Seksivalistus steinerkoulussa

ko. koulun käynyt

Opettajani steinerkoulussa oli aktiivinen antroposofi. Näin ollen sain steinerkoulussa antroposofian mukaista seksivalistusta.

Opettaja hehkutti miten seksissä sielujen ja henkien yhdistyminen on suurin osa koko toimitusta, ja lihallinen vain häviävän pieni. Hänen mukaansa seksiä ei tullut harrastaa muuhun kuin vain kahden rakastavan ihmisen välille avioliitossa, ja silloinkin vain, jos tarkoituksena on tehdä lapsi.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että jopa amerikan pidättäytymisvalistus on suorastaan nerokasta verrattuna opettajani henkimaailman uskomuksia seksiin sotkeviin selityksiin. Valitettavasti tämä ylilyönti ei ollut suinkaan ainoa, mitä steinerkouluaikanani koin. Steinerin uskomukset ja henkimaailman asiat sekottuivat jatkuvasti toisiinsa. Vasta siirryttyäni peruskouluun sain kuulla, että esimerkiksi Atlantis on myyttinen taru, ei historiallista faktaa.

6

1271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ExSteinerilainen

      Otin kantaa tähän teemaan tässä keskustelufoorumissa, alempana. Olen kanssasi ihan sama mieltä siitä, että tällaista tämä meiniki kyllä oli. Joku kirjoitti nopeasti vastaukseksi, että hän oli kyllä saanut ihan hyvää valistusta poikien voikkatuntien yhteydessä, ja ihmetteli milloin olin mahatnut käydä ko. kolua. No se oli 70-80-luvuilla. Mutta hyvä niin jos ainakin hän on tyytyväinen saamaansa valistukseen. Onhan se paljolti oikeasta henkilöstä ja (näköjään) tuuristakin kiinni. Itse koin meidän saamaamme "valistusta" täytenä naamioituneena puppuna, kuten sinäkin.

      Tämä seksinvastainen asenne - olen myöhemmin lukenut - johtuu juuri Steinerin ihmeellisestä suhteesta seksuaalisuuten yleensäkin, myös omaansa (syy-seuraus?). Siksi hän demonisoi kaiken sen ilon mikä aiheeseen voi ylipäätään liittyä, ellei kyseessä ole todistettavasti ja ainoastaan suvunjatkamisesta. Miten fantastista antroposofien seksielämä mahtaakin olla... Hullaannus on kyllä pois heiltä ;-/ Jos näin kuitenkin tapahtuu (niin kuin olen kuuullut tapahtuneenkin) saa parka varamsti maksaa kovan hinnan tulevisa karmallisiisa elämissä!

      Kuitenkin tämä negatiivinen asenne johti myös siihen että nuorisokulttuuri oli täysin pannassa ja alati opettajien tähtäimessä, sillä se katsottiin edistävän näiden pahojen voimien juurtumista. Näin ollen ei sähköistä musiikkia sopinut kuunnella. Yhdessä esitelmässä sähkökitaraa verattiinkin miehen sukupuolielimeen ja miten turmiollista ja nuorisolle vaarallista se kaikki oli... Eli kun popkitaristit vetivät mehukkaita (joskus provosoiva kylläkin) riffejä, antropsofit näkivätkin vain likaista masturbointia. Tuntuu keksiltyltä, mutta kun ei ollut!

      Pop-julisteita ei saanut missään tapauksessa riipusta seinälle, ne takavarikoitiin heti ja päättäväisesti. Ei ihme että kuilu meidän kolun ja tavallisen koulun välillä tuntui välillä niin suurelta, ettei sitä missään tapauksessa uskaltanut edes mainita kaveripiirissä.

      kilteille pehmoisille pojille jotka sopeutuvat tähän neutrikulttuuriin koulu sopi varmasti hyvin. Mutta niitä, hieman kovempia poikia, jotka jo varhaisessa murrosiässä alkavat tuottaa hieman enemmän testosteronia, ei katsota niinkään hyvällä. Ne leimataan pian levottomiksi ja "häiriintyneiksi" ja joutuvatkin usein napit vastakkain opettajien kanssa.
      Kun steinerkoulun opettaja leimaa oppilasta "häiriintyneiksi" tätä oppilasta pitää piakkoin saattaa hoitoon. Tämä tapahtuu tietenkin sopivilla hoitoeurytmia-harjoituksilla. Koska nämä harjoitukset yleensä eivät tuota sitä tulosta jotka opettajat olivat toivoneet (!), niitä joudutaan tietty toistamaan, joskus monta kertaa. Sehän on selvää. Silloin tapahtuu juuri tuo "hoitoeurytmiaan" pakottaminen, josta joku toinen kirjoitti. Ei tässä ole kyse mistään vapaehtoisuudesta taikka keskustelevasta vuorovaikutuksesta, vaan nimen omaan hoitoeurytmiaan pasittamisesta. Hyvä jos vanhemmat edes saa tietää että tällaista on päätetty. Aina eivät.
      Lopuksi ko. henkilö (joka ainakin tässä vaiheessa jo tuntee itsensä hyvinkin leimatuksi -eikö jo nimi hoito- tai lääke-eurytmia jo kalskahda aika hirveältä??)) joko päättää alistua kohtaloonsa ja muuttua "toivotuksi" mallin mukaiseksi steineroppilaaksi, tai jättää koko antrokosmoksen taakseen ja muuttaa tavalliseen kouluun. Molemmissa tapauksissa terapia on päässyt päämääräänsä (oppilashan muuttui selvästi rauhallisemmaksi/ei oikeastaan koskaan sopinut meidän kouluumme), ja hoitoeukka osoittautuu jälleen kerran "eittäin tulokselliseksi yksilöterapiksi".
      And the show goes on...

      • Olet siis käynyt steinerkolua melkein kolmekymmentä vuotta sitten (lapsena) ja kohdallesi sattui varsinainen hörhö opettajaksi. Tällä suunnattomalla kokemuspohjalla lyttäät kaikki nykyaikaiset steinerkoulut ja niiden opettajat. Todella paksua!

        Minä kävin peruskoulua samoihin aikoihin. Muistan myös muutamia juttuja, kuten Neuvostoliittoa ihannoivan opettajan, joka hankki meille ystävyysluokan kylään ja ylisti joka välissä kommunismin autuutta. Koulutarkastajan, joka pysähtyi kohdalleni kirjoituskokeessa ja huusi minua osoittaen opettajalle "PITÄÄ KYNÄÄ VÄÄRIN". Muistan, kuinka uskonnonopettaja ja uskonnollinen historianopettaja ja myöhemmin rippikoulu saivat minut niin hemmetin sekaisin, että ryhdyin hetkeksi seurakuntanuoreksi! (sittemmin paranin ;o)

        Lukion äidinkielen opettaja antoi minulle järjestään seiskan aineista, koska ei pitänyt minusta. Kuitenkin kirjoitin L:n, jonka hän oli ihan itse jopa lähettänyt ällänä. Eli se paskiainen tiesi koko ajan, että osasin kirjoittaa!

        Minut laitettiin ylä-asteella kolmesta tasokurssista (-84) pitkälle kaikissa, koska vanhemmilleni ei oltu kerrottu, mitä ne tasokurssit tarkoittivat. Tästä syystä en oppinut matematiikkaa kunnolla ennenkuin paljon myöhemmin!

        Nämä kaikki ovat syitä siihen, miksi halusin ottaa selvää vaihtoehtoisista kouluista ja päädyin steinerkouluun. Olen ollut todella tyytyväinen ja näen koulun positiiviset vaikutukset lapsissanikin. Nämä edellämainitut eivät saa minua lyttäämään nykyistä kunnallista koulua, joka tarjoaa varmasti oikein hyvän tietopohjan nyky-yhteiskunnan jäsenille.

        Minä halusin, että lapseni oppivat kokonaisiksi ihmisiksi ja ajattelemaan omilla aivoillansa ja kyseenalaistamaan auktoriteetteja ja niin edelleen. Steinerkoulussa he saavat mielestäni tämän mahdollisuuden. Minun mielestäni kunnallisessa koulussa heidän luovuuttansa tukahdutettaisiin ja heitä tasapäistettäisiin.

        Eli en voi pitää sinua, ExSteinerlainen, enkä kertomuksiasi juurikaan varteenotettavina. Jos sinulla ei ole mitään kokemusta nykyaikaisesta steinerkoulusta, älä yleistä omaa historiaasi nykypäivään.

        Maailma nääs muuttuu. Steinerkoulu sen mukana.


      • ExSteinerilainen
        Steinerfaija kirjoitti:

        Olet siis käynyt steinerkolua melkein kolmekymmentä vuotta sitten (lapsena) ja kohdallesi sattui varsinainen hörhö opettajaksi. Tällä suunnattomalla kokemuspohjalla lyttäät kaikki nykyaikaiset steinerkoulut ja niiden opettajat. Todella paksua!

        Minä kävin peruskoulua samoihin aikoihin. Muistan myös muutamia juttuja, kuten Neuvostoliittoa ihannoivan opettajan, joka hankki meille ystävyysluokan kylään ja ylisti joka välissä kommunismin autuutta. Koulutarkastajan, joka pysähtyi kohdalleni kirjoituskokeessa ja huusi minua osoittaen opettajalle "PITÄÄ KYNÄÄ VÄÄRIN". Muistan, kuinka uskonnonopettaja ja uskonnollinen historianopettaja ja myöhemmin rippikoulu saivat minut niin hemmetin sekaisin, että ryhdyin hetkeksi seurakuntanuoreksi! (sittemmin paranin ;o)

        Lukion äidinkielen opettaja antoi minulle järjestään seiskan aineista, koska ei pitänyt minusta. Kuitenkin kirjoitin L:n, jonka hän oli ihan itse jopa lähettänyt ällänä. Eli se paskiainen tiesi koko ajan, että osasin kirjoittaa!

        Minut laitettiin ylä-asteella kolmesta tasokurssista (-84) pitkälle kaikissa, koska vanhemmilleni ei oltu kerrottu, mitä ne tasokurssit tarkoittivat. Tästä syystä en oppinut matematiikkaa kunnolla ennenkuin paljon myöhemmin!

        Nämä kaikki ovat syitä siihen, miksi halusin ottaa selvää vaihtoehtoisista kouluista ja päädyin steinerkouluun. Olen ollut todella tyytyväinen ja näen koulun positiiviset vaikutukset lapsissanikin. Nämä edellämainitut eivät saa minua lyttäämään nykyistä kunnallista koulua, joka tarjoaa varmasti oikein hyvän tietopohjan nyky-yhteiskunnan jäsenille.

        Minä halusin, että lapseni oppivat kokonaisiksi ihmisiksi ja ajattelemaan omilla aivoillansa ja kyseenalaistamaan auktoriteetteja ja niin edelleen. Steinerkoulussa he saavat mielestäni tämän mahdollisuuden. Minun mielestäni kunnallisessa koulussa heidän luovuuttansa tukahdutettaisiin ja heitä tasapäistettäisiin.

        Eli en voi pitää sinua, ExSteinerlainen, enkä kertomuksiasi juurikaan varteenotettavina. Jos sinulla ei ole mitään kokemusta nykyaikaisesta steinerkoulusta, älä yleistä omaa historiaasi nykypäivään.

        Maailma nääs muuttuu. Steinerkoulu sen mukana.

        Ja olet ottanut asiaksesi (jos palstoja katsoo) lytätä kaikkien muiden muielipiteet maan rakoon.
        Edelleen: hyvä että olet tyytyväinen pysy sellaisena. Mutta opi myös matkan varrella suvaitsemaan muiden oikeutta olla eri mieltä.

        Teet ison haloon siitä, että en voi hyväksyä kaikkia asioita koulun opetussunnitelmassa tai sen taustoista. Haluat kaikin voimin viedä sitä oiekutta mitä muilla on käydä asiasta keskutelua. Sen takia tällainen palsta, eikö vain?
        Huom! Minä en ole koskaan sanonut että koulua pitäisi lakkauttaa - en todellakaan. Sanon vain että en tule laittamaan omia lapsiani sinne ja kerron syyt tähän. Mutta et taida oikein kestää sellaisia mielipiteitä jotka poikkeavat omistasi. Ja ikävä tosiasia tulee taas kerran todistetuksi: steinerilaiset (mukaan lukien vihkiytyneet vanhemmat) eivät siedä kritiikkiä. Tämä asia ei ole muuttunut vuosien varrella, näköjään.
        Kaikki kriittiset äänet pitää valkovenäläiseen malliin vaientaa heti ja päättäväisesti. Tuo opettajakin oli tietenkin vain joku katkekroitunut hullu jota ei millään voida (määritelmäsi mukaan) pitää "luotettvana lähteenä". Eipä tietenkään, eihän? Hyvä ettet syyttänyt suoraan valehtelusta.

        Mutta minun oikeuttani olla omaa mieltäni tässä asiassa, et kyllä riistä millään sortin henkilökohtaiella vähättelyllä.
        En anna mitään arvoa moiselle henkilökohtaselle panettelulle. Sen sijaan sinun puolustuspuheesi koskien itse asiaa (koulua) eivät häiritse minua lainkaan, sillä sulla on milestäni täysi oikeus olla tyytyväinen valintaasi. Olen aidosti iloinen puolestasi jos koet tehneesi oikean valinnan. Mikäs sen parempaa.
        Aitoon väittelyyn tietysti kuuluu, että nimenomaan asiat (ehkä) riitelevät, eikä ihmiset. Keskustelun nujertaminen taas kielii jostakin aivan muusta, oli kyse vaikkapa antroposofiasta tai muista elämän asioista.


      • ExSteinerilainen kirjoitti:

        Ja olet ottanut asiaksesi (jos palstoja katsoo) lytätä kaikkien muiden muielipiteet maan rakoon.
        Edelleen: hyvä että olet tyytyväinen pysy sellaisena. Mutta opi myös matkan varrella suvaitsemaan muiden oikeutta olla eri mieltä.

        Teet ison haloon siitä, että en voi hyväksyä kaikkia asioita koulun opetussunnitelmassa tai sen taustoista. Haluat kaikin voimin viedä sitä oiekutta mitä muilla on käydä asiasta keskutelua. Sen takia tällainen palsta, eikö vain?
        Huom! Minä en ole koskaan sanonut että koulua pitäisi lakkauttaa - en todellakaan. Sanon vain että en tule laittamaan omia lapsiani sinne ja kerron syyt tähän. Mutta et taida oikein kestää sellaisia mielipiteitä jotka poikkeavat omistasi. Ja ikävä tosiasia tulee taas kerran todistetuksi: steinerilaiset (mukaan lukien vihkiytyneet vanhemmat) eivät siedä kritiikkiä. Tämä asia ei ole muuttunut vuosien varrella, näköjään.
        Kaikki kriittiset äänet pitää valkovenäläiseen malliin vaientaa heti ja päättäväisesti. Tuo opettajakin oli tietenkin vain joku katkekroitunut hullu jota ei millään voida (määritelmäsi mukaan) pitää "luotettvana lähteenä". Eipä tietenkään, eihän? Hyvä ettet syyttänyt suoraan valehtelusta.

        Mutta minun oikeuttani olla omaa mieltäni tässä asiassa, et kyllä riistä millään sortin henkilökohtaiella vähättelyllä.
        En anna mitään arvoa moiselle henkilökohtaselle panettelulle. Sen sijaan sinun puolustuspuheesi koskien itse asiaa (koulua) eivät häiritse minua lainkaan, sillä sulla on milestäni täysi oikeus olla tyytyväinen valintaasi. Olen aidosti iloinen puolestasi jos koet tehneesi oikean valinnan. Mikäs sen parempaa.
        Aitoon väittelyyn tietysti kuuluu, että nimenomaan asiat (ehkä) riitelevät, eikä ihmiset. Keskustelun nujertaminen taas kielii jostakin aivan muusta, oli kyse vaikkapa antroposofiasta tai muista elämän asioista.

        Ota niin henkilökohtaisesti...

        Ymmärrän kyllä, jos olet eri mieltä, mutta älä nyt hyvä ihminen itseesi ota ;o)

        Olet eri mieltä minun kanssani. Ei se tee sinusta huonoa ihmistä. Mutta se, että yrität jostain merkillisestä syystä esittää julkisella forumilla steinerkoulun valheellisesti huonossa valossa kyllä rassaa. Ja kovasti rassaakin!

        Kaikki esittämäsi höperyydet on systemaattisesti (eikä minun toimestani) ajettu maan rakoon. Vielä vaan siinä iniset, että sinua on kohdeltu väärin. Esitä nyt jo niitä vakuuttavia todisteita steinerkoulun vahingollisuudesta.

        Sori. Katson oikeudekseni yrittää paloruiskia jokaisen ilman perusteita heitetyn kuran steinerkoulun seinästä ja lytätä sen sinne maan rakoon jonne se kuuluukin.

        Hauskaa taittelua ;o)


    • DANsku

      minulle on kyllä annettu aivan normaalia valaistusta, mitä peruskoulussakin. Meillä kävi iha ulkopuolinen kunnan terkka seksiasioista valistamassa.

    • samoin

      Ei ole kuin muutama vuosi sitten kun kouluni loppui, olin steinerissa monia vuosia. Meillä oli kans vähän ko. valistusta , eikä sitten mitään muuta.
      Ei tietenkään.
      Steinerkoulu on aina ulkopuolella kaikesta,
      kaikesta normaalista, heillä kun on oma hömpötyksensä ....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe