Asuin

kummitus mökissä

Olin noin 6 vuotias kun tulivat tekemään aikakausilehteen juttua kummitustalostamme. Puhuivat, että lehti apu-lehden edeltäjä, kotiposti tai joku sellainen, jos en aivan väärin muista.
Äitini veli asui vaimonsa kanssa ennen meitä siinä ja hekin olivat kertoneet oudohkoista asioista.
Ainoa asia, jonka minä muistan lapsuudestani oli isältäni kuulema kertomus. Hän sanoi kuulleensa alhaalta halkovajasta halonhakkuuta ja lapsen itkua. Hän kertoi menneensä katsomaan kuka siellä oikein on ja kun hän saapui paikalle, ei siellä ollut ketään. Kerroin tämän lähes 40 vuotta vanhan tarinan viime kesänä äitini hautajaisissa. Velipuoleni sanoi, että äitini veli, joka asui samassa talossa ennen meitä kertoi samanlaisia juttuja.
Voisi tietysti olla sattumaa, että jostain kauempaa olisi oikeasti kuulunut kahtena eri aikana halonhakkuuta ja lapsen itkua, joka olisi kuulostanut läheltä tulleelta. Lähin naapuri asui yli kilometrin päässä metsän takana. Oli siellä pieni lampi kilometri päässä toisaalla, sen takaa olisi myös saattanut kuulua jotain.
Minun isoisä puhui silloin, että hän vielä tutkii talon alustan ja kaivaa jos sieltä löytyy jotain. Silloin, kun me asuttiin siinä, meidän koira kaivoi syviä kuoppia talon alle. Isäni kävi sitten peittelemässä ne. Kaikki nämä ihmiset ovat järkeviä, eikä esimerkiksi isäni ole koskaan muulloin puhunut tällaisia, ei paljon puhunut muutenkaa, sodat oli käyty. Äitini veljeäkin pidetään todella jalat maassa järkevänä ihmisenä.
Siellä se mökki on vieläkin lannoitevarastona Lemillä Lappeenrannan kupeessa.

3

545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apu perustettiin alkuaan lamavuonna 1933 työttömien avustamiseksi.

Kotiposti lienee todennäköisempi vaihtoehto. Jos joskus muistat vuoden (tai oliko mikä lehti kyseessä) jona juttu tehtiin niin helpottaisi kyseisen artikkelin etsimistä.

• sanoa tarkkaan

Veikkaisin 1967- 1969

• kotipostia veik..
        sanoa tarkkaan kirjoitti:

Veikkaisin 1967- 1969

veikkaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      127
      1803
    2. 118
      1318
    3. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      140
      1120
    4. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      49
      1019
    5. Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?

Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni
      Ilmajoki
      56
      972
    6. Miten pääsee ujon naisen pään sisään?

Siis tosi tosi tosi ujon...
      Ikävä
      130
      950
    7. Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan

Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v
      Maailman menoa
      245
      923
    8. Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.

Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?
      Maailman menoa
      77
      796
    9. Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.

Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu
      Ikävä
      58
      789
    10. Pridekulkue kiellettävä?

Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla
      Luterilaisuus
      179
      760
    Aihe