Mitä on Jämsäläisyys

ulkopaikkakuntalainen

Mitä mieltä Jämsäläisyydestä?

16

1332

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...tarkentaa?

Niin. "Mitä mieltä jämsäläisyydestä?" Siis kuka? Jämsäläinen, ulkopaikkakuntalainen vai äskettäin Jämsään muuttanut? Vai joskus Jämsässä asunut ja nyt muualla oleskeleva? Miten määrittelet siis jämsäläisyyden? Mitä siis kysyt?

• turkulaisuus,

en vain entisenä jämsäläisenä ymmärrä, mitä turkulaisuus on?

• koskaan kuullut
        turkulaisuus, kirjoitti:

en vain entisenä jämsäläisenä ymmärrä, mitä turkulaisuus on?

vaikkapa äänekoskelaisuudesta, riihimäkeläisyydestä tai suolahtelaisuudesta. Onkohan kaikilla paikkakunnilla kuitenkin omat ..läi-tai-laisuuteensa?

• tiedän

ainakin sen, urpo, että sitä ei kirjoteta isolla Jiillä.

• Jämsäläinen

:):):)

• CaroLuna

No mä miellän jonkun Turkulaisuus, Savolaisuus, Jämsäläisyys kategorisoinnin niin että siis joku tietty piirre joka yhdistää näitä ihmisiä.

Esim, Murteet, Huumorintaju, sosiaalisuus ovat erilaisia eri paikkakunnilla.

En tiedä mikä itse olen, kun Helsingin kautta Savonlinnaan ja sieltä tänne.. Et olen varmaan Slangia puhuva kiero Jämsänkoskelainen, vai miten se meni...

• virittelen keskustelua..

millaiset piirteet yhdistävät jämsäläisiä? ja toisaalta onko jämsäläisyydellä ja "koskelaisuudella" eroja? ja kadotammeko nyt kuntaliitoksen myötä myös yhden jokilaaksolaisen kultturiperinnön? ns. koskelaisuuden. Tämä on ihan mielenkiintoista pohdittavaa ; )

• pitkään aikaan
        virittelen keskustelua.. kirjoitti:

millaiset piirteet yhdistävät jämsäläisiä? ja toisaalta onko jämsäläisyydellä ja "koskelaisuudella" eroja? ja kadotammeko nyt kuntaliitoksen myötä myös yhden jokilaaksolaisen kultturiperinnön? ns. koskelaisuuden. Tämä on ihan mielenkiintoista pohdittavaa ; )

Kyllä koskelaisuus säilyy muistissa vielä pitkään. Siitä pitävät huolen velalla surutta rakennettu Punainen tori, kalliisti korjattu tarpeton hallintopalatsi yms. vanhan koskelaisuuden ilmentymät, joita nyt jämsäläisetkin saavat maksaa vuosikausia eteenpäin.

• CaroLuna
        pitkään aikaan kirjoitti:

Kyllä koskelaisuus säilyy muistissa vielä pitkään. Siitä pitävät huolen velalla surutta rakennettu Punainen tori, kalliisti korjattu tarpeton hallintopalatsi yms. vanhan koskelaisuuden ilmentymät, joita nyt jämsäläisetkin saavat maksaa vuosikausia eteenpäin.

Määrittele yhtään mitään, mielestäni. Ei se tee ihmistä, eikä poista ihmisyyttä. En käsitä kuinka ulkouudistusta syytetään koskelaisuudesta, jämsäläisyydestä, tai sitä että sen mukaan määritellään "rotu", jota kutsukoon kukin nimellä millä tahtoo.

Minä en ole tuon Pönttö vierustan myötä muuttunut mihinkään suuntaan. Muistissa on miten karulta se ennen muutosta näytti, ja mukava Dalsia Kivien päällä. :)

• CaroLuna
        virittelen keskustelua.. kirjoitti:

Että kun asuu Pöntössä, niin jää tähän täkäläiseen tutustumisen mahdollisuus aika niukkaan.

Eli siis, minulla ei ole tuttuja, ystiksiä, kavereita kuin se hyvin pien nipullinen ja siitä nipullisesta on hankala muodostaa mielipidettä, kuin vain pelkästä persoonasta.

Sanotaan että jämsäläiset ovat Viileitä, naiset varsinkin. Mielummin katsovat vierestä kuin siis tutustuisivat.
        Miehet ovat aina samanlaisia kaikkialla, soon se miehisen karisman juju varmaankin :D (toki poikkeuksiakin löytyy..... _Paljon_.)
        Täällä asuessa, olen törmännyt siihen että hyvin nämä kiinnittää huomion, katseet kertovat sen.
        Uteliaisuuttakohan..

Jämsänkoskella.. Tjaa-a, aika vähäsanainen olen tämänkin pitäjän suhteen.. Ellen sitten alkaisi tarinoimaan humalaisista.

Kuitenkin jotain yhteistä... Juoru kiertää niin ettei perässä pysy.

• suurin ilo

Jämsäläisistä parasta on se, että jollekkin toiselle sattuu jotain ikävää.

• Totuus on kaurapuurossa

Jämsäläiset ovat pohjimmiltaan ulkosavolaisia.
      Savolaisiin liittyvä oveluus on vaan jäänyt matkan varrelle.
      Koiruuksia ei osata enää peittää.

Jämsäläiset eivät ole kovin tehokkaita toimijoita.
      Tekemisen latistaa usein sivulle vilkuilu,
      ja muiden asioihin puuttuminen.
      Taitamattomia ovat taloudenpidossa,
      kuralla on mm. kaupungin kassa.

Kovia ovat höpöttämään. Juttua piisaa vaikka muillekin jämsäläisille.
      Itseriittoisiksikin voisi jämpsäläisiä kehua.

Jämsäläisyys on myös hallitsemista.

Syvä Jämsä on nykyään valloitettujen alueiden keskustasa.
      Valloitetut alueet on demarivoimin sosialisoituja entisiä kaupunkeja ja kuntia.

Himos on Jämsän keskustan ansioton kruunu.

Himoksen huipulta katseltaessa Jämsän keskustaan,
      voi kuulla Kaupungin ääniä -
      tosi syvältä.

• mutta kuinka?

Ikävää, että sinulla on noin huono itsetunto. Eipä sille asialle paljon mitään mahda, vaikka kuinka haluaisi lohduttaa...

• MoreSpetke

Kiitos mielenkiintoisesta analyysistä.

Taidanpa kiertää ko. paikan ensi kerralla vaikkapa Mäntän ja Keuruun kautta.

• Tuurijuoppo

Voiko asiaa tuon selkeämmin ilmaista :D

• Laaksotyttö

Jämsäläisyys on viljan tuoksu nenässsä ja Päijänteen kimallus. Se on Pavi ja Kivipankki. Joku koskus kertoi mulle kuinka Jämsä on 'lumoava' pieni kaupunki. Lumoava?! Ymmärsin, kun menin joen varteen ja katsoin 9-tien suuntaan -- joki tuo oman leimansa kaupunkiimme. Mutta, mitkä noista asioista ovat uniikkeja Jämsälle? Kaikki. Ite olen kiertänyt lähes kolmen vuosikymmenen mutkan kautta takaisin Jämsään -- of ALL places, ja koen, että olen palannut juurilleni. Tyytyväisyys on oma valinta. Niin myös tyytyväisyys jämsäläisyyteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      81
      3898
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3707
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      44
      2215
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2179
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2074
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      51
      1746
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1429
    8. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1173
    9. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      105
      1153
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1099
    Aihe