DVD vs CD tiedon säilymisvarmuus

kysyn vain...

onko DVD yhtä herkkä tiedon säilyvyyden suhteen kuin CD? tai jos verrataan huonolaatuista CD:tä ja DVD:tä niin onko todennäköisempää että DVD muuttuu nopeammin lukukelvottomaksi? Itse ainakin olen ymmärtänyt, että DVD:llä redundanssia olisi paljon CD-levyä enemmän, tehden sen siedettävämmäksi virheille.

3

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ainakin säilytys vaik...

      Säilytysolosuhteet on ainakin yks tärkeä elementti, säilytä levyt aina omissa koteloissaan, mielellään pystyasennossa ja suojaa ne:

      -valolta
      -lämmöltä ja toisaalta kylmyydeltä
      -kemikaaleilta
      -pölyltä
      -kosteudelta

      itse säilytän tärkeimmät levyt tiiviissä kylmälaukuissa, siellä ovat suojassa kaikilta yllämainituilta. Voi jonkun mielestä kuulostaa liioittelulta mutta ainakin tuolla konstilla levyt luulisi säilyvän paremmin kuin pelkästään huoneenlämmössä jossa ovat alttiina, ei kemikaaleille eikä kylmyydelle mutta kylläkin lämmölle ym.

      Sitten toinen mikä voisi vaikuttaa on levyn materiaali, kullatut levyt on kalliita mutta väittävät niiden säilyttävän tiedon parhaiten. Sitten on joku phtalosyaani jonka kai pitäisi olla hyvä säilyvyydeltään. Mutta osta hyviä merkkejä kuten Maxell, TDK, imation, Fujifilm, (vältä kuitenkin Verbatimia, itse ostanut Verban levyjä ja ne menneet paskaksi alta aikayksikön vaikka juuri Verban levyt pitäisi olla hyviä).

      • ----------

        Mulla taas Verbatimin levyt on toimineet ilman mitään ongelmia. CD:t ja DVD:t. Poltellut niille jo monta vuotta, kaikki vuosia vanhatkin toimii edelleen. Reilun tuhannen ostetun joukossa tullut muistaakseni yksi viallinen. Myös TDK, Maxell ja Sony toimineet ok. Myös niissä pitkään säilytetyt ok. Polttimina jo vuosia olleet LG:n asemat.


      • ja tiedän
        ---------- kirjoitti:

        Mulla taas Verbatimin levyt on toimineet ilman mitään ongelmia. CD:t ja DVD:t. Poltellut niille jo monta vuotta, kaikki vuosia vanhatkin toimii edelleen. Reilun tuhannen ostetun joukossa tullut muistaakseni yksi viallinen. Myös TDK, Maxell ja Sony toimineet ok. Myös niissä pitkään säilytetyt ok. Polttimina jo vuosia olleet LG:n asemat.

        muitakin joilla noita samoja ongelmia on. Levyt toimii jonkun aikaa mutta sitten esim. itsepoltetuissa äänilevyissä alkaa olla helvetinmoista säröä ym. joka ei tasan johdu muusta kuin levyistä koska muut merkit toimii vallan hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      453
      2331
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2076
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1592
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1581
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1355
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1351
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      152
      1335
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1226
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1105
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      101
      1069
    Aihe