusi. tsekkoslovakian koirasuteen risteytetty sekarotunenkoirasusi lopputulos.
        kaikki on menny hienosti vähän arka kun tuli maalta meille vasta 3kk vanhana ni päästiin sosiaalistamaan aivan liian myöhään nyt 8kk rohkenee kokoajan päiväpäivältä mutta hitaasi, säikkyy vieraita aikuisia mutta on varmaan maailman lapsirakkain koira.
        ennakkoluulojen takia naapureille tai muille koiran ulkoiluttajille en ole tästä prossa hommasta maininnut vaan oon sanonut että se on ihan perus piski eikä se oo ketään raadellu tai muutenkaan muuta ku luikkii karkuun jos joku asia pelottaa niinkuin koirasusilla yleensä tapana on.
        meille on kohta syntymässä lapsi kotiin ja huolimatta siitä että koira on sisäkoira kerröstalossa olen varma että kaikki menee hyvin kunhan koira saa tarpeeksi liikuntaa ja koulutusta.
        suurimman eron aikaisempiin koiriini verrattuna olen huomannut koulutuksessa.
        tämäkoira ei ole miellyttämisen haluinen kuten muut koirat joten vaati hiukan mielikuvitusta jotta saa sitä koulutettua. Ja sen oon huomannu ettei missään nimessä ainakaan tätä yksilöä kannata pakottaa yhtään mihinkään (esim.pakkososiaalistaminen) tuli joskus 3.5 kk vanhana muovipussi ulkona vastaan ja koitin näyttää että ei tartte pelätä tuuli sitä vaan heiluttaa. otin koiran ja nyt ei maailmassa oo ulkona olevaa muovipussia pelottavampaa asiaa.
        Älykkäin koira joka mulla on koskaan ollut esim. oppi 5kk vanhana avamaan vetolaatikot =D ja on muuten aika hillitön tuholainen, tosin ei sen enempää kuin muutkaan pentukoirat.
        ehkä paras koirani koskaan. ainakin rakkain.
        vaativa ja vaati kokeneen kouluttajan. itse asumme kerrostalossa johon ei koirasusiamissään nimessä suositella. tosin ei suositella muitakaan koiria jos tietyiltä tahoilta kysytään.
        kotona levätään ja ulkona liikutaan.
        Mahtava eläin oikeissa käsissä, niinkuin muutkin eläimet vaati se asiansa osaavan omistajan.

• sepe
        se.. kirjoitti:

62,5% oikea määrä!

• Nimetön

hanki koirasutta. Et voi tietää minkälainen siitä tulee aikuisena. Ne ovat aina arvaamattomia. Johan koira on aikoja sitten sudesta jalostettu. Ei ole mitään syytä tehdä sitä enää.

• niinpä tietysti

Et se sinä paljon tiedä kanssa. Koirasusissa on jotain huonoja puolia mutta arvaamattomia ne eivät ole koskaan vaan täysin loogisia toimissaan. Pitää vaan tietää mikä on niille luonteenomaista eli hyvin helppoja ja mukavia koiria oikein pidettynä.

• tttttttttt

no voi jumalauta sä et voi käskeä toista pysymään erossa koirasudesta koska "ei tiedä minkälainen siitä tulee" ethän sä voi tietää saksanpaimenkoirastakaan kuin sekopäinen ja vihainen siitä tulee,se ei riipu mistään muusta kun omistajasta miten se kouluttaa eläimen.älkää v*tun tietämättömät puhuko mitään koko asiasta ELLETTE omita koirasutta.tyhmät juoksee kuulo puheiden perässä hohhoh sanon minä.............

• koirasusien omistaja

Hei meillä on 3kpl koirasusia susi% 18,5-41,5%.
      En ala tässä kertomaan niiden luonteesta,käyttäytymisestä enkä muustakaan,(en jaksa alkaa "riitelemään" enkä selittelemään "koirarotu" valintaamme)
      Laitan tähän viestiin sähköposti osoitteeni, niin sitä kautta aloittaja sekä muut aidosti "rodusta"kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä ja kysellä.
      Kerron mielelläni niin hyvät kuin huonotkin puolet.Uskokaa pois niitä huonojakin puolia on.
      sp: [email protected]

• .........

Miulla koirasusipentu (18%) 2-vuotiaan huskyn kaverina ja on loistava kaveri. Tosin se pelkää muita ihmisiä ja kulkee tiiviisti kannoillani menin sitten minne tahansa. Mutta pentueen muut pennut eivät ole läheskään yhtä arkoja, joten arkuus on vain tämän yksilön luonteenpiirre.

Aiomme myös käydä koirapuistossa enkä usko hetkeäkään, että tämä ryhtyisi "pedoksi" missään vaiheessa. Pahimmat pedot puistoissa ovat yleensä piittaamattomien tollojen kouluttamattomat koiraparat, oli rotu sitten mikä hyvänsä.

Toivonkin, että susigeenit tulisivat erityisen hyvin esille omassa koirasudessani, sillä susihan ei turhista riitele, on erittäin sosiaalinen toisia koiria kohtaan ja uskollinen omilleen.

Sutta ei tulisi risteyttää muiden koirarotujen kuin siperianhuskyn kanssa. Siperialainen on geneettisesti sutta lähinpänä ja silloin ei tule niitä sekopäisiä murheenkryynejä, joista joskus kuulee ja joista koirasudet ovat pahan maineensa saaneet.

• ihana otus

Mulla on koirasusi, siinä on 25%sutta ja loput siperian huskya.
      Kiltti ja perheelleen uskollinen otus.
      Tulee toimeen toisten koirien kanssa ja myös kissamme saavat olla rauhassa,pentuna tykkäsi niitä lennättää.(kuten kaikki koirat)
      Ainut ero mitä olen tavalliseen koiraan havainnut on, että pelästyy helposti kovia ääniä tai nopeita äkkinäisiä,liikeitä .
      Oma perhe on sen silmäterä ei jätä omia ihmisiä kotiolissa silmistään ja pusuttelee kovasti.
      Kova leikkimään leluilla ja vahva vetokoirana.
      Huskysta erottaa vain mahtavista loikista ja hännän asennosta.
      Kiltti ja nopea oppimaan,vaatii vaan määrätietoisen ja hyvin rakastavan kasvatuksen.

• JV

siis koirasta,sudesta,koirasudesta etc saa koulittua mitä tahansa kunhan LAUMAN eli koiran ja omistajan välit on selvät, eli kumpi on johtaja. alkukantaiset koirat,koirasudet ja sudet ovat totaalisen uskollisia arvojärjestykselle ja kunnioittavat sitä. johtajan tulee olla luotettava ja määrätietoinen. ja vielä tuohon koirapuisto aiheeseen, koira tulee jo pienestä pitäen sosialistaa koirien ja muiden ihmisten kanssa,pätee myös koirasusiin, tosin koirasudet tulee luonnostaan suht hyvin toimeen muiden koirien kanssa mutta ihmisiin ja kaupungin hälinään nämä otukset tulee tutustuttaa välittömästi pentuaikana! lainaus: "Ainut ero mitä olen tavalliseen koiraan havainnut on, että pelästyy helposti kovia ääniä tai nopeita äkkinäisiä,liikeitä" totta tuokin ja koirasutta tai tavallista koiraa ei saa näissä tilanteissa estää piiloutumasta tai pakenemasta!!

• Fyysikko, P.h.D.
        JV kirjoitti:

siis koirasta,sudesta,koirasudesta etc saa koulittua mitä tahansa kunhan LAUMAN eli koiran ja omistajan välit on selvät, eli kumpi on johtaja. alkukantaiset koirat,koirasudet ja sudet ovat totaalisen uskollisia arvojärjestykselle ja kunnioittavat sitä. johtajan tulee olla luotettava ja määrätietoinen. ja vielä tuohon koirapuisto aiheeseen, koira tulee jo pienestä pitäen sosialistaa koirien ja muiden ihmisten kanssa,pätee myös koirasusiin, tosin koirasudet tulee luonnostaan suht hyvin toimeen muiden koirien kanssa mutta ihmisiin ja kaupungin hälinään nämä otukset tulee tutustuttaa välittömästi pentuaikana! lainaus: "Ainut ero mitä olen tavalliseen koiraan havainnut on, että pelästyy helposti kovia ääniä tai nopeita äkkinäisiä,liikeitä" totta tuokin ja koirasutta tai tavallista koiraa ei saa näissä tilanteissa estää piiloutumasta tai pakenemasta!!

Olen ammatiltani fyysikko, enkä oikein voi käsittää laskentatapaanne. Koira on 75% susi, mikäli toinen vanhemmista on 50% susi ja toinen 100% susi. Jos taas äiti on 25% susi ja isä 100% susi, ovat pennut 62.5% sutta, loput koiraa. Asia on aivan selvä.

• Sisäsiittoista
        Fyysikko, P.h.D. kirjoitti:

Olen ammatiltani fyysikko, enkä oikein voi käsittää laskentatapaanne. Koira on 75% susi, mikäli toinen vanhemmista on 50% susi ja toinen 100% susi. Jos taas äiti on 25% susi ja isä 100% susi, ovat pennut 62.5% sutta, loput koiraa. Asia on aivan selvä.

Etelä-Suomen koirasusista suuri osa on Boogie-suden jälkeläisiä. Jos kysymyksessä on korkeaprosenttinen koirasusi ja kotimaista tehtailua, niin taustalla voi olla SUKUSIITOSTA. Tarkoitan sitä, että esim. narttu on astutettu omalla isällään. Koirasusien sukurauluja löytyy mm. tuon koirasudet Ry:n jalostustietokannasta.Kotimaisten koirasusien kanta huonoa sukusiitoksen vuoksi. Joitakin yksittäisiä koirasusia on tuotu ulkomailta. Lapin oirasusien taustoista en tiedä. Boogie siirtyi eläinsuojeluviranomaisten toimesta Helsingistä Leville ja myös phjoisessa on Boogiella astutettuja koiria. Boogien lisäksi myös susinarttu-Nittiä (en muista ihan varmasti tätä) löytyy joidenkin Etelä-Suomen koirasusien taustalta. Koirasusien harrastajien pitäisi saada täysiverinen susi kiinni, että saisivat koirasusikantaa vähän paremmaksi...

• Molly-
        Sisäsiittoista kirjoitti:

Etelä-Suomen koirasusista suuri osa on Boogie-suden jälkeläisiä. Jos kysymyksessä on korkeaprosenttinen koirasusi ja kotimaista tehtailua, niin taustalla voi olla SUKUSIITOSTA. Tarkoitan sitä, että esim. narttu on astutettu omalla isällään. Koirasusien sukurauluja löytyy mm. tuon koirasudet Ry:n jalostustietokannasta.Kotimaisten koirasusien kanta huonoa sukusiitoksen vuoksi. Joitakin yksittäisiä koirasusia on tuotu ulkomailta. Lapin oirasusien taustoista en tiedä. Boogie siirtyi eläinsuojeluviranomaisten toimesta Helsingistä Leville ja myös phjoisessa on Boogiella astutettuja koiria. Boogien lisäksi myös susinarttu-Nittiä (en muista ihan varmasti tätä) löytyy joidenkin Etelä-Suomen koirasusien taustalta. Koirasusien harrastajien pitäisi saada täysiverinen susi kiinni, että saisivat koirasusikantaa vähän paremmaksi...

heissan! Omistan 5 kk. ikäisen koirasuden (isä sakemanni, emä husky/malamuutti/25%sutta)
        Omassa pennussa se 12,5% sutta joka näkyy liikkeissä selvästi ja isoksi kasvaa kun nyt jo 55 cm säkäkorkeudeltaan. Jos joku haluaa jutella niin laittaa sähköpostia [email protected] :)

• .................

On kyllä todellä epäasiallista porukkaa täällä. Ei ole MITÄÄN perusteita eikä OIKEUTTA viedä koirasutta koirapuistoon. Vastuunsa tietävä ja tunteva koirasuden omistaja tietää kyllä, että näin ei tule toimia vaikka olisi kuinka "lutuinen" ja "kiltti" mussukka kyseessä. Et voi KOSKAAN ennustaa 100% koirasuden käytöstä. Tuo on sama kuin ajat humalassa liikenteessä, se on todella törkeää muiden henkien vaarantamista. Sinulla ei ole oikeutta päättää muiden koiranomistajien puolesta tuotko koirien sekaan moniprosenttisen suden. Häpeäisit.

• susihurttamix

vedä v#### päähäs oma koirasuteni tulee erinomaisesti toimeen muiden koirien kanssa ja satavarmaa on ettet voi ennustaa 100% varmasti yhdenkään koiran käytöstä, jos tarkemmin asiaan perehdyt.
        eiköhän jokainen itse tiedä oman hukkansa parhaiten.
        itse toivoisin enemmän vastuuntuntoa nooltä munanjatkeen omistajilta tarkemmin rotuja erottelematta on oma hukka joutunu juoksee karkuun muutamaa saksanpaimenkoira parivaljakkoa henkensä hädässä. että ei se oo kiinni siitä onko koirassa sutta vai ei, vaan siitä onko koira agressiivinen vai ei.
        sudelle lajityypillistä käytöstä on nöyrä lähestyminen tutustumistilanteessa katso boogiesta tarinoita googlaamalla.

• omistaasuden

arka epäluotettava jne

• Karttsi

Itse en jaksanut niinkään lukea kaikkea, mutta mitä osaa luin niissä oli "arka, epäsosiaalinen, ei kannata harrastaa, ei viihdy sisällä, ei opi sisäsiistiksi..." yms. Itse tiedän useammankin koirasuden, jotka ovat päinvastoin kaikkea tätä.

Esim:
      Ensinnäkin, tiedän koirasuden (30% sutta) joka kiertää Sirkus Finlandian mukana, asuu perheessä jossa alle 1v. lapsi, joka repii tätä hännästä ja tekee vaikka mitä: "elikko" (perheenjäsen) ei siltikään välitä mitään ja on niinkuin mitään ei tapahtuisikaan. Sen kanssa voi harrastaa agilityä, tottelevaisuutta ja mitä vain. Ihan kuten saksanpaimenkoirassa, tässäkin on kyse vain kouluttamisesta. Jos itselläsi siis riittää rahkeet kouluttaa koirasta "kelpo kansailainen" jopa pitkälläkin ajalla (reilusti yli 6kk, jopa yli 2v.) niin hyvin voit harkita että se sopisi perheeseesi. Kuten skp, se on lempeä, luotettava ja rehti kumppani jos sen vain osaa kouluttaa jämäkästi mutta kuitenkin oikein metodein!

Itse olen harkinnut myös koirasutta, jossa mahd. voisi olla se 30% sutta, mutta vielä kartutan kokemuksiani siskoni 10kk ikäisen saksanpaimenkoiran ja oman sekarotuisen ja muiden tuttavieni ongelmakoirien kanssa ennen kuin edes harkitsen koirasuden laittamista. Ehkä n. 3-4v. päästä minullakin on sellainen!

• Karttsi

"On kyllä todellä epäasiallista porukkaa täällä. Ei ole MITÄÄN perusteita eikä OIKEUTTA viedä koirasutta koirapuistoon. Vastuunsa tietävä ja tunteva koirasuden omistaja tietää kyllä, että näin ei tule toimia vaikka olisi kuinka "lutuinen" ja "kiltti" mussukka kyseessä. Et voi KOSKAAN ennustaa 100% koirasuden käytöstä. Tuo on sama kuin ajat humalassa liikenteessä, se on todella törkeää muiden henkien vaarantamista. Sinulla ei ole oikeutta päättää muiden koiranomistajien puolesta tuotko koirien sekaan moniprosenttisen suden. Häpeäisit."

Olet idiootti, tämä on sama kuin että et saisi tuoda saksanpaimenkoiraa koirapuistoon. Häpeäisit itse, sinä idiootti. Vaikka koira olisi chihuahua, et voi aavistaa sen käytöstä vaikka se olisi kuinka hyvin koulutettu ja "lutuinen" / "kiltti". Sekin voi käydä koiran kuin koiran (koosta riippumatta) päälle pahoin jäljin. Mene tietämätön itseesi ja tule sitten vasta mussuttamaan keskustelupalstoille.

• koiranomistaja

kyllä meiänko koira käyttäytyy hyvin aina

• koerasuseje pualest

no joo voi kyllä mikä tahas koir käy toese koera kimpuu ja mones voe ol koera suet kiltempi ko "tavallise" koera ja kyl jos sä koera oike kouluta ni kyl se käettäetyy ossa!! miättikä vähä ihmise!!

• koiranomistaja

sori vaan mutta kyllä koirasusillakin on oikeus käydä koirapuistossa! normaali koirakin voi käydä toisen koiran päälle !

• wolflady1

Onpa minunkin tähän sanani sanottavana.Hankkiipa minkä tahansa koiran tai koirasuden on sen hankintaa harkittava tarkoin.
      Mieti millaisesta sinulle on eniten iloa ja minkä verran olet valmis sen kanssa puuhaamaan.
      Hetken mielijohteesta ei kannata ikinä mitään eläintä hankkia.
      Niissä on aika monen vuoden vastuu ja hoito.
      Koirasusia saatetaan joskus hankkia egon pönkittäjäksi:''onhan se nyt perhanan hienoa, kun on melkeen susi!''
      Vetokoirina nämä ovat omassa elementissään ja suuria ja vahvarakenteisia ja oikeissa käsissä niistä saa ihan maailman parhaat halinallet tai lenkki kaverit.
      Irralleenhan niitä harvoin voi kovan metsävietin ja laajan reviirin vuoksi päästää, mutta kunnon tarhat ja liikunta takaavat niille hyvän pohjan elää.
      Kovia ääniä säikkyvät ja muutenkin ovat yleensä hyvin vähän vieraista kiinnostuneita.
      Minulla on käynyt tuuri sen suhteen oma hukkaseni rakastaa vieraita, niitä täytyy käydä kurkkaamassa ja nuuskuttamassa ja lipaisemassa naamaan.
      Oma koirasuteni on sosiaalinen, se tulee toimeen muiden koirien kanssa,rodusta riippumatta. Se ei koskaan pure toista koiraa, niin että tulisi reikiä tai vahinkoa, kuten esim. joku rotukoira saattaa ottaa ihan kunnon purentaotteen toisesta koirasta.
      Se saattaa avata kitansa ammolleen ja ottaa kuonosta tai tassusta kiinni jos toinen koira koittaa isotella, mutta ikinä ei ole purrut.
      Se rakastaa kissoja ja nukkuukin mielellään kissa käpertyneenä kylkeensä, kun on sisällä.Kyllähän se aluksi koitti kissaa vanuttaa, mutta se tapa karistettiin hukasta pois, myös sen päähän meni asia,että kissakin on perheen jäsen.
      Koirasutta kuten ei mitään muutakaan koiraa tai eläintä saa jättää yksin pienen lapsen kanssa, koirat ja lapset on aina aikuisen ihmisen vastuulla.
      Loppupelissä kylmä fakta on että osaamattomissa käsissä myös chihuahua saa pahaa akaan ihan samalla lailla kuin suurempikin koira tai koirasusi.Kaikki lähtee ihmisestä, sinä olet se joka eläimen kasvattaa tai jättää kasvattamatta.

• jeppep7

Perhossa väheni koirasudet

• Ei koirasusille!

Koirasudet pitäisi kieltää lailla. Niillä ei ole kerrassaan mitään annettavaa koiralle; eikä etenkään sudelle lajina. Tälläiset ihmiset jotka ko. elukoita halajavat ovat minusta puhtaasti typeriä, naiveja, itsekkäitä ja silkkoja eksoottisuuden tavoittelijoita. Vaikken Cesar Millanista yleisesti ottaen perustakaan, tässä on aika hyvin perusteltu näiden eläimien omaamat sisäiset ristiriidat:

http://www.youtube.com/watch?v=qfpQVjYFcSE

Lakialoite koirasusien kieltämiseksi Suomessa olisi aiheellinen. Pidetään koirat koirina, ja sudet susina. Sudet kuuluvat suomenluontoon, koirat kotipihoihin. Pidetään geenistö puhtaana lajilleen. Kiitos.

• Koirasusien tehtailu, silloin kun hakemalla haetaan sutta sekaan, on vain kunnioituksen puutetta koiran rotua ja suden lajia kohtaan. Nämä huomion kipeät ihmiset eivät ymmärrä riskeeraavansa ympäristön, kun mitenkään ei voi taata että kaikki sekotukset päätyvät vastuuntuntoisiin käsiin. Eikä tilanne ole silloin eläimenkään hyväksi.

• TarkkanaSaaOlla

Koirasudet tuntuu olevan muoti-ilmiö nyt, ja se näkyy pennuttamisessa, tällä paikkakunnalla asuu pariskunta joka "kasvattaa" koirasusia, tosiasiassa kyse on pentutehtaasta. Hyvät rahathan niillä tietysti saa kun 800 e per pentu ja pentueita 3-4 vuodessa.. Hienot on puheet heilläkin ilmoituksissa kuinka koiria pidetään hyvin jne jne. oikeasti nartuilla teetetään jatkuvaan pentuja ja sisäsiittoisuus huipussaan siiinä hommassa kun poika astuu äitinstä ja veli siskonsa ja myyvät jokaiselle törökille joka vaan elukan ostaa... Mutta mitäpä siitä välittämään kun rahan kiilto silmissä hommaa tehdään. Enkä nyt tarkoita että kaikki kasvattajat olisivat samanlaisia, mutta tarkkana kannattaa olla mistä sen pennun ottaa että ei tue tämmöistä toimintaa... Ja näistä ko. "kasvattajista" on eläinsuojelu ilmoitusta tehty mutta mitään ei tunnu tapahtuvan..

• TarkkanaSaaOlla

Ja narttuja on koirasusista 2 niin siitä voi jokainen laskea että montako pentuetta per vuosi per eläin..

• 14+17

Missäpäin Suomea tällainen kasvattajapariskunta toimii?

• tätä mieltä mä oon

koirasudet on typeriä eläimiä eikä ne ole lemmikkejä jos meille tulis tomne ni olisin et "iiiikk!" siis ku mä en iha gauheest dikkaakoirist enkä hiffaa noit koiriksii!
      (ps.koiris=koiraihminen!!)

• aiaaa

:D Turha on ainakaan väittää itseään susisuojeliaksi, jos kuvittelee että suden pitäisi ihmisen lemmikki olla, naurettavaa. Mielestäni koira on koira ja susi on susi. Sudet kuuluvat erämaahan, ei ihmisten pihoille pyörimään tai kerrostaloihin.

• pååivyt

Hei valistakaa minua. En voi mitenkään ymmärtää, miksi koiraan halutaan sutta. Ei mene jakeluun. Sitähän voisi vaikkapa hankkia Afrikasta koiran joka on puoliksi Hyeena tai Korvakoira, tai Sakaali ym.ym. Ei muuta kun tuumasta toimeen, katotaan miten käy. Koira on koira ja villieläin villi.

• Anonyymi

Dna testillä saa selville. Koirasusille suositeltu testi on embarkin, koska heillä on laajin susien dna rekisteri.

https://embarkvet.com/

Maksaa vähän päälle satasen posteineen. Alennuskoodeja löytyy netistä.

Alta 200 saa testin joka sisältää rotu määritelmän lisäksi perinnöllisten yms sairauksien riskiryhmä testauksen.

http://suolakuupielessa.blogspot.com/2018/08/koirien-geenitestit-osa-2.html?m=1

Tuolla juttua aiheesta suomeksi

https://my.embarkvet.com/dog/bono3

Ja tuossa linkki edellisen blogin pitäjän tuloksiin. Hänellä oli vissiin adoptoitu venäläinen kulkukoira joten tuloksiin jäi jonkin verran arvailun varaa.

• Anonyymi

Koirasusi tai ei. Asun etelässä ja kerran portilleni tuli koira, joka ei lähtenyt pois. Otin sen sitten oman koirani kaveriksi ruokintaan. Otus näytti sudelta vaikkakin oli pienempi, siinä 35 kiloa. Mukava koira, mutta muutaman kuukauden kuluttua lähti pois eikä koskaan tullut takaisin.

• Anonyymi

Onneksi susien sekoittaminen koiriin kiellettiin.Uutisoitu on, että susiaa olis jo koiraa niin että koko mailman susikanta saastuisi pilalle.Niin käy, kun tyhmät ihmiset häärii.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4505
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2149
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2071
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      77
      1918
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      142
      1542
    6. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1532
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      104
      1395
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1326
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1307
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1109
    Aihe