Rotta lemmikkinä

Doubledouble

Olen lukenut useita foorumeita ja muutaman artikkelinkin, joissa keskustellaan rotista lemmikkinä.
Monissa hehkutetaan, kuinka mukava ja helppo lemmikki rotta on. Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että rotan omistajana ei välttämättä olekaan niin ihanaa. Haluaisin saada seuraaviin kysymykseen REHELLISEN vastauksen, ja sellaisilta ihmisiltä, joka omistaa/on omistanut rottia.

- Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?

- Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.

- Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?

- Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.

- Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?

Olen väistämättä saanut rotista vähän sellaisen kuvan, että ovat aika likaisia otuksia sitten loppujen lopuksi, vaikka taas toisaalla väitetään muuta. Kertokaapa totuus!

58

13778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rattuzz

      Hei!

      1. No ei ihan niin usein tarvitse mutta kerran pari viikossa voisi pissanurkan putsata ja vaihtaa. Ei rotta haise, vaan sen häkki jos sitä ei puhdista tarpeeksi usein. Eli pari kertaa viikossa..

      2.Eivät meillä ainakaan jos tulee hätä niin häkkissä käydään vessassa (pissalla).

      3. Eivät nuorina ainakaan mutta vanhuksina saattaa tulla kasvaimia.

      4. Kyllä. On yleistä.

      5. Rotat ovat siistejä eläimiä mutta jos itse olisi metsässä ja tulisi wc-hätä eikä koti ole lähellä niin teet tarpeesi pusikkoon..

      • aloittaja

        Vielä lisää vastauksia ja kokemuksia, kiitos! :)


    • - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?
      Riippuu varmaan ihan ihmisestä, että onko kuinka herkkänenäinen. Meillä siivotaan viikottain eikä mielestäni haju pistä nenään. Umpinaisilla tasoilla kyllä haju pöllähti jo omaan vähemmän herkkään nenäänikin häiritsevästi.


      - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.
      Itse rotta ei haise, mutta tottakai jätökset haisevat

      - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?
      Toiset enemmän, toiset vähemmän. Itse pidin aikoinaan sanomalehteä lattialla, mutta koin helpommaksi siivouksen yhteydessä pestä lattian, kun muovimatto on.

      - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.
      Varsin yleisiä sairauksia rotilla ovat kasvaimet ja hengitystieinfektiot. Mikäli pitkään rottia harrastelee niin näiltä tuskin vältytään.

      - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?
      Meillä paskat tulee siististi laatikkoon yleensä, mutta kuseksivat ja merkkailevat vähän sinne sun tänne. Laatikolle ei kuitenkaan ole mahdotonta opettaa.

      • Doubledouble

        vastauksista. Lisää kokemuksia, kiitos!


      • rotta112
        Doubledouble kirjoitti:

        vastauksista. Lisää kokemuksia, kiitos!

        Hei...

        1. Minä itse en ainakaan pese häkkiä kuin kerran viikossa ja se on riittänyt ihan hyvin. Se on oikeastaan itsestään kiinni haittaako pieni haju vai ei!! Kaikilla eläimillähän on oma "ominaishajunsa"...

        2.no eivät ne nyt varsinaisesti haise, mutta kyllä (ainakin omani) hiukan pissalle haisevat, mikä ei ole ihme kun makaavat pissaisessa "mökissään"...

        3.minulla on tullut lattiaan pieniä tahroja, selvästi pissaa, eivätkä ne lähde edes pesulla pois! minua se ei kyllä haittaa.

        4.En oo varma

        5.ei mulla ainakaan...

        Ja tuo ei ole ihan totta että rotat olisivat muka likaisia, kunnon hoidolla ja ruualla niistä saa upean ja seurallisen lemmikin!!! kannattaa todella ottaa...


    • 1. Minä siivoan koko häkin (=pesen & vaihdan kaikki kuivikkeet) kahden viikon välein. Välissä vaihdan riepuja ja keräilen papanoita pois. Lisäksi lastenhuoneen lattiaa saa pestä kerran viikkoon.

      2. Jos rotat tykkää pissiä pesään, toki niihin vähän tarttuu hajua. Osalla rotista on tietty ominaistuoksu, joka on minusta erittäin miellyttävä.

      3. Kyllä. Häkin ympärille voi laittaa pahveja (ei kuitenkaan saa koko häkkiä peittää!). Lisäksi vaan ahkeraa siivousta.

      4. Kyllähän ihmisetkin sairastelevat. Varmaan sinullakin on flunssa kerran-pari vuodessa? Rotat ei sairastele elinikään nähden enempää kuin muutkaan eläimet. Rotta voi elää 2-2,5-vuotiaaksi, mutta osa sairastuu ja kuolee puolivuotiaina. Aivan kuin ihmistenkin odotettavissa oleva elinikä on noin 80 vuotta, mutta silti joku kuolee vaikkapa syöpään muutaman vuoden iässä.

      5. Kyllä ne papanoivatkin, varsinkin jos eivät pääse häkkiin jaloitellessa. Pissiläntit on meillä yleisempiä, rotat kun yleensä merkkaavat reviiriään. Sanon tämän noin 35 rotan tuomalla kokemuksella, meillä ei ole tainnut sekaan mahtua yhtään sellaista rottaa joka ei olisi merkkaillut...

      Ihmisethän ne vasta saastaisia ovatkin! Mene kauppaan ja katso sitä muovin määrää mikä aikanaan päätyy kuitenkin luontoon! Kyllähän rotat pissivät, papanoivat ja levittävät ruokaa & kuivikkeita ympäri kämppää, mutta ne ovat sentään luonnontuotteita ja siivoamalla niistä pääsee.

      • Doubledouble

        Jep, olen samaa mieltä kanssasi; ihmisethän ne vasta sotkijoita onkin!
        Mutta halusin kuulla näistä rottien "huonoimmista" puolista vähän, että osaan sitten varautua tällaisiinkin, mikäli rotat hankin. pitää ilmeisesti putsailla paikkoja ahkerasti! :)

        Kyllä rotat taitavat olla kuitenkin vähän sotkuisempia eläimiä, kuin esim. kanit. Tai ainaki mun kani oli aikoinaan erittäin "siisti" lemmikki, teki papanat aina samaan nurkkalootaan, vaikka olikin huoneessa irti jne.


    • wotta

      Oli pakko vastata tähän, kun edelliset vastaukset eivät täysin vastanneet omaa käsitystäni ainakaan omista rotistani (kolme tyttöä). :)

      1. Mä pyyhin pissaa häkistä 3-5 kertaa päivässä rätillä, koska pissaavat tasoille ja omaan nenään haisee ihan kauheelta varsinkin ku pissa vähän kuivahtaa. Koko häkin siivoan viikon välein.

      2. Mun rotat ei ainakaan haise (tai tuoksu) yhtään miltään. Puhtoisia ja pehmoisia ovat.

      3. Kyllä. Tuntuvat oikeen työntävän peppunsa kaltereiden välistä nin, että varmasti roiskuu mahdollisimman pitkälle. Lähinnä häkin takana olevaa seinää saa pyyhkiä, ei niinkään lattioita. Mutta samallahan sen seinän pyyhkii, kun häkinkin siivoaa. :D

      4. Suurin osa taitaa kuolla sairauden (kasvaimet/hengitystieongelmat) heikentämänä. Harvinaisia nuo kai silti nuorilla on.

      5. Meillä ei papanoida eikä pisutella häkin ulkopuolelle (ellei pieniä pissatippoja, joilla merkkaavat, lasketa). Jos joku oikeen pelottaa (kynsien leikkuu, peseytyminen), niin silloin tulee hätäkakka melkeen joka kerta. Mutta ihan rehellisesti haisevana käsille, eli ei tarvi pelätä, et löytyis joskus viikkojen päästä jostain.

      Ihania ovat!

      • Doubledouble

        vastauksista. Mitä enemmän mielipiteitä, sen parempi, ja sitä lähempänä totuutta :)


      • cefasa
        Doubledouble kirjoitti:

        vastauksista. Mitä enemmän mielipiteitä, sen parempi, ja sitä lähempänä totuutta :)

        - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan? Parin TUNNIN välein.. Kaikki desinfiointiaineet/virtsan ja ulosteen hajua poistavat tuotteet käytössä. - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise. KYLLÄ. Itse totesin tämän siinä vaiheessa kun olin hinkannut kaiken paitsin rotat puhtaiksi. Pahin haju todellakin lähti niistä. Eivätkä ne suostu pestäväksi. - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää? Kusevat. Joka paikkaan ja pyörivät vielä itse siinä kusessa. - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä. Noi ainaki aivastelee koko aika ja en tiiä onks toi paskan määrä joku sairaus myös. - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä? Pelkkää kusta. Olen väistämättä saanut rotista vähän sellaisen kuvan, että ovat aika likaisia otuksia sitten loppujen lopuksi, vaikka taas toisaalla väitetään muuta. Kertokaapa totuus! Pyydän itsekin ohjeita, sillä epäilen että koko huoneiston täyttävä löyhkä ei ole normaalia. Rottani ovat 1-vuotiaita uroksia, jotka ostin pari viikkoa sitten paljon rottia harrastaneelta henkilöltä. Onko mahdollista, että ne ovat jo niin vanhoja etteivät jaksa pestä itseään..? Saavat erittäin paljon suositeltua täysravintoa, jonka lisäksi annan kuitenkin salaattia, siemeniä ym. vähän.


      • kaarina3333
        cefasa kirjoitti:

        - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan? Parin TUNNIN välein.. Kaikki desinfiointiaineet/virtsan ja ulosteen hajua poistavat tuotteet käytössä. - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise. KYLLÄ. Itse totesin tämän siinä vaiheessa kun olin hinkannut kaiken paitsin rotat puhtaiksi. Pahin haju todellakin lähti niistä. Eivätkä ne suostu pestäväksi. - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää? Kusevat. Joka paikkaan ja pyörivät vielä itse siinä kusessa. - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä. Noi ainaki aivastelee koko aika ja en tiiä onks toi paskan määrä joku sairaus myös. - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä? Pelkkää kusta. Olen väistämättä saanut rotista vähän sellaisen kuvan, että ovat aika likaisia otuksia sitten loppujen lopuksi, vaikka taas toisaalla väitetään muuta. Kertokaapa totuus! Pyydän itsekin ohjeita, sillä epäilen että koko huoneiston täyttävä löyhkä ei ole normaalia. Rottani ovat 1-vuotiaita uroksia, jotka ostin pari viikkoa sitten paljon rottia harrastaneelta henkilöltä. Onko mahdollista, että ne ovat jo niin vanhoja etteivät jaksa pestä itseään..? Saavat erittäin paljon suositeltua täysravintoa, jonka lisäksi annan kuitenkin salaattia, siemeniä ym. vähän.

        Minun rotat tuntui tylsältä ja vihaiselta kun ostin ne eläinkaupasta.Vaan ei ole enää.Kun katselin telkkaria ne juoksi kimpussa ja osaa ihmeitä.Kun osuu naaman lähelle rotan naama saa nuolaisun joko nenään tai huuliin.Ei voi olla hellyttävämpää otusta.siihen liittyy ruokinta siihen nuolaisuun.


    • 2rottaa

      haisee haisee.vaihdan joka toinen päivä.ja pidän vessassa häkkiä.huoneessa haisee tosi pahalle jo heti seuraavana päivänä.ruikkivat pissan häkistä ulos lattialle..ovat oikein possuja!
      eivät ulosta kuin häkkii,mutta saattaa pissata.pissa haisee tosi pahalle.

      rottani ovat ihania ja ovat äärettömän fiksuja.harmi että haisevat.en pidä heitä paljoa häkissä vaan saavat juoksennella.on itse rottakin haissu ei niinkään pahalle mutta pesin varovasti.mutta on rottia jotka vain pissaavat häkkiinsä

      en kyllä ota toiste rottaa ja vain koska haisevat!muuten ovat niin ihania.

    • 6 rottaa!

      - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?

      Mä oon poistanu kaikki umpinaiset tasot ja vaihtani ne ritilätasoihin, joidn päällä pidän pyyhkeitä. Pyyhkeet vaihdan n. joka toinen päivä, jolloin hajut pysyy melko hyvin poissa. Häkin kannan suihkuun ja pesen tiskiharjalla kerran viikossa. Eihän noi hajuttomia oo, mut semmonen paha haju meillä on vaan just ennen siivousta..

      - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.

      Naaraat ei ainakaan haise pahemmin mun mielestä VAIKKA pissaavatki pesäänsä jossa nukkuvat. Kyllä noi pitää ittensä puhtaana.

      - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?

      Kyllä. Oon saanu kaks kertaa pissat päälleniki kaltereiden välistä. Rottien pissaamiselle ei voi mitään, koska se on niiden tapa merkata reviiriään. Kakat ne oppii kyllä tekemään yhteen nurkkaan...tai kahteen...

      - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.

      Kyllä se niin taitaa olla, että harva rotta kuolee muuhun, kun sairauden takia lopettamiseen. Ja kyllä niitä kasvaimia tulee nuorillekin. Mun mielestä tää on se huonoin puoli rotissa. Ite oon joutunu lopettamaan yhden rotan kasvaimen takia vuoden vanhana ja toisen pahan paiseen takia puol vuotiaana, eli varaudu näihin!

      - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?

      Eivät päästä! Varsinkin urokset tosin merkkaavat mennessään pienillä pissatipoilla ja myös naaraat tekevät tätä, mutta hädät tehdään kyllä häkkiin!

      Jos rotta lemmikkinä pelottaa ihan kauheasti, niin älä ota.. Tärkeintähän kuitenkin on, että on varma siitä, että haluaa antaa lemmikille kodin. Itse en noita kuitenkaan mihinkään vaihtas. On ne vaan niin

    • ihania kai ne silti on

      Siis muihin kysymyksiisi vastaan ehdottomasti kyllä paitsi sairasteluista en vielä tiedä. Omat tyttörottani ovat kohta vuoden ikäiset. Helppoja ovat vaikka verrattuna koiraan, kun ei tarvitse lenkittää monta kertaa päivässä ja pärjäävät viikonlopunkin yksin kotona...mutta muuten tuhoavat ja haisevat jne....

    • lozza''

      1. No häkki kyllä haisee ellei wc-nurkkia siivoa muutaman kerran viikossa.
      2. Meillä tytöt pissivät pahvimökkiinsä (vaihdetaan noin kerran viikossa) joten turkki haisee pissalle.
      3. Tyttörotatkin merkkaavat reviirinsä pienillä pissatipoilla. Joten jos istuvat sylissä niin saattaa sitä pissaa sylissäki hiukan olla.
      4. Huomasin juuri eilen että toisella rotistani on kainalossa pieni patti (todennäköisesti kasvain) ja hän on reilun vuoden ikäinen.
      5. Eivät ne paljoa kakkaile lattioille ainakaan minulla tarpeet hoidetaan yleisemmin häkkiin.

      Mutta rotat pissaavat mökkiinsä heinien keskelle, että onkohan siellä loppujen lopuksi mukava nukkua ja oleskella..

      • Vastaan oman kokemukseni (7 vuoden) mukaan:

        Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?

        - On totta.

        Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.

        - Eivät haise. Jos ihan turkkia nuuhkimaan lähtee, niin tietysti saattaa olla tarttunut aromia pissaisessa riippumatossa nukkumisesta. Ainakaan minun rotat ei useinkaan hädän yllättäessä jaksa siirtyä siitä mihinkään.

        Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?

        - Tällaista saattaa ilmetä. Ei sitä voi mitenkään estää, pitää vaan luututa lattia siitä kohtaa kun siltä näyttää.

        Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.

        - Voisi yleistää että lähes kaikki rotat lopetetaan lopulta joko syöpäkasvaimien tai kroonistuneen hengitysteiden tulehduksen vuoksi. Näitä voi alkaa tulla n. 1v ja siitä vanhemmille rotille. Omilla tuota nuoremmilla ei ole koskaan ollut mitään sairasteluja.

        Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?

        - Jos sattuu oikeasti olemaan hätä, niin ei ne paikkaa kainostele.


      • Nej
        Luimistelija kirjoitti:

        Vastaan oman kokemukseni (7 vuoden) mukaan:

        Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?

        - On totta.

        Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.

        - Eivät haise. Jos ihan turkkia nuuhkimaan lähtee, niin tietysti saattaa olla tarttunut aromia pissaisessa riippumatossa nukkumisesta. Ainakaan minun rotat ei useinkaan hädän yllättäessä jaksa siirtyä siitä mihinkään.

        Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?

        - Tällaista saattaa ilmetä. Ei sitä voi mitenkään estää, pitää vaan luututa lattia siitä kohtaa kun siltä näyttää.

        Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.

        - Voisi yleistää että lähes kaikki rotat lopetetaan lopulta joko syöpäkasvaimien tai kroonistuneen hengitysteiden tulehduksen vuoksi. Näitä voi alkaa tulla n. 1v ja siitä vanhemmille rotille. Omilla tuota nuoremmilla ei ole koskaan ollut mitään sairasteluja.

        Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?

        - Jos sattuu oikeasti olemaan hätä, niin ei ne paikkaa kainostele.

        - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?
        * itse siivoa häkit kerran viikossa. Toki loppuviikkoa kohden häkit (omistan 5 naaras- ja 2 urosrottaa) alkavat haista, mutta ei kai kukaan voi muutenkaan olettaa, että eläinten asuinsijat, joissa otukset kuitenkin viettävät suurimman osan ajastaan ja joissa ne tekevät tarpeensa tuoksuisivat aina ruusuilta

        - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.
        * Rotilla on kyllä oma ominaishajunsa, mutta se ei varsinaisesti lemahda. Naaraiden selät tuoksuvat useimmiten kukkasilta, urokset taas tuoksuvat reippaasti myskiltä. Itse en pistä lainkaan pahakseni rottien tuoksua, etenkin urosten ominaishaju on ihastuttava omasta mielestäni

        - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?
        * Kyllä vain. Rotat merkkailevat paikkoja, ihan kuten esim. koiratkin. Ne ovat myös estottomia ihmisten päälle ruikkiessaan. Mutta hei, rätit, pesuaineet ja pyykinkoneet on keksitty!

        - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.
        * Kasvaimet ovat harmillinen riesa, mutta ei niitäkään ihan joka rotalle ilmaannu välttämättä. Vanhimmilla rotillani (n.1,5v) ei ole näkynyt minkäänlaisia patteja, sen sijaan nuorimmalla rotalla (11kk) on aika reippaan kokoinen rasvapatti/kasvain alavatsassa. Kröhinää, flunssaa jne. ilmenee myös, mutta näitä voi onneksi ennaltaehkäistä ruokkimalla rottia monipuolisesti ja pitämällä ne vedottomassa paikassa.

        - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?
        * Meillä tytöt osaavat tehdä isoimmat tarpeet häkkiin ja sielläkin vain yhteen ainoaan nurkkaan. Urokset ovat sottaisampia, mutta eivät nekään silti mitään sontatykkejä ole. Nekin vähät läjät, mitä ne joskus pukkaavat ulos lenkillä ollessaan saa joka tapauksessa otettua esim. vessapaperinpalalla pois ja nakattua roskiin.

        Ja noiden lisäksi rotat mm. (ainakin meillä) riipivät tapetteja seiniltä, jos ne on vähänkään liisteröity huonosti, ovat purreet tiensä läpi kahden sängyn patjojen sisuksiin, purevat johtoja, häkin ollessa liian lähellä seinää (ja seinä suojaamattomana) ulosteita löytyy myös seinästä.... Mutta silti en noista luopuisi, ja noitakin voi onneksi ennaltaehkäistä valvomalla niiden lenkkeilyhetkiä ja suojaamalla alueet, joita ei halua rottien tuhoavan.
        Joka tapauksessa minusta mitään lemmikkiä ei kuulu ottaa, jos ei kykene sietämään kuratassuja, ripuliläjiä ulko-oven edessä tai papanoita sohvalla. Se nyt vain on lemmikinomistajan elämää, pieniä haittoja suuren ilon kylkiäisenä.


    • kjbh

      - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?
      ^^Täällä ainankin. Joka päivä kerään suurimman osan paskoista ja kusista pois. Riippareita yritän vaihtaa väh. viikottain kun tykkäävät kuseskella sinne. Kuivikkeilla on myös suuri vaikutus haisuun. Itse käytän puupellettiä. Vaihda noin kerran kahdessa viikossa kaikki ja pesen tarvikkeet.

      - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.
      ^^Haisevat jos häkki haisee, näin ainakin meillä. Jos häkki on paskainen niin tottaki haju tarttuu turkkiin.

      - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?
      ^^Noo.. Meillä tytöt saattavat lorotella ylimmältä tasolta joskus alas (häkki on 140 korkea) niin kyllähän sitä vähän saattaa lennellä. Laittamalla vessanurkan joka nurkkaan. Muuta ei oikein tule mieleen. Saahan sen lattian siivottua. Tai sitten vaan suojaa sen lattian.

      - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.
      ^^Itsellä on kuollut vain yksi rotta, luultavasti hengitystie infektioon. Tällä hetkellä 5 rottaa joista yksi on 2 v ja 2kk, rohiseehan tuo ja hengitystie juttuja ollut tälläkin. Muilla pientä flunssaa ollut. Kauhulla odotan mitä tuleman pitää.

      - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?
      ^^Meillä vanhus päästelee ihan surutta sohvalle ja minne sattuu mutta pikkupirpanat menevät ulkoillessakin häkiin tarpeillensa.

    • huli ja vili

      Meillä on kaksi poikarottaa - Huli ja Vili. En antaisi poikia pois mistään hinnasta, vaikka:
      - vapaana ollessaan ne kakkivat (pitkulaisia papanoita) lattialle - nostan kakat paperin mutkassa pois
      - merkkaavat halutessaan leikittäjänsä ( pesulle vaan)
      - häkki haisee, vaikka pesen sen perusteellisesti kerran viikossa ja viikollakin pyyhin pissalammikoita
      - kakkanurkka toimii häkissä, mutta pissa tulee minne vain

      Kaiken tämän kestän, sillä:
      - pojat ovat MAAILMAN ihanampia vipeltäjiä
      - vapaana ollessaan ne tutkivat kaikkea ja ovat ihanan uteliaita
      - rotat antavat aihetta nauruun ja hyvään oloon
      - ne kiipeilevät päällä ja nuuskuttelevat, onko sulla jotain hyvää
      - ne ovat uskomattoman viisaita eläimiä

      Ja itse rotat eivät haise, koska ne pesevät itseään/toisiaan todella usein, ne vaan ei ole mitään hirveen siistejä muuten - noin niinkuin häkissä tai sen ulkopuolella...

      Jos olet laiska, rotat eivät ole sinun lemmikkejäsi - jos taas haluat haastetta sopivassa
      suhteessa, ota rottia ja nauti lemmikeistäsi.
      Alankin muuten häkin pesuun - meillä se perusteellinen pesupäivä on sunnuntai - siis joka sunnuntai.
      Ja siitä hyvästä, että taas myllään poikien häkin, annan niille sitten jotakin hyvää sen jälkeen...
      viinirypäleitä (kummallekin omansa), pienen palan lasagnelevyä, juuston palan tai pienen palan keitettyä kananmunan valkuaista.

      • pyry84

        - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?
        Kerran viikossa riittää mulle, koska mulla on häkit olohuone-keittiöyhdistelmässä, joka on aika tilava. Jos siirrän häkit omaan makuuhuoneeseen, niin huomaan kyllä hajun heti.

        - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.
        Eivät haise pahalle. Monet tyttörotat haisee kukkasilta :)

        - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?
        Jotkut tykkäävät pissailla lattialle nurkkiin, sohvien taakse ym. Jotkut ovat siistimpiä. Ja monet poikarotat merkkailevat pissaamalla vähän esimerkiksi käsille ja vaatteille. Mulle ei ole ikinä ollut ongelma, mutta muita vähän ällöttää!

        - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.
        Rotta on aika lyhytikäinen eläin, mutta ei kaikkia tarvitse koko ajan lääkärissä juoksuttaa. Viime maaliskuusta lähtien olen joutunut käyttämään kaikkia rottia kerran lääkärissä, koska niillä oli täitä ja kerran yhtä, jolla on nyt mykoplasma-oireita, mutta muuten ovat olleet terveitä. Kasvaimia tulee enemmän tyttörotille, mutta pojillekin voi tulla.

        - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?
        Riippuu rotasta, mun seitsemästä rotasta ehkä kolme tekee tätä. Ne on päättäneet oman vessanurkkansa, joten eivät päästele ympäriinsä.

        Olen väistämättä saanut rotista vähän sellaisen kuvan, että ovat aika likaisia otuksia sitten loppujen lopuksi, vaikka taas toisaalla väitetään muuta. Kertokaapa totuus!


      • Joku vain
        pyry84 kirjoitti:

        - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?
        Kerran viikossa riittää mulle, koska mulla on häkit olohuone-keittiöyhdistelmässä, joka on aika tilava. Jos siirrän häkit omaan makuuhuoneeseen, niin huomaan kyllä hajun heti.

        - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.
        Eivät haise pahalle. Monet tyttörotat haisee kukkasilta :)

        - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?
        Jotkut tykkäävät pissailla lattialle nurkkiin, sohvien taakse ym. Jotkut ovat siistimpiä. Ja monet poikarotat merkkailevat pissaamalla vähän esimerkiksi käsille ja vaatteille. Mulle ei ole ikinä ollut ongelma, mutta muita vähän ällöttää!

        - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.
        Rotta on aika lyhytikäinen eläin, mutta ei kaikkia tarvitse koko ajan lääkärissä juoksuttaa. Viime maaliskuusta lähtien olen joutunut käyttämään kaikkia rottia kerran lääkärissä, koska niillä oli täitä ja kerran yhtä, jolla on nyt mykoplasma-oireita, mutta muuten ovat olleet terveitä. Kasvaimia tulee enemmän tyttörotille, mutta pojillekin voi tulla.

        - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?
        Riippuu rotasta, mun seitsemästä rotasta ehkä kolme tekee tätä. Ne on päättäneet oman vessanurkkansa, joten eivät päästele ympäriinsä.

        Olen väistämättä saanut rotista vähän sellaisen kuvan, että ovat aika likaisia otuksia sitten loppujen lopuksi, vaikka taas toisaalla väitetään muuta. Kertokaapa totuus!

        Pidän rotista paljon, mutta on aika helvetin ärsyttävää se niiden joka paikkaan kuseminen ja paskominen. Varsinkin omistajan 'merkkaamisesta' olen saanut tarpeekseni. Tästä lähtien rotat saavat kovan koulun, jos käsilleni tai pöydälle kusevat. Heilahtaa häkki välittömästi ja niin kauan, kunnes viesti menee perille. Rotta on fiksu eläin, joten viesti menee toistettuna varmasti perille.
        Leikkiväisiä ja sosiaalisia ovat, mutta eläin kuin eläin, on sen sopeuduttava ihmiseen ja ihmisen sääntöihin, eikä toisinpäin. Tämä joillekin voi kuulostaa aika rankalta, mutta myös itse eläinkunnassa vallitsee johtajan ja alaisen roolit. Ihminen on eläimistä ruokakunnan huipulla ja hänen täytyy säännöt antaa. Jotain on hyvin pahasti vialla, jos esim. koira määrää elämän tahdin. Ei rottakaan voi elää isännän kustannuksella, vaan hänen säännöillään.


      • Nej
        Joku vain kirjoitti:

        Pidän rotista paljon, mutta on aika helvetin ärsyttävää se niiden joka paikkaan kuseminen ja paskominen. Varsinkin omistajan 'merkkaamisesta' olen saanut tarpeekseni. Tästä lähtien rotat saavat kovan koulun, jos käsilleni tai pöydälle kusevat. Heilahtaa häkki välittömästi ja niin kauan, kunnes viesti menee perille. Rotta on fiksu eläin, joten viesti menee toistettuna varmasti perille.
        Leikkiväisiä ja sosiaalisia ovat, mutta eläin kuin eläin, on sen sopeuduttava ihmiseen ja ihmisen sääntöihin, eikä toisinpäin. Tämä joillekin voi kuulostaa aika rankalta, mutta myös itse eläinkunnassa vallitsee johtajan ja alaisen roolit. Ihminen on eläimistä ruokakunnan huipulla ja hänen täytyy säännöt antaa. Jotain on hyvin pahasti vialla, jos esim. koira määrää elämän tahdin. Ei rottakaan voi elää isännän kustannuksella, vaan hänen säännöillään.

        Miten ihmessä luulet rotan ymmärtävän, että ihmisen päälle merkkailussa on jotain pahaa, jos eläin tekee sitä muutenkin jatkuvasti ulkoillessaan? Kaiken lisäksi tuon rangaistuksen olisi tapahduttava välittömästi, jotta rotta osaa yhdistää merkkailun huonoksi tavaksi. En oikeasti usko, että yksikään rotta fiksuudestaan huolimatta oppii koskaan, että jokin niille niin luonnollinen asia koetaan rangaistavaksi teoksi. Tuolla tavalla on pikemminkin mahdollista, että rotta oppii yhdistämään häkin pahaksi paikaksi. Moniko rottasi on tähän mennessä oppinut, ettei ihmisten päälle lorottelu ole hyväksyttävää tuolla koulutustavalla? Saan tekstistäsi nimittäin sellaisen käsityksen, että olet harrastanut tuota jojonkin aikaa, mutta oppi ei ainakaan vielä ole mennyt perille.

        Äly hoi. Ehkä koiran kanssa toimii se, että koiraa rangaistaan sisälle ulostamisesta, mutta minusta on silloin jotain tosi pahasti vialla, jos oikeasti kuvittelet, että rotta alkaa pitää merkkailua asiana, josta sen tulisi oppia eroon. Tuolla mentaliteetilla sinun ei pitäisi muuta tehdäkään kuin pitää rottia häkissä 247, koska et todellakaan kykene valvomaan niiden jokaista tippaa minkä ne päästävät. Mihin tuo "koulutusstrategiasi" oikeasti perustuukaan, onko sulla tuossa takana joku muukin logiikka kuin se, että rotta on "älykäs eläin"? IMO jos et kykene noinkin pieneltä eläimeltä kestämään muutamaa kusitippaa, jotka on helppo pyyhkäistä ihan vaan paperilla pois, niin tuskin rotta on sinulle sopiva lemmikki ollenkaan, ainakaan ulkona häkistä ollessaan. Rotille on luontaista merkkailla paikkoja, jotka ne kokevat turvallisiksi ja varmoiksi, joten miksi ihmeessä koet tarpeelliseksi alkaa muokkaamaan tapaa, jota tekevät myös monet muut eläimet? Olisikohan pikkaisen kannattanut perehtyä asiaan, koska logiikkasi todellakin ontuu! Rankan sijaan tuo toimintatapasi kuulostaa minun korvissani silkalta idiotismilta ja asiaan perehtymättömyydeltä.

        Ja ihan näin vinkkinä, kannattaa todella tutustua tuohon artikkeliin: http://www.ratbehavior.org/WhyDoRatsPee.htm

        En minäkään pidä siitä, kun rotta lorottelee kädelleni aimo lätäkön, mutta koen sen merkiksi siitä, että rotalla on turvallinen olo seurassani. Kusitipat voi tosiaan ihan vaan pyyhkäistä paperilla pois, joten ehkä olisi kätevämpi tapa varata Lambia lenkityshetkien ajaksi. Isojen lätäköiden pyyhkimisen taas voi ehkäistä sillä, ettei lenkitä rottia heti niiden herättyä, koska silloin niillä on varmasti rakko täynnä.


      • Joku vain
        Nej kirjoitti:

        Miten ihmessä luulet rotan ymmärtävän, että ihmisen päälle merkkailussa on jotain pahaa, jos eläin tekee sitä muutenkin jatkuvasti ulkoillessaan? Kaiken lisäksi tuon rangaistuksen olisi tapahduttava välittömästi, jotta rotta osaa yhdistää merkkailun huonoksi tavaksi. En oikeasti usko, että yksikään rotta fiksuudestaan huolimatta oppii koskaan, että jokin niille niin luonnollinen asia koetaan rangaistavaksi teoksi. Tuolla tavalla on pikemminkin mahdollista, että rotta oppii yhdistämään häkin pahaksi paikaksi. Moniko rottasi on tähän mennessä oppinut, ettei ihmisten päälle lorottelu ole hyväksyttävää tuolla koulutustavalla? Saan tekstistäsi nimittäin sellaisen käsityksen, että olet harrastanut tuota jojonkin aikaa, mutta oppi ei ainakaan vielä ole mennyt perille.

        Äly hoi. Ehkä koiran kanssa toimii se, että koiraa rangaistaan sisälle ulostamisesta, mutta minusta on silloin jotain tosi pahasti vialla, jos oikeasti kuvittelet, että rotta alkaa pitää merkkailua asiana, josta sen tulisi oppia eroon. Tuolla mentaliteetilla sinun ei pitäisi muuta tehdäkään kuin pitää rottia häkissä 247, koska et todellakaan kykene valvomaan niiden jokaista tippaa minkä ne päästävät. Mihin tuo "koulutusstrategiasi" oikeasti perustuukaan, onko sulla tuossa takana joku muukin logiikka kuin se, että rotta on "älykäs eläin"? IMO jos et kykene noinkin pieneltä eläimeltä kestämään muutamaa kusitippaa, jotka on helppo pyyhkäistä ihan vaan paperilla pois, niin tuskin rotta on sinulle sopiva lemmikki ollenkaan, ainakaan ulkona häkistä ollessaan. Rotille on luontaista merkkailla paikkoja, jotka ne kokevat turvallisiksi ja varmoiksi, joten miksi ihmeessä koet tarpeelliseksi alkaa muokkaamaan tapaa, jota tekevät myös monet muut eläimet? Olisikohan pikkaisen kannattanut perehtyä asiaan, koska logiikkasi todellakin ontuu! Rankan sijaan tuo toimintatapasi kuulostaa minun korvissani silkalta idiotismilta ja asiaan perehtymättömyydeltä.

        Ja ihan näin vinkkinä, kannattaa todella tutustua tuohon artikkeliin: http://www.ratbehavior.org/WhyDoRatsPee.htm

        En minäkään pidä siitä, kun rotta lorottelee kädelleni aimo lätäkön, mutta koen sen merkiksi siitä, että rotalla on turvallinen olo seurassani. Kusitipat voi tosiaan ihan vaan pyyhkäistä paperilla pois, joten ehkä olisi kätevämpi tapa varata Lambia lenkityshetkien ajaksi. Isojen lätäköiden pyyhkimisen taas voi ehkäistä sillä, ettei lenkitä rottia heti niiden herättyä, koska silloin niillä on varmasti rakko täynnä.

        Hieman asiaton vastauksesi, mutta ajattelin kommentoida siitä huolimatta.
        Mainitsit, että rangaistuksen on tultava "välittömästi", jota tekstissä taisin painottaakin, mutta joka syystä tai toisesta jäi sinulta huomaamatta.
        'Rangaistus', josta käytin sanaa 'häkki', on todellakin itse häkki ja sopimattomaan paikkaan tarpeensa tehtyään (mainittu ed. viestissä), löytää sinne tiensä isännän johdatuksella. Välittömästi. Jo edellisestä viestistä ja tekemästäni muutoksesta saakka, on tämä tuottanut tulosta. Rottien pissit tiettyihin paikkoihin ovat vähentyneet huomattavasti. Laitan tämän edelleen rottien älykkyyden ja ihmisen koulutuksen piikkiin. Luonnollinen tapa on pissiä ja paskoa minne hyvänsä, kun tarve tulee, näinhän eläin toimii. Anteeksi karkea esimerkki, mutta kyllähän luonnonkin eläimet välttävät paikkoja, joissa saattais ns. köpelösti käydä. Kesytetyillä eläimillä voidaan tätä 'viettiä' käsitellä vielä aivan eri tasolla.

        "Tuolla tavalla on pikemminkin mahdollista, että rotta oppii yhdistämään häkin pahaksi paikaksi. Moniko rottasi on tähän mennessä oppinut, ettei ihmisten päälle lorottelu ole hyväksyttävää tuolla koulutustavalla? Saan tekstistäsi nimittäin sellaisen käsityksen, että olet harrastanut tuota jojonkin aikaa, mutta oppi ei ainakaan vielä ole mennyt perille"

        Siulla on aika hyökkäävä sävy sanoissas ja ehkä senkin takia on vähän jäänyt viestin lukeminen vähemmälle. En tarkota tätä pahalla, koska itellekin sitä joskus sattuu :)
        Kerroin edellisessä viestissä, että "Tästä lähtien..." ja, kuten yllä sanoin, on siitä lähtien asiat muuttuneet. Hiljaa, mutta jopa yllättävän paljon, positiiviseen suuntaan, verraten mitä oli ennen.

        Rottia tosiaan miulla on ollut, eikä tällaseen oo ollu tarpeellista aiemmin puuttua. Vastaavaa käytöstä ei oo ollu siinä määrin, että siihen ois erityisesti tarvinnu puuttua. On silti aina raja, missä 'normaali' ja 'häiritsevä' kulkee.

        Voin jonkinlaisella varmuudella sanoa, että minulla on hyvin tyytyväisiä rottia ja joiden olot ovat muutenkin miellyttävät. Isännästä pitävät paljon ja koko ajan oppivat, missä voi kulkea ja missä ei. Tarpeensa tekevät edelleen minne tekevät, kunhan eivät... you know :) En mie pikku pissiä pelkää ;)

        "Mihin tuo "koulutusstrategiasi" oikeasti perustuukaan, onko sulla tuossa takana joku muukin logiikka kuin se, että rotta on "älykäs eläin"?"

        On. :)

        "logiikkasi todellakin ontuu! Rankan sijaan tuo toimintatapasi kuulostaa minun korvissani silkalta idiotismilta ja asiaan perehtymättömyydeltä."

        Ehkä pitää mainita, että käytin sanaa 'rankka' jo senkin takia, että rottia/lemmikkejä vähän käsitelleet, joita näidenkin viestien lukijoissa paljon on, eivät välttämättä tiedä, mitä kaikkea sellaisen omistaminen merkitsee/mitä seuraamuksia voi olla. Rotta on ihana eläin ja sympaattinen, kuin ruusu suklaaseen upotettuna (hyvänä hetkenä, heh), mutta onhan aina niitä toisiakin puolia. Joillekin vain voi olla täysin yllätys, että vaikka kuinka pieni eläin on kyseessä, sitä voi ja pitää kouluttaa. Se on minun mielestäni molempien etujen arvoista.

        Kiitos linkistäsi! Kyllä mie sen luin. Muutenkin kiitän neuvojasi.


      • Nej
        Joku vain kirjoitti:

        Hieman asiaton vastauksesi, mutta ajattelin kommentoida siitä huolimatta.
        Mainitsit, että rangaistuksen on tultava "välittömästi", jota tekstissä taisin painottaakin, mutta joka syystä tai toisesta jäi sinulta huomaamatta.
        'Rangaistus', josta käytin sanaa 'häkki', on todellakin itse häkki ja sopimattomaan paikkaan tarpeensa tehtyään (mainittu ed. viestissä), löytää sinne tiensä isännän johdatuksella. Välittömästi. Jo edellisestä viestistä ja tekemästäni muutoksesta saakka, on tämä tuottanut tulosta. Rottien pissit tiettyihin paikkoihin ovat vähentyneet huomattavasti. Laitan tämän edelleen rottien älykkyyden ja ihmisen koulutuksen piikkiin. Luonnollinen tapa on pissiä ja paskoa minne hyvänsä, kun tarve tulee, näinhän eläin toimii. Anteeksi karkea esimerkki, mutta kyllähän luonnonkin eläimet välttävät paikkoja, joissa saattais ns. köpelösti käydä. Kesytetyillä eläimillä voidaan tätä 'viettiä' käsitellä vielä aivan eri tasolla.

        "Tuolla tavalla on pikemminkin mahdollista, että rotta oppii yhdistämään häkin pahaksi paikaksi. Moniko rottasi on tähän mennessä oppinut, ettei ihmisten päälle lorottelu ole hyväksyttävää tuolla koulutustavalla? Saan tekstistäsi nimittäin sellaisen käsityksen, että olet harrastanut tuota jojonkin aikaa, mutta oppi ei ainakaan vielä ole mennyt perille"

        Siulla on aika hyökkäävä sävy sanoissas ja ehkä senkin takia on vähän jäänyt viestin lukeminen vähemmälle. En tarkota tätä pahalla, koska itellekin sitä joskus sattuu :)
        Kerroin edellisessä viestissä, että "Tästä lähtien..." ja, kuten yllä sanoin, on siitä lähtien asiat muuttuneet. Hiljaa, mutta jopa yllättävän paljon, positiiviseen suuntaan, verraten mitä oli ennen.

        Rottia tosiaan miulla on ollut, eikä tällaseen oo ollu tarpeellista aiemmin puuttua. Vastaavaa käytöstä ei oo ollu siinä määrin, että siihen ois erityisesti tarvinnu puuttua. On silti aina raja, missä 'normaali' ja 'häiritsevä' kulkee.

        Voin jonkinlaisella varmuudella sanoa, että minulla on hyvin tyytyväisiä rottia ja joiden olot ovat muutenkin miellyttävät. Isännästä pitävät paljon ja koko ajan oppivat, missä voi kulkea ja missä ei. Tarpeensa tekevät edelleen minne tekevät, kunhan eivät... you know :) En mie pikku pissiä pelkää ;)

        "Mihin tuo "koulutusstrategiasi" oikeasti perustuukaan, onko sulla tuossa takana joku muukin logiikka kuin se, että rotta on "älykäs eläin"?"

        On. :)

        "logiikkasi todellakin ontuu! Rankan sijaan tuo toimintatapasi kuulostaa minun korvissani silkalta idiotismilta ja asiaan perehtymättömyydeltä."

        Ehkä pitää mainita, että käytin sanaa 'rankka' jo senkin takia, että rottia/lemmikkejä vähän käsitelleet, joita näidenkin viestien lukijoissa paljon on, eivät välttämättä tiedä, mitä kaikkea sellaisen omistaminen merkitsee/mitä seuraamuksia voi olla. Rotta on ihana eläin ja sympaattinen, kuin ruusu suklaaseen upotettuna (hyvänä hetkenä, heh), mutta onhan aina niitä toisiakin puolia. Joillekin vain voi olla täysin yllätys, että vaikka kuinka pieni eläin on kyseessä, sitä voi ja pitää kouluttaa. Se on minun mielestäni molempien etujen arvoista.

        Kiitos linkistäsi! Kyllä mie sen luin. Muutenkin kiitän neuvojasi.

        Pahoittelen hyökkäävää ilmaisutapaani, ehkä tuo kello 3 yöllä ei tosiaan ole paras mahdollinen foorumeillaseilausaika ;P

        Meillä ovat kyllä naarasrotat oppineet tekemään isommat tarpeensa niin lenkkien aikana kuin häkissä ollessaan tiettyyn häkin nurkkaukseen niitä mitenkään kouluttamatta, näin vastineena mainitsemaasi eläinten luonnolliseen toimintatapaan. Urokset eivät ole yhtä siistejä, mutta elän toivossa, että nekin jossain vaiheessa elämäänsä oppivat siistimmiksi. En kuitenkaan koe niiden jättämiä jätöksiä sängyllä tai keskellä lattiaa niin häiritsevinä, että haluaisin alkaa opettamaan niitä tästä tavasta eroon. Suhtaudun myös edelleen epäilevästi siihen, että pidät (ilmeisesti niiden "kotina" pitämää) häkkiä rankaisupaikkana, vaikka mainitsitkin, että ko. menetelmällä on ollut jopa jonkinlaista vaikutusta. Oikaise toki, jos olen väärässä tämän asian suhteen, mutta minusta häkin tulee olla rotille turvapaikka, jonne ne voivat mennä ja olla silloin, kun eivät pääse tutkimaan häkin ulkopuolista maailmaa - ei paikka, jonne ne joutuvat tehtyään pahoja ja johon ne voivat oppia yhdistämään negatiivisia asioita.
        En tarkoita, etteikö eläimiä (rottiakin, niiden pienuudesta huolimatta) pitäisi rankaista niiden toimittua sopimattomasti, mutta itse en välttämättä lähtisi kitkemään niille niinkin luonnollista tapaa kuin merkkailua pois, koska pidän tapaa eläimille itselleen tärkeänä. Varmasti ymmärrät mitä tarkoitan, koska kerroit lukeneesi linkittämäni artikkelin.

        En täysin voi olla kanssasi samaa mieltä siitä, että mitä tahansa (lemmikki)eläintä voi ja pitäisikin kouluttaa, riippuen siitä mitä kaikkea tarkoitat termillä "kouluttaminen". Ehkä tässäkin on eräänlaisia koulukuntia olemassa, mutta minä koen kissat ja niitä isommat eläimet kouluttamisen väärteiksi, koska kouluttamattomina elo niiden kanssa voi olla todella hankalaa. Kouluttamisella tarkoitan tässä yhteydessä muutakin kuin ns. käsittelykoulutusta, joka kuuluisi antaa jokaiselle lemmikiksi menevälle eläimelle. Tietysti meilläkin on opetettu rotille arkea helpottavia asioita sen verran, että tietystä ääntelystä hoksaavat tulla syömään tuoreruokaa ja tuntevat nimensä, mutta itse kannatan luonnollisuutta ja sitä, että ne saavat toimia niille ominaisella tavalla enkä koe tarpeelliseksi opettaa niille esim. temppuja, joita ne eivät yleensä tekisi. Tämä ei nyt tarkoita sitä, että meillä rotat natsittavat ihmisiä sen minkä ehtivät ja ihmiset vain paijaavat ja kuskaavat niille ruokaa ;) Suosin mieluummin pehmeämpiä tapoja, mutta minäkään en hyväksy sitä, jos lemmikki alkaa hyppimään nenille ja terrorisoimaan. Kusiset petivaatteet ja tekstiilit nyt eivät ole ehkä maailman miellyttävin asia, mutta minä mieluummin ennaltaehkäisen kuin alan kitkeä rotiltani pois tapoja, jotka niille ovat muotoutuneet evoluution seurauksena vuosisatojen saatossa. Tämäkin lähinnä siksi, että vaikka rotat lenkkeilevätkin valvotusti, en voi seurata jokaisen yksilön tekemisiä yhtä aikaa, kun käytössä on vain yksi silmä-, korva- ja käsipari, jolloin myös rotille vahingollisilta tapahtumilta on mahdollisuus välttyä paremmin.


    • RuttojaRatto

      Olen lukenut useita foorumeita ja muutaman artikkelinkin, joissa keskustellaan rotista lemmikkinä.
      Monissa hehkutetaan, kuinka mukava ja helppo lemmikki rotta on. Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että rotan omistajana ei välttämättä olekaan niin ihanaa. Haluaisin saada seuraaviin kysymykseen REHELLISEN vastauksen, ja sellaisilta ihmisiltä, joka omistaa/on omistanut rottia.

      - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?
      * Itselleni ainakin riittää kerran viikossa perustellinen puhdistus käsittäen häkin suihkutuksen, pohjan sisustuselementtien pesun, kuivikkeiden vaihdon... Parin päivän välein pesen juomapullon ja vaihdan veden sekä pesen ruokakupit (ja kaadan esim. kupissa olevan siemenseoksen jämän roskikseen) ja laitan uudet eväät tilalle.

      - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.
      * En ole noiden kahden neitokaisen huomannut haisevan.

      - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?
      * Tätäkään en ole huomannut tapahtuvan. Eilen tosin pissatiin sekä minun, että miehen olkapäille. ;)

      - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.
      * Olen kuullut myös moista. Omakohtaisia kokemuksia ei vielä ole, koska rotat ovat olleet meillä niin vähän aikaa ja ovat vasta poikasia.

      - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?
      * Kun meillä poikaset otetaan ulos häkistä olkapäälle nököttämään (eivät vielä lenkkeile "vapaina"), saattaa papanoita löytyä lattioilta, ei kylläkään joka kerta. Keräilen papanat pois, kun rottaset on laitettu takaisin häkkiinsä. Ja kerään ne joko ihan käsin tai vessapaperilla, milloin mitenkin.

      Olen väistämättä saanut rotista vähän sellaisen kuvan, että ovat aika likaisia otuksia sitten loppujen lopuksi, vaikka taas toisaalla väitetään muuta. Kertokaapa totuus!
      * Monet pitävät varmasti rottaa (kuten sikaakin) likaisena ja saastaisena eläimenä, koska se mielletään viemäreiden ja kaatopaikkojen asukiksi. Todellisuudessa kuitenkin itse rotta on hyvinkin puhtaudestaan huolehtiva otus. =) Toki sotkevat levittämällä kuivikkeita tai heinää häkin ympäristöön ja vapaana ollessaan saattaa pissaa tai papanoita löytyä sieltä täältä.

      Leikki-ikäisen pojan äitinä ja koiran omaistajana voin sanoa, että sotkeehan lapsi tai koirakin. Lapsen jäljiltä löytyy leivänmuruja, mehutippoja tms. pitkin lattioita - saattaapa välillä kaatua kokonainen maitolasikin, omien lelujen levittämisestä koko asuntoon puhumattakaan. Koirasta lähtee karvaa, se tiputtelee kuolansekaista vettä pitkin poikin juotuaan. Narttukoiran omistajille, osalle ainakin, on pari kertaa vuodessa tuttua, että lattioilta (tai sängyltä/sohvalta) löytyy veritippoja/-länttejä. Koirallakin on oma ominaishajunsa, joka on välillä hyvinkin voimakas.

      Jokaisessa lemmikissä on varmasti omat hyvät ja huonot puolensa. Niin se vain on, ettei varmasti yhtään sotkevaa/haisevaa eläintä ole keksittykään ja jos sellaista mielii, kannattaa ehkä tyytyä pehmoeläimiin. ;) Vaikka lemmikeistä on jonkin verran vaivaa, antavat ne kuitenkin omistajalleen niin paljon, että se vähän useammin imuroiminen ja lattioiden pesu on sen arvoista.

    • ^^

      Moiks ! =)

      1. Rottien häkkiä ei tarvitse siivota ihan parin päivän välein, toki pissanurkkauksen voi puhdistaa ja tasot pyyhkiä. Itse häkki olisi hyvä pestä noin viikon välein, riippuen siitä, kuinka monta rottaa häkissä asuu ja kuinka paljon ne ulostavat.. Mutta jos todella haluat täysin hajuttoman lemmikin, niin suosittelen jotain pehmoeläintä.

      2. Itse rotat eivät haise juurikaan, vaan häkki. Mitä useammin sen häkin siivoat, sitä vähemmän se haisee. ;)

      3. Rotat (eteenkin usokset) markkaavat reviiriään pienillä pissatipoilla, jotka saa helposti pois pyyhkimällä.

      4. Rotille tulee aika helposti eri sairauksia, vanhemmilla rotilla mm. nisäkasvaimet ovat melko yleisiä. Nuoret rotat eivät kuitenkaan paljoa sairastele, kunhan muistat antaa niille paljon liikuntaa ja monipuolista ruokaa. (:

      5. Kaikki rotat ja muutkin jyrsijät merkkaavat elinympäristöään ulosteella, joten älä ole huolissasi.

      Hyvää syksyä! :)

    • 12+12=12

      1. Kyllä. Rotan häkki haisee jos sitä ei siivoa tarpeeksi usein. Mutta varma kyllä se ei ole, sillä esim kaksi rottaa ei mielestäni haise melkein olenkaan. Kaverillani kaksi rottaa eikä haise. Siivoaa häkin kerran viikossa.

      2. Rotta ei haise, vaan uloste. Jos häkin päästää likaiseksi niin tietenkin rottaankin haju tarttuu. Sama asia että teet kaikki tarpeesi taloosi eikä sitä siivota, niin onko ihme että haiset?

      3. Meillä kokemusta yht. seitsemästä rotasta ja 13 rotan poikueesta. ei, kukaan ei tehnyt ikinä tuollaista!

      4. Rotat sairastavat suhteessa saman verran kuin ihminen. Ehkä sittenkin harvemmin, sillä yleensä rotat sairastuvat kerran vakavasti ja kuolevat.

      5. Ei, meillä ei päästetä papanan papanaa eikä pissatippaakaan. Tosin uroksen merkkaavat, se ei ole kovin miellyttävää.

    • Mirja999

      Meillä rotat kantaa paskansa tiettyyn nurkkaan häkissä josta otan ne pois.
      Ja ei pasko esim.kädelle.Riippuu siitä mitä ne syö,haiseeko uloste vai ei.
      Kissan ja koiranruuasta haisee kasviksista ei.Häkkiä siivoon kerran päivässä kun aikaa on ja muutenkin kulutan paljon aikaa rotan kanssa koska opetan niitä.
      Rotta on viisas.Aamulla mm.sängyn vieressä olevasta häkistä se herättää tassulla niin että vetää peiton pois päältä ja hyppii häkissä,kun on ruoka-aika.
      Tai loksuttaa äänekkäästi juomapulloa.Kun karkaa tunnistaa nimensä ja omistajan puheen.Meillä osataan mennä häkkiin itse ja häkistä pois.
      Kynä osataan tuoda omistajalle,mutta nämä ovat aikaa vieviä hommia ja vaatii kärsivällisyyttä opettajalta. Siisti rotta on minusta.Myös rottaa voi pestä ja se on päivän hauskin hetki.Saa nauraa.

    • ulos?

      voiko rotan viedä ulos ?

    • Sedä

      Ei kannata, ne luultavasti pelkäävät, voivat karata ja ovat muutenkin herkkiä vilustumaan. Tuo mielummin kesä sisälle, ne osaavat varmasti arvostaa esimerkiksi tuoreita koivunoksia tai voikukkaa :)

    • rottia

      Meidän kaksi poikaa haisevat kyllä pissalle. Rotan voi pestä välillä, vaikkei ne siitä tykkäiskään. Häkin saa pysymään siedettävän hajuisena, kun vaihtaa kankaat parin päivän välein ja kerää papanat pois mahd.usein. mielestäni uloste haisee pahemmalle kuin rotan pissa.. Päällekkin pissaavat ja meillä kakkaavat irtiollessaankin joka nurkkaan ja päällekkin. Mutta ne on mun parhaita kakkakikkara lemmikkejä, voittaa muut jyrsimet mennen tullen..

    • idddddddddddddddda

      1) Itse siivoan kerran viikossa.
      2.) Eivät ne haise, Mutta jos herkkänenäisellä haisee, niin rattukset voidaan pestä!
      3.) Meillä EI. Pisut pysyy 'vessanurkan' laatikossa ( ja pari kakkiakin sielllä on). Mutta puruja ja pieni päärä kakkipapanaa saattaa lennähtää lattialle.
      4.) Kasvaimet on valitettavasti useimmilla rattuksilla yleisiä =(
      5.) Noooh, riippuu itse rotasta, se on yksilöllistä. jotkut eivät millään voi kakoa keskelle lattiaa vaan omaan vessa nurkkaukseen häkissä... ja jotkut kakovat minne sattuu ;)

    • Rottatyttöö

      Haluaisiko joku vastata kysymykseen, että tarvitseeko rotilla olla erilaisia vitamiini kiviä tai vitamiinitippoja veteen ? tai muuta, kun omat rottani syövät tuoreruokaa ja kuivaruokaa. niin tarvitseeko lisäksi vitamiineja viellä? :)

    • Ystävälle tietoa :)

      Ystäväni on hankkimassa rottatyttöjä, ja meille tuli mielee ku ollaan selattu näitä erilaisia kesyrotta sivustoja, että mitä rotat saa syädä ja mitä ei ku aika monessa sivustossa vaan lukee, että kuiva muonaa ja tuoreruokaa ja lueteltu vaan hieman niitä.
      Ja sitten tuli mielee ku äitini sanoi että rotalle ei saa syöttää punaista, nii pitääkö se paikkaansa, että rotalle ei saa antaa paprikaa tai tomaattia. :)
      Kiitos jos joku rotan omistaja vastaisi tähän, siitä olisi ystävälleni tooosi paljon apua! ;) ja tuokin olisi kiva tietää tuo edellinen kysymys vitamiineista =)

    • kaksi rottatyttöä

      - Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?

      ** Jos haluaa ettei häkki haise se on siivottava ainakin 1-2 kertaa viikossa, itse siivoan kaksi kertaa ja se riittää pitämään hajun poissa.

      - Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.

      ** Itse rotat eivät haise, mutta olen kahta rottatyttöäni joutunut pariin kertaan hieman yrtittää pestä, koska nukkuvat pesässään, johon välillä pissailevat, niin pissanhaju tarttuu, mutta eei muuten.

      - Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?

      ** Omia rottiani voin pitää ihan vapaasti häkin ulkopuolellakin, koska ei tee tarpeitaan muualle kuin häkkiin, paitsi pari kakkapökälettä on tullut, mutta ei muuta.Merkkaaminen on rotille yleistä, mutta Rottatyttöni ovat todella siistejä eivätkä tee tarpeitaan lattialle:)
      - Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.

      ** Omillani en ole vielä hieman yli vuoden aikana huomannut mitään sairauksia, mutta ystäväni rotilla ollut vain flunssaa eei muuta :)

      - Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?

      ** Todella harvoin.

    • Sairas(ko)?

      Heei!!
      Onko rottani sairas tai jotakin, kun ennen se oli tumman harmaa selästä ja nyt se on kummallisesti vaalentunut vaaleanharmaaksi selän harmaista kohdista.
      Ja mistä tiedän onko rotalla allerigioita, mitkä olisivat allergisen rotan allergisia reaktioita? Onko se ihan hilseilevä iho, vuotava nenä yms?( :
      Kiitos jo etukäteen jos joku vastaisi kysymyksiini! ( ;

    • Sedä
    • Tack so mycket Sedä!

      Kiitos tiedosta:)

    • mäkin

      joudun huomenna vielääm rotistati toisen lopetettavaksi pahan kasvaimen vuoksi. toinen jää siis yksin. ikää on 2 v. pelkään että siitä tulee yksinäinen. mutta en aio ottaa rotanpoikasta kaveriksi. onnistuuko aikuisen rotan ystävystyä toisen aikuisen rotan kanssa vielä näin vanhana. jos siis ottaisin sille aikuisen kaverin.

    • hillalakka

      He käytetään rottien alustana fliissikangasta. Meillä o niitä kaks joten kun toinen on likainen, se pestään ja pannaan uusi tilalle.

      • hillalakka

        se muuten toimii tosi hyvin. välillä pitää vaan kerätä niiden papanat pois.


      • Sedä
        hillalakka kirjoitti:

        se muuten toimii tosi hyvin. välillä pitää vaan kerätä niiden papanat pois.

        Mun mielestä taas fleece kuulostaa vähän huonolta idealta, se kun ei juuri ime pissaa vaan se jää vähän niinkuin kellumaan kankaan pinnalle :D Perus pyyhe voisi imeä paremmin? Ylipäätään kankailla rotat taitaa haista aika paljon enemmän kuin muilla kuivikkeilla, ellei niitä sit oikeesti vaihda koko ajan. Ja riippuu tietysti saako kankaan jotenkin kiinni, mut meillä se olisi ainakin aika äkkiä mytyssä jossain pesässä :D Tasoilla on kyllä vanhoja pyyhkeitä, tyynyliinoja jne.


    • milla8

      Moi pystyykö alergikko ottamaan rotan?

      • Sedä

        No riippuu mille on allerginen :D Rotta ei tarvitse heinää, ja kuivikkeen pitääkin olla pölyämätöntä. Mutta noita pitää kuitenkin pitää aika paljon vapaana, ja häkistä kaikki eläinpöly lentelee ympäriinsä, ja aika isosta eläimestä sitä elänpölyä ja ulosteita lähtee aika paljon. Ei noi mitään allergiaystävällisimpiä ole. Mutta ei ole mitenkään sanottua että koira-allerginen olisi rotta-allerginen, ja toisaalta voi olla allerginen rotielle vaikkei millekään muulle.

        Suosittelen menemään kokeilemaan rotanomistajalle allergisoituuko vai ei.


    • Jyrsijä rakastaja

      mä saan ehkä kaks kesyrotskuu kohta. niin onko rottia vaikee hoitaa?? haiseeko niin hirveästi?? käykö tosi usein niin että rotta kuolee 1 vuotiaana kasvaimeen??! koska oon aika herkkä sille että eläin kuolee!! enkä välttämättä ota rotta jos kuolevat kasvaimiin yleendä 1vuotiaina. haluaisin pikaisia vastauksia, kiitti! ;) ;-)

    • jou meen

      totuus on se että viikon välein vähintään pitäisi häkki putsata ettei ala haisee

    • Haistelija

      Siivoan joka päivä vessanurkan,pyyhin tasot ja häkin ja joka kolmas päivä siivoan koko häkin ja vaihdan purut(mörttiröpö)ja riippumatot ja pesät(muoviset). Silti haisee tyttörottani aivan kamalasti,kaksi niitä on ja häkki on aika iso,fretin häkki. Ostan Critter nationin heti kun niitä taas saa tilattua,lisäkerroksella, jos olisi helpompi siivota,nämä Ferplastin häkit ovat onnettomia..Haisee niin että henkeen ottaa,keuhkoja polttaa ja päätä särkee,haisee vaikka olisin just ne siivonnut. Yritän kestää,tytöt täyttävät pian vuoden,en haluaisi niitä antaa pois kun ovat niin rakkaita.

      • Sedä

        Vaihda kaikki umpitasot verkkoon, että pissa valuu läpi. Esim Toa Lätt imee hajuja paremmin kuin Mörtti. Voi olla, että siivoat liikaa, mikä saa rottasi merkkailemaan vain entistä enemmän. Kokeile tehdä perussiivo vain viikon välein, riippumatot ja vastaavat voi vaihtaa ja papanoita kerätä useammin. Ajan kanssa pitäisi tasaantua. Oletko muuten erityisen herkkä hajuille? Mulla on kuusi naarasta, ja hieman alle viikon välein kun siivoaa, niin pysyy kivana. No okei, ei ihan raikas tuoksu ole, mutta kumminkin :D

        "Käykö tosi usein niin että rotta kuolee 1 vuotiaana kasvaimeen??! "
        -Mulla noin 1/3 rotista on kuollut nuorena sairauteen, noin puolitoista vuotiaana. Loput on eläneet noin kaksivuotiaaksi, tai pari kuukautta yli. Seitsemän rotan otos. Alle vuotiaana kuoleminen on tosi harvinaista, mutta ei ne kovin vanhaksikaan elä. :/


    • surhym

      Kannattaa harkita noita tasoja, jos ovat muovisia niin alkavat haista uskomattoman pahalle ja nopeasti. Saattaa olla että mörtti ei yksin pidä hajuja kurissa, kannattaa laittaa vaikka toalättiä mukaan, se pitää hajuja paremmin. Ethän pese häkkiä millään voimakas tuoksuisella pesuaineella, saattaa tehdä rotista enemmän merkkaavia ja pissaavia palleroita. Mulla on tällä hetkellä viisi poikaa, vanhoja ja nuoria, häkki siivotaan kerran viikossa, ei haiskahda kun vasta päivää aikaisemmin. Riippukeinut kyllä pissaillaan ja vessa koppi on suhteellisen turha täällä:| Eivät ole ikinä kukaan pojistani perustanut kopista, joten käydään muuten nätisti samassa nurkassa. Sieltä on helppo ottaa pikku hiekkalapiolla kakat välillä pois. Kärsin itse kaikista allergioista ja varsinkin allergia astmasta joten ei täällä häkit ole tarvinnut pestä useimmin kuin kerta viikko, jos tarvisi useimmin hajun takia niin keuhkot kyllä kertoisi sen. Joten kyllä tuossa on jotain outoa jos häkkisi tarvii pestä noin usein.

      • Sedä

        Haha, oltiinpa me samalla kannalla :D


    • surhym

      Ehkä ollaan opittu näissä vuosissa samat asiat ittemme kanssa. Alussa oli itsellänikin muovi tasot ja päivä jälkeen haju oli aika hirveä..tuntu että silloiset kaksi poikaanikin haisi koko ajan pahalle. Joka vuosi oppii aina jotain uutta:D

    • jepkäääääääääää

      Onko totta, että rottien häkkiä täytyy siivoilla parin päivän välein, jos haluaa, ettei se ala haisemaan?
      -Itse siivoan kerran viikossa kokonaan, tarpeen mukaan sitten niitä "pikasiivouksia" jos joku on tulossa kylään. Omasta mielestäni likainen häkki kyllä haisee, mutta kerran viikossa hyvin pestynä minä ainakin olen välttynyt ne suurimmat hajuhaitat.

      Haisevatko itse rotat? Jotkut sanovat, että kyllä ne haisee, ja toiset sanovat, että terve rotta ei haise.
      - Meillä itse rotat ei haise. Jos häkki on likainen niin se yleensä tuottaa sen mielikuvan että meidän rotatkin lemuaa :D
      Kuseskelevatko rotat niin, että häkin ympärillä oleva lattiakin menee likaiseksi?? Luin tällaistakin jostain..Miten tällaisen voi estää?
      - Meillä lentelee enemmän ruokaa ja papanoita, mutta kyllä kusevat myös. Kanattaa laittaa häkin alle jokin vaikka kirppikseltä ostettu matto niin ei lattiat likastu.
      Sairastelevatko rotat usein? Minusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että esim. kasvaimet tulevat lähes jokaiselle rotalle vanhuuden päivillä.
      - Vanhetessa kylläm Oma rottani oli jostain syystä yhtenä iltana tosi huonossa kunnossa, yön aikana oli kuollut :(

      Kun rottia juoksuttaa huoneessa irti, päästelevätkö ne ulosteita lattioille, onko sellaisen käytös yleistä?
      - Kyllä. Ei paljoa mutta joo.

      Jos on lemmikkiä hankkimassa täytyy silti myös muistaa että nekin haisee ja paskoo, mutta niinhän voi ihminenkin :D

    • inaw

      1. Noo, meillä menee semmoset 4 päivää että kannattaa vaihtaa purut tai ainakin jos on joku tietty nurkkaus johon rotat tekee tarpeensa niin se kannattaa siivota. Ja kerran viikossa suihkulla pesen häkin pohjan, kalterit, tasot ja kalusteet.

      2. Omasta mielestäni rotat ei haise. Papanat meillä sen hajun aiheuttaa :D

      3. Meillä päin joo. Ja täälläkin on lattioilla enemmän purua, papanota ja ruokaa mutta kyllä ne kuseekin. En tiiä sitten että mikä estäis niitten lentelyn, mutta mulla on häkin vieressä harja ja se lapio millä saa nopeesti puhtaaksi :)

      4. Vanhetessa joo. Kai. Meiän rotat ei pitkään elänyt, toinen kuoli hämärästi yöllä, oli eka tosi nuhjunen ja näin ja aamulla kai kuollut. (en tiiä miten, lähin vaan aamulla kouluun koska en uskaltanut mennä kattomaan aamulla kun häkki oli siirretty toiseen huoneeseen että saisin yöllä nukuttua hermoilematta, ja koulun jälkeen mulle kerrottiin että toinen oli aamulla kuollut ja toinen käytiin lopettamassa. [Oli siis ärhäkkä tapaus ollut aina, ja aamulla ihan poissa tolaltaan.] ) Elivät noin 1 ja puoli vuotta. Jos rottia hankit, niin kasvattajalta. Eläinkaupasta ei yhtään tiedä mistä ne on peräisin, ja voi olla vaikka mitä sairauksia joista ei kerrota. Kokemusta on.

      5. No jooo, kyllähän pari papanaa tulee, mutta ei kilokaupalla. Kummaltakin ehkä 1-2 :DD

    • 13v tyttö

      Mä oon 13v ja mun mielestä rotan hoito ei oo vaikeeta. Kyl siinä pitää muistaa kaikenlaista esim, rpestä häkki, vaihtaa vesi joka päivä, rasvata häntä, pitää niille seuraa yms. Mut jos mä siihen oon pystyny täs kaua aikaa ilman et mun äiti tai isä edes puuttuu asiaan ni kyl mä uskon ettei tän pitäis olla kovinkaa vaikee homma aikuiselle.

    • rottapulassa

      Mitä teen?! Rotaltani irtosi kynsi! Olen 11.v ja on 3 aamuyöllä. Vienkö sen huomenna eläinlääkäriin? Voinko auttaa pikkuistani itse? Olen paniikissa! Auttakaa!

    • rotanrakastaja

      Moi! Mulla oli joskus 7 vuoden iässä rotta ja oli kesy ja pysty pitämään irti mutta kuhan ei päässy purrskelemaan johtoja. oli tosi helppoa hoitaa ja viihty sylissä. Kyllä se vähän kakki ku vapaanaboki mutta ihan muutaman vaan. Ja tämä kaikki mitä kysyit riippuu aivan vain kuinka tätä rottaa kouluttaa. Ite rn hirveesti muuta kun sen ettei pure ja kaki ympäriinsä. Nyt ollaan taas ottamassa rottaa :))

      • Sedä

        Muistakaa hankkia vähintään 2 siimapyllyä :)


    • Mmmmmmmmmmmm

      Rotat voi opettaa käymään jossain tietyssä paikassa tarpeillaan, mutta kaikki ei sitä opi. Mutta jos oppii häkkiä ei tarvitse siivota niin usein kokonaan, vaan voi siivota vaan sen vessa paikan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3199
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2811
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1570
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe