Meniko ferrikloridiliuos pilalle?

Moka....

Tein ferrikloridiliuoksen ja uitin kehitettyä piirilevyä ohuen teräslangan avulla.

Teräslanka syöpyi poikki ja huomasin mokan vasta tässä vaiheessa.

Menikö liuos pilalle, kun sinne pääsi rautaa (teräs = rauta, hiili ja mahd. kromia)?

Ainakin vaikuttaa aika kesylle. Kannattaako tehdä uusi liuos vai lisätä vain ferrikloridia?

8

975

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Happottaja

Olen käyttäny haponkestävää tai rosteri tik-hitsauslankaa joka ei ainakaan reakoi mitenkään ferrikloridinkans. En usko että seos on pilalla vaan se heikkenee muutenkin ajanmukaan ja lämmin syövyttää nopeammin ja ilman pumppaus seukseen nopeuttaa syövytystä.

• Monikäyttöstä se on

Samalla liuoksella syövyttää monesti ja jos pikku määrä muita metalleja menee sekaan, se ei haittaa. Eihän piirilevyn kupari ole 100% puhasta.

Kandee laittaa se ferro lillu vesihauteeseen, jotta pysyy lämpimäna, niin toimii nopeemmin. Akvaariolämmitin käy HYVIN nesteen lämmitykseen, kun siinä on lasiputki, se johto osa on muovia, mut silti kandee pitää pois ferrosta.

Muovinen naru/letku on aika hyvä liinnitys juttu, kun se ei syövy ferroon. Mikäli pikkasen vielä huljuttaa piirilevyö se syöpyy paremmin. Roiskeet sotkee, eli varovaisuutta.

Koneelliset syövytys systeemit laittavat ferron liikkeelle ilmakuplilla, jolloin syöpyminen tehostuu lämmittäessä. Helppo rakentaa oma vastaava vekotin. Lasiikkunasta voi katella miten syöpyminen edistyy. Piirilevy voi olla kiinni muovisessa pidikkeessä jossa ura. Samaa systeemiä voi hyödyntää myös piirilevyn kehitteessä, mutta eri neste ilman lämmitystä/ilmastusta.

• Syövytys...

0,5 kg ferrikloridia (Partco) 0,9 litraan (ohje neuvoi määräksi 1 litran) lämmintä vettä --> syövytykseen meni about 6 tuntia, neste ehti jäähtyä ja ohuimmat vedot katosivat tuossa ajassa ja jälki ihan karseaa --> ö-mappiin ja hirveä vitutus!!!! Liikuttelin kyllä levyä ensimmäisen tunnin ajan, mutta mitään ei tapahtunut. Ennen meni paljaat kohdat heti vaaleanpunaisiksi, kun vähän käytti liuoksessa. Kovin on erilaista tämä Partcon pienirakeinen ferrikloridi verrattuna aikaisempaan. Liukeni helposti koko pussillinen, mutta ei syövytä....

Vai oliko vika valoherkässä piirilevyssä? Sain sen Partcosta viime kuun loppupuolella ja sen päiväys oli 03 09 2008 eli vanheni käsiin ennen kuin ehdin käyttää. Piirilevy vaikuttaa ohueammalta kuin aiemmin Partcon toimittama. Tosin kehitysjälki oli normaali.

Tilasin sitten lisää ferrikloridia 2x500 g pienen valitusviestin kera. Töytyy kokeilla myös varastosta löytynyttä Partcon vanhempaa vanhentunutta piirilevyä.

• Syövytys....
        Syövytys... kirjoitti:

0,5 kg ferrikloridia (Partco) 0,9 litraan (ohje neuvoi määräksi 1 litran) lämmintä vettä --> syövytykseen meni about 6 tuntia, neste ehti jäähtyä ja ohuimmat vedot katosivat tuossa ajassa ja jälki ihan karseaa --> ö-mappiin ja hirveä vitutus!!!! Liikuttelin kyllä levyä ensimmäisen tunnin ajan, mutta mitään ei tapahtunut. Ennen meni paljaat kohdat heti vaaleanpunaisiksi, kun vähän käytti liuoksessa. Kovin on erilaista tämä Partcon pienirakeinen ferrikloridi verrattuna aikaisempaan. Liukeni helposti koko pussillinen, mutta ei syövytä....

Vai oliko vika valoherkässä piirilevyssä? Sain sen Partcosta viime kuun loppupuolella ja sen päiväys oli 03 09 2008 eli vanheni käsiin ennen kuin ehdin käyttää. Piirilevy vaikuttaa ohueammalta kuin aiemmin Partcon toimittama. Tosin kehitysjälki oli normaali.

Tilasin sitten lisää ferrikloridia 2x500 g pienen valitusviestin kera. Töytyy kokeilla myös varastosta löytynyttä Partcon vanhempaa vanhentunutta piirilevyä.

Ei ollut sitten ensimmäinen Partcon materiaaleilla tehty levy, mutta nyt oli uudet matskut, vanhat tutut menetelmät ja reisille meni. Monta levyä olen tehnyt vuosien saatossa eikä näin ole käynyt koskaan ennen.

Mitä pitää muuttaa, että onnistuisi.

• hapottaja
        Syövytys... kirjoitti:

Jos valoherkkää lakkaa on jäänyt hiukankin vielä pintaan kehitysvaiheessa, menee syövytys pilalle. Pitää lähteä heti syöpymään ja 6h on liian pitkä aika kylmälläkin nesteellä. Pitkä syövytys syövyttää reunoja lakan altakin. Itse käytän pystymallista agryyliastiaa jossa akvaariolämmitin ja ilmanpuhallus pohjalla reijitetyn putkenkautta ja syöpyy valmiiksi 5 minuutissa. Happo täytyy olla kylläinen eli niinpaljon kun liukenee lämpimään veteen. Aikaisemmin syövyttäessäni vesihauteessa jota välillä heiluttelin syöpyi levyt siinäkin reippaasti alle tunnin.

• hapottaja
        hapottaja kirjoitti:

Jos valoherkkää lakkaa on jäänyt hiukankin vielä pintaan kehitysvaiheessa, menee syövytys pilalle. Pitää lähteä heti syöpymään ja 6h on liian pitkä aika kylmälläkin nesteellä. Pitkä syövytys syövyttää reunoja lakan altakin. Itse käytän pystymallista agryyliastiaa jossa akvaariolämmitin ja ilmanpuhallus pohjalla reijitetyn putkenkautta ja syöpyy valmiiksi 5 minuutissa. Happo täytyy olla kylläinen eli niinpaljon kun liukenee lämpimään veteen. Aikaisemmin syövyttäessäni vesihauteessa jota välillä heiluttelin syöpyi levyt siinäkin reippaasti alle tunnin.

Ai niin, kerrotko vielä mitenkauan valotit ja oliko lasivälissä ja kuinka tehokkaalla ultravioletti lampulla valotit ja levyn ja lampun välimatka. Entä kehitysneste kodinputkimies vai oikea kehite.

• Levyttäjä....
        hapottaja kirjoitti:

Ai niin, kerrotko vielä mitenkauan valotit ja oliko lasivälissä ja kuinka tehokkaalla ultravioletti lampulla valotit ja levyn ja lampun välimatka. Entä kehitysneste kodinputkimies vai oikea kehite.

Reilut 18 minuuttia työpöytävalaisimella muutaman sentin etäisyydeltä. Tuplakalvo. Näin on onnistunut jo vuosien ajan ja kehitys sujui normaalisti ja jälki siisti. Oikea kehite Partcosta ohjeen mukaan tehtynä -> toimii erinomaisesti.

Kun ei syöpynyt, huuhdoin levyn ja uitin vielä kehitteessä. Huuhdoin kehitteen ja taas syövytykseen --> ei vaikutusta.

• hapottaja
        Levyttäjä.... kirjoitti:

Reilut 18 minuuttia työpöytävalaisimella muutaman sentin etäisyydeltä. Tuplakalvo. Näin on onnistunut jo vuosien ajan ja kehitys sujui normaalisti ja jälki siisti. Oikea kehite Partcosta ohjeen mukaan tehtynä -> toimii erinomaisesti.

Kun ei syöpynyt, huuhdoin levyn ja uitin vielä kehitteessä. Huuhdoin kehitteen ja taas syövytykseen --> ei vaikutusta.

Ilmeisesti kehitys oli ihan ok, jos ei lähteny syöpymään lakan poistonkaan jälkeen. Silti vähän ihmettelen taitaa olla tehokas työpöytävalaisin. Itsellä 300w kasvihuonelamppu ja 30cm etäisyydeltä valotusaika 5min. Kokeile hinkata levy puhtaaksi teräsvillalla jos on oksidikerros pinnassa. Jos ei vieläkää lähde syöpymään niin aineissa vika ja liuota lisää ferroa. Puhdistan aina ennen lakkausta levyn vimillä tai patapatalla. Ootko muuten varma ettei kukaan ole neutraloinu happoasi lipeällä (kehitysnesteellä).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe