Olen lähdössä lyhyelle matkalle Wieniin. Yhden päivän ajattelin viettää jossain muualla. Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat Bratislava ja Salzburg. Bratislavaan pääsee noin tunnissa, Salzburgiin matkaan menee noin 2,5 - 3,5 tuntia. Kumpi paikoista on "enemmän näkemisen arvoinen"? Mielipidekysymyks tietysti, mutta onko joku käynyt molemmissa paikoissa, niin että voisi selkeästi suositella jompaa kumpaa? Mielelläni kuulen kokemuksia myös henkilöiltä, jotka ovat käyneet vaan toisessa paikasta. Sellaisia "nämä on ehdottomasti nähtävä" -paikkoja haluan tietää.
-jane-
Bratislava vai Salzburg
4
1494
Vastaukset
- Wienin ystäväWienistä käsin olen kummassakin paikassa käynyt päivämatkalla, ja minua kyllä Salzburg viehätti enemmän. Kävin siellä vielä tunnelmalliseen joulumarkkina-aikaan. Aika riitti vanhassakaupungissa kiertelyyn, Mozartin syntymäkodissa ja tuomiokirkossa käymiseen sekä Hohensalzburgin linnoitukseen, josta on kaiken lisäksi hyvät näkymät yli kaupungin. Ja hyvin ehdittiin vielä syödäkin ennen paluuta Wieniin. 
 Kyllä Bratislavassakin käydä kannattaa. Meillä oli vain sen verran vähän aikaa, että esim. linna ja Sininen kirkko jäivät katsomatta. Vanhakaupunki on ihan siisti ja siellä on hauskoja patsaita. Osa junista vaan jää kauemmas keskustasta Petrzalkan asemalle ja sieltä on sitten tultava rähjäisillä bussinrotiskoilla keskustaan.- matkailija71Wienistä pääsee erittäin kätevästi Twin City Linerillä Tonavaa pitkin Bratislavan ydinkeskustaan. Matka kestää reippaan tunnin ja maksaa n. 26 e/suuntaansa. Junalla/bussilla on halvempaa, mutta jos sää on kelvollinen, niin TCL on ehdoton valinta. TCL lähtee Wienistä Marienbrucken kupeesta, siihen on helppo tulla esim metrolla (Schwedenplazin pysäkillä ulos). 
 Bratislavassa ehdottomasti täytyy käydä linnassa ja vanhassakaupungissa kävelemässä; siellä on kivoja museoita, näyttelyitä ja kahviloita.
 Salzburgin koin aika ikäväksi paikaksi; turisteja oli aivan liikaa joka paikassa. Mozartin syntymäkoti oli tietysti kiva nähdä, mutta se tungos, se tungos. Lisäksi Salzburgiin kestää huomattavasti kauemmin matkustaa kuin B-lavaan ja kannattaa huomata, että Salzburgin juna-asemalta on jonkunmoinen kävelymatka ydinkeskustan museoalueelle...jos on vain pvä aikaa, niin ajankäytöllisestikin pakko suositella Bratislavaa

- mistä tykkääMä oon asunut "Salzissa", se on huippu paikka. 
 Riippuu mihin aikaan vuodesta menee sinne, että onko kaupunki täynnä turisteja -kesäaikaan vilkkaampaa.
 Siellä on paljon nähtävää, vuoria, ihania ihmisiä ja huippu murre.
 Oon käynyt myös Bratislavassa, joka oli ok. Tosi edullinen hintataso. Osa alueista uskomattoman köyhää, osa uskomattoman rikasta.
 Riippuu just mistä tykkää, mistä on kiinnostunut.
 Tai noiden sijaan valitse Graz, tai joku muu paikka, hienoja käymisen arvoisia paikkoja kyllä riittää. :)
 Tai käy myös kävelemässä pikku kylissä toiseen, idyllisissä itävaltalaismaalaiskylissä, ihania.
 Kerron mielellään lisää jos kysyttävää.- Wienin lähiseudun mestoistaWienistä päivämatkalle johonkin? Ehkä Bratislavaan, mutta myös joku kylä jossain vuoristossa olisi kiva kokemus. Tai onko Wienin lähellä mitään näköalapaikkaa mistä näkisi näppärästi wuorille? 

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424945
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183656
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693453
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012808
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862690
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302640
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161723
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161566
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011448
- 1521321