Olin noin 6 vuotias kun tulivat tekemään aikakausilehteen juttua kummitustalostamme. Puhuivat, että lehti apu-lehden edeltäjä, kotiposti tai joku sellainen, jos en aivan väärin muista.
Äitini veli asui vaimonsa kanssa ennen meitä siinä ja hekin olivat kertoneet oudohkoista asioista.
Ainoa asia, jonka minä muistan lapsuudestani oli isältäni kuulema kertomus. Hän sanoi kuulleensa alhaalta halkovajasta halonhakkuuta ja lapsen itkua. Hän kertoi menneensä katsomaan kuka siellä oikein on ja kun hän saapui paikalle, ei siellä ollut ketään. Kerroin tämän lähes 40 vuotta vanhan tarinan viime kesänä äitini hautajaisissa. Velipuoleni sanoi, että äitini veli, joka asui samassa talossa ennen meitä kertoi samanlaisia juttuja.
Voisi tietysti olla sattumaa, että jostain kauempaa olisi oikeasti kuulunut kahtena eri aikana halonhakkuuta ja lapsen itkua, joka olisi kuulostanut läheltä tulleelta. Lähin naapuri asui yli kilometrin päässä metsän takana. Oli siellä pieni lampi kilometri päässä toisaalla, sen takaa olisi myös saattanut kuulua jotain.
Minun isoisä puhui silloin, että hän vielä tutkii talon alustan ja kaivaa jos sieltä löytyy jotain. Silloin, kun me asuttiin siinä, meidän koira kaivoi syviä kuoppia talon alle. Isäni kävi sitten peittelemässä ne. Kaikki nämä ihmiset ovat järkeviä, eikä esimerkiksi isäni ole koskaan muulloin puhunut tällaisia, ei paljon puhunut muutenkaa, sodat oli käyty. Äitini veljeäkin pidetään todella jalat maassa järkevänä ihmisenä.
Siellä se mökki on vieläkin lannoitevarastona Lemillä Lappeenrannan kupeessa.
Asuin
kummitus mökissä
3
534
Vastaukset
Apu perustettiin alkuaan lamavuonna 1933 työttömien avustamiseksi.
Kotiposti lienee todennäköisempi vaihtoehto. Jos joskus muistat vuoden (tai oliko mikä lehti kyseessä) jona juttu tehtiin niin helpottaisi kyseisen artikkelin etsimistä.- sanoa tarkkaan
Veikkaisin 1967- 1969
- kotipostia veik..
sanoa tarkkaan kirjoitti:
Veikkaisin 1967- 1969
veikkaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut ja Tall poppy -syndrooma
Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky54688Oot mahtava tyyppi
En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot434508Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa
Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va1493598Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?
He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun1063466Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla
nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty313460Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti
– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm452926Ikävän karkoitukseen klassikkokysymys
Mikä biisi saa hymyn huulille ja ajatukset mukavasti siihen yhteen ja ainoaan? 🤩 Laita biisin sanat, älä linkkiä. Alo121050Pahimman luokan hasardi
sellainen sinä olet. Sut pitäis peitellä varoituskolmioilla ja vilkkuvaloilla, rajata lippusiimalla ja varustaa silmälap74877Elämäni rakkaus
Sitä sinä olet minulle ollut. Siksi tämä on kai niin vaikeaa. Jos sinä luopuisit niin ehkä se tulisi luonnostaan sitten63809- 93752