Heips, osaako kukaan neuvoa, mitä ihmettä tarkoitetaan tukikaitaleella, kun haluaisin ommella itselleni naulekankaasta sellaisen helpon jakun, ja vaikka ohjeet ovat ihan selkeät, en kuolemaksenikaan tajua mitä tarkoitetaan saumojen tukinauhoilla kun se leikataan siitä samasta neulekankaasta silmukkajuovan suuntaisesti.. Ommellaanko se näin?
http://www.aijaa.com/v.php?i=2669907.jpg
En kyllä tajua miksi siihen tukea tarvitaan, vai estääkö se purkaantumista?
Sauman tukikaitale?
2
885
Vastaukset 2
tarkoitus on estää joustavia kankaita venymästä esim. olkasaumojen kohdalta. Yleensä niitä ei muihin saumoihin edes laiteta. Minä itse laittaisin tukinauhaksi kanttinauhaa joka ei tosiaankaan jousta. Ihme ohje sulla siellä ku neuvotaan neulekankaasta tukinauhat leikkaamaan. Ompeluohje on niinkuin tos kuvassa oli. Jos et laita vetoketjua jakkuun, niin silloin kannattaa ommella tukinauha myös etuosaan niin jakku pysyy kuosissaan ja helma ei ala roikkua edestä. Toivottavasti oli jotain apua :)
- kankaasta riippuen
Monesti neulevaatteiden olkasaumaan laitetaan tukinauha. Se leikataan sv 3-5 mm levyiseksi kankaan pituussuuntaan eli silmukkajonon mukaisesti. Tukinauhaa ei käännetä millään tavalla neuletyössä. Koska olkasaumanvara silitetään eteenpäin niin nauha laitetaan ompeluvaiheessa kun sinulla on miehustan etu ja takakappale oikeat puolet vastakkain niin nauha tulee takakappaleen päälle ihan siihen kolmanneksi kerrokseski. Ommellaan olkasauman mukana venyttämättä & syöttämättä. Ei tarvitse huolitella.
Etukappaleisiin jos on edestä avoin kappale silitetään neulospohjainen tukikangas alavaroihin ihan normaaliin tapaan ja jos kangas on oikein vetelää niin ke-sauman voi tukea vinonauhalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 701277
Kai mua vähän
Masentaa tämä kaikki. Tämä koko meidän välinen juttu on niin vaikea… Voitaisiinko molemmat lopettaa tilanteen ruokkimine1381064Onko karhukanta jo liian iso? Lenkkeilijä kohtasi kontion juoksulenkillä
Rantasalmella lenkkeilijä kohtasi karhun. Kylällä karhun näkeminen on ollut tosi harvinaista. Onko karhukanta jo liian i114717Vanhat konkarit ulos Elämäni biisistä - Yle selittelee
Elämäni biisi starttaa taas tänä syksynä. Mukana on ripaus uutta, mutta poissa on iso osa vanhaa... Poissa ovat Markku16631S-ryhmän Israel-boikotti liiketalouden opintojen tapausesimerkkinä
Tätä S-ryhmän Israel-boikottitapausta käsitellään jo kauppakorkeakoulujen ja johtamiskorkeakoulujen esimerkeissä. Se ant24627Oot upea nainen, älä vähättele ittees
Ja tietojeni mukaan 2 muuta on susta kiinnostuneit mun lisäks. 👀32571Mitä tehdä kun rakastan yhtä ja olen rakastunut toiseen
Kamala tilanne. Voinko pitää molemmat? 😁61551Mies miksi moinen vetäytyminen?
1) Olit loukkaantunut tai suuttunut 2) Sulla oli toinen nainen 3) Luulit, etten halua jatkaa tutustumista 4) Vai joku52529Mitä vit,,tua!
Mikä hiivatin kommunistien teltta oli kirsikan nurkalla, olivat vähällä jäädä telttoinensa auton alle kun olivat sen kul22516Hyvä Kukkola! toitte tänne taas jotain uutta
Niin sitä pitää! Kehittää oikeasti tarjontaa. Nyt on maut kohdillaan! Käykäähän herkuttelemassa wingseillä ja siipiweikk63501