Voiko avioehtosopimuksen riitauttaa?

Allianna

Olemme jättäneet avioerohakemuksen. Meillä on avioehto, jonka mukaan meillä ei ole avio-oikeutta toistemme omaisuuteen, lukuunottamatta mieheni omistamaa kiinteistöä, jonka ylläpitoon, remontointiin ja maksamiseen (myös laina)olen osallistunut miestäni enemmän, myös perintönä saamillani varoilla. Avioehdon mukaan minulle kuuluu 2/3 kiinteistöstä, koska alkuvaiheessa maksoin lainaa 2/3. Avioehto on virallisesti rekisteröity. Mies on nyt sitä mieltä, että koska hän on maksanut lainaa viimeiset neljä vuotta puolet, ja panostanut taloon työllään (jonka arvoa ei voi mitata), hän aikoo riitauttaa avioehdon, joka hänen mielestään on päivittämätön ja siksi pätemätön. Minulle riittäisi jos saisin suunnilleen omani pois, mutta keskeneräisen talon arvo on pienempi kuin panostukseni, ja avioehto tuntuu ainoalta tavalta saada tästä edes jotain. Voiko avioehdon ylipäänsä riitauttaa?

11

3796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole mahdollista

      Avioehtosopimuksessa sovitaan, onko vaiko eikö puolisoilla avio-oikeus toistensa oamisuuteen.

      Avioehdossa ei sovita siitä, kuka mitäkin omistaa.

      Avioehto voi olla kaikkien taiteen sääntöjen mukaan rekisteröity, mutta silti sisällötään täyttä sontaa. Maistraatissa avioehtosopimus vain rekisteröidään, he eivät puutu sopimuksen sisältöön, koska se ei kuulu heille. Sopimuksen sisältoä tutkitaan vasta, kun avioliitto päättyy.

      Sinulla on avio-oikeus kiinteistöön, jonka miehesi omsitaa. Lähtökohtaisesti ositus menee kiinteistön osalta niin, että kiinteistön arvo menee puoliksi sinulle ja puoliksi miehellesi.

      Avioehtoa ei voi riitauttaa. Jos et ole tyytyväinen avioehdon mukaan tehtyyn ositukseen, voit hakea osituksen sovittelua käräjäoikeudelta.

      • nix nax

        >>Avioehtoa ei voi riitauttaa.


    • ------

      Varsinaista avioehtosopimusta ei voi riitauttaa. Käytännössä homma menee niin, että ensin yritätte joko keskenänne tai juristienne avustuksella tehdä osituksen. Jos teillä on siitä kovinkin erimielinen näkemys, jommankumman pitää hakea käräjäoikuedelta pesänjakajan määräämistä. Hän sitten tekee osituksen ja tulkitsee avioehtosopimusta puolestanne. Sen jälkeen voitte jatkaa riitaa eri oikeusasteissa.

      Juristisi neuvoo detaljit.

      • Legally Blonde

        Menee just niin kuin nimimerkki "nix nax" kertoi.

        Voi riitauttaa kuten minkä tahansa sopimuksen, tosin menestymismahdollisuudet ovat sitten ihan ERI ASIA.

        Lisäksi voi vaatia osituksen sovittelua tuon jo "nix naxin" mainitseman avioliittolain 103b §:n nojalla. Osituksen sovittelu on kuitenkin poikkeuksellista.


    • muija87777

      hmmm mitä mä teen kun avioerohakemus olen tehny ja meil tavara talo täynnää ja ollan molemmat ostaneet niit jne niin kellä tavarat sit kuuluu sil vai mulla??ku hän halua kaikkee ei se voi niin mennä että hän otaa kaikki itse..eikö ylenssä kuuluu puolet ja puolet???autakaa joku mua kun olen niin nuori että en oikeen osaa toimeen

      • ....

        Jos teillä ei ole avioehtosopimusta, niin teette normaalin osituksen. Kerää omaisuutesi yhteen kasaan ja miinusta velat. Puolisosi tekee saman. Sitten teistä varakkaampi maksaa köyhemmälle tasinkoa sen verran, että olette tasoissa.

        Jos ja kun on yhteistä irtaimistoa ettekä halua jatkaa yhteisomistusta, niin sopikaa, kumpi saa mitäkin.

        Seuraavalla kerralla, kun teet avioliiton kaltaisia merkittäviä sopimuksia, niin otat etukäteen selvää niiden oikeusvaikutuksista. Jooko?


      • ei ihmiset opi
        .... kirjoitti:

        Jos teillä ei ole avioehtosopimusta, niin teette normaalin osituksen. Kerää omaisuutesi yhteen kasaan ja miinusta velat. Puolisosi tekee saman. Sitten teistä varakkaampi maksaa köyhemmälle tasinkoa sen verran, että olette tasoissa.

        Jos ja kun on yhteistä irtaimistoa ettekä halua jatkaa yhteisomistusta, niin sopikaa, kumpi saa mitäkin.

        Seuraavalla kerralla, kun teet avioliiton kaltaisia merkittäviä sopimuksia, niin otat etukäteen selvää niiden oikeusvaikutuksista. Jooko?

        "Seuraavalla kerralla, kun teet avioliiton kaltaisia merkittäviä sopimuksia, niin otat etukäteen selvää..."

        Toiveajattelua. Sitä mennään pian taas päätä pahkaa päin seinää ikuista rakkautta vannoen, kun se seuraava elämän ainoa oikea rakkaus tulee vastaan.


      • virheistä
        ei ihmiset opi kirjoitti:

        "Seuraavalla kerralla, kun teet avioliiton kaltaisia merkittäviä sopimuksia, niin otat etukäteen selvää..."

        Toiveajattelua. Sitä mennään pian taas päätä pahkaa päin seinää ikuista rakkautta vannoen, kun se seuraava elämän ainoa oikea rakkaus tulee vastaan.

        Kuulemme myös aina uudestaan seuraavat klassikot:

        Mutku tää tuntuu niin oikeelta!
        Mutku tää on ihan eri juttu!
        Mutku emmä voi mun tunteille mitään!


    • Amies

      ...yhdestä talosta riitaa, jota molemmat on maksanut vuoroin enemmän ja vähemmän?

      Eikö taloa kannata jakaa sovussa tuossa suhteessa?

      ONKO TÄMÄ PROVO?

      Itse laittaisin noin 50/50. suurpiirteisyys on hyve ja käräjillä rahat menee vain ahneille ja siten rikkaille juristeille.

    • thenyt semmoisen

      Miksi ihmeessä olet tehnyt sellaisen avioehdon, johon et ole tyytyväinen?
      Voiko sinun kanssasi sopia mistään?

      • --------

        Jos olisit jaksanut lukea ap:n kysymyksen ennen kuin vastasit, niin olisit saattanut hokata, että se ei ole kysyjä, joka haluaa riitauttaa avioehtosopimuksen.

        Kommunikaatio ei taida olla vahva lajisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe