Haluaisin hankkia kuulolaitteen mutta en tiedä onko niissä vaihtoehtoja. Olen vielä nuori ja huono kuulo hävettää. En haluaisi mitään isoa mosaa korvan taakse keikkumaan. Lisäksi kuuloni on alentunut siten, että kuulen huonosti matalia ja korkeita ääniä. Normaali puheääni kuuluu melko hyvin. Sopivan kuulolaitteen löytäminen on vaikeaa kun käyrä on tuollainen. Viimeksi kokeilin laitetta 10 vuotta sitten. Silloin se ei tuntunut hyvältä. jos tekniikka olisi nyt mennyt eteenpäin,haluaisin taas kokeilla.
millainen kuulolaite
26
7320
Vastaukset
- Ei ole kummempi juttu !
Se on kumma juttu, että rillejä voi käyttää lapsikin, ei tarvitse ottaa paineita, mutta kun joku toinen aisti ei toimi, kuten kuulo, niin sitä pitäisi hävetä ? Miksi ?
En minä ainakaan.
Ensin oli pienen pieni kynnys minullakin, myönnän, mutta se meni nopeasti ohi, kun ilo paremmin kuulemisesta joissain tilanteissa korvasi kaiken.
Kuulolaitteet ovat edistyneet kaiken puolin, mutta edelleen ne ovat vain "äänenvahvistimia", eivät toimi kuin korva.
En ole omaan laitteeseeni 100 % tyytyväinen, mutta ei voi mitään, uutta kuuloelintä ei osata vieläkään tehdä ja parempi tämä laite kuin ei mitään.
Se jää ihan korvalehden taakse, osittain tukan alle, ei juuri näy, enkä välitä yhtään, vaikka näkyisikin.
Kuten sanottu, rillit saa näkyä, miksei myös kuulolaite ?
Unohda ennakkoluulot, ne ovat enimmäkseen omassa päässäsi ?- emlas
Miten saat pidettyä puhtaana? Minulla kertyy vaikkoa aika paljon ja sitä en tahdo saada pois niillä välineilä mitä sain mukaan.enkä tiedä kuka myy mitäkin varaosaa.
- zentlig
Hei melkein kuuro,
Olen syntynyt kuulevana ihmisenä, mutta jokin sairaus tms. on johtanut tilanteeseen, jossa olen ihan kuuro. Kuulen vasemmalla jotain, mutten oikealla mitään. Olen itse hankkinut korvakäytäväkuulokojeen jo kuukausia sitten, että pystyn edes jotenkin pärjäämään työelämässä. Menin siis korvalääkärille ja lisäksi etsin Oticon/Phonak/Danalink yms. kuulokojeita edustavaa lääkäritaloa. Kuulon menettäminen on vittumaista enkä näe siinä mitään positiivista. Hyvä puoli on siinä, että kuulokojeet ovat nykyisin tosi pieniä ja nättejä, huono puoli siinä, että kuulo ei välttämättä pysty hyödyntämään kuulokojeiden tekniikkaa. - Steffo
Mietin että miten nuori olet. Varmaan jotain 23? Itse sinnittelin ilman kuulolaitteita tuonne 20 paikkeille, mutta kun aloin opiskelemaan niin oli pakko...Muutin samalla ulkomaille. Ne kojeet on kehittyneet valtavasti IT-teknologian myötä. Itse en ole enää vuosiin välittänyt siitä mitä toiset ajattelevat kojeistani. Tai oikestaan kyllä, koska viimeksi valitsin siniset laitteet jotaka VARMASTI näkyvät korvieni takana. Värin voi nykyään valita, ja miksi kuukokoje olisi ihmeellisempi juttu kuin 5 kiloa lävistyksiä ja iho täynnä tatskoja!
- aloittaja
Kiitos kaikille vastauksistanne!Olen 25 vuotias. Kuulokojeen hankinta tuntuu vain jotenkin kamalan isolta asialta. Alan kuitenkin huomaamaan etten kauaa enää pärjää ilman kojetta. Onkohan netissä nähtävissä eri malleja tai osaako joku suositella hyvää yksityistä lääkäriä Kanta-Hämeen alueelta? Haluaisin mahdollisimman pienen ja huomaamattoman kojeen.
- zentlig
aloittaja kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksistanne!Olen 25 vuotias. Kuulokojeen hankinta tuntuu vain jotenkin kamalan isolta asialta. Alan kuitenkin huomaamaan etten kauaa enää pärjää ilman kojetta. Onkohan netissä nähtävissä eri malleja tai osaako joku suositella hyvää yksityistä lääkäriä Kanta-Hämeen alueelta? Haluaisin mahdollisimman pienen ja huomaamattoman kojeen.
Tee näin: käy terveyskeskuksessa (huoh) tai yksityisellä korvalääkärillä (nopeampi) mittauttamassa kuulosi ja pyydä lääkäriä sen perusteella arvioimaan lähettääkö se sinut keskussairaalan kuulokeskukseen. Lääkäri näkee kuulokäyristä missä kuulemisen tilanne on. Jos saat lähetteen, saat kutsun kuulokojesovitukseen tai parhaassa tapauksessa sairaala ostaa palvelun yksityiseltä lääkäriasemalta, jolloin saat parempaa palvelua. Kuulokojeet ei maksa sinulle mitään. Korosta ikääsi ja haluasi pysyä työmarkkinoilla/opiskella, ja sinulla on enemmän oikeuksia valita sellainen malli, jossa "leimaudut" vähiten. Eivät kaikki tietenkään piittaa leimautumisesta, mutta joillekin kuulonmenetys on niin iso juttu, ettei halua siitä kaikille kertoa/näyttää. Pienetkin kojeet ovat nykyisin tehokkaita.
Jos kuulokäyräsi ovat lääkärin mukaan vielä suht. normaalit, mutta haluat itse hankkia kojeen niin varaudu maksamaan siitä noin tuhat euroa. Suosittelen Tampereella Suomen Terveystaloa ja siellä Oticonin kuulontutkija Eira Elomaata. Nopea ja asiallinen palvelu, joustavat maksuajat niin halutessasi ja pieni huomaamaton koje. Siellä on myös korvalääkärien vastaanotto.
Tsemppiä! - zentlig
aloittaja kirjoitti:
...ja vielä lisäys: netistä voit googlettaa malleja esim. hakusanoilla Phonak, Oticon, Danalink, Kuulohansa
- Oranssi päiväpeite
aloittaja kirjoitti:
Hei!
Itselläni on otoskleroosi-niminen sairaus alentanut kuuloani niin, että keskussairaalasta sain kuulolaitteet molempiin korviin. Laitteet on pienet ja viimeisintä mallia, niihin olisi saanut "kivan" kaukosäätimenkin riiputettavaksi kaulalle, jolla voisi säädellä äänen voimakkuuksia tai sammuttaa laitteet kokonaan. Jostain syystä en halunnut/tarvinnut moista vempainta, sillä samat "ohjelmoinnit" voi tehdä laitteessa olevalla nappulalla. Laite on pieni ja melko huomaamaton, Oticon-merkkinen. Suosittelen mallia, jossa koje on korvan ulkopuolella ei siis sellaista barbin ihonväristä korvakäytävakojetta. Vaikka se on pieni ja omien mittojen mukaan tehty, ainakaan itselläni se ei toiminut. En kuullut sillä kuin kovia ääniä, joita kuulin ilman kojettakin.
Minä kävin ensin työterveyslääkärillä jolta sain lähetteen Mehiläisen kovalääkärille. Korvalääkäri taas laittoi asiani eteenpäin keskussairaalaan. Odottelin melko tasan puolivuotta kun sairaalasta tuli kutsu korvapolille. Siellä taas tutkittiin ja sain diagnoosini ja kuulolaitteet. Koko hommasta maksoin vain normaalit poliklinikkamaksut joka nykyään taitaa olla noin 26 Euroa. Laitteista en joutunut maksamaan mitään. Lisäksi sain "lainaan" huonokuuloisen herätyskellon. Kuulolaitteen paristot joudun kustantamaan itse, paristoja saa 6 kpl 6-7 Eurolla tarjousmarketista. - ottaa päähän
Oranssi päiväpeite kirjoitti:
Hei!
Itselläni on otoskleroosi-niminen sairaus alentanut kuuloani niin, että keskussairaalasta sain kuulolaitteet molempiin korviin. Laitteet on pienet ja viimeisintä mallia, niihin olisi saanut "kivan" kaukosäätimenkin riiputettavaksi kaulalle, jolla voisi säädellä äänen voimakkuuksia tai sammuttaa laitteet kokonaan. Jostain syystä en halunnut/tarvinnut moista vempainta, sillä samat "ohjelmoinnit" voi tehdä laitteessa olevalla nappulalla. Laite on pieni ja melko huomaamaton, Oticon-merkkinen. Suosittelen mallia, jossa koje on korvan ulkopuolella ei siis sellaista barbin ihonväristä korvakäytävakojetta. Vaikka se on pieni ja omien mittojen mukaan tehty, ainakaan itselläni se ei toiminut. En kuullut sillä kuin kovia ääniä, joita kuulin ilman kojettakin.
Minä kävin ensin työterveyslääkärillä jolta sain lähetteen Mehiläisen kovalääkärille. Korvalääkäri taas laittoi asiani eteenpäin keskussairaalaan. Odottelin melko tasan puolivuotta kun sairaalasta tuli kutsu korvapolille. Siellä taas tutkittiin ja sain diagnoosini ja kuulolaitteet. Koko hommasta maksoin vain normaalit poliklinikkamaksut joka nykyään taitaa olla noin 26 Euroa. Laitteista en joutunut maksamaan mitään. Lisäksi sain "lainaan" huonokuuloisen herätyskellon. Kuulolaitteen paristot joudun kustantamaan itse, paristoja saa 6 kpl 6-7 Eurolla tarjousmarketista.Kuulokeskuksen kautta olen saamassa kuulokojeen.Harmittaa vaan,että saan sellaisen korvantauskojeen ns.mummomallin.Itse olen myös keski-ikäinen enkä haluaisi mitään isoa laitetta.Eikö kunnalta saa mitään pienempää versiota vaan täytyisikö mennä yksityiselle.Onko laitteissa teknisesti eroja riippuen mistä sen on hankkinut?
Harmittaa koko kuulolaite.Nyky maailma on kehittynyt mutta kuulolaitteiden ja kuulonkorjauksen suhteen ei.Nykyään tehdään silmiin laserleikkauksia,on piilolinssejä ja mitä kaikkia muita leikkauksia tehdään ihmiselle,mutta huonokuuloisuutta ei saada korjattua. - Steffo
ottaa päähän kirjoitti:
Kuulokeskuksen kautta olen saamassa kuulokojeen.Harmittaa vaan,että saan sellaisen korvantauskojeen ns.mummomallin.Itse olen myös keski-ikäinen enkä haluaisi mitään isoa laitetta.Eikö kunnalta saa mitään pienempää versiota vaan täytyisikö mennä yksityiselle.Onko laitteissa teknisesti eroja riippuen mistä sen on hankkinut?
Harmittaa koko kuulolaite.Nyky maailma on kehittynyt mutta kuulolaitteiden ja kuulonkorjauksen suhteen ei.Nykyään tehdään silmiin laserleikkauksia,on piilolinssejä ja mitä kaikkia muita leikkauksia tehdään ihmiselle,mutta huonokuuloisuutta ei saada korjattua.Vielä nykyäänkin nämä korvansisäiset laitteet on etupäässä tarkoitettu ihmisille joiden kuulovamma on suhteellisen lievä. Jos kuulo on hyvin huono niin tarvitaan korvan takana kannettavat laitteet. Itse olisin valmis kantamaan vaikka selkärepussa jos vain kuulisin paremmin.
- hyödyntäjä
aloittaja kirjoitti:
Oticon vigo pro tai oticon epoc laitteita. Ne käyttävät hyväkseen viimeisintä teknologiaa. Eivät vikise turhaan eivätkä voimista epätoivottuja ääniä. Lykkyä tykö!
- Arima36
Kuulokojeet ovat kehittyneet valtavasti kymmenessä vuodessa. Kojeen valintaan vaikuttaa toki kuulokäyräsi, mutta tehokkaita ja kauniisti muotoiltuja ratkaisuja löytyy pienemmistäkin kojeista. Widex inteo kojeessa on uusi Transponointi tekniikka jolla voidaan siirtää kuulemattomissa olevia korkeita ääniä kuulevalle alueelle. Tämä ominaisuus löytyy jo ihan pienimmistäkin kojeista...
- nainen 52v.
Eihän kuulokojetta tarvitse itse hankia ja kenellä siihen olisi varaakaan.Kaikkihan lähtee siitä kun käyt kuulokokeessa sairaalassa, sieltä sinut ohjataan ettenpäin ja yleensä kuulokojeiden valmstajalle. ihän niitä vaan mennä kuin kauppaan ostamaan !!!!
Kuulokojen malli riippuu kuulon asteesta.
5 vuoden välein olet oikeutettu saamaan uuden kojeen , etenkin jos kulosi muuttuu huonommaksi. - Oravani
nainen 52v. kirjoitti:
Eihän kuulokojetta tarvitse itse hankia ja kenellä siihen olisi varaakaan.Kaikkihan lähtee siitä kun käyt kuulokokeessa sairaalassa, sieltä sinut ohjataan ettenpäin ja yleensä kuulokojeiden valmstajalle. ihän niitä vaan mennä kuin kauppaan ostamaan !!!!
5 vuoden välein olet oikeutettu saamaan uuden kojeen , etenkin jos kulosi muuttuu huonommaksi.Aina ei vain niitä parhaimpia ratkaisuja ole saatavissa sairaaloiden kautta. Tietyillä pakkakunnilla tarjonta on erittäinkin heikkoa. Monet jäävät myös ilman kojetta koska heidän kuulonalenemansa ei vielä ole heikentynyt tasolle joka sairaalan mielestä edellyttää kuulokojeen saamista, eli 40 dB hekkenemistä. Useimmat jotka lähentelevät tätä rajaa hyötyvät selvästi kojeesta. Miksi kiduttaa itseään ilman? Samoin harvittavan usein jätetään se toinen kuulokoje saamatta ja annetaan jopa toisen korvan näin ollen surkastua ilman tarpeellista stimulaatiota. Kahden kojeen hyöty on monelle merkittävä. Mikäli on varaa on tarjonta toki yksityisesti hankittuna huomattavasti laajempaa sekä jonotonta. Nykyään saa myös vuokrata kuulokojeita mikä voi olla hyvä vaihtoehto joillekkin. Mihinkään katalogista tilattuihin halparatkaisuihin ei kannata kuitenkaan kajota.
- kuulolla ollaan
nainen 52v. kirjoitti:
5 vuoden välein olet oikeutettu saamaan uuden kojeen , etenkin jos kulosi muuttuu huonommaksi.Ei tarvitse ei, mutta saa hankkia vaikka Espanjasta, jos haluaa. Aina jollain on varaa hankkia sellainen malli mikä miellyttää.
Näistä kirjoituksista jo huomaa, että yhdelle tarjotaan "mummomallia" kun kyseinen kunta ei ilmeisesti kalliimpaa kustanna. Mummoystäväni taas halusi sellaisen mallin, mutta ei saa kun ne ovat vanhanaikaisia! - veronmaksajatar
kuulolla ollaan kirjoitti:
Ei tarvitse ei, mutta saa hankkia vaikka Espanjasta, jos haluaa. Aina jollain on varaa hankkia sellainen malli mikä miellyttää.
Näistä kirjoituksista jo huomaa, että yhdelle tarjotaan "mummomallia" kun kyseinen kunta ei ilmeisesti kalliimpaa kustanna. Mummoystäväni taas halusi sellaisen mallin, mutta ei saa kun ne ovat vanhanaikaisia!ollut kivaa jos olisi edes esitelty muita malleja, kuin minkä minä
sain. Semmoisen mummomallin ostopalveluna yksityiseltä jonka
kaupunki maksoi. Ei puhettakaan muista malleista, esim miksi ne
olisvat parempia. Hinnan kyllä sanoi tämä kuulontutkija, mikä
veloitetaan kaupungilta, ja se oli tosi pieni se hinta, oikein
hämmästyin.Olisi Hyvä että saisi itse valita ja mahdollisesti itse
maksaa kaupungin tarjoaman ja ehkä toisen
paremman mallin välisen erotuksen.
- Ahjo_29
Widexiltä löytyy erittäin pieni ja hienosti muotoiltu korvantauskuulokoje, Widex Passion 440.
Äänenlaatu on aivan toista kuin kymmenen vuotta sitten.
www.widex.fi
www.widex.com/products/passion440.aspx
http://campaign.widex.com/flashcampaign/passion/uk/passionSite.html - Auttaa
Käy terveyskeskuksessa ja pyydä lähete lähimpään kuulokeskukseen (yliopistollisten sairaaloiden yhteydessä) siellä on tietoa. PS. Sun ei tarvii itse maksaa kojetta, jos hankit sen kuulokeskuksen kautta
- Kurre_38
Kannattaa kuitenkin huomioida että sairaaloiden mallistot ovat suhtellisen rajalliset. Enimmäkseen perusmalleja ja todellisia huippukojeita harvassa. Myös pieniä malleja näyttäisi olevan vaikea saada. Kannattaa kysellä maahantuojilta mitä kojetta he suosittelevat kunhan on kuulokäyrä otettu niin saa jotain pohjaa ja vertailua sairaalan tarjomiin malleihin.
- ERAKKO..
Kurre_38 kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin huomioida että sairaaloiden mallistot ovat suhtellisen rajalliset. Enimmäkseen perusmalleja ja todellisia huippukojeita harvassa. Myös pieniä malleja näyttäisi olevan vaikea saada. Kannattaa kysellä maahantuojilta mitä kojetta he suosittelevat kunhan on kuulokäyrä otettu niin saa jotain pohjaa ja vertailua sairaalan tarjomiin malleihin.
KUN KUULEN MATALAT ÄÄNET NORMAALISTI MUTTA MATALIA EN 30% INVALIDITEETTI , KUULO KOJE HANKALA JA SIKS EN KEHTAA KÄYTTÄÄ KUN SE ALKAA VINKUMAAN JA EN ITSE SITÄ KUULE. JOTN PYSYN KOTONA .
- oopss
Kurre_38 kirjoitti:
Sairaaloiden mallistosta löytyy myös pieniä ja todellisia huippukojeita. Sairaaloista ne annetaan henkiöille, jotka niistä oikeasti hyötyvät. Maahantuojat ja yksityiset suosittelevat aina sitä kalleinta mallia kaikille, olipa sille todellista tarvetta tai ei.
- Jake12345
oopss kirjoitti:
Sairaaloiden mallistosta löytyy myös pieniä ja todellisia huippukojeita. Sairaaloista ne annetaan henkiöille, jotka niistä oikeasti hyötyvät. Maahantuojat ja yksityiset suosittelevat aina sitä kalleinta mallia kaikille, olipa sille todellista tarvetta tai ei.
Valitettavasti esität perättömiä.
Minä tiedän mitkä kojeet kuuluu tämän alueen keskussairaalan kuulokeskuksen valikoimiin. Kohtuullisen tai suhteellisen hyvät kyllä, mutta uusimman tekniikan huipputuotteet eivät. Niitä saa vain yksityisen sektorin palveluiden kautta. Ja ne maksavat maltaita, minun mielestäni. ...kun puhutaan noin neljän tuhannen €uron kustannuksesta (2000 € per koje) - Jake12345
Jake12345 kirjoitti:
Minä tiedän mitkä kojeet kuuluu tämän alueen keskussairaalan kuulokeskuksen valikoimiin. Kohtuullisen tai suhteellisen hyvät kyllä, mutta uusimman tekniikan huipputuotteet eivät. Niitä saa vain yksityisen sektorin palveluiden kautta. Ja ne maksavat maltaita, minun mielestäni. ...kun puhutaan noin neljän tuhannen €uron kustannuksesta (2000 € per koje)Tarkennetaan nyt siltä osin, että löytyy sieltä toki pieniä ja kelpoisia laitteita, juu, mutta ei tosiaan kehityksen huipputuotteita. esim Siemens Pure 701 ei kuulu valikoimiin, mutt muutaman vuoden takainen Pure 500 kyllä. Ei myöskään esim Widexin Clear-sarjan eikä edes vanhemmat Mind-sarjan kojeet ole valittavissa työssä olevillekaan.
Mutt rahalla niitäkin saa - yksityisen sektorin yrityksistä kuka tahansa, jos on taloudelliset mahdollisuudet. - 2000€ per koje
Jake12345 kirjoitti:
Minä tiedän mitkä kojeet kuuluu tämän alueen keskussairaalan kuulokeskuksen valikoimiin. Kohtuullisen tai suhteellisen hyvät kyllä, mutta uusimman tekniikan huipputuotteet eivät. Niitä saa vain yksityisen sektorin palveluiden kautta. Ja ne maksavat maltaita, minun mielestäni. ...kun puhutaan noin neljän tuhannen €uron kustannuksesta (2000 € per koje)Onko tuo hinta todellakin mahdollista jostain kuulokojeesta???
Koje jossa on sekä kuva että ääni, kuva värillisenä ja ääni stereona, sanotaan televisioksi, maksaa muutamia satasia! Tämä kuulokoje jossa on vain ääni, monona? maksaakin sitten jo tuhansia euroja? Onko laite kullasta tehty ja timantein koristeltu, vai mistä sen hinta muodostuu?
- kyori68
Ymmärrän täysin tuon erakoitumisen, vaikka eihän se hyvä ole. Se nyt vaan on niin, että varsinkin nuorempien huonokuuloisuutta ei kertakaikkiaan ymmärretä. Vanhuksille se on "normaalia". Kun kysyn asiakaspalvelutyössäni asiakkaalta (joka mutisee tai kuiskailee!!!, eikä ole ostamassa peräpukamavoidetta, vaaan on normaalissa lahjatavaraa myyvässä liikkeessä) että anteeksi? kun en kuule, asiakas vaan toistaa samalla hiljaisella äänellä. Joka ikiselle pitää selittää, että kun EN KUULE! EI MUN ÄLYSSÄ OLE AINAKAAN ISOMPAA VIKAA, tekisi mieli huutaa muutamillekin, jotka kattoo ku kahjoa kun kysyn että anteeksi kuinka?! Vähän niin kuin siihen malliin, että onko toi ihan tollo? On multa kysytty usein sitäkin, että olenko mä suomalainen? Siis luulevat, etten ymmärrä kieltä. VOI PYHÄ JYSÄYS. Olen kyllä ihan alkuperäisiä kalpeine naamoineni.
Mun kuulonalema on nyt 50 % molemmissa korvissa ja juuri puheäänen korkeudella. Olen kokeillut monta eri laitetta, mutta ei auta mikään. Hansaton korvakäytävälaite oli eka. En saanut silti selvää puheesta, mutta muut äänet olivat kyllä tosi kovia, ja tuntui tosi inhottavan tukkoiselta ne möntit korvassa. Sitten siirryttiin korvantausmalleihin. Koventavat kyllä joka kengän kopinan ja rasahduksen, mutta puheesta ei saa selvää, joten en pidä niitä, ja niissäkin on ne isot möntit (korvakappaleet) korvassa, jotka kutittaa korvia ja tuntuu inhottavalta. Pitäisin silti, jos olis vaan apua.
On kuulemma yksityiseltä saatavissa pieniä korvantauslaitteita, joissa on tosi pieni tippi korvaan. Mm. Siemensiltä. Maksaa noin 1700 euroa/kpl. Saa kyllä ilmaiseksi kokeilla pari viikkoa, kun korvakappaletta ei tehdä yksilöllisesti, niin kuin ne "möntit". Sen aion vielä kyllä tehdä, että tiedän, olisiko niistä sitten apua.
Että semmosta. Olen nelikymppinen ja elämä on kyllä tämän takia monesti yhtä helvettiä eikä tee mieli olla tekemisissä vieraiden ihmisten kanssa, jotka ei tätä ongelmaa tiedä. Eikä ne ymmärrä aina läheisetkään. En jaksa jatkuvasti kysellä että mitä, kun saan tiuskaisuja vastaukseksi kuitenkin... Toisaalta ymmärrän senkin:hermostuttaahan se, jos joku koko ajan kyselee mitä? - Jake12345
Tota noin - sanoi tohtori ;) ...vai miten se nyt menikään.
En minäkään suostunut sellaisia korvan täyttäviä klöntsiä pitämään, mutt kun ne oli neljä vuotta ja risat hyllyssä pölyttyneet, niin menin uusia kojeita pyyteleen.
Kokemuksestani (todella positiivisesta) olen täällä kertonut useampaankin otteeseen - se kokeiluvaihe ja hyvän kojeen etsiminen kun kesti mun kohdallani jopa reilu puoli vuotta. Mutt se kannatti. Minä löysin ne kojeet, joilla kuulee ja joissa on todella hyvä ääni ...ja sinä aikana totuin muuten niihin koviin kolinoihinkin ja kaikenmaailman parketi narinoihin. Sanoivat etukäteen, ett aivot oppii käsitteleen/sääteleen ääniä... No just sitä en kyll oikein usko, mutt niihin kovempiin ääniin tottuu kyllä - kuka nopeemmin, kuka hitaammin, mutt minäkin siis.
No Siemensiä en valinnut, vaan vallan muut paljon paremmin kuuluvat Widexit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179