kauanko tätä h.vetin

hikoilua kestää!?

Onko nää nyt sitten niitä kuumia aaltoja mutta monta kertaa päivässä ja öisin tulee hikoilukohtaus, tuntuu että alkaa päästä ja hetken kuluttua koko vartalo on hiessä, jopa jalatkin kokonaan, tuntuu että farkut liimautuvat jalkoihin kiinni. Öisin voisi nukkua vaikka pakastearkussa ja silti on hiki.
Tätä on ollut muutaman kuukauden, mistä saisi apua vai onko sellaista keksittykään? suihkuunkaan ei pääse pitkin päivää, se helpottaa hetkeksi.

194

92017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitähän se on

      alussa; ainakin minulla liimaantuivat vaatteetkin hikiseen ihoon niin, etten ollut saada niitä pois riisutuiksi. Yöllä käsivarsien iho tarttui kiinni hikisiin kylkiin ja tuli mustelmia kun revin niitä irti. En pystynyt tekemään käsitöitäkään kun kädet olivat koko ajan hiestä aivan märät. Tuo pahin vaihe meni onneksi ohi noin puolessa vuodessa ja siinä oli joitakin taukojakin, jolloin olo tuntui lähes normaalilta.
      Jos ei jaksa kestää oloaan, on parasta mennä gynelle reseptiä hakemaan. Toivottavasti helpottaa edes hetkeksi sinulla.

    • Eräs hikoilija

      on kestänyt jo kaksi vuotta eikä loppua näy...
      Tiedän erään tuttavani, jolla nyt on loppuneet 10 vuoden jälkeen.

      • Nimetön

        Eikö hormoonilääkitys auta sitten?itse en ole vielä saanut tuollaisia kohtauksia,olen 44,milloin teille tuli?


      • ja ei
        Nimetön kirjoitti:

        Eikö hormoonilääkitys auta sitten?itse en ole vielä saanut tuollaisia kohtauksia,olen 44,milloin teille tuli?

        vieläkään hikoiluta. Kuukautiset tuntuvat pikkuhiljaa loppuvan. Välillä jää kolmetkin puuttumaan, sitten taas ovat hyvinkin säännöllisiä muutaman kuukauden. Hikoiluttaa vain parina yönä ennen kuukautisia. Silloinkin hikoilu on keskittynyt rinnan alueelle.


      • kannattaa kokeilla
        ja ei kirjoitti:

        vieläkään hikoiluta. Kuukautiset tuntuvat pikkuhiljaa loppuvan. Välillä jää kolmetkin puuttumaan, sitten taas ovat hyvinkin säännöllisiä muutaman kuukauden. Hikoiluttaa vain parina yönä ennen kuukautisia. Silloinkin hikoilu on keskittynyt rinnan alueelle.

        Olen 48 v., viimeisistä kuukautisista kuukausia, tiedän hieman mitä hikoilu tarkoittaa, kuumassa bussissa joskus yöllä, mutta ei ihmeempää haitta, kasviestrogeenit kyllä auttaneet mulla ja limakalvot on ok


      • lomailija
        Nimetön kirjoitti:

        Eikö hormoonilääkitys auta sitten?itse en ole vielä saanut tuollaisia kohtauksia,olen 44,milloin teille tuli?

        yksilöllistä. Minulla alkoi vaihdevuodet 57-vuotiaana ja kuumien aaltojen vuoksi aloitin hormonikorvaushoidon. Pillerit auttoivat hyvin ja kolmen vuoden päästä lopetin, kun jäin eläkkeelle. Sitten kuumat aallot palasivat, aluksi hyvin runsaina, nyt vain muutaman kerran päivässä, mutta koskaan minulla ei ole ollut öisin hikoilua.


      • JEESMAMI
        ja ei kirjoitti:

        vieläkään hikoiluta. Kuukautiset tuntuvat pikkuhiljaa loppuvan. Välillä jää kolmetkin puuttumaan, sitten taas ovat hyvinkin säännöllisiä muutaman kuukauden. Hikoiluttaa vain parina yönä ennen kuukautisia. Silloinkin hikoilu on keskittynyt rinnan alueelle.

        SITTENHÄN NE VAIVAT ALKAAKI KUN MENKAT LOPPUU,EI NE VIELÄ KUN SINULLA JOTENKUTEN EDES MENKAT TULEE


    • ne on

      Niitä ne ovat, en ikinä olisi uskonut millaiseksi elämä voi muuttua niiden myötä. Puolen tunnin välein tulee kohtaus, joka kestää muutaman minuutin. Välillä on niin kylmä että tärisyttää. Nukun avonaisen ikkunan vieressä ilman vaatteita ja kun tulee kylmä, vedän peiton päälle ja kun kuuma heitän peiton pois ja sitä rataa menee koko yö eikä nukuta. En ole turvautunut hormooneihin vielä...

      • ap....

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!


      • rs-potilas
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Antiestrogeenit aloitin 4 vuotta sitten, siitä saakka kuumat aallot jatkuneet. Alussa hikoilin öisin itseni ja petini märäksi, nyt ei ihan niin paha tilanne ole. Päivisin useita aaltoja, ainakin jos töissä on stressiä. Kaupassa ilman muuta, viihdynkin siellä avonaisten pakastealtaiden läheisyydessä...En jaksa mennä vaatteita ostamaan kauppoihin, koska niihin KUOLEE kuumuuteen. Tilaan postimyynnistä ja juoksen palauttamassa.

        Onneksi mulla on oma työhuone, en kestäisi sitä nuorempien kitinää kuinka ne palelee. Niillä on villapaidat päällä nytkin kun mulla on t-paita.


      • Hikiliisa 48v.

        Itselläni alkoi hikoilut vuosi sitten ja loppua ei näy. Ei tule puuskittain vaan olen hikinen koko ajan. Enkä ole ku 48v! Hormooni korvaushoitoa syön vuotohäiriöiden takia,ja en tunne et olo helpottuisi yhtään niistäkään...


      • miima
        Hikiliisa 48v. kirjoitti:

        Itselläni alkoi hikoilut vuosi sitten ja loppua ei näy. Ei tule puuskittain vaan olen hikinen koko ajan. Enkä ole ku 48v! Hormooni korvaushoitoa syön vuotohäiriöiden takia,ja en tunne et olo helpottuisi yhtään niistäkään...

        Itselläni alkoi kuumotukset 48- vuotiaana ja olivat alkuun tosi pahoja, yöllisiä heräämisiä kuumuuteen ja vilu ym... Aloitin B-vitamiinin syönnin säännöllisesti ja siitä sain avun ja enää harvoin pieniä kuumotuksia, auttoi minua ainakin tosi paljon ja nykyään harvoin tulee kuumotuskohtauksia. Kannattaa ainakin kokeilla, eikä maksa paljoo ja ei tarvii syödä mitään hormonikuureja tai käyttää geelejä.


      • kaunistavat
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Olen trveydenhuoltoalalla. Usein on niin että ne naiset jotka ovat hormoonihoidossa vaihdevuosioireisiin, niin todellakin he näyttävät nuoremmilta kuin ne jotka niitä eivät tarvitse. Et välttämättä liho vaan säilyt nuorekkaana esim. rinnat kiinteinä, iho sileämpänä jne. nuorennuspillereitä ne ovat.
        Itse en ole vielä niitä hankkinut koska oireeni ovat niin mitättömät. Mutta jos on kuvaamiasi oireita niin käväise gynekologilla ja elämäsi helpottuu. Ei se rintasyöpäriski niin iso ole. Käyt vain 2 vuoden välein mammografiassa niin pelotkin laantuu.


      • Geeli nainen
        kaunistavat kirjoitti:

        Olen trveydenhuoltoalalla. Usein on niin että ne naiset jotka ovat hormoonihoidossa vaihdevuosioireisiin, niin todellakin he näyttävät nuoremmilta kuin ne jotka niitä eivät tarvitse. Et välttämättä liho vaan säilyt nuorekkaana esim. rinnat kiinteinä, iho sileämpänä jne. nuorennuspillereitä ne ovat.
        Itse en ole vielä niitä hankkinut koska oireeni ovat niin mitättömät. Mutta jos on kuvaamiasi oireita niin käväise gynekologilla ja elämäsi helpottuu. Ei se rintasyöpäriski niin iso ole. Käyt vain 2 vuoden välein mammografiassa niin pelotkin laantuu.

        kannattaa tarkkaan harkita hormoonien käytön aloittaminen. Ei ne kaunista eikä kiinteytä rintoja, eikä ne ole nuorennus pillereitä!!Olin samanlainen kirkasotsainen kun aloitin hormooni hoidot. sairastuin rintasyöpään maaliskuussa ja uskon vakaasti että estrogeeli oli aiheuttaja. Onneksi tai onnettomuudeksi olen hormoonivasteinen, eli hormoonilääkitys tehoaa minun syövän hoidossa.Mutta se myös vaikutti siihen että sain syövän. Harkintaa ja kyselyjä lääkäriltä. En tosiaan toivo tätä ruljanssia kenellekkään. Todella rankkaa.


      • päinvastoin
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Kun käyttää hormooni hoitoa pysyy hoikkana ja on tyttömäinen olo, vaan kun lopettaa menee mieli mustaksi ja alkaa paino nousta, joten hoitoja vain keeli paras.Eikä hikoiluta yhtään.


      • Pikku Myy
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Eipä tarvitse kärsiä, ja elämä on ihanaa. Syön säännöllisesti 1mg.Femoston 1tbl/vrk. Enemmän haittaa jos ei käytä lääkettä. Kannattaa kokeilla. Sen voi sitten lopettaa, kun oireet loppuvat.


      • minulla painon kanssa ongel...
        päinvastoin kirjoitti:

        Kun käyttää hormooni hoitoa pysyy hoikkana ja on tyttömäinen olo, vaan kun lopettaa menee mieli mustaksi ja alkaa paino nousta, joten hoitoja vain keeli paras.Eikä hikoiluta yhtään.

        Olo on tyttömäinen mutta paino kyllä on noussut.


      • ja hikittää...
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Vieläkin, vaikka olen jo 63v. Silloin aikanaan söin estrogeenipillereitä, kyllä ne vähän auttoi. Kokeilin taukoa, taas hikitys ja vilutus alkoi,sain geeliä, jätin nekin pois. Kohtauksen tultua paitapois ja ulos, yöllä peitto pois, peitto päälle, jne. Nyt jo vähän helpottaa, onneksi ei ollut kuuma kesä.


      • äreä...
        päinvastoin kirjoitti:

        Kun käyttää hormooni hoitoa pysyy hoikkana ja on tyttömäinen olo, vaan kun lopettaa menee mieli mustaksi ja alkaa paino nousta, joten hoitoja vain keeli paras.Eikä hikoiluta yhtään.

        Minulla hikoilu kyllä helpotti vähän kun söin hormooneja, mutta paino nousi 10 kiloa ja olin ihan sietämättömän hermostunut ja kireä joten valitsin pienemmän pahan...hikoilun.Nyt sekin alkaa helpottaa. Eli kesti n. 45v:stä-51v. hen...Oli se niin v:TÄ, että mieskin lähti etsimään nuorempaa:(


      • mammografiat
        kaunistavat kirjoitti:

        Olen trveydenhuoltoalalla. Usein on niin että ne naiset jotka ovat hormoonihoidossa vaihdevuosioireisiin, niin todellakin he näyttävät nuoremmilta kuin ne jotka niitä eivät tarvitse. Et välttämättä liho vaan säilyt nuorekkaana esim. rinnat kiinteinä, iho sileämpänä jne. nuorennuspillereitä ne ovat.
        Itse en ole vielä niitä hankkinut koska oireeni ovat niin mitättömät. Mutta jos on kuvaamiasi oireita niin käväise gynekologilla ja elämäsi helpottuu. Ei se rintasyöpäriski niin iso ole. Käyt vain 2 vuoden välein mammografiassa niin pelotkin laantuu.

        "Ei se rintasyöpäriski niin iso ole. Käyt vain 2 vuoden välein mammografiassa niin pelotkin laantuu."

        Eihän mammografia rintasyöpää estä! Voipi olla, että jopa aiheuttaa sitä, säteilyä kun on. Aina ihmettelen, miten hölmöjä ne puhuvat, jotka täällä kehuvat olevansa terveydenhoitoalalla.


      • lefa
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Hej!Iha norm ilmiö sullakin ku oot tod näk vetäny bissee/cidukkaa hela sommaren!Toi häipyy ku ku alat taas mamimn fyrkoil pyörii,mikäli mamal fyffee!älä o huolisssaa niil o!kato tosi dokaaajat ei tänne tuu itkee


      • viis vitonen
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Minulla on usein talvitakki päällä, kun aamulla herään. Vedän vain jotain lämmintä päälle, jonka ensimmäisenä näen. Öisin paleltaa.


      • loiskis..
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Kamalaa on nää vaihdevuodet,just samaa meuhkaamista minulla kaiket yöt,välillä kylmä et meinaa paleltua, sit taas niin kuuma et peitto lentää,en kyllä yhtään ihmettele et me naiset ollaan takahampaat kireenä suurimman osan päiväst tällästen vaivojen kanssa ja sit ukot ihmettelee suu auki et mikä meitä naisia oikein vaivaa.Ihan pelottaa ajatus jos nää 10 vuotta kestää....olen 51 nyt,hormoneja kokeillut mut lopetin ,turvotusta tuli niistä.....kohtu poistettu 10 v sitten ....en tiedä mikä neuvoksi.Työtön olen tällä hetkellä,luojan kiitos,töissä en varmaan pystyisi käymään,väsyneenä,ja nuutuneena.


      • Anonyymi
        päinvastoin kirjoitti:

        Kun käyttää hormooni hoitoa pysyy hoikkana ja on tyttömäinen olo, vaan kun lopettaa menee mieli mustaksi ja alkaa paino nousta, joten hoitoja vain keeli paras.Eikä hikoiluta yhtään.

        Jahah, kiva tiedä mikä hormoni hoito pitää hoikkana? Ylivuoden käyttänyt 3 eri tuotetta Femiston, Novofem, Kliogest kaikilta tuli samat oireet(päänsärky, ummetus, turvotus) painoa tuli melkein 10 kg.


      • Anonyymi
        kaunistavat kirjoitti:

        Olen trveydenhuoltoalalla. Usein on niin että ne naiset jotka ovat hormoonihoidossa vaihdevuosioireisiin, niin todellakin he näyttävät nuoremmilta kuin ne jotka niitä eivät tarvitse. Et välttämättä liho vaan säilyt nuorekkaana esim. rinnat kiinteinä, iho sileämpänä jne. nuorennuspillereitä ne ovat.
        Itse en ole vielä niitä hankkinut koska oireeni ovat niin mitättömät. Mutta jos on kuvaamiasi oireita niin käväise gynekologilla ja elämäsi helpottuu. Ei se rintasyöpäriski niin iso ole. Käyt vain 2 vuoden välein mammografiassa niin pelotkin laantuu.

        "Hormoonihoidossa", tavan "asiantuntija".


      • Anonyymi
        ap.... kirjoitti:

        no sama täällä, usein tosiaan tulee 'kohtaus' ja kun on asiakaspalvelussa töissä niin ole siinä sitten freesinä. hikeä pitää pyyhiä otsalta kokoajan. ja välillä tulee myös vilukohtauksia, saattaa tulla muutaman sekunnin välein, ensin hiki ja heti perään vilu, tai toistapäin. villatakkia pitää pukea ja riisua edestakaisin (kotioloissa).
        avonaisen ikkunan vieressä minäkin nukun (pakko!) mutta siinä on se huono puoli että aamulla on niska ja selkä kipeinä vedosta. ja peitto lentää vähän väliä päältä ja kohta taas sitä haetaan. koskahan olen viimeksi nukkunut kunnolla, kokonaisen yön, meuhkaamatta ja heräillen vähän väliä.
        hormooneistako apua? olen kyllä kuullut mutta mitä huonoja puolia niiden syömisestä on? lihominen? haluttomuus? syöpäriski? jotain muuta..?
        en minä tällaista kyllä kymmentä vuotta kestä!

        Minulla alkoi vaivat 51-vuotiaana. Luulin , että ilma loppuu. Sitten tuli hiki-kohtaus ja olo helpottui. Otin hormonit ja ne auttoi. Parilla tutullani oli rintasyöpä. Pelästyin ja lopetin hormonit. Mutta. Otin tilalle psyykenlääkkeen, Citaloprhamin. Se auttoi. Tosin syön sitä Citaloprhamia vieläkin, 15 vuoden perästä


    • 57-vuotias

      Onneksi nyt oireet ovat jo vähän helpottaneet. Harvoin enää tarvitsee vaihtaa yöpukua keskellä yötä. Mutta silti herään monta kertaa yössä, kun sydän käy takomaan ja tulee kuuma puuska.

      • mars mars

        Hei, luontaistuotekaupasta löytyy montakin hyvää tuotetta näihin vaivoihin. Hormonikorvaushoidoissa on erittäin usein rintasyöpäriski.


      • Hikoileva vanhus

        Olen jo 66 vuotias ja kuumat aallot vain jatkuvat .Olenko poikkeus ??Kyllä näillä aamuilla pitäisi jo olla kuumat aallot pois.Heräilen öisin useita kertoja.Onko enää ketään näin vanhaa jolla näitä vaivoja?


      • Tiittunen
        mars mars kirjoitti:

        Hei, luontaistuotekaupasta löytyy montakin hyvää tuotetta näihin vaivoihin. Hormonikorvaushoidoissa on erittäin usein rintasyöpäriski.

        myyntitykki sitä ollaan kun noin rempseästi kauppaan marssitetaan? Kauhuskenaariotkin olit muista hoidoista loihtinut. Sen verran voisit avittaa, jotten eksy väärään kauppaan.


      • Tiittunen kirjoitti:

        myyntitykki sitä ollaan kun noin rempseästi kauppaan marssitetaan? Kauhuskenaariotkin olit muista hoidoista loihtinut. Sen verran voisit avittaa, jotten eksy väärään kauppaan.

        Ja itse uskot sokeasti lääketeollisuuden tuotteisiin?

        Helsingin Stockmannilla olen itse tavannut pätevän tädin luontaistuotepuolella. Kun itselle joskus tulee ajankohtaiseksi vaihdevuodet, meinaan aivan ensimmäiseksi kokeilla luontaistuotteita, sillä niiden sivuvaikutuksiin harvemmin kuuluu rintasyöpää.

        Hormooneiden syönnin lopetin 20v sitten, enkä halua palata niihin enää koskaan.


      • nainen kohta 59v.
        Tiittunen kirjoitti:

        myyntitykki sitä ollaan kun noin rempseästi kauppaan marssitetaan? Kauhuskenaariotkin olit muista hoidoista loihtinut. Sen verran voisit avittaa, jotten eksy väärään kauppaan.

        Mistähän tuon olette saaneet päähänne?
        Olin n.48v. kun alkoi oireet, hikoilu ja unettomuus. Aikaisemmin olin jo tehnyt itselleni selväksi että gyneltä en apuja hae.
        Menin luontaistuotekauppaan, ostin tuotetta josta olin lukenut artikkeleita ja käyttäjien kokemuksia.
        Eihän mikään tehoa salamana mutta jo 3kk. käytön jälkeen alkoi vaikuttaa. Mitä parasta myös menkat tulivat muutaman kerran 3kk. välein, sitten meni ½v. ja nyt ovat kohta olleet 10v. kokonaan pois.
        Gynellä ja mammografiassa olen kyllä käynyt ja kaikki OK.
        Olen jopa kuullut että gynetkin suosittelevat nykyisin luontaistuotteita korvaus hoidoksi.


      • niinpä..
        lontoon_tyylit kirjoitti:

        Ja itse uskot sokeasti lääketeollisuuden tuotteisiin?

        Helsingin Stockmannilla olen itse tavannut pätevän tädin luontaistuotepuolella. Kun itselle joskus tulee ajankohtaiseksi vaihdevuodet, meinaan aivan ensimmäiseksi kokeilla luontaistuotteita, sillä niiden sivuvaikutuksiin harvemmin kuuluu rintasyöpää.

        Hormooneiden syönnin lopetin 20v sitten, enkä halua palata niihin enää koskaan.

        itsekkin ajattelin, kun ekoja vv-oireita alkoi tulemaan, ettei missään nimessä koskaan hormooneja. Parisen vuotta vaihtelevalla menestyksellä olen luontaiskauppaan raahannut rahojani. Ensin joku tuote auttoikin, mutta lopputulos on, ettei mikään niistä enää auttanut, kun alkoi menkat olla pidemmältä pois. Kovaa hikoilua tunnin välein öin ja päivin, eikä sekään olisi vielä ollut pahinta, mutta sitten alkoi virtsarakon limakalvot kuivua. Oli jatkuva vessassa käyntiä n.puolen tunnin välein päivällä ja yöllä. Kipua ja pakotusta, eikä kuitenkaan ollut virtsatulehdusta. (paikallishoito auttoi)Muutenkin hermot kireänä valvomisesta.

        Olisikin tosi kiva tuudittautua siihen, ettei saa rintasyöpää, jos ei käytä hormooneja. Ikävä kyllä tiedän monia, jotka eivät ole koskaan edes nähneet hormooneja ja siitä huolimatta ovat saanet rintasyövän.


      • kertoisitko..
        nainen kohta 59v. kirjoitti:

        Mistähän tuon olette saaneet päähänne?
        Olin n.48v. kun alkoi oireet, hikoilu ja unettomuus. Aikaisemmin olin jo tehnyt itselleni selväksi että gyneltä en apuja hae.
        Menin luontaistuotekauppaan, ostin tuotetta josta olin lukenut artikkeleita ja käyttäjien kokemuksia.
        Eihän mikään tehoa salamana mutta jo 3kk. käytön jälkeen alkoi vaikuttaa. Mitä parasta myös menkat tulivat muutaman kerran 3kk. välein, sitten meni ½v. ja nyt ovat kohta olleet 10v. kokonaan pois.
        Gynellä ja mammografiassa olen kyllä käynyt ja kaikki OK.
        Olen jopa kuullut että gynetkin suosittelevat nykyisin luontaistuotteita korvaus hoidoksi.

        mikä tuote sulle auttoi vaihdevuosivaivoihin? Ajattelin vielä kokeilla, jos sinnikäs käyttäminen toisi tuloksia.


      • Minä vaan
        niinpä.. kirjoitti:

        itsekkin ajattelin, kun ekoja vv-oireita alkoi tulemaan, ettei missään nimessä koskaan hormooneja. Parisen vuotta vaihtelevalla menestyksellä olen luontaiskauppaan raahannut rahojani. Ensin joku tuote auttoikin, mutta lopputulos on, ettei mikään niistä enää auttanut, kun alkoi menkat olla pidemmältä pois. Kovaa hikoilua tunnin välein öin ja päivin, eikä sekään olisi vielä ollut pahinta, mutta sitten alkoi virtsarakon limakalvot kuivua. Oli jatkuva vessassa käyntiä n.puolen tunnin välein päivällä ja yöllä. Kipua ja pakotusta, eikä kuitenkaan ollut virtsatulehdusta. (paikallishoito auttoi)Muutenkin hermot kireänä valvomisesta.

        Olisikin tosi kiva tuudittautua siihen, ettei saa rintasyöpää, jos ei käytä hormooneja. Ikävä kyllä tiedän monia, jotka eivät ole koskaan edes nähneet hormooneja ja siitä huolimatta ovat saanet rintasyövän.

        rintasyöpiä erilaisia. Kannattaa ottaa selvää...se voi osua kohdalle ja osua napakymppiin. keltarauhas hormooni on turvallista mutta estrogeeli ei välttämättä sitä ole. Kertoo syöpä on :))


      • Hormoni-mummo
        Hikoileva vanhus kirjoitti:

        Olen jo 66 vuotias ja kuumat aallot vain jatkuvat .Olenko poikkeus ??Kyllä näillä aamuilla pitäisi jo olla kuumat aallot pois.Heräilen öisin useita kertoja.Onko enää ketään näin vanhaa jolla näitä vaivoja?

        Olen 64v, sama täällä. Estrogeeneillä homma pysyy kurissa, mutta jos kopetan pariksi viikoksi, niin hikoilu alkaa taas. Oletan, ettei lopu koskaan.
        Terkkuja kohtlotoverille.
        PS. Emme ole vielä vanhuksia!


      • miksi oi miksi
        mars mars kirjoitti:

        Hei, luontaistuotekaupasta löytyy montakin hyvää tuotetta näihin vaivoihin. Hormonikorvaushoidoissa on erittäin usein rintasyöpäriski.

        kehon hormonit mielletään yhtäkkiä myrkyksi? Miksi kasviestrogeeni on yhtäkkiä parempaa? Miksei kukaan ajattele sitä että ilman estrogeenia naisen sydän- ja verisuonitautiriski kohoaa, ja että hänellä on 9-kertaa suurempi riski kuolla niihin sairauksiin kuin rintasyöpään? Miksi hormonikorvaushoidon aiheuttama riski mielletään suureksi, mutta ylipainon ei (ovat yhtä suuret!)


      • Hikoileva vanhus kirjoitti:

        Olen jo 66 vuotias ja kuumat aallot vain jatkuvat .Olenko poikkeus ??Kyllä näillä aamuilla pitäisi jo olla kuumat aallot pois.Heräilen öisin useita kertoja.Onko enää ketään näin vanhaa jolla näitä vaivoja?

        Itselläni alkoi vv:t jo 45 ikäisenä ja aaltoja on riittänyt. Nyt olen 62 ikäinen.Ei mene yhtäkään yötä ilman aaltoiluja,päivällä pääsee helpommalla.Käytin hormoonikorvaushoitoa pitkään, silloin ei ollut juurikaan aaltoilua,kuitenkin öisin silloinkin vähemmässä määrin. Sitten tuli sappikivivaivat ja lopetin hoidon,koska hormoonihoito mielestäni lisäsi niitä sappikohtauksia.Sappikivet on leikattu ja mietin tosissani alanko uudelleen syödä hormooneita. Nyt onkin ollut sitten oikein kunnolla öisiä hiki/vilu kohtauksia ja niitä tulee paljon. Yöt jää melko repaleisiksi. Joten päikkäreitäkin on otettava jotta jaksaa.Odottelen vaan, että näilläkin aamuilla nämä aaltoilut jo saisi riittää.


      • Saanamari8
        Hikoileva vanhus kirjoitti:

        Olen jo 66 vuotias ja kuumat aallot vain jatkuvat .Olenko poikkeus ??Kyllä näillä aamuilla pitäisi jo olla kuumat aallot pois.Heräilen öisin useita kertoja.Onko enää ketään näin vanhaa jolla näitä vaivoja?

        Hei hikoileva vanhus. Et todellakaan ole ainoa joka kärsii ja kauan. Äidilläni alkoi kuumat aallot 50v ja jatkuvat edelleen vaikka hän on nyt 73v. ja tytär näyttää seuraavan äidin esimerkkiä, valitettavasti :(


      • vierailija11
        Hikoileva vanhus kirjoitti:

        Olen jo 66 vuotias ja kuumat aallot vain jatkuvat .Olenko poikkeus ??Kyllä näillä aamuilla pitäisi jo olla kuumat aallot pois.Heräilen öisin useita kertoja.Onko enää ketään näin vanhaa jolla näitä vaivoja?

        olen kohta 65v ja hirveä hiki päällä jatkuvasti ja limakalvojen kuivuus. En voi syödä hormoonia kirvelee kovasti olen jo masennuksen partaalla. Laitan emättimeen rasvaa päivittäin , hetken se auttaa. Et ole yksin näiden vaivojen kanssa.


      • Anonyymi
        Hikoileva vanhus kirjoitti:

        Olen jo 66 vuotias ja kuumat aallot vain jatkuvat .Olenko poikkeus ??Kyllä näillä aamuilla pitäisi jo olla kuumat aallot pois.Heräilen öisin useita kertoja.Onko enää ketään näin vanhaa jolla näitä vaivoja?

        Täällä yksi 66 v joka edelleen kärsii päivisin ja varsinkin öisin kuumista aalloista. Hikimärkänä kasvot ylävartalo ja kuumuus jalkoihin asti. Useita kertoja yössä. Todella uuvuttavaa. Eikö tämä jo riittäisi.


    • viisviis

      Ei kestänyt kuin vuoden verran pari kuukautta tässä on mennyt jo ilman sitä oiretta, vaan saattaahan tuo tulla takaisinkin. Mitään hoitoja en ole käyttänyt.

    • Loppuneetko?

      Tässä on se kauhea juttu kun ei niistä koskaan tiedä milloin ne loppuvat. Minulla tuli ensimmäisiä oireita 50v, jolloin ne kestivät muutaman viikon ja loppuivat, tulivat melko mietoina. Toisen kerran 51v, kolmisen kuukautta, useita kertoja päivässä ja yössä, oli aika tukala olo, mutta ei kuitenkaan vaatteet ihan märiksi menneet. Jonkin ajan päästä taas ja kestivät vain kolmisen viikkoa, eli jotenkin tuntuu, että heikot ja loppumassa. Mutta outoa on kuinka koskaan missään ei puhuta tuosta viluttamisesta, jota tässäkin moni kertoo! Se on yhtä pahalta tuntuva kuin itse hikoilukohtaus, kun hetken päästä on kamala vilu!

      • maho

        Viluttaminen ei ole sen kummempi kuin et iho kun kastuu hikoilusta ensin ja sit kosteana jähtyy niin siitä syntyy se vilu. Minäkin sain hikipuuskat yli 50v. Olen hikoilut saanut pysymään kohtuullisina ensin Omega3:lla ja sit Piparminttuöljyllä (JAPOL), tippa aamulla ja toinen illalla. Nyt tulee 5v. täyteen, eikä loppua näy mutta kyllä tämän kestää kun ei tarvii liikaa hikoilla. jaksamisia kaikille.


    • Wanha hikoilija

      Kyllä se sitä on. Jos et halua hormoonikorvaushoitoa (joka auttaa varmasti!) niin kokeilepa Soija-valmistetta nimeltä Soya Berry. Jotkut ovat saaneet siitä jonkin verran apua.

    • kuurankukka

      Juuri niitä kuumia aaltojahan ne ovat.
      Mulla jatkunut jo toista vuotta,hikoilut vaan voimistuneet.Ikkuna auki nukun ja ei mitään yöpukua yllä...välillä peitto pois ja päälle takas..huh sentään.
      Liikunta auttaa hieman ja luontaistuotekaupasta minäkin olen pillerit hakenut, en niitä hormooneja syö jos ei pakko ole.Kait nämä joskus loppuu? Jos osais jotenkin huumorilla välillä suhtautua asiaan =)Koetetaan kestää.

    • ex hormoonihirviö

      Itselläni "kuulostelin" sitä samaa vaivaa puolisen vuotta ja sit tuli mitta täyteen!Yöt valvoin hikoilupuuskien takia ja päivät "punastelin" töissä.Aloin olla jo tosi piipussa. Käynti gynellä auttoi,sain hormoonitabletit(hormoonikokeet ja mammografia tehtiin),pelkkä estrogeeni auttaa,koska minulta on jo poistettu kohtu toinen munasarja jo 2,5 vuotta sitten.
      Nyt olen käyttänyt lääkettä kuukauden ja olo on aivan erilainen,kun univelan on saanut nukuttua pois.
      Ei kun rohkeesti lekurille,sanoo eräs avun saanut.

    • kukaan onko

      tämä hikoilu/kuumat aallot runsaampaa ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla? Mulla on semmoinen epäily asiasta.

      • yks meistä..

        Voi tytöt hyvät...tää hikitauti on ja pysyy.
        Se voi kestää 10 vuotta, kuten itselläni ja minä en todellakaan ole lihava joten ei oo kiinni painosta vaan perintötekijöistä..niin että hikoilkaa ihan rauhassa varsinkin jos vasta muutaman kk tai vuoden ootte siitä heräilleet..
        Onhan se hyvä kun on oma sauna aina mukana.!!
        Siis täyttä H--vettiä se on ja hormoonilääkitys oli kaiken huippu, ei ikinä sitä enää..kokeilkaa luonnontuotteita, jotku auttaa, mut ei missää nimessä kaikki...


      • alkua
        yks meistä.. kirjoitti:

        Voi tytöt hyvät...tää hikitauti on ja pysyy.
        Se voi kestää 10 vuotta, kuten itselläni ja minä en todellakaan ole lihava joten ei oo kiinni painosta vaan perintötekijöistä..niin että hikoilkaa ihan rauhassa varsinkin jos vasta muutaman kk tai vuoden ootte siitä heräilleet..
        Onhan se hyvä kun on oma sauna aina mukana.!!
        Siis täyttä H--vettiä se on ja hormoonilääkitys oli kaiken huippu, ei ikinä sitä enää..kokeilkaa luonnontuotteita, jotku auttaa, mut ei missää nimessä kaikki...

        kaikki limakalvot heikkenee.....rakon pidätys heikkenee.....kuulo huononee, ulkonäöstä puhumattakaan....voi, voi kestämistä piisaa........loputtomiin........


    • Viilentynyt

      Hei!

      Tässä ainakin yksi tuote, niitä toki löytyy useitakin
      http://www.luontaisporssi.fi/shop/product_details.php?p=231

      Itselläni on oireita ollut ehkä vajaa pari vuotta. Tämä tuote helpotti oloa jo muutaman päivän käytön jälkeen. Yhden satsin söin, enkä ole sen koommin tarvinnut. Nämä kuumat hetket nyt mitä on, on jo aivan siedettäviä:=)) Enemmänkin huvittaa vain kuin mitään muuta.
      Vaikken luontaistuotteita juuri ole käyttänyt, niin aina varmasti parempi vaihtoehto kuin lääkkeet. Jos ei apua ole, niin sitten vasta sinuna menisin lääkäriin.
      Kyllä se tästä:=)

      • on varmaan..

        mitä olen itsekkin käyttänyt, mutta Salvisan tippoina. Ikäni on nyt 53v ja tipat auttoivat alkuaikoina tai ainakin luulin niin. Totuus on luultavasti se, kun oma hormoonituotanto ei mulle ainakaan loppunut heti kokonaan. Eli välillä oli 3kk hikoilukausia ja menkkojen taas alkaessa oli muutaman kk normaalikausi. Sitä vaan luuli tippojen jotain auttaneen. Nyt on taas ollut menkoissa parin kk paussia ja hikoilut sen mukaiset, ettei tosiaankaan naurata Salvisanista huolimatta. Olis pirun kiva, jos sais edes yöt nukuttua.

        Minkähän ikäinen itse olet? Ajattelin vaan josko pahin aika on vielä edessä? Voipi tietty olla, että kuulut niihin vähiin oireisiin saaviin:)


    • lääkityksellä

      Itseltäni paloi pinna totaalisesti, koska en pystynyt edes nukkumaan öisin.Menin gynekologille valittamaan ja sain hormoonigeeliä vaivaan. Helppoa käyttää ja tuloksiakin tuli; hikoilu loppui parissa viikossa kokonaan ja nukkuminen sujui taas kuin tanssi.Näin on jatkunut jo 4 vuotta ja olen hyvin tyytyväinen!

    • m30wee

      vielä ikkunaluukku raollaan. Nukun siinä ikkunan alla, mutta jalat sinne luukkuun päin. Ei ole kylmä vielä.

    • tiputtelua

      Minulla ei vielä ole hikoilua, mutta viikkokaupalla on tiputellut. Kuinkahan pitkään sitä kestää, jos ei lääkkeitä ota siihen. Ja kuinka kauan siitä kestää, kun alkaa hikoiluttaa?

      • osanottoni

        tiputtelu ei lopu ikinä ilman lääkitystä. Anemia voi tulla. Toisaalta kohdun limakalvo paksunee, koska ei tyhjene kunnolla. Minulla (48 v) menossa jo neljäs vuosi 3 - 6 kk:n lääkekuuri -> vuoto lääkityksen aikana säännöllinen -> muutama kuukausi lääkityksen loppumisen jälkeen normaalit vuodot ja sen jälkeen epäsäännöllinen kierto pari kertaa ja sitten taas tiputtelua. Vois viheltää jo pelin poikki tavalla tai toisella. Muuten, lääkityksen aloittamisen jälkeen ensimmäinen vuoto voi olla niin runsasta, että töihin ei kannata lähteä. Älä odota liian kauan vaan hae apua.


      • tiputtelua
        osanottoni kirjoitti:

        tiputtelu ei lopu ikinä ilman lääkitystä. Anemia voi tulla. Toisaalta kohdun limakalvo paksunee, koska ei tyhjene kunnolla. Minulla (48 v) menossa jo neljäs vuosi 3 - 6 kk:n lääkekuuri -> vuoto lääkityksen aikana säännöllinen -> muutama kuukausi lääkityksen loppumisen jälkeen normaalit vuodot ja sen jälkeen epäsäännöllinen kierto pari kertaa ja sitten taas tiputtelua. Vois viheltää jo pelin poikki tavalla tai toisella. Muuten, lääkityksen aloittamisen jälkeen ensimmäinen vuoto voi olla niin runsasta, että töihin ei kannata lähteä. Älä odota liian kauan vaan hae apua.

        Kiitos vastauksesta. Ei kai auta kuin hajea apua.


    • Kipa

      Minulla hikoilu on kestänyt jo seitsemän ja puoli vuotta- eikä loppua näy. Kaikki alkoi rintasyöpähoitojen aikana. En voi käyttää estrogeeniä syöpälaatuni takia. Mikään ei auta. Tämä haittaa sosiaalista kanssakäymistä ihmisten kesken. Olisi kiva tanssia...Palelu ennen hikeä on järkyttävää!Onneksi kohta pääsen eläkkeelle, ettei tartte töissä hikoilla. Sitten kai sulkeudun kaksiooni loppu elämäksi. Jos miehillä olisi tällaista, niin eikähän olisi jo turvalliset pillerit keksitty.

    • viiskyt+6

      Miksi nykypäivänä pitää kärsiä ,kun apua on saatava.
      Mulla laitettiin hormoonikierukka liiallisiin vuotamisiin. Estrogeeliä hipaisut iholle.
      Ei hikoilua,ei vuotoa,ei kiukkusuutta,ei kuivia limakalvoja,ei haluttomuutta.
      Miks ei voi nauttia elämästä,kun ei ton vakavammasta "sairaudesta" ole kyse.

      • ...NIIN...

        ..ihme vinkumista kun vaihtoehtoja olon helpotukseen on vaikka kuinka, sisäisesti ja ulkoisesti otettavia.Itselläni alkoi hikoilu ja outo tokkurainen olotila jo 45v, muiden lääkkeiden takia en halua syödä mitään pillereitä ettei maksa arvot nouse enempää, mutta aluksi käytin estrogeeni laastareita ja ne auttoi heti. Nyt käytän Estrena geeliä ja olo on hyvä. Suosittelen!!


      • kipa
        ...NIIN... kirjoitti:

        ..ihme vinkumista kun vaihtoehtoja olon helpotukseen on vaikka kuinka, sisäisesti ja ulkoisesti otettavia.Itselläni alkoi hikoilu ja outo tokkurainen olotila jo 45v, muiden lääkkeiden takia en halua syödä mitään pillereitä ettei maksa arvot nouse enempää, mutta aluksi käytin estrogeeni laastareita ja ne auttoi heti. Nyt käytän Estrena geeliä ja olo on hyvä. Suosittelen!!

        onko ymmärryksessä jotain vikaa, kun kerron, että estrogeenia ei voi ottaa missään muodossa kun on ollu tietynlainen rintasyöpä!!! Muuta estokeinoa ei ole! Luontaistuotteesta ei tässä hikoilun asteessa ole mitään apua! Oma napa aina. Kun mulla ei ole vikaa- niin mitä ne muuut sitten vinkuu- äly hoi


      • Geeli nainen

        helppoa ja siistiä, kyllä....mutta kun tule se "vakavampi sairaus"..ei olen haluja eikä makuja..ei voimia eikä rintoja...nauti kun vielä voit :))


      • nainen 43.5v.

        lukenut näitä viestejä tähän asti ja aattelin jo, etten minä halua edes elää niin vanhaksi, että saisin noin kamalia vaivoja, varsinkin, kun tää elämäni ei oo ollut mitään ruusuilla tanssimista tähänkään asti... Äitinikin kuoli rintasyöpään, joten pelottaa tollaset hormonien syönnitkin!

        Mutta sinun viestisi pelasti päiväni. :)) ja nyt kysyisinkin muutamia asioita.

        -missä iässä noi vaivat alkaa?

        (olen aika hermostunut tyyppi, luulen, sillä pinnani on jatkuvasti kireällä, ekan "oudon" kuuma-aallon olen saanut pari vuotta sitten päästä varpaisiin ja takas, sen jälkeen ei mitään sellaista, ja kuukautiset kestää 2-6 päivää, välillä vuodan kuin Niagaran putoukset! Ja ne keväällä heitteli, saatto tulla 3viikon välein, kävi oikein hermoille, et "joko taas!"?)

        -Estrogeeliä hipaisut iholle? Selittäisitkö tarkemmin? Minä luulin että niitä hormoneja pitää niellä.


      • Geeli nainen
        nainen 43.5v. kirjoitti:

        lukenut näitä viestejä tähän asti ja aattelin jo, etten minä halua edes elää niin vanhaksi, että saisin noin kamalia vaivoja, varsinkin, kun tää elämäni ei oo ollut mitään ruusuilla tanssimista tähänkään asti... Äitinikin kuoli rintasyöpään, joten pelottaa tollaset hormonien syönnitkin!

        Mutta sinun viestisi pelasti päiväni. :)) ja nyt kysyisinkin muutamia asioita.

        -missä iässä noi vaivat alkaa?

        (olen aika hermostunut tyyppi, luulen, sillä pinnani on jatkuvasti kireällä, ekan "oudon" kuuma-aallon olen saanut pari vuotta sitten päästä varpaisiin ja takas, sen jälkeen ei mitään sellaista, ja kuukautiset kestää 2-6 päivää, välillä vuodan kuin Niagaran putoukset! Ja ne keväällä heitteli, saatto tulla 3viikon välein, kävi oikein hermoille, et "joko taas!"?)

        -Estrogeeliä hipaisut iholle? Selittäisitkö tarkemmin? Minä luulin että niitä hormoneja pitää niellä.

        Olen jo 56v , vaihdevuodet alkoi noin 45v...hyvin lievin oirein. Viime marraskuussa olin kohdun poistossa, sen jälkeen hikihanat aukesi oikein kunnolla. maaliskuussa sain tietää sairastan ristasyöpää. Olin käyttänyt estrogeeli ja k.rauhashormoonia noin 5vuotta. Toden näköisin syy syöpään on estrogeeli.Ei lääkärin mielipide, vaan ihan oma.ottanut selvää eri syöpä muodoista ja minun on hormoonivasteinen. Jos suvussa syöpää en todellakaan käyttäisi mitään hormooneja. Suuri riski sairastua rintasyöpää. Markkinoilla on lääke joka helpottaa vv oireita. resepti lääke, missä ei ole mitään hormoonia, vain luonnotuotteita. On minulla käytössä ja auttaa. harkistse tarkkaan hormoonien käyttö. :))
        Nämä minun mielipiteitä ja kokemuksia. En ole lääkäri..mutta kantapään kautta oppinut.


    • Nimetön

      Alkoi 48 v. ja risat, nyt täytin 52 v. ja alkaa helpottamaan, mitään hormoonihoitoja en syönyt (pelkäsin niin paljon syöpäriskiä josta sain tietää tuttaviltani) oli se kauheaa jatkuvaa hikoilua niin päivin kuin öin, työkavereistani suurin osa käyttää luontaistuotetta em. vaivaan ja kiittelevät sitä kovin, itsekkin olisin alkanut nyt kokeilemaan jos ei olisi alkanut helpottamaan. Eli luontaistuotekauppaa vaan heti...

    • hikiki

      itse olen saannut, esrtogeeni hormoonikorvaushoidon 43v,koska sairastuin munasarjasyöpään,,ja vaihdevuosioireet olisi alkanut heti leikkauksen jälkeen,. olen nyt 45v, Aluksi käytin pillereitä, mutta koska tarvitsen korvaushoitoa, vielä ehkä noin 15v vaihdettiin sama hoito laastari muotoon. Joka on kohtuullisen turvallinen elimistölle, eikä rasita sitä. On tosi helppo, laastari vaihdetaan 2 kertaa vko. Minulla ainakin hoito toimii, vaikka ei ole omaa hormooni toimintaa ollenkaan, kyllä sullekkin apu löytyy, kun rohkeasti sitä lääkäristä kysyt.

    • Nimetön

      Söin ja kokeilin kaikki mahdolliset luontaistuotteet ja kokeilin lisätä liikuntaa. Söin femisoijaa usein. Mikään ei auttanut. Olo oli helvetillinen. Hiki juoksi ja kuumat aallot vuorottelivat kylmien kanssa. Sanat eivät riitä kuvaamaan olon kauheutta. Ja pinnaa ei ollut. Hermostuin aivan kaikesta ja kaikille.
      Työterveyslääkäri, mies, kertoi varovasti, että hormoonit voisivat auttaa. En uskonut ennen kuin oloni oli niin huono, että en kyennyt töihin. Ja ne pillerit auttoivat!! En ole koskaan ollut näin hyvin voiva ja kuohahtelematon. En luovu onnellisuus-pillereistä mistään hinnasta. Tiedän riskit ja kuulun riskiryhmään. Äidilläni oli rintasyöpää ja muusta suvustakin sitä löytyy. Silti. En halua olla enää toistamiseen raunio.

      • samaa mieltä..

        luontaistuotteiden kokeilu ei minullekaan ole muuta tehnyt, kuin vienyt rahat kankkulan kaivoon. Ensin ovat niinkuin auttavinaan, mutta kuin tosipaikka tulee, niin niistä ei ole avuksi. Eräs gyne sanoikin, että ne voivat auttaa aluksi, mutta ovat niin mietoja, etteivät enää auta, kun oma hormoonitaso laskee alas.


      • nyt olen 59 v ja jatkuu

        "Onnellisuus" pillereitäkin kokeilin. Ilmeisesti niissä oli niin valtava hormoonipitoisuus, että sivuvaikutuksena ilmeni minulle rumia tummia läiskiä käsivarsiin. Lopetin noin kaksi vuotta sitten vuoden kestävän pillerijatkon. Valitettavasti läiskät eivät ole hävinneet ja jäävät kuulemma ikuisesti näkyviin.


      • suklaavanilija
        nyt olen 59 v ja jatkuu kirjoitti:

        "Onnellisuus" pillereitäkin kokeilin. Ilmeisesti niissä oli niin valtava hormoonipitoisuus, että sivuvaikutuksena ilmeni minulle rumia tummia läiskiä käsivarsiin. Lopetin noin kaksi vuotta sitten vuoden kestävän pillerijatkon. Valitettavasti läiskät eivät ole hävinneet ja jäävät kuulemma ikuisesti näkyviin.

        Onnellisuuspillerini ovat mietoja ja toki niissä on riskejä. Luontaistuotteiden estrogeenien pitoisuudet ovat matalia. Klaarasin niillä reilun vuoden. Työkyky ja elämäni laatu olivat liian tärkeitä asioita tärvättäväksi. Joten otan joka aamu ehdottomasti onnellisuus-pillerini.
        Miesystäväni huomaa muistuttaa, jos olen kiukkuinen... että jäikös ladyltä pilleri ottamatta??!!


      • nainen 43.5v.
        suklaavanilija kirjoitti:

        Onnellisuuspillerini ovat mietoja ja toki niissä on riskejä. Luontaistuotteiden estrogeenien pitoisuudet ovat matalia. Klaarasin niillä reilun vuoden. Työkyky ja elämäni laatu olivat liian tärkeitä asioita tärvättäväksi. Joten otan joka aamu ehdottomasti onnellisuus-pillerini.
        Miesystäväni huomaa muistuttaa, jos olen kiukkuinen... että jäikös ladyltä pilleri ottamatta??!!

        jotkut miehet. Minun miesystäväni sanoi tuossa jokunen päivä sitten "sun menkkas alkaa viiden tunnin päästä". Meni vähän kauemmin, ne alko seuraavana aamuna, neljä päivää liian aikasin, mut hän ties sen. :D

        Eilen hän sanoi "ootahan kun sulla alkaa vaihdevuodet" ja puisteli hymyillen päätään, sanoe et siinä sitä on kestämistä. Tarkemmin ei selittäny ja äsken huomasin tän keskustelun sattumalta täällä suomi24´lla, tulin lukemaan ja ... säikkymään itsekin. :(


      • onnellisuus pillerit on?

        Mitä on onnellisuus pillerit? E-pillereitäkö vai keltarauhashormoonia?? Kertokaa minulle,kun täällä hikoillaan kans ja ikä 44 vee.Hermoon koskee ja menkat reistaa,että se on ihanaa olla nainen.


      • suklaavanilija
        onnellisuus pillerit on? kirjoitti:

        Mitä on onnellisuus pillerit? E-pillereitäkö vai keltarauhashormoonia?? Kertokaa minulle,kun täällä hikoillaan kans ja ikä 44 vee.Hermoon koskee ja menkat reistaa,että se on ihanaa olla nainen.

        Hei,
        onnellisuuspillereillä tarkoitan vaihdevuosivaivoihin määrättyjä hormooneita.
        Ainakin minä olen saanut niistä apuja olooni. Oloni oli lähes työkyvytön. Hikoilin ja palelin vuorotellen. Naamasta hiki tippui ja kainalot olivat aina märät. Taisin haiskahtaa vanhalle tiskirätille. Ja sellaiseksi tunsin oloni. Alapäässä oli vain kuivaa ja kutisevaa limakalvoa. Seksi sattui. Eikä mitkään voiteet tehneet olosta autuaampaa. Kuukautiset tulivat ja kestivät ja turvottivat. Miten sattuivat tulemaan ja kauanko sattuivat olemaan... Näin minulla.
        Lääkärin määräämät hormoonit tasasivat oloa viikossa. Nyt en onnellisuuspillereistäni luopuisi. Sain hyvän olon takaisin ja entistä paremman seksin!!!!
        Eläköön elämä!


      • suklaavanilija kirjoitti:

        Onnellisuuspillerini ovat mietoja ja toki niissä on riskejä. Luontaistuotteiden estrogeenien pitoisuudet ovat matalia. Klaarasin niillä reilun vuoden. Työkyky ja elämäni laatu olivat liian tärkeitä asioita tärvättäväksi. Joten otan joka aamu ehdottomasti onnellisuus-pillerini.
        Miesystäväni huomaa muistuttaa, jos olen kiukkuinen... että jäikös ladyltä pilleri ottamatta??!!

        Mikä on sinun onnellisuuspillerisi nimi.Haluaisin vielä kokeilla. Edellisillä tuli minulle kovia vatsakipuja sekä vuotoja.


    • nyt olen 59 ja jatkuu

      Hikoilu alkoi 49 vuotiaana. Olen täyttänyt 59 v ja vieläkin jatkuu, vaikka lievemmässä muodossa. Käytän hormoonilaastaria, mutta hikoilukohtauksia tulee kumminkin silloin tällöin. Jos laastari unohtuu, niin heti ovat oireet tuntumassa, niin kuumat kuin kylmät. Yöllä myös herään ainakin kaksi kertaa. Onkohan se tullut jo tavaksi, tai jos sitten noista vaihdevuosista johtunee...ken ties

      • mömmisti

        Tollainen 2-4mg estradiolia päivässä ei maailmaa kaada, mutta pitää hormonitasot yllä.
        Sitten vähintään parin vuoden välein labrakokeisiin ja mammografiaan. Aika riskitöntä.


      • nyt olen 59 ja jatkuu
        mömmisti kirjoitti:

        Tollainen 2-4mg estradiolia päivässä ei maailmaa kaada, mutta pitää hormonitasot yllä.
        Sitten vähintään parin vuoden välein labrakokeisiin ja mammografiaan. Aika riskitöntä.

        Juu sitä laastaria käytän (2 mg). Tähän asti paras kaikista (ainakina mulle sopivin), mutta jos sitäkin ihan ikäloppuun asti pitäs käyttää, niin ei sekään mukavaa olis


      • HUH HELLETTÄ....

        minullakin alkoi49v vaihev ja hormoonihoito auttoi 56 vuotiaaksi asti.
        Mutta sitten alkoi todellinen helvetti,
        eikä mikään auta,ei hormoonit eikä luontais tuotteet.
        Lääkäritkään eivät tiedä mikä on tämän ylettömien hikikohtausten syy.
        Pahimmillaan niitä on 25-27 kertaa vuorokaudessa.Hikeä tulee joka paikasta,
        aivankuin nahka vuotaisi.
        yölläkin joudun kuivaamaan itseni vähän väliä.
        Hiki on hajutonta,
        hikoilu alkaa päästä,aivankuin joku puristaisi päästä ,rinta menee tulipunaiseksi ja joka paikasta tulee vettä.
        Olen välillä joutunut olemaan pitkälläkin sairaslomalla,
        koska olen ollut niin yliväsynyt,
        että en ole edes puhumaan pystynyt,ja sydän oireita on myös ollut.En tiedä,kun eivät viisammatkaan tiedä,
        mikä on tämän vaivan syy tai nimi.
        Lääkärin lausunnossa se on tuntematon aineen vaihdunnan häiriö,
        johon ei tiedetä mitään lääkitystä.
        Toivon vaan että jonakin päivänä tämä vielä loppuisi,
        koska se vaikuttaa myös avio elämään,
        ties vaikka ero vielä tulee tämän takia,koska olen aina niin väsynyt ja ärtyisä.
        Töissä on vain käytävä ja sielläkin hikeä kuivattava monta kertaa, jopa tunnin välein.Parin
        kuukauden kuluttua täytän 60v.
        HUH HELLETTÄ SANOI
        JÄNIS PAKKASESSA.


    • vaihdevuodet ikäviä

      luontaistuotteilla joita onmonia ja niistäki on jotain apua ja muista kuitenkin juoda paljon nestettä mutta jätä kahvi pois juo teetä se helpottaa heti
      Psyykkaa itseäsi niin että kun huomaat että tuntuu se kuumaaalto tulevan mielessä hoe että kyllä on kylmä ja kauhean kylmä viluttaa ja hirveästi palelee ja on niin kylmää sitten sitä mukavasti huijaa itsesuggestiolla kehoaan.
      mulla se auttoi ja sain tän ohjeen ystävältäni kerran jolla oli samoja ongelmia
      Lisäksi liikuntaa tulee lisätä ja kevyitä vaatteit päälle ja neuletakki kun tulee sitetn aina se viileä olo myös
      Kokeilemalla saa kyllä lääkityksellä kuntoon tilanteen . Se on yhtä helvettiä suoraan sanottuna kun ei voi estää sitä kuumaa aaltoa alkkun ei hoksaa edes nykyisin ei enäää tule niitä ollenkaan se itsesuggestio tais olla paraskonsti ja vuoden melkein mä söin niitä menohop vaihdevuosiin tarkoitettua luontaislääkettä , sitte mä söin vähän aikaa Lady vita 50 kuurin ja muuta enole tarvinnu
      Uskon että kun pidät mielialan koholla ja kevennät ruokavaliota liikut paljon ja et anna sen vaihdevuosiongelman vallata sinua vaan pidät milenvirkeänä ja teet kaikkea sellaist a mitä haluat että on hyvä olla
      Lääkärissäkin voit ihankäydä se on hyvä koska voi olla että jotkut tarvii sen vaidevuosien aikaan lääkkeen ihan tasaamaan tilannetta
      Ei tartte kärsiä se on niin
      Kahvi tekee selvästi hikoilua enemmän joten vähennä se minimiin tai pois kokonaan ja juo teetä ja kylmää ja liiku liiku mee uimaan kuntosalille lenkille sauvakävelylle tai tanssimaaan tai mitä vain liikkumista se helpottaa hirmuisesti

      • igor magiva

        taitaapi olla naisten vika siis kun jumala loi ni saatte kestää myös vaihdevuodet.


      • Vaihkarit

        minulla alkoi oireilla 43 vuotiaana, nyt 51 ,ensin koitin sitä helvettiä kestää, kun en uskaltanut alkaa syömään pillereitä, syövän pelossa. Pari vuotta nyt syönyt indivinaa, ja olo on kuin ennen vanhaan. hyvin nukuttaa ei hikoilua ei palelua. olen kokeillut olla ilman ja oireet palaavat. mene lääkärin luo , toivottavasti löytyy sopiva lääkitys.


    • Pikku myy!

      Minulla alkoi kun täytin neljäkymmentä äidilläni jo 38 vuotiaana, ehkä se on suvussani näin aikaista. Pahin aika on kaksi vuotta sitten vähenee.Kävin lääkärissä ja aloitin estrogeeni lääkityksen,ne ovat helpottaneet oloani, mutta ajoittain niitä voi tulla sittenkin.Lääkityksen lopetan heti kun se on mahdollista.

    • kokemusta on

      Osta luontaistuotekaupasta Menoforce tabletteja ni johan loppuu hikoilut. Auttoi ainakin minulla.

      • muttia matkassa

        Mulla oireet alkoivat 43-vuotiaana ja äidillä on
        vaihdevuodet alkaneet 52-vuotiaana. Nyt olen 48v.
        Tiedän jo nyt, etten tule koskaan saamaan hormoni
        korvaushoitoa, kun mulla todettiin yhden leikkauksen jälkeen veritulppa. Aina ennen menkoja
        mä hikoilen rinnan alueelta ja selästä, mutta vielä
        se rauhoittuu. Olen ottanut magnesiumia ja ainakin
        mahdoton sydämentykytys on tasaantunut ja myös
        hikoilu on vähentynyt.


      • Angie7

        Luontaistuotteet eivät kyllä ole ihan vaarattomia nekään.Rasittavat ainakin maksaa.
        Mäkikuisman käytöstä varoitetaan myös jos varsinkin syö muita lääkkeitä.Itselläni auttoi lopuksi hormoni korvaus hoito. En olisi sitä halunnut, mutta vaivat olivat niin pahat että oli pakko.Miksi kiduttaa itseään kun lääke löytyy?


    • kärsivä nainen

      Juu, tuttua on! Itse kärsiny monta vuotta! Söin pillereitä, ei ollut apua! Olen tullut siihen tulokseen, ei voi kun kärsiä!!!!!!!!!!!!!!!

    • tuuti

      mistä apua:jouduin lopettamaan hormoonipillerin,tuli veritulppa käteen ja sen jälkeen ollut yhtä helvettiä päivin öin,kuumat aallot iskee tasaisesti aamusta aamuun:hiki tursuaa kuin olisi kuuma helleaalto koko ajan.Nyt kokeilussa YO apteekin tekemä lääke(ei hormooni)mutta ei apua minulle ja luontaistuotteet kielletty epilepsia lääkkeen takia.

    • hormonit turvottaa

      Kuumat aallot alkoivat minullakin pikkuhiljaa alle viisikymppisenä. Todella hankalaa, välillä olivat tiheästikin. Kesällä oli koko ajan melkein hiki.
      Sitten hermostuin ja menin gynegologille, joka määräsi hormooneja. Noin vuoden käytin, sitten en enää kestänyt sitä turvotusta. Se vaihteli, mutta oli todella sietämätöntä. Hikoilu ei ole mitään sen rinnalla. Niinpä jätin hormonit ja olen kestänyt hikoilut, monta vuotta on kulunut ja hikoilu jatkuu, mutta onneksi tulee kausittain. Joku kehui luontaislääkkeitä. Kokeiltu on niitäkin, rahaa on palanut, mutta hiki vaan valuu, jos on valuakseen :) Luultavasti olen kuitenkin jo paremmalla puolen siinä asiassa, kuukautiset ovat olleet jo vähän aikaa poissa.

      • alkoi vaihtarit

        eikä loppua näy.Laastarilla olo aika siedettävä.
        nainen 53 v.


      • 60v mittarissa

        Olin 45v kun aloin käyttää hormonihoitoja, ensiksi laastareita(aiheuttivat iho-oireita)muuten erittäin toimivat.Olen käyttänyt paria eri hormonitbl,(ei turvotuksia,verenpaine toisesta lääkkeestä vähän koholla) molemmat toimivat.Lääkärini jäi pitkälle sairaslomalle,joten lääkkeeni loppuivat, päätin kokeilla ilman.Hyvin on mennyt jo parisen vuotta.Asiantuntijalta apua vaivaan, miksi kärsiä jos lääkkeet on olemassa.


      • naisilla kaikki maa
        60v mittarissa kirjoitti:

        Olin 45v kun aloin käyttää hormonihoitoja, ensiksi laastareita(aiheuttivat iho-oireita)muuten erittäin toimivat.Olen käyttänyt paria eri hormonitbl,(ei turvotuksia,verenpaine toisesta lääkkeestä vähän koholla) molemmat toimivat.Lääkärini jäi pitkälle sairaslomalle,joten lääkkeeni loppuivat, päätin kokeilla ilman.Hyvin on mennyt jo parisen vuotta.Asiantuntijalta apua vaivaan, miksi kärsiä jos lääkkeet on olemassa.

        kysyisin lopuvatko vaihdevuodet koskaan vai ovatko nämä niin kauanko elän itseläni on hormoni lääkitys semoinen kuin nortax tää on hermoille käypää kova hikoilu alkoi noin 35 vuotiana ja nyt ollen 51 v


    • vrvujy

      tuommoista oloa kutsutaan krapulaksi. Sillä se lähtee millä on tullutkin :-)

      • akofjifhjifh

        taas yksi tyhmä eksynyt joukkoon, ei ymmärrä edes asiaa mistä on kyse.Luulee että elämä on pelkkää ryyppäämistä ja ainut puheenaihe viina. Reppana, ehkä sinäkin joskus opit, ehkä oot niin kersa vielä tai sitten yksinkertaisesti se tyhmä, jolloin anteeksiannettakoon sinulle ymmärtämättömyytesi.Eihän sitä kaikee voi ymmärtää, mutta ei myöskään pidä sekaantua sellasiin asioihin mistä ei mitään ymmärrä.


    • Hikihilkka

      Ensimmäiset yöhikoilut alkoivat minulla jo alle 5-kymppisenä. Kuukautiset olleet viimeaikoina epäsäännölliset. Tänä vuona pyöreitä vuosia täyttäneenä kävin peräti tänään gynegologilla ja toinen munasarja ainakin tuottaa vielä munasoluja.
      Väsyttää, turvottaa ajoittain ja nyt ollut päivisinkin hikoilua, vatsakin ollut tavanomaista kipeämpi kuukautisten aikaan. Luulin jo hetken, että olen raskaana :) Hormonikierukka sai jäädä vielä paikoilleen varmuuden vuoksi. Tuosta luontoäidistä kun ei koskaan tiedä...

      • Erakoitunut varhain

        Oon yli kolmekymppinen mies ja oon kärsiny hikoilusta koko ikäni.
        Hiki valuu aina joka rööristä, päästä varpaisiin noroina.
        Kesät talvet, aina hiestä märkä.
        Pakkasellakin vaan t-paita takin alla ja hiki valuu.
        Kaupoissa eikä missään voi oikein käydä kun on aina hiestä mnärkänä ja kauhee kärtsä.
        Mikään ei auta, kaikkea kokeiltu.
        Mulla ei oo minkäänlaista sosiaalista elämää eikä kavereita, tää hikoilu ahistaa ja vie elämän.


      • poppyliini
        Erakoitunut varhain kirjoitti:

        Oon yli kolmekymppinen mies ja oon kärsiny hikoilusta koko ikäni.
        Hiki valuu aina joka rööristä, päästä varpaisiin noroina.
        Kesät talvet, aina hiestä märkä.
        Pakkasellakin vaan t-paita takin alla ja hiki valuu.
        Kaupoissa eikä missään voi oikein käydä kun on aina hiestä mnärkänä ja kauhee kärtsä.
        Mikään ei auta, kaikkea kokeiltu.
        Mulla ei oo minkäänlaista sosiaalista elämää eikä kavereita, tää hikoilu ahistaa ja vie elämän.

        Huh! Itselläni alkoivat nämä hikoilut sytostaattien aiheuttamista vaihdevuosista. Kyllä pitäisi selvittää miksi noin nuorella ihmisellä tällaista. Jostain varmasti apua saat.


      • *Sini*

        Heippa vaan "siskot"!
        Itse olen 51, ja vaihkarit ihan mahdottomat. Tosin minulla ei vielä ole ollut, kuin vajaan vuoden hikoilua, mielialavaihtelua. Nuo hiki puuskat ja vilunväreet on tuttu juttu. Yöt menee valvomisessa ja vessassa juostessa. Minulla nimittäin menkat tosi runsaat. Menkat olleet epäsäännölliset, runsaat ja kivuliaat jo kolmisen vuotta. Vuotoa yhtä jaksoisesti neljäkin viikkoa, sitten muutama vuotamaton päivä, ja taas alkaa. Aina on oltava valmiudessa, kun ei voi tietää milloin alapää alkaa vuotaa, kuin Imatran koski. Päälle alavatsa kivut ja turvotus. Gynellä käyty keltarauhashormooneja syöty, mutta ei mitään apua. Luontaistuotteilla sama vaikutus, eli ei mitään apua. "Kovia" hormooneja gynegoloogi ei mielellään minulle kirjoita, sillä kuulun riski ryhmään äidillä rintasyöpä ja munasarjasyöpä, sekä äidin suvun puolella muillakin naisilla ollut rintasyöpää. Työpaikkalääkäriltä kävin nyt hakemassa unilääkereseptin ja yritän nukkua niiden avulla ainakin jollakin tapaa viikonloppuisin..... Seksikin on pannassa, kun aina vuotaa ja alavatsakivut on tosi voimakkaita aina välillä, niin ei paljon kiinnosta koko homma. Olen naimisissa ja miestäni kyllä seksi kiinnostaisi....., edes joskus. Että tätä rataa..., kyllä tämä alkaa jo pikkuhiljaa hiljaisempaakin v....taa!


      • Minä vaan
        poppyliini kirjoitti:

        Huh! Itselläni alkoivat nämä hikoilut sytostaattien aiheuttamista vaihdevuosista. Kyllä pitäisi selvittää miksi noin nuorella ihmisellä tällaista. Jostain varmasti apua saat.

        Minulla sama juttu, solusalpaajat aiheutti, tai lisäsi hikoilua. Fiksu hoitaja syöpä polilta kertoi, on olemassa lääke joka voi auttaa hikoiluun. Lääke ei sisällä hormooneja, on luontaistuote. on myöskin reseptilääke. Sain reseptin ja hikoilu huomattavasti vähentynyt. kaikki apteekit ei valmista lääkettä, täällä meillä yliopiston apteekki. Otappa selvää lääkäriltä, tietääkö hän asiasta mitään.


      • Erakoitunut varhain kirjoitti:

        Oon yli kolmekymppinen mies ja oon kärsiny hikoilusta koko ikäni.
        Hiki valuu aina joka rööristä, päästä varpaisiin noroina.
        Kesät talvet, aina hiestä märkä.
        Pakkasellakin vaan t-paita takin alla ja hiki valuu.
        Kaupoissa eikä missään voi oikein käydä kun on aina hiestä mnärkänä ja kauhee kärtsä.
        Mikään ei auta, kaikkea kokeiltu.
        Mulla ei oo minkäänlaista sosiaalista elämää eikä kavereita, tää hikoilu ahistaa ja vie elämän.

        Ja pyydä ottamaan kilpirauhashormoonikokeet. Voiskohan syy löytyä sieltä.Toivottavasti saat avun itsellesi. Kovin olet vielä nuori kärsimään moista hikoilua.


      • Thyroxin mahd.
        Erakoitunut varhain kirjoitti:

        Oon yli kolmekymppinen mies ja oon kärsiny hikoilusta koko ikäni.
        Hiki valuu aina joka rööristä, päästä varpaisiin noroina.
        Kesät talvet, aina hiestä märkä.
        Pakkasellakin vaan t-paita takin alla ja hiki valuu.
        Kaupoissa eikä missään voi oikein käydä kun on aina hiestä mnärkänä ja kauhee kärtsä.
        Mikään ei auta, kaikkea kokeiltu.
        Mulla ei oo minkäänlaista sosiaalista elämää eikä kavereita, tää hikoilu ahistaa ja vie elämän.

        Todella suosittelen, että käyt kilpirauhaskokeissa, sillä oireesi iästäsi ja sukupuolestasi johtuen viittaavat juuri siihen.
        Otetaan laboratorioarvot ja jos häikkää, koska siltä tuntuu, niin yleensä Thyroxin-lääkitys ja jatkuva seuranta.
        Sinulla voi olla kilpirauhasen liikatoimintaa tai myös mahdollisesti vajaatoimintaa.
        Menee terveyskeskukseen mahdollisimman pian.


    • PAUSSIVUODET

      Estrageeni-hoito auttaa vaikeissa ja kesivaikeissa vaihdevuosi-oireissa. Se tasoittaa hormooni tasapainon joka menee sekaisin vaihdevuosien aikaa. Siitä on suuri apu ollut minulle(oikeastaan voin paremmin kuin koskaan:)
      Liikunnalla on suuri vaikutus myös ja ruokavaliolla. kannatte katsella mitä suuhunsa pistää. sexi maistuu paremmalle kuin moneen vuoteen ja hormoonit hyrrää tasaiseen tahtiin..(sekin on parantunut tuon estrageeni-hoidon avulla. joten kipin-kapin lääkärille apua pyytämään...)

      Pitää muistaa kuitenkin terveelliset elämän tavat ..tupakka ja viina ei hyvä.

    • yks onneton

      sama vika rahikaisella... olen kärsinyt 46 vuotiaasta asti ja minäkin yritin ensin kaikenlaisilla luontaisjutuilla. Valitettavasti mikään näistä ei ainakaan mulle tehonnut: menohop- söin 4 pakettia! Salviaa 2 purkkia peräkkäin. Bioteekin kuumat aallot- ei mitään vaikutusta... listaa vois jatkaa vaikka loputtomiin. Käytän hormonikorvaushoitoa silläkin riskillä että se ei oikein sovi. Olen myös lihonnut 20 kiloa ja raivostuttaa kokoajan!!!! En voi lopettaa hormonikorvaushoitoja sillä en kestäisi enään näitä hikipuuskia ja lihaskipuja yms. vikoja......Toivotaan todella ettei tämä kestä 10-15 vuotta sillä luuloen että olen jo vainaa silloin....

      • 52-vee

        Minulla ei ole vielä vaihevuosivaivoja, joten kysynkin teiltä, joilla on: Syöttekö oikein ja liikutteko tarpeeksi?

        Voisiko siinä olla syy vaivoihin??


      • ei hormooneita
        52-vee kirjoitti:

        Minulla ei ole vielä vaihevuosivaivoja, joten kysynkin teiltä, joilla on: Syöttekö oikein ja liikutteko tarpeeksi?

        Voisiko siinä olla syy vaivoihin??

        Sinä voit ollakkin "niitä tapauksia" jolle ei tulekkaan mitään oireita, nimittäin kaikille ei välttämättä tule mitään oireita, ei me kaikki olla samanlaisia.
        Tiedän tapauksia ihan lähipiiristä, että ei mitään oireita ja paljon vaivannut migreenikin häippäsi menkkojen myötä.
        Itselläni alkoivat oireet 48v. enkä ole käyttänyt mitään hormooneita ja hyvin olen pärjännyt, pari vuotta oli enempi hikoilua silloin tällöin, kuitenkin oli monta kuukautta välillä ilman mitään oireita, nyt 54v. eikä reiluun vuoteen ole enää mitään ollut.
        Täällä kun lukee juttuja, niin huomaa miten ihmiset ollaan erilaisia.
        Kyllä varmaan ruokavaliokin ja liikunta auttaa, ketä auttaa, minä ainakin syön terveellisesti ja muutenkin on terveelliset elämäntavat aina olleet ja liikun, lenkkeilen ym.


    • Rami-50

      Mistäkö apua hikoiluun ja kuumiin aaltoihin: Monet asiakkaistani ovat saaneet merkittävän avun ko ongelmiin siirtymällä älykkääseen ravitsemukseen ja samalla saaneet apua ylipainoongelmiin. En kumminkaan aio tässä käydä laajemmin kertomaan asiasta mutta jos innostut kuulemaan lisää ja mahdollisesti vaikka kokeilemaankin niin ota yhteyttä sähköpostiini [email protected]. Vastailen kun ehdin. Olen Joensuussa, joten lähitienoilla asuvat voivat päästä henkilökohtaiseen ohjaukseen. Rami

      • eihän ne yksin auta

        joo joo liikunta ja ravinto - tosi tärkeät lieventämään! Mutta samoin kuin kaikki luontaistuotteetkin ni tullaan siihen, että ainoastaan toi hormonikorvaushoito=estrogeeni (ja keltarauhashorm.) ovat ne tärkeimmät faktat! Niihin päädytään kun kaikki muu on käyty läpi.

        Ajatelkaas mitä summia maailma pyörittää naisten kustannuksella!


      • rouva X

        Laita edes profiili reilusti esille jos noin höylisti olet valmis hikolevia naisia auttamaan. :))


      • Rami-50
        rouva X kirjoitti:

        Laita edes profiili reilusti esille jos noin höylisti olet valmis hikolevia naisia auttamaan. :))

        Olen käynyt hyvinvointiohjaajakoulutuksen painopistealueenani on painon hallinta ja en suinkaan hoitele naisten vaihdevuosiongelmia mutta hyvin monet ovat saaneet avun myös vaihdevuosiongelmiinsa aloittamalla älykkään ravinnon käytön painon hallinnassa.


      • Rouva X
        Rami-50 kirjoitti:

        Olen käynyt hyvinvointiohjaajakoulutuksen painopistealueenani on painon hallinta ja en suinkaan hoitele naisten vaihdevuosiongelmia mutta hyvin monet ovat saaneet avun myös vaihdevuosiongelmiinsa aloittamalla älykkään ravinnon käytön painon hallinnassa.

        No joo, hiukan kärjistetysti asiani esitin..anteeksi. Mutta uskottavuuden ja halun ottaa sinun tieto taitoa vastaan lisää avoimuus.Olet mikä olet ei luutavasti riitä ihmisille . Tämä formaatti on kuitenkin aika epäluotettava, ihmiset on varovaisia...siitä kysymys.
        Olet oikeassa, liikuminen ja itsestään huolehtiminen hyvin tärkeä juttu myös vv oireissa. kertoo kokemuksesta. Hyvä jatkoa ja toivotaan että ihmiset kiinostuu omasta hyvin voinnistaan :))


    • Sepia

      Otan osaa - kuumat aallot ovat kamalia. Minä olen saanut apua homeopatiasta. Esim. Sepia voi auttaa.

      • ylös ulos ja lenkille.........

        Hei,olen 62v eikä kuumia aaltoja ole ollut,lenkeilen ,saunon ja voimistelenkin,joten uskon liikunnnan taikaan.


      • hikoiilija
        ylös ulos ja lenkille......... kirjoitti:

        Hei,olen 62v eikä kuumia aaltoja ole ollut,lenkeilen ,saunon ja voimistelenkin,joten uskon liikunnnan taikaan.

        Ei mitään apua lenkkeilystä .Olen suunnilleen saman ikäinen ja ikäni lenkkeilly ja paljon.Ja hiki virtaa yöllä ja päivällä .Mikähän auttas


      • maisakerttu 53 v
        ylös ulos ja lenkille......... kirjoitti:

        Hei,olen 62v eikä kuumia aaltoja ole ollut,lenkeilen ,saunon ja voimistelenkin,joten uskon liikunnnan taikaan.

        Minä en lenkkeile kun polvi vaivaa.
        Samasta syystä eli nivelrikon vuoksi lopetin saunomisen.
        Koskaan en ole harrastanut voimistelua mutta rankkaa työtä olen lapsesta asti tehnyt kunnes nyt jouduin polven vuoksi kuntoutustuelle.
        Vaihdevuodet alkoivat kolme vuotta sitten mutta hikiaallot ovat yhden käden sormilla laskettavissa.
        Ihan alussa jokusen kerran hulahti kuuma aalto.
        Kuukautiset loppuivat pikkuhiljaa.
        Ensin muutama kuukausi taukoa ja sitä rataa.
        Nyt saan varmaan jo heittää tamponit roskikseen :)
        Pahin oire kohdallani oli alakuloisuus.
        Sitä ilottomuutta riitti pari vuotta.
        Nyt on elämä taas ihanaa!


    • minullakin

      Hei!Ihan samoja on ollut ongelmat minullakin ja vieläkin joskus jos jätän ihmerohtoni jksikin aikaa,eli soijarouhe on tosi hyvä ja turvallinen sellainen,muualla päin maailmaa naisten vaihdevuosi vaivat on mitättömiä koska siellä syödään paljon soijaa,on tieteellisesti tutkittu juttu.käytän itse tummaa soijaa:alku aikoina kun vaivat oli tosi rasittavia juuri hikoilun vuoksi,sekoitin soijarouhetta veteen ilalla ja join sen aamulla,eipä aikaakaan kun vaivat alkoi helpottaa ja väheni olemattomiin,sitten aloin käyttää soijaa ruokiin ja nautin siinä muodossa,käy hyvin keittoihin,laatikkoruokiin,patoihin ja leivonnassa laitoin sämpylätaikinaan.Kun sitten en käyttänyt niin pikkuhiljaa hikoilut alkoi taas.Luepa soijasta muutenkin miten terveellistä se on.Tätä suosittelen,parempi vaihtoehto kun hormoonilaastarit tai pillerit,niistä on omat haittansa kuitenkin ja ne ei kuulu kehoon mutta soijapa kuuluu.

      • hokasin, että...

        miksi minulla ei enää ole pahemmin, vain lieviä silloin tällöin, hikoilupuuskia. Minähän olen syönyt soijatuotteita reilun vuoden.
        ps.kysymys ohi varsinaisen aiheen. Mistä olet saanut noita soijaruokien ohjeita, vegaaniliiton sivuilta, vai mistä?


      • hokasin, että... kirjoitti:

        miksi minulla ei enää ole pahemmin, vain lieviä silloin tällöin, hikoilupuuskia. Minähän olen syönyt soijatuotteita reilun vuoden.
        ps.kysymys ohi varsinaisen aiheen. Mistä olet saanut noita soijaruokien ohjeita, vegaaniliiton sivuilta, vai mistä?

        Nämä ohjeet on ihan omasta päästä,senkus vaan lisää ruokiin soijaa rouheena,ei sen kummempaa.


    • ajattelee

      Mulla on ollut kuumia aaltoja tämän kesän ajan ja aikaisemmin oli yksi lyhyempi jakso stressaavan elämäntilanteen yhteydessä.

      Hormonien väheneminen ja siitä johtuva FSH- ja LH-hormoniarvojen nouseminen korkealle aiheuttavat elimistöön stressin. Kuumissa aalloissa elimistö purkaa sitä stressiä.

      Aina kun on mahdollista, niin pyrin asennoitumaan näin, että kun kuuma aalto tulee, niin annan sen mielellään tulla ja ajattelen, että purkaudu vaan oiken kunnolla. Eli kuumat aallot ja hikipuuskat on se venttiili, josta stressi pääsee ulos, niin ettei se riko meitä.

      Estrogeeninhän on vähennyttävä, koska tämän ikäisen ei ole mitään järkeä olla enää hedelmällinen. Meidän voimat ja viisaus tarvitaan jo muuhun kuin jatkuviin raskauksiin synnyttämiseen. Näin siis luonto ajattelee.

    • Onnellinen keski-ikäinen

      Oletko kokeillut keltarauhashormonia? Se ei ole samaa kuin estrogeeni, vaan pelkästään keltarauhashormoni. Itselläni on hormonikierukka, olen yli viidenkymmenen, (vaatii totuttelua kirjoittaa ikä rehellisesti) enkä siis tarvitse kierukkaa enää ehkäisyyn, mutta taivaan vallat, kuinka se on tuonut helpotusta elämään! Hikoilua on ehkä joskus, hyvin harvoin, yöllä, hyvä jos kerran kuussa, ei sitäkään, EIKÄ KOSKAAN PÄIVÄLLÄ, eikä mitään muitakaan kamalia menopaussin oireita, joista moni ystävätär valittaa. Estrogeenia en uskaltaisi käyttää, mutta tämä keltarauhashormoni on ehdoton juttu! Eikä tutkimusten mukaan lisää syöpäriskiä. Sitä saa myös pillereinä jos kierukan laitto tuntuu hurjalta ajatukselta.

      • lisää..

        pillereinä ainakin rintasyöpäriskiä. Pelkkä estrogeenin käyttö pidemmällä ajalla taasen lisää kohtusyövän riskiä, mutta siihen liitetty keltarauhashormooni estää sen, vaikkakin se taasen pitkällä käytöllä lisää rintasyövän riskiä.


      • ap...

        Sain keltarauhashormoonia (Primolut N) epäsäännöllisiin vuotoihin joitakin vuosia sitten ja söin niitä välillä vuoden välillä muutaman kuukauden kerrallaan, ainakin vuoto tuli silloin ajallaan, 'pari' kiloa ne lihottivat ja olo oli erittäin hyvä, kaikinpuolin. mutta ajattelin lopettaa niiden syönnin juuri siksi kun olen kuullut syöpäriskistä.
        Hormoonikierukkaakin olen ajatellut mutta kuullut että sellainen tekisi lisävuotoja ja toisaalta poistaisi vuotoja. olen kyllästynyt vuotoihinkin jo.


      • ei vaihdevuosia

        vaihdevuosiongelmiin.Ei mitään hikoilua eikä unettomuutta Olotila on aivan kuin ennen nuorempana.
        Olen kuulostellut koska ne vaihdovuodet alkaa, kun ei ole vielä mitään oireita ja 50 tulee täyteen nyt syksyllä.
        Silloin kun ensimmäisen kerran(3)laitatin kierukan (kuukautis ongelmien
        takia)lääkäri mainitsi että kierukka auttaa vaihdevuosi ongelmiin ja niin on ollut.


      • 50 ja useampi+
        ei vaihdevuosia kirjoitti:

        vaihdevuosiongelmiin.Ei mitään hikoilua eikä unettomuutta Olotila on aivan kuin ennen nuorempana.
        Olen kuulostellut koska ne vaihdovuodet alkaa, kun ei ole vielä mitään oireita ja 50 tulee täyteen nyt syksyllä.
        Silloin kun ensimmäisen kerran(3)laitatin kierukan (kuukautis ongelmien
        takia)lääkäri mainitsi että kierukka auttaa vaihdevuosi ongelmiin ja niin on ollut.

        Minulla on ollut hormoonikierukka viisikymppisestä lähtien ja kuukautiset loppui 53v sen jäkeen on tullut kuumia aaltoja ja hikipuuskia mutta livemässä muodossa. Äskettäin kävin lekurissa ja hän myös oli sitä mieltä että hormoonikierukka on auttanut ettei minulla ole vaihdevuosi ongemia ollut


      • kohta55v
        50 ja useampi+ kirjoitti:

        Minulla on ollut hormoonikierukka viisikymppisestä lähtien ja kuukautiset loppui 53v sen jäkeen on tullut kuumia aaltoja ja hikipuuskia mutta livemässä muodossa. Äskettäin kävin lekurissa ja hän myös oli sitä mieltä että hormoonikierukka on auttanut ettei minulla ole vaihdevuosi ongemia ollut

        ja 3.hormonikierukka menossa 1. kierukan aikana kuukautiset tuli harvoin ja vuotoongelmat katosi,2. ja 3. kierukan aikana kuukautiset olemattomat,45v iässä yksi talvi hikoilua,senjälkeen ei juuri oireita,sydäntykytyksiin auttoi magnesium päivittäin.Halukkuus ja limakalvot ok,kun käyttää paikallisvoidetta 2x vk.Nuorekkuus on säilynyt,tyytyväinen olen,kun kuuntelen muiden oireita!


      • Onnellinen keski-ikäinen
        ap... kirjoitti:

        Sain keltarauhashormoonia (Primolut N) epäsäännöllisiin vuotoihin joitakin vuosia sitten ja söin niitä välillä vuoden välillä muutaman kuukauden kerrallaan, ainakin vuoto tuli silloin ajallaan, 'pari' kiloa ne lihottivat ja olo oli erittäin hyvä, kaikinpuolin. mutta ajattelin lopettaa niiden syönnin juuri siksi kun olen kuullut syöpäriskistä.
        Hormoonikierukkaakin olen ajatellut mutta kuullut että sellainen tekisi lisävuotoja ja toisaalta poistaisi vuotoja. olen kyllästynyt vuotoihinkin jo.

        Mietit hormonikierukasta tulevia vuotoja. Minulla on ollut hormonikierukka nyt 4 vuotta ja ensimmäiset kaksi kuukautta oli pientä vuotoa melkein koko ajan. Mutta sen kestää, kun tietää, että siihen se loppuu!
        Nyt on joskus, lähinnä kesäaikaan pisara joskus, ei muuta, enää ollenkaan. Ja olo on muutenkin hyvä, mistään vaihdevuosioireista ei tietoakaan. Täytän ens sunnuntaina 54 ja voin suositella hormonikierukkaa lämpimästi. Kuten yksi keskustelija sanoi, olo on kuin nuorena, vailla kuukautisia ja huolen häivää. (Primolut N olen myös joskus kokeillut.)


      • käyttänyt
        Onnellinen keski-ikäinen kirjoitti:

        Mietit hormonikierukasta tulevia vuotoja. Minulla on ollut hormonikierukka nyt 4 vuotta ja ensimmäiset kaksi kuukautta oli pientä vuotoa melkein koko ajan. Mutta sen kestää, kun tietää, että siihen se loppuu!
        Nyt on joskus, lähinnä kesäaikaan pisara joskus, ei muuta, enää ollenkaan. Ja olo on muutenkin hyvä, mistään vaihdevuosioireista ei tietoakaan. Täytän ens sunnuntaina 54 ja voin suositella hormonikierukkaa lämpimästi. Kuten yksi keskustelija sanoi, olo on kuin nuorena, vailla kuukautisia ja huolen häivää. (Primolut N olen myös joskus kokeillut.)

        minkäänlaisia kierukoita. Estääkö ne seksin?


      • Minä vaan
        lisää.. kirjoitti:

        pillereinä ainakin rintasyöpäriskiä. Pelkkä estrogeenin käyttö pidemmällä ajalla taasen lisää kohtusyövän riskiä, mutta siihen liitetty keltarauhashormooni estää sen, vaikkakin se taasen pitkällä käytöllä lisää rintasyövän riskiä.

        Minulle kerrotiin syöpä polilla, k.rauhashormooni turvallista, estrogeeli voi aiheuttaa syöpää. Jos naisella olemassa syöpä soluja jotka hormoonivasteisia, estrogeeli tavallaan "ruokkii" niitä jakautaumaan nopeammin. Siispä joko nokka tai pyrstö jää kiinni...Hormoonin syönti kuin venäläistä rulettia, jollekkin se luoti sattuu. En suosittele!!


      • jos on..
        Minä vaan kirjoitti:

        Minulle kerrotiin syöpä polilla, k.rauhashormooni turvallista, estrogeeli voi aiheuttaa syöpää. Jos naisella olemassa syöpä soluja jotka hormoonivasteisia, estrogeeli tavallaan "ruokkii" niitä jakautaumaan nopeammin. Siispä joko nokka tai pyrstö jää kiinni...Hormoonin syönti kuin venäläistä rulettia, jollekkin se luoti sattuu. En suosittele!!

        jo syöpäsairas, niin estrogeeni on vielä hullumpaa. Olen kylläkin ymmärtänyt, että mulla esim. on kohtu tallella, niin mun olis käytettävä yhdistelmävalmistetta, koska pelkkä estrogeeni nostaa kohtusyövän riskiä. Siihen yhdistetään keltarauhashormoonia, joka aiheuttaa tyhjennysvuodon. Keltarauhashormoonin käyttäminen nostaa hieman rintasyövän mahdollisuutta. Elikkä käytän kumpaa tahansa tai molempia, niin vasta yli 5v kestävässä käytössä sanotaan syöpäriskin lisääntyneen.


      • ei hilmäpviä-50v
        kohta55v kirjoitti:

        ja 3.hormonikierukka menossa 1. kierukan aikana kuukautiset tuli harvoin ja vuotoongelmat katosi,2. ja 3. kierukan aikana kuukautiset olemattomat,45v iässä yksi talvi hikoilua,senjälkeen ei juuri oireita,sydäntykytyksiin auttoi magnesium päivittäin.Halukkuus ja limakalvot ok,kun käyttää paikallisvoidetta 2x vk.Nuorekkuus on säilynyt,tyytyväinen olen,kun kuuntelen muiden oireita!

        hei,minula on hormoni kieruka jo kolmas laitoin kun kuukautiset olivat runsaat ja kivuliaat .ja tämä hormooni kierukkan olen todennut ITSE tosi hyväksi nyt, ymmärrän kun nainitsin toiseksi vimeisestä kierukasta et enään kolmata en ota .gyneklogi lääkäri sanoi että nyt hän sinut pitää ottaa kolmas kun sula sitten alkaa vaihde vuodet et tämä on siihen aivan verraton ??? olen noita vanhoja tekstejä lukenut kun naiset kirjoittelevat ja pelästyneenä olen lukenut oireet siis yhtä helvettlä??? ei pysty nukkuun ,on hiki naamasta -kantapäihin .olen 50v.ja ei mitään viellä ?? voikohan se olla totta mutta ei noita oireita ollenkaan kuin teillä.olisko nyt sitten tuosta hormooni kierukasta sitten apua??? 2015 olis vaihto neljänteen kierukkaan .en tiedä onko minulla ne hilma päivät mutta oireet eivät viittaa.kommenteja kiitos!!


    • tiimis

      Minulla on kestänyt tämä helvetti jo5-vuotta aina kun menen johokin sellaiseeen paikkaan jossa pitää olla skarppina, niin... kohta minä olen aivan tuli punainen ja selästä virtaa joki. Arvatkaa miltä tuntuu.

    • ap......

      No jo on tullut vastauksia!
      Tässä enää tiedä mikä olisi paras, toinen vannoo luontaistuotteisiin, toinen hormoonihoitoon.

      Sen verran vielä että kuukautiset on reistailleet jo muutaman vuoden, välillä on valunut (välillä tiputellut) kuukausitolkulla yhteensoittoon, välillä ollut pois kuukausia.
      Kohtu on tallella.
      Hikoilun lisäksi on kiukunpuuskia, joskus tekisi mieli nitistää joku joka sanoo hiukankin poikkipuolisen sanan, tai vaikka ei sanoisi mitään.

      Sellainen ihmelääke kun löytyisi, että hikoilut ja punastelu loppuisi ja seksihalutkin säilyisi (tai jopa paranisi, sillä miten saada mies ymmärtämään näitä vaivoja kun niillä itellä ei ole tämmöistä).

      Geelistä moni mainitsi, mihin sitä laitetaan?
      Ja entä ne tohtorin määräämät hormoonit, pikku lihominenkaan ei haittaisi mutta muut vaikutukset? joku mainitsi että 'nuorenee'..hmmm. että muuttuisi parikymppiseksikö? :)

      • on kylläkin

        Ihmetellä täytyy miksi kärsiä kun vuodeksi saa geeliä ja vaivat pois.Halutkin pelaa, on vain taitoa enempi kuin kaksikymppisenä.Vajaassa vuodessa nousi paino 6kiloa kun lopetin lääkityksen,kiireesti uusiki ja paino on sama kuin 20v,mutojakin on sopivasti.Hoitoalan naiset ei kärsi..


      • viiskyt+6

        Estrogeeliä painetaan pumppupullosta,sivellään vaikka käsivarteen ,reiteen, peppuun,ei tahraa.
        Lääkäri määrää annostuksen ,mulla esim ,tällähetkellä 1-5pumppausta/pv,aivan tarpeen mukaan,mää käytän nyt 2-3painallusta,jos tuntuu ,et "vituttaa",pumppaus ja olo paranee.
        Myös vaikuttaa nukkumiseen,nukut paremmin.
        Gynekin sanoi ,et jos unet rupee huononee lisää annostusta.
        Seksihalut paranee,eikä kuivia limakalvoja.
        Mää olen käyttäny nyt viitisen vuotta,eikä mummotaudista tietoakaan.
        Mulla ollu periaate,kun ei esim sitä syöpää ei ole onneksi ollu,et elää ja nauttii,kun haudassa ei enää pysty.


      • ap...
        viiskyt+6 kirjoitti:

        Estrogeeliä painetaan pumppupullosta,sivellään vaikka käsivarteen ,reiteen, peppuun,ei tahraa.
        Lääkäri määrää annostuksen ,mulla esim ,tällähetkellä 1-5pumppausta/pv,aivan tarpeen mukaan,mää käytän nyt 2-3painallusta,jos tuntuu ,et "vituttaa",pumppaus ja olo paranee.
        Myös vaikuttaa nukkumiseen,nukut paremmin.
        Gynekin sanoi ,et jos unet rupee huononee lisää annostusta.
        Seksihalut paranee,eikä kuivia limakalvoja.
        Mää olen käyttäny nyt viitisen vuotta,eikä mummotaudista tietoakaan.
        Mulla ollu periaate,kun ei esim sitä syöpää ei ole onneksi ollu,et elää ja nauttii,kun haudassa ei enää pysty.

        saako sitä geeliä kaikki vai pitääkö tehdä kaikenmaailman tutkimukset ensin, eli vaikuttaako esim. kauanko ollut menkat pois jne. ?
        ja mikä on ihmegeelin hinta?


      • viiskyt+6
        ap... kirjoitti:

        saako sitä geeliä kaikki vai pitääkö tehdä kaikenmaailman tutkimukset ensin, eli vaikuttaako esim. kauanko ollut menkat pois jne. ?
        ja mikä on ihmegeelin hinta?

        Gyne käynnillä saa,ei mitään kokeita,keskustelua vaan.
        Katsoin just kuiteista 3kk:n "annos" vajaa 19euroa kelan korvauksen jälkeen.
        Ei kuukautta päälle paljon omasta hyvästä olosta


      • Onnellinen keski-ikäinen

        Lue tarkasti vastaukset hormoonikierukasta. Siitä on oikeasti ollut apua, vaihdevuosioireita ei juurikaan ole. Vuotoa hiukan ensimmäiset 2 kk, sitten joskus pisara, yleensä kesäisin. Ei mitään sellaisia oireita kuin muut kertovat. Kokeile ihmeessä, saahan sen pois, jos ei ole hyvä, mutta kannattaa pitää ainakin vuoden, että näkee tuloksen. Täytän ens sunnuntaina 54 enkä koe olevani vaihdevuosissa hormoonikierukan ansiosta.


      • keltarauhashormonia
        viiskyt+6 kirjoitti:

        Gyne käynnillä saa,ei mitään kokeita,keskustelua vaan.
        Katsoin just kuiteista 3kk:n "annos" vajaa 19euroa kelan korvauksen jälkeen.
        Ei kuukautta päälle paljon omasta hyvästä olosta

        Ei kai yksistään saa estrogeeni-geeliä ..pitää kai olla keltarauhashormooni jos kohtu on vielä tallella.


    • miäs

      Minulla on tuttava nainen 50 vee, hän sai apua hikoiluun mangeetti rannekkeesta (kokeiltava mikä paras nilkka tai ranne oikea tai vasen). Samalla myös kuorsaus ja sydämen tykytys väheni.

    • kokemusta on

      mee ihmeessä gynegologille ,he osaavat asiansa ja määrää varmaan sulle hormoonit. mullakin samat oireet, mutta hävis hormooneilla onneksi!! vaihdevuodet kamala olotila, ei kannata kärsii oireista, kun on lääkkeet keksitty.

    • MEhannele

      ...suosittelen...luontaistuote... 3viikon jälkeen rupes helpottamaan...ei enää oireita...suosittelen..iho parantunut...kirjoita googleen hakusanaksi...saat sieltä tietoo.. t.nainen viiskytvee...

    • aallot loppu

      Olen kolmisen vuotta juonut päivittäin luonnonmukaisia maitohappobakteerijuomia. Ovat auttaneet minua. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä kerron lisää.

    • N.60v

      Ei näy loppuvan ei..
      Hikimärkänä olla saa..???

      • Itsellä alkoin 48v..Lääkäri ystäväni oli lukenut yhdysvalloista tutkimuksen että eivät lääkäritkään tiedä kaikkee näistä ja Suomessa liian isot annokset hormooni hoidoissa...ja rintasyöpä riski kasvaa siinä..niinpä itse hikoilin ja helpotin itseä luontaistuotteilla...ja lääk.ystäväni sanoi jos auttaa syö vaan..niin tein ja muistan kun synttäreillä 50v ei enää hikoiluttanu ja vuodot loppu..mikä ihana elämä alkoi eikä oo vaivannu enää...ovat ohi.. onneks en ottanut hormaanikorvaus hoitoo oisin vielä siinä kierteessä että jos lopettaa alat taas hikoilla...onneks ajattelin ,vaikka ehdottikin ystäväni , minä pidin pääni.Aloin myös lenkkeillä ja saada hyvää oloa uloilusta ja luonnossa...nämä on meillä naisilla yksilöllisiä juttuja ..


    • että vaihdevuodet alkaa

      olen 38 vuotias nainen ja nyt mietin et voiko vaihdevuodet alkaa näin aikaisin kun luin noita kaikkia vaivoja niin minullakin on näitä samoja oireita. kiitos etu käteen vastauksesta.

      • nyt 48v.

        alkoi samanlaisia oireita 39v, ja jatkuu. Alusta alkaen heräilin yöllä, kun oli oudon kuuma. Pakko aukaista ikkuna, vaikka oli pakkasta. Aina kun syön
        vitamiineja, ei ole ollenkaan oireita. Harvoin hikoilen, on vain kuuma.


    • jo 15 vuotta

      Syön estrogeeneja ja pärjään niillä hyvin. Jos pidän kahta viikkoa pidemmän tauon pillereissä, aallot alkavat uudestaan. Ei kun pillereitä napsimaan taas! Ikää jo 64v. Kai niitä on syötävä lopun ikää, ellei halua hikoilla,
      Terkkuja kohtalotovereille!

    • Tilaa aika terveyskeskuksen omalääkäriltä tai sit työpaikkalääkäriltä. Antavat lähetteen verikokeelle josta näkee onko menopaussi menossa ja missä vaiheessa. Kirjoittavat reseptin jos tarpeen. Yksi pieni pilleri päivässä ja taas tulee toimeen itsensä kanssa. Ei kannata kärsiä kun apua on saatavilla.

    • ratkasu tai siten ei

      hapaman leivän syönti siihen auttaa kunnon ruisliepä ja aitoa voita ehkä siitä avun saa nikotukseen voi myös saada avun jos se alkaa loppu kesästä syömällä punaisia viinimarjoja konstit ovat monet kyllä se siitä ajan mitaa helpottaa

    • auttaa

      Ainakin minulla auttoi. Kesti pari-kolme viikkoa kun vaikutus alkoi ja kuumat aallot on melkein tyystin pois. Hyvin pientä oireilua jos on muuten liian lämmintä

    • melli

      En jaksanut lukea jos joku vaikka olisikin jo neuvonut samaa mutta anyway...

      Kokeile soija tuotteita. Alpha Pro tms.? Maissa joissa ruoassa käytetään paljon soijaa ei tunneta naisilla kuumia aaltoja. Se on luonnon estrogeeni!

    • edelleen

      Moi!!!
      Minulla jo 4 vuotta kestänyt sama juttu.
      Älä vaan ota hormoonihoitoo, minä otin pillerit ja lihosin silmissä 30 kiloo, ota hormoonikierukka, se vaikuttaa vain kohtuun, ja oireet häviää.

    • AUTTAS???

      meinasin että eikös tähän tautiin jeesaa sellainen että ottaa isännän kanssa kunnon varvit loppuu hikoilu ainakin turhaan.. :)

      • lerppua..

        miten sen puolivetelän lerpun saa ahdettua sisäänsä..kerroppas se


    • lilla my

      on hevoslinimentti; sitä kun sivelee paksulti pitkin kehoa, niin hikoilusta ei ole tietoakaan.

    • poppyliini

      Minä sain sytostaattien seurauksena. Stoppaa. Jos muista syistä hakekaa apua.

    • butthole surfer

      sit ko oma vaimo alkaa saamaa noita samoja nii voi laittaa öljylämmityksen pois. Säästöö!!! ;D

      • ja...

        Niin ja silti nukutaan ikkuna auki, sulla on päällä turkishaalari ja palelet ja vaimo alasti vieressä kieriskelee hiessään. :)


    • yrttifani

      Mene lääkäriin käymään sieltä saat apua pillereitten merkeissä. Itse käytän femilar- nimistä e-pilleriä ja onneksi ne hiivatin hikoilut loppuivat ja menkatkin tuli säännölliseksi.
      Samassa yhteydessä kyllä juon päivittäin yrttiteesekoitusta joka on tarkoitettu vaihdevuosi oireita helpottamaan.

    • sam57

      Ostin Haaparannasta Remifemin -nimistä luontaistuotetta. Kaksi viikkoa ja oireet ohi täysin.
      En ole löytänyt tuotetta Suomesta.

    • sekoamassa

      Minulla alkoi oireet 42 vuotiaana ja ovat kestäneet kohta 10 vuotta eikä loppua näy.
      Kokeilin kaikki mahdolliset luontaistuotteet ja ne auttoivatkin ehkä kun lujasti uskoi.
      Hormoonikorvaushoitoa ei edes harkittu kun on läppävika joten se siitä vaihtoehdosta.Tosin en olisi sitä uskaltanut aloittaa muutenkaan koska serkkuni menehtyi ärhäkkään rintasyöpään 48 vuotiaana eikä muuta syytä löydetty kuin hormoonit koska suvussa ei ole rintasyöpää todettu.
      Masennuslääkkeet olisivat tuoneet helpotusta osittain,mutta paino nousi hurjasti ja eikä jaksanut enää liikkua joten nekin piti lopettaa alkuunsa.
      Oireet olivat vähän aikaa poissa ja nyt tulleet takaisin kahta kauheampana ja menkat olleet poissa 2 vuotta.Kivut ja kolotukset lisääntyneet ja elämässä ei mitään mukavaa joka saisi hymyn huulille.
      Hormooneista sen verran,että on tiedossa jotka käyttävät ja yrittävät lopettaa,oireet palaavat.
      Ovat sanoneetkin,että hormoonit siirtävät vaan oireet ja kun ne lopetetaan olet lähtöpisteessä elikkä aloitat kaiken alusta.Pitääkö paikkaansa,onko ketään käyttäneitä ja jo lopettaneita,

      • yks monista

        olet oikeessa, hormoonihoito siirtää v-vuosia eteenpäin ja kaikki alkaa alusta kun lopetat. Kokeilin muutama vuos sitte ja kyllä kaduttaa.
        Ei siihen tunnu auttavan edes liikunta ja kunto mull on tosi kova...


      • lomailija

        Aloitin hormonikorvaushoidon 57-vuotiaana, kun silloin minulla alkoivat vaihdevuodet. Kolmen vuoden ajan söin pillereitä, mutta eläkkeelle jäätyäni lopetin niiden syönnin. Silloin kuumat aallot palasivat voimakkaina, n. 20 kerta päivässä, ei koskaan öisin minulla. Rasittavaa se oli, mutta muutaman kuukauden päästä kuumat aallot vähenivät ja tulevat nykyään n. pari kolme kertaa päivässä, eipä niistä ole paljoakaan haittaa.


      • שחל֚ם

        Kas vain. Minullakin on läppävika, synnynnäinen (hiippaläppä vuotaa.) Käytän hormonikorvaushoitoa. Ei pitäisi olla vasta-aiheinen läppävian kanssa, mutta onhan niitä monenlaisia, mitä mahdat varsinaisesti tarkoittaa?

        Masennuslääkkeitäkin on jotakuinkin triljoonaa erilaista. Jos yksi ei passaa kannattaa kokeilla toista. Ns. uuden polven SSRI-lääkkeistä varmasti löytyy kaikille sopiva vaihtoehto.

        Mutta mikä sopii yhdelle, ei välttis sovi toiselle, eli kukin tyylillään. Minulla Estradot Terolut sekä soija ja liikunta. Ikää 50 ja hikoilu kun alkoi niin ajattelin että olen jotenkin vakavasti sairas ... :) Sitten viisas ystäväni sanoi että ymmärrä nyt tampio, sulla on vaihdevuodet. Mutta olo oli karmaiseva ja hikoilu jotain käsittämätöntä.

        Kaikkea me naiset joudutaankin kestämään! Ensin kuukautisia vuoskymmenet, ja sitten vielä tämä!


    • hyvä niin,,,

      Vaihdevuosivaivoja lieventää ja
      hoitaa hyvä parisuhde ja
      säänöllinen sukupuolielämä.
      Sisarukset, toisella vaivat eikä
      miestä,toisella mies ja lievät
      vaivat.

      • Nimetön.

        Muistan jonkun kertoneen että rakastuminen on hyvä (paras?) lääke vv-vaivoihin. Pitäisikö meidän kaikkien naisten nyt alkaa katselemaan uutta miestä? ;D


      • 54v
        Nimetön. kirjoitti:

        Muistan jonkun kertoneen että rakastuminen on hyvä (paras?) lääke vv-vaivoihin. Pitäisikö meidän kaikkien naisten nyt alkaa katselemaan uutta miestä? ;D

        Olet muuten oikeassa. Nuorempi rakastaja pitää minut pirteänä. Ei suuria tunteita, mutta "raakaa seksiä" silloin tällöin:)
        (oma ukko ei sellaiseen enään kykenisikään)


      • yks monista
        Nimetön. kirjoitti:

        Muistan jonkun kertoneen että rakastuminen on hyvä (paras?) lääke vv-vaivoihin. Pitäisikö meidän kaikkien naisten nyt alkaa katselemaan uutta miestä? ;D

        Voi kuin hyvä idea toi rakastuminen ja rakastelu...mutta KUKA hemmetis haluu ees rakastella sellasta naista joka on yltäpäältä hikinen..? Kyllä on aika vaikeeta yrittää olla sexikäs ja haluttu kun aallot lyö.


      • 51v
        yks monista kirjoitti:

        Voi kuin hyvä idea toi rakastuminen ja rakastelu...mutta KUKA hemmetis haluu ees rakastella sellasta naista joka on yltäpäältä hikinen..? Kyllä on aika vaikeeta yrittää olla sexikäs ja haluttu kun aallot lyö.

        Rakastellessa tulee hiki muutenkin. Harrastan kylmävesi uintia, ja sieltä suoraan.. salarakkaan luo:)


    • ANSKU 64

      Vanha kunnon Bellergan on saatavilla edelleen, vaikka kaikki lääkäritkään eivät sitä tiedä. Yliopiston apteekit valmistaa sitä ja on halpa, muistaakseni 400 kpl makso alle 20€. Kysy ihmeessä lääkäriltäsi, mulle se autto. Käytin Bellergaania reilun vuoden. Nyt olen ollut 3-v niin että tulee enään 2-4 aaltoa/kk ja ne on tosi lieviä verrattuna alkuaikaan.

      • ש̇̇חלמ

        Bellergal on barbituraatti. Kovin helposti tuskin mikään lääkäri tänä päivänä enää moista lääkettä määrää. Käsittääkseni barbituraateilla ei ole myyntilupaakaan, joten vaatii aina erillisen luvan lääkäriltäkin ennekuin voi reseptin kirjoittaa.


    • yks meistä

      tuli vaan mieleeni että kilpirauhasen toiminta voi myöskin olla osa syyllinen näihin meidän hikoiluihin, harvemmin edes lääkärit ajattelevat että olis syytä tarkistaa kilpirauhasen toiminta ja sen arvot...monesti em. lihominen johtuu vajaatoiminnasta. ainahan voi kysyä voisko olla noin..

    • Itse sain apua hormonilääkkeistä sekä hikoiluun että katkonaiseen yöuneen. Huonosti nukkuminen hermostutti ehkä vielä enemmän, koska olin silloin työelämässä. Olen 60v ja minulla alkoivat vaivat 55-vuotiaana. Ajattelin että mieluummin parempi elämänlaatu, vaikka syöpäriski kasvaisikin.Olen normaalipainoinen joten liikalihavuuskaan ei ehkä aiheuta sitä. Naisen elämä ei vaan ole helpooa, se on nähty.

    • Sipsu47

      Heips Hikoilija; Olen 47 vuotias n. 4 vuotta hikoilusta ym vaivoista kärsinyt naisihminen. Aloitin huhtikuun alussa vähähiilihydraattisen ruokavalion (Kirjastosta Mäkelä tai Heikkilä; Hyvän olon keittokirja ym,) Samalla aloin syömään inkivääri-hainrustotabletteja, ja aamuisin mustikkakeittoa johon lisään pellavasiemenrouhetta. Loppui hikoilut,mielialavaihtelut, turvotus ja ilmavaivat ja väsymys, painokin on pudonnut itsekseen 6 kiloa, kiva piristys sekin.Tsemppiä elämääsi.Ota yhteyttä kokemuksistasi. T. Sipsu

    • heplottaa:

      älä nuku farkut jalassa.

      • kiitos neuvosta! (ap)

        aloittaja nukkuu alasti, joskus päiväunet farkut jalassa. töissä ja vapaa-ajalla farkut.


    • Nimetön

      Tuberkuloosissa on samoja oireita

      • on..............

        tiedän, kun kokenut olen tubin ja nyt tämä vitun vaihtari.. mieleen tulee mennneet ajat


    • minulla todettiin kilpisrauhasen vajaa toiminta ja sain Apteekista vuoden kuurin ja halvenpaa kuin Burana.Mutta käyppäs siellä "Arvauskeskuksessa" ja pyydä kilpirauhastesti-verestä.Voipi olla sinulla taikka ei!Minulla jäi hikoilut ym.!
      PS Tämä vain yksi vinkki.Toivottavasti auttaapi.

      • anonyymi

        vaajatoiminnassa ei hikoiluta ainoastaan kilpparin liikatoiminnassa


      • anonyymi kirjoitti:

        vaajatoiminnassa ei hikoiluta ainoastaan kilpparin liikatoiminnassa

        hikoiluttaa,nimittäin minulla se oli sitä ja hirveää väsymystä.Kaikilla ei välttämättä oireet kulje saman kaavan mukaan. Mehän ollaan kaikki yksilöitä.Tiedän muutaman muunkin joilla todettiin kilpparin vajaatoiminta. heillä oli myös tuo hurja hikoilu, eikä ollut minulla eikä heilläkään vielä kysymys vaihtareista. Joten edelleen sitä mieltä, että kannattaa käydä lääkärillä ja pyytää verestä kilpparihormooni kokeet.Sillä ainakin sulkeutuu pois tai sitten todetaan ja alkaa lääkitys.Joka ei todellakaan kaada kenenkään täkloutta. On niin halpa.


      • Syypää
        Alie kirjoitti:

        hikoiluttaa,nimittäin minulla se oli sitä ja hirveää väsymystä.Kaikilla ei välttämättä oireet kulje saman kaavan mukaan. Mehän ollaan kaikki yksilöitä.Tiedän muutaman muunkin joilla todettiin kilpparin vajaatoiminta. heillä oli myös tuo hurja hikoilu, eikä ollut minulla eikä heilläkään vielä kysymys vaihtareista. Joten edelleen sitä mieltä, että kannattaa käydä lääkärillä ja pyytää verestä kilpparihormooni kokeet.Sillä ainakin sulkeutuu pois tai sitten todetaan ja alkaa lääkitys.Joka ei todellakaan kaada kenenkään täkloutta. On niin halpa.

        nykyajan naisten laajamittaiseen oireiluun.
        Jättäkää lisäaineet, vehnäjauhot, sokerit, keinomakeutteet sekä naudanliha, niin hyvin pyyhkii.

        Itse syön voi-kotimainen kasvis ja marjat-hapatettu maitotuote-porsaanliha-kala-ruisleipä-listalta ruokia, lisäaineet karistan mahdollisimman tarkkaan, eikä ole mitään oireiluja!


      • Syypää kirjoitti:

        nykyajan naisten laajamittaiseen oireiluun.
        Jättäkää lisäaineet, vehnäjauhot, sokerit, keinomakeutteet sekä naudanliha, niin hyvin pyyhkii.

        Itse syön voi-kotimainen kasvis ja marjat-hapatettu maitotuote-porsaanliha-kala-ruisleipä-listalta ruokia, lisäaineet karistan mahdollisimman tarkkaan, eikä ole mitään oireiluja!

        yksioikoista.On sairauksia ja sairauksia, jotka eivät ole mitenkään tiippuvaisia ruuasta. Maailman sivu on syöty kaikenlaista lihaa.Mutta nämä kaikenlaiset lisäaineet joita laitetaan säilyvyyden, värin. ym...lisäämiseen. Luulen, että niissä on iso syy kaikkien ihmisten, sukupuoleen katsomatta terveydellisiin syihin. Itse yritän selvitä mahdollisimman vähillä lisäaineilla. Mutta pakostakin niitä joutuu nielemään, vaikka ei haluaisikaan. Ja kuollut on ihmiset maaliman sivu, kukaan tänne ei ole jäänyt kuleksimaan määrättömästi. Kuitenkin, olis mielekästä elää tämä elämä suuremmitta sairauksitta meidän kaikkien.


      • Terveisin
        Alie kirjoitti:

        yksioikoista.On sairauksia ja sairauksia, jotka eivät ole mitenkään tiippuvaisia ruuasta. Maailman sivu on syöty kaikenlaista lihaa.Mutta nämä kaikenlaiset lisäaineet joita laitetaan säilyvyyden, värin. ym...lisäämiseen. Luulen, että niissä on iso syy kaikkien ihmisten, sukupuoleen katsomatta terveydellisiin syihin. Itse yritän selvitä mahdollisimman vähillä lisäaineilla. Mutta pakostakin niitä joutuu nielemään, vaikka ei haluaisikaan. Ja kuollut on ihmiset maaliman sivu, kukaan tänne ei ole jäänyt kuleksimaan määrättömästi. Kuitenkin, olis mielekästä elää tämä elämä suuremmitta sairauksitta meidän kaikkien.

        tämän vanhan keskustelun, johon postasin otsikolla Ruoka, Ruoka Ruoka! viime vuonna oman osuuteni. Haluan vain todeta, että kyllä se ruoka todellakin pitää naisen hemaisevana, halukkaana, kauniina ja oireettomana!
        Vuosi on taas mennyt, olen reippaasti yli viisikymppinen, mutta enpä lösähtänyt, en kuiva korppu, en kärsi minkäännäköisistä vv-vaivoista!
        Niin että popsikaa vain sitä pitsaa ja lisäainemössöjänne ja kevytruokianne, älkää uskoko kuin pillereihin ja kärsikää....


      • Tervesiin2
        Terveisin kirjoitti:

        tämän vanhan keskustelun, johon postasin otsikolla Ruoka, Ruoka Ruoka! viime vuonna oman osuuteni. Haluan vain todeta, että kyllä se ruoka todellakin pitää naisen hemaisevana, halukkaana, kauniina ja oireettomana!
        Vuosi on taas mennyt, olen reippaasti yli viisikymppinen, mutta enpä lösähtänyt, en kuiva korppu, en kärsi minkäännäköisistä vv-vaivoista!
        Niin että popsikaa vain sitä pitsaa ja lisäainemössöjänne ja kevytruokianne, älkää uskoko kuin pillereihin ja kärsikää....

        kärsiköön "saharasta".
        Atopiatkin on lisääntyneet kun ihmiset karttavat iät kaiket käytettyjä luonnollisia rasvoja (lue: voita ja oliiviöljyä). Rypsiöljy ei paras mahdollinen, vaikka sitä tuputetaan joka paikkaan. Itse en käytä sitä ollenkaan.

        Nyt joku taas uikuttaa, että ne sydänvaivat...lukekaahan uusia tutkimuksia, ne kumoaa koko rasvapropagandan. Ja kolesterolia tarvitaan hormoneiden muodostumiseen, se on vanha totuus. Keinotekoisia kolesterolirajoja tavoitellessa ainut hyötyjä on lääketeollisuus.
        P.S. olen tutkitusti perusterve, eikä suoneni ole todellakaan täynnä rasvaa!


      • uskon asia?
        Tervesiin2 kirjoitti:

        kärsiköön "saharasta".
        Atopiatkin on lisääntyneet kun ihmiset karttavat iät kaiket käytettyjä luonnollisia rasvoja (lue: voita ja oliiviöljyä). Rypsiöljy ei paras mahdollinen, vaikka sitä tuputetaan joka paikkaan. Itse en käytä sitä ollenkaan.

        Nyt joku taas uikuttaa, että ne sydänvaivat...lukekaahan uusia tutkimuksia, ne kumoaa koko rasvapropagandan. Ja kolesterolia tarvitaan hormoneiden muodostumiseen, se on vanha totuus. Keinotekoisia kolesterolirajoja tavoitellessa ainut hyötyjä on lääketeollisuus.
        P.S. olen tutkitusti perusterve, eikä suoneni ole todellakaan täynnä rasvaa!

        Mä popsin vuosia 'terveellisiä' ja kalliita rasvoja..becel jne. enpä tullut hullua hurskaammaksi. nyt olen taas alkanut käyttää aitoa voita, en tosin joka paikkaan..öljyä yleensä (=silloin tällöin) paistamiseen. maitoa en juo mutta ruuanlaittoon käytän taas punaista maitoa. jostain luin että näiden myynti on noussut taas (voi ja täysmaito).
        voiko parempaa pullaa olla kuin mikä on leivottu täysmaitoon ja voihin!!! ja kun paistaa vaikka kalaa voissa, mmmm!!
        on niitä ennenkin käytetty eikä porukka nuorena kuollut.


      • pilattu maidotkin!
        uskon asia? kirjoitti:

        Mä popsin vuosia 'terveellisiä' ja kalliita rasvoja..becel jne. enpä tullut hullua hurskaammaksi. nyt olen taas alkanut käyttää aitoa voita, en tosin joka paikkaan..öljyä yleensä (=silloin tällöin) paistamiseen. maitoa en juo mutta ruuanlaittoon käytän taas punaista maitoa. jostain luin että näiden myynti on noussut taas (voi ja täysmaito).
        voiko parempaa pullaa olla kuin mikä on leivottu täysmaitoon ja voihin!!! ja kun paistaa vaikka kalaa voissa, mmmm!!
        on niitä ennenkin käytetty eikä porukka nuorena kuollut.

        oireita on d-vitamiinin vähyys. Luin juuri toisaalla (odotus-palstalla) näistä d-vitamiinitasoista. Sekä raskaana olevat että vaihdevuotiset tarvitsevat molemmat ylipaljon d-vitamiinia, kun sitä on liika vähän ihan normiväestölläkin. Koska saantisuositukset on laskettu sen perusteella, minkä alittavista tasoista lapselle tulee riisitauti!!!!

        1950-60-luvulla ei katkottu koipia ja särjetty lonkkia alvariinsa koska silloin ihmiset söivät kalanmaksaöljyä. Nykyihminen ei sitä suostu suuhunsa panemaan paitsi pikku pillerinä. Maidostakin on rosvottu luonnollinen d-vitamiini, kun siitä on tehty rasvatonta, jota suuret massat on höykytetty juomaan. Jopa 2-vuotiset lapset pakotetaan juomaan rasvatonta maitoa!!! Älyttömyyttä on yritetty paikata lisäämällä maitoon d-vitamiinia, mutta synteettinen ei koskaan imeydy yhtä hyvin kuin luonnollinen.

        Itse aion syödä kalanmaksaöljyä kesät talvet. On tutkittu että näin pohjoisessa ihminen saa auringosta d-vitamiinia tarpeeksi vain kesä-heinäkuussa, ja silloinkin sitä pitäisi saada myös vartalolle. Aurinkovoiteet ehkäisevät myös d-vitamiinin imeytymistä!
        Luulen että osa karmeista vv-vaivoista naisilla on myös yksinkertaisesti d-vitamiinin puutetta!!!


      • -55
        uskon asia? kirjoitti:

        Mä popsin vuosia 'terveellisiä' ja kalliita rasvoja..becel jne. enpä tullut hullua hurskaammaksi. nyt olen taas alkanut käyttää aitoa voita, en tosin joka paikkaan..öljyä yleensä (=silloin tällöin) paistamiseen. maitoa en juo mutta ruuanlaittoon käytän taas punaista maitoa. jostain luin että näiden myynti on noussut taas (voi ja täysmaito).
        voiko parempaa pullaa olla kuin mikä on leivottu täysmaitoon ja voihin!!! ja kun paistaa vaikka kalaa voissa, mmmm!!
        on niitä ennenkin käytetty eikä porukka nuorena kuollut.

        Näin on, olen miettinyt samaa, että meitä on huiputettu jo monta vuotta kevyttuotteilla. Isäni on 85v ja ikänsä käyttänyt punaista täysmaitoa, eikä mitään lääkitystäkään edes ole vielä ja pää on tosi vireä ja ajassa kiinni. Olen jo jonkun aikaa välttänyt kevyttuotteita ja aromivahventeita ja siirtynyt käyttämään voita, sekä oliiviöljyä. Olen laihtunut vuoden alusta n.8kg ruokavalion muutoksella eli olen alkanut syömään kunnon ruokaa säännöllisesti, eikä mitään kevareita. Vv-vaivat ovat hävinneet, sekä myös kuivuus.


    • saimaan aallot

      Minä olen hikoillut jo yli kymmenen vuotta niin että tässä tuntee itsensä inhottavaksi ja koskaan ei voi olla kammattunakaan kun pää on aina märkä.

      • avun saanut 52 v.

        "Olen trveydenhuoltoalalla. Usein on niin että ne naiset jotka ovat hormoonihoidossa vaihdevuosioireisiin, niin todellakin he näyttävät nuoremmilta kuin ne jotka niitä eivät tarvitse. Et välttämättä liho vaan säilyt nuorekkaana esim. rinnat kiinteinä, iho sileämpänä jne. nuorennuspillereitä ne ovat."

        Olen itse lääketutkimusalalla laadunvarmistuksessa, ja tästä on tehty 9 vuoden seurantatutkimus, ihan samaa mieltä olivat osallistuneet tutkijalääkärit.

        "Eihän mammografia rintasyöpää estä! Voipi olla, että jopa aiheuttaa sitä, säteilyä kun on. Aina ihmettelen, miten hölmöjä ne puhuvat, jotka täällä kehuvat olevansa terveydenhoitoalalla. "

        Säteily on todella pientä ja harvoin verrattuna ns. normaaliin säteilyyn, jota jokainen saa muutenkin normaalielämässä. Mammografian tarkoituksena on saada selville kasvaimet mahdolisen aikaisessa vaiheessa, jolloin syövän hoito on helpompaa.

        "rintasyöpiä erilaisia. Kannattaa ottaa selvää...se voi osua kohdalle ja osua napakymppiin. keltarauhas hormooni on turvallista mutta estrogeeli ei välttämättä sitä ole. Kertoo syöpä on :)) "

        Höpöhöpö. Minulla oli progesteroni(siis keltarauhashormoni)positiivinen rintasyöpä ilman estrogeenireseptoreita. Laitan tämän pitkälle sen syyksi, että sain syödä vuositolkulla keltarauhashormonia nuorempana.

        "Olen jopa kuullut että gynetkin suosittelevat nykyisin luontaistuotteita korvaus hoidoksi."

        Kyllä, esim. Pueradia Mirificaa, ja Salvisania hikoiluun.

        "Miksei kukaan ajattele sitä että ilman estrogeenia naisen sydän- ja verisuonitautiriski kohoaa, ja että hänellä on 9-kertaa suurempi riski kuolla niihin sairauksiin kuin rintasyöpään?"

        Samaa minä ihmettelen. On kaikenmaailman pinkkinauhapäiviä, mutta kukaan ei ajattele, että sydän- ja verisuonisairaudet ovat paljon yleisempi kuolinsyy keski-ikäisillä ja vanhemmilla naisilla.

        "tämä hikoilu/kuumat aallot runsaampaa ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla? Mulla on semmoinen epäily asiasta."

        Kyllä, näin on.

        "En voi käyttää estrogeeniä syöpälaatuni takia. Mikään ei auta."

        Oletko kokeillut Bellergalia? Jos et, niin gyneltä haet reseptin. Yliopiston apteekki valmistaa sitä tarvittaessa (saa tilaamalla omaan apteekkiisi).

        ********************************
        Liikunta ja VHH-ruokavalio auttavat myös. Kannattaa tsekata sivusto: www.karppaus.info , siellä on paljon tietoa. Myös on hyvä asia tsekkauttaa kilpirauhasarvot, ongelmien syy saattaa piillä sielläkin. Vinkki: Joissain terveydenhuolto-oppilaitoksessa laboranttiopiskelijat hoitavat verikokeet edullisesti oppilastyönä.

        Mitä tulee muihin luontaistuotteisiin, tässä muutama vinkki, joiden olen todennut myös auttavan.

        Pueraria Mirifica:

        http://www.iherb.com/Nature-s-Answer-Pueraria-Mirifica-Estro-Balance-60-Veggie-Caps/23374?at=0

        DHEA:

        http://www.iherb.com/Country-Life-DHEA-Complex-for-Women-60-Veggie-Caps/1690?at=0

        Paikkojen kuivuuteen (iho, silmät, vagina jne.):

        http://www.iherb.com/Nature-s-Way-Hydraplenish-Hyaluronic-Acid-60-Vcaps/3317?at=0

        http://www.iherb.com/Now-Foods-Hyaluronic-Acid-Double-Strength-100-mg-60-Vcaps/8227/?at=1&p=6&sr=1&fr=&l=ja

        Krilliöljyä, joka on parempaa (puhtaampaa) kuin petokalojen maksasta tehty kalaöljy, sillä krilli on ravintoketjun alkupäässä, eivätkä saasteet ja myrkylliset jäämät kerry siihen. Lisäksi se sisältää astaxantiinia, joka on yksi luonnon voimakkaimmista antioksidanteista:

        http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-PhosphOmega-Krill-Oil-60-Seaweed-Softgels/250?at=0

        GLA:ta edullisesti:

        http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Evening-Primrose-1300-1300-mg-60-Softgels/228?at=0

        Huonounisuuteen kannattaa kokeilla melatoniinia:

        http://www.iherb.com/Superior-Source-Melatonin-3-mg-60-Instant-Dissolve-Tablets/26984?at=0 (samalla valmistajalla myös 5 mg vahvuus)

        Sitten vielä merilevästä. Siitä on tutkimuksia, että sen syönti saattaa estää rintasyöpää. Tästä syystä arvellaan, että esim. japanilaisilla naisilla rintasyöpä on suhteellisen harvinainen sairaus. Samaten sen syönti saattaa auttaa kilpirauhasongelmaista.

        Tässä todella edullisesti ja iso pussi:

        http://www.iherb.com/Starwest-Botanicals-Kelp-Powder-Organic-1-lb/22573?at=0

        Menee smoothiessa esimerkiksi. Itse laitan esim. acidofilus-piimää, jäisiä marjoja (mustaherukka/mustikka, esim.) ja hiukan merileväjauhetta ja sauvasekoittimella sekaisin. Hyvä ja nopea aamiainen!

        *******************************************
        Jos joku ei ole aiemmin iHerbistä mitään tilannut, koodilla NEM055 (nolla keskellä) saa $5 alennuksen, eli käytännössä postikulut kuitattua.


      • ettäkuinka?
        avun saanut 52 v. kirjoitti:

        "Olen trveydenhuoltoalalla. Usein on niin että ne naiset jotka ovat hormoonihoidossa vaihdevuosioireisiin, niin todellakin he näyttävät nuoremmilta kuin ne jotka niitä eivät tarvitse. Et välttämättä liho vaan säilyt nuorekkaana esim. rinnat kiinteinä, iho sileämpänä jne. nuorennuspillereitä ne ovat."

        Olen itse lääketutkimusalalla laadunvarmistuksessa, ja tästä on tehty 9 vuoden seurantatutkimus, ihan samaa mieltä olivat osallistuneet tutkijalääkärit.

        "Eihän mammografia rintasyöpää estä! Voipi olla, että jopa aiheuttaa sitä, säteilyä kun on. Aina ihmettelen, miten hölmöjä ne puhuvat, jotka täällä kehuvat olevansa terveydenhoitoalalla. "

        Säteily on todella pientä ja harvoin verrattuna ns. normaaliin säteilyyn, jota jokainen saa muutenkin normaalielämässä. Mammografian tarkoituksena on saada selville kasvaimet mahdolisen aikaisessa vaiheessa, jolloin syövän hoito on helpompaa.

        "rintasyöpiä erilaisia. Kannattaa ottaa selvää...se voi osua kohdalle ja osua napakymppiin. keltarauhas hormooni on turvallista mutta estrogeeli ei välttämättä sitä ole. Kertoo syöpä on :)) "

        Höpöhöpö. Minulla oli progesteroni(siis keltarauhashormoni)positiivinen rintasyöpä ilman estrogeenireseptoreita. Laitan tämän pitkälle sen syyksi, että sain syödä vuositolkulla keltarauhashormonia nuorempana.

        "Olen jopa kuullut että gynetkin suosittelevat nykyisin luontaistuotteita korvaus hoidoksi."

        Kyllä, esim. Pueradia Mirificaa, ja Salvisania hikoiluun.

        "Miksei kukaan ajattele sitä että ilman estrogeenia naisen sydän- ja verisuonitautiriski kohoaa, ja että hänellä on 9-kertaa suurempi riski kuolla niihin sairauksiin kuin rintasyöpään?"

        Samaa minä ihmettelen. On kaikenmaailman pinkkinauhapäiviä, mutta kukaan ei ajattele, että sydän- ja verisuonisairaudet ovat paljon yleisempi kuolinsyy keski-ikäisillä ja vanhemmilla naisilla.

        "tämä hikoilu/kuumat aallot runsaampaa ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla? Mulla on semmoinen epäily asiasta."

        Kyllä, näin on.

        "En voi käyttää estrogeeniä syöpälaatuni takia. Mikään ei auta."

        Oletko kokeillut Bellergalia? Jos et, niin gyneltä haet reseptin. Yliopiston apteekki valmistaa sitä tarvittaessa (saa tilaamalla omaan apteekkiisi).

        ********************************
        Liikunta ja VHH-ruokavalio auttavat myös. Kannattaa tsekata sivusto: www.karppaus.info , siellä on paljon tietoa. Myös on hyvä asia tsekkauttaa kilpirauhasarvot, ongelmien syy saattaa piillä sielläkin. Vinkki: Joissain terveydenhuolto-oppilaitoksessa laboranttiopiskelijat hoitavat verikokeet edullisesti oppilastyönä.

        Mitä tulee muihin luontaistuotteisiin, tässä muutama vinkki, joiden olen todennut myös auttavan.

        Pueraria Mirifica:

        http://www.iherb.com/Nature-s-Answer-Pueraria-Mirifica-Estro-Balance-60-Veggie-Caps/23374?at=0

        DHEA:

        http://www.iherb.com/Country-Life-DHEA-Complex-for-Women-60-Veggie-Caps/1690?at=0

        Paikkojen kuivuuteen (iho, silmät, vagina jne.):

        http://www.iherb.com/Nature-s-Way-Hydraplenish-Hyaluronic-Acid-60-Vcaps/3317?at=0

        http://www.iherb.com/Now-Foods-Hyaluronic-Acid-Double-Strength-100-mg-60-Vcaps/8227/?at=1&p=6&sr=1&fr=&l=ja

        Krilliöljyä, joka on parempaa (puhtaampaa) kuin petokalojen maksasta tehty kalaöljy, sillä krilli on ravintoketjun alkupäässä, eivätkä saasteet ja myrkylliset jäämät kerry siihen. Lisäksi se sisältää astaxantiinia, joka on yksi luonnon voimakkaimmista antioksidanteista:

        http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-PhosphOmega-Krill-Oil-60-Seaweed-Softgels/250?at=0

        GLA:ta edullisesti:

        http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Evening-Primrose-1300-1300-mg-60-Softgels/228?at=0

        Huonounisuuteen kannattaa kokeilla melatoniinia:

        http://www.iherb.com/Superior-Source-Melatonin-3-mg-60-Instant-Dissolve-Tablets/26984?at=0 (samalla valmistajalla myös 5 mg vahvuus)

        Sitten vielä merilevästä. Siitä on tutkimuksia, että sen syönti saattaa estää rintasyöpää. Tästä syystä arvellaan, että esim. japanilaisilla naisilla rintasyöpä on suhteellisen harvinainen sairaus. Samaten sen syönti saattaa auttaa kilpirauhasongelmaista.

        Tässä todella edullisesti ja iso pussi:

        http://www.iherb.com/Starwest-Botanicals-Kelp-Powder-Organic-1-lb/22573?at=0

        Menee smoothiessa esimerkiksi. Itse laitan esim. acidofilus-piimää, jäisiä marjoja (mustaherukka/mustikka, esim.) ja hiukan merileväjauhetta ja sauvasekoittimella sekaisin. Hyvä ja nopea aamiainen!

        *******************************************
        Jos joku ei ole aiemmin iHerbistä mitään tilannut, koodilla NEM055 (nolla keskellä) saa $5 alennuksen, eli käytännössä postikulut kuitattua.

        Paljon tietoa, mutta EI OOTA on vaikea tilata, nimittäin Iherbissä on Puerarian status näyttänyt sitä..


      • vinkin antaja
        ettäkuinka? kirjoitti:

        Paljon tietoa, mutta EI OOTA on vaikea tilata, nimittäin Iherbissä on Puerarian status näyttänyt sitä..

        Näin on, mutta sinne voi rekisteröidyt laittaa "vahdin", joka ilmoittaa kun sitä tulee.

        Toi DHEA on myös paremman puutteessa hyvä, syön sitä Puerarian kanssa ja nyt sitä ainoastaan, kunnes Puerariaa taas tulee iHerbiin.


      • termit kuntoon
        avun saanut 52 v. kirjoitti:

        "Olen trveydenhuoltoalalla. Usein on niin että ne naiset jotka ovat hormoonihoidossa vaihdevuosioireisiin, niin todellakin he näyttävät nuoremmilta kuin ne jotka niitä eivät tarvitse. Et välttämättä liho vaan säilyt nuorekkaana esim. rinnat kiinteinä, iho sileämpänä jne. nuorennuspillereitä ne ovat."

        Olen itse lääketutkimusalalla laadunvarmistuksessa, ja tästä on tehty 9 vuoden seurantatutkimus, ihan samaa mieltä olivat osallistuneet tutkijalääkärit.

        "Eihän mammografia rintasyöpää estä! Voipi olla, että jopa aiheuttaa sitä, säteilyä kun on. Aina ihmettelen, miten hölmöjä ne puhuvat, jotka täällä kehuvat olevansa terveydenhoitoalalla. "

        Säteily on todella pientä ja harvoin verrattuna ns. normaaliin säteilyyn, jota jokainen saa muutenkin normaalielämässä. Mammografian tarkoituksena on saada selville kasvaimet mahdolisen aikaisessa vaiheessa, jolloin syövän hoito on helpompaa.

        "rintasyöpiä erilaisia. Kannattaa ottaa selvää...se voi osua kohdalle ja osua napakymppiin. keltarauhas hormooni on turvallista mutta estrogeeli ei välttämättä sitä ole. Kertoo syöpä on :)) "

        Höpöhöpö. Minulla oli progesteroni(siis keltarauhashormoni)positiivinen rintasyöpä ilman estrogeenireseptoreita. Laitan tämän pitkälle sen syyksi, että sain syödä vuositolkulla keltarauhashormonia nuorempana.

        "Olen jopa kuullut että gynetkin suosittelevat nykyisin luontaistuotteita korvaus hoidoksi."

        Kyllä, esim. Pueradia Mirificaa, ja Salvisania hikoiluun.

        "Miksei kukaan ajattele sitä että ilman estrogeenia naisen sydän- ja verisuonitautiriski kohoaa, ja että hänellä on 9-kertaa suurempi riski kuolla niihin sairauksiin kuin rintasyöpään?"

        Samaa minä ihmettelen. On kaikenmaailman pinkkinauhapäiviä, mutta kukaan ei ajattele, että sydän- ja verisuonisairaudet ovat paljon yleisempi kuolinsyy keski-ikäisillä ja vanhemmilla naisilla.

        "tämä hikoilu/kuumat aallot runsaampaa ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla? Mulla on semmoinen epäily asiasta."

        Kyllä, näin on.

        "En voi käyttää estrogeeniä syöpälaatuni takia. Mikään ei auta."

        Oletko kokeillut Bellergalia? Jos et, niin gyneltä haet reseptin. Yliopiston apteekki valmistaa sitä tarvittaessa (saa tilaamalla omaan apteekkiisi).

        ********************************
        Liikunta ja VHH-ruokavalio auttavat myös. Kannattaa tsekata sivusto: www.karppaus.info , siellä on paljon tietoa. Myös on hyvä asia tsekkauttaa kilpirauhasarvot, ongelmien syy saattaa piillä sielläkin. Vinkki: Joissain terveydenhuolto-oppilaitoksessa laboranttiopiskelijat hoitavat verikokeet edullisesti oppilastyönä.

        Mitä tulee muihin luontaistuotteisiin, tässä muutama vinkki, joiden olen todennut myös auttavan.

        Pueraria Mirifica:

        http://www.iherb.com/Nature-s-Answer-Pueraria-Mirifica-Estro-Balance-60-Veggie-Caps/23374?at=0

        DHEA:

        http://www.iherb.com/Country-Life-DHEA-Complex-for-Women-60-Veggie-Caps/1690?at=0

        Paikkojen kuivuuteen (iho, silmät, vagina jne.):

        http://www.iherb.com/Nature-s-Way-Hydraplenish-Hyaluronic-Acid-60-Vcaps/3317?at=0

        http://www.iherb.com/Now-Foods-Hyaluronic-Acid-Double-Strength-100-mg-60-Vcaps/8227/?at=1&p=6&sr=1&fr=&l=ja

        Krilliöljyä, joka on parempaa (puhtaampaa) kuin petokalojen maksasta tehty kalaöljy, sillä krilli on ravintoketjun alkupäässä, eivätkä saasteet ja myrkylliset jäämät kerry siihen. Lisäksi se sisältää astaxantiinia, joka on yksi luonnon voimakkaimmista antioksidanteista:

        http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-PhosphOmega-Krill-Oil-60-Seaweed-Softgels/250?at=0

        GLA:ta edullisesti:

        http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Evening-Primrose-1300-1300-mg-60-Softgels/228?at=0

        Huonounisuuteen kannattaa kokeilla melatoniinia:

        http://www.iherb.com/Superior-Source-Melatonin-3-mg-60-Instant-Dissolve-Tablets/26984?at=0 (samalla valmistajalla myös 5 mg vahvuus)

        Sitten vielä merilevästä. Siitä on tutkimuksia, että sen syönti saattaa estää rintasyöpää. Tästä syystä arvellaan, että esim. japanilaisilla naisilla rintasyöpä on suhteellisen harvinainen sairaus. Samaten sen syönti saattaa auttaa kilpirauhasongelmaista.

        Tässä todella edullisesti ja iso pussi:

        http://www.iherb.com/Starwest-Botanicals-Kelp-Powder-Organic-1-lb/22573?at=0

        Menee smoothiessa esimerkiksi. Itse laitan esim. acidofilus-piimää, jäisiä marjoja (mustaherukka/mustikka, esim.) ja hiukan merileväjauhetta ja sauvasekoittimella sekaisin. Hyvä ja nopea aamiainen!

        *******************************************
        Jos joku ei ole aiemmin iHerbistä mitään tilannut, koodilla NEM055 (nolla keskellä) saa $5 alennuksen, eli käytännössä postikulut kuitattua.

        Psst. Ei ole enää "terveydenhuolto-oppilaitoksia" vaan ammattikorkeakouluja. "Laboranttiopiskelijat" eivät ota eivätkä ole koskaan ottaneet suoniverinäytteitä. Niitä ottivat laboratoriohoitajaopiskelijat, nykyisin bioanalyytikko AMK -opiskelijat.


    • aikuinen nainen

      minulla alkoi kyseiset kohtaukset vuonna 2005. että kyllä ne kuule kestää jonkun vuoden. toki ovat siitä laantuneet mutta yhä näitä kohtauksia on. ikä silloin oli 44, nyt kohta 52.
      olen sinnitellyt ja tosiaankin sinnitellyt ilman hormonikorvaushoitoa näin kauan mutta nyt olen pari päivää sitten aloittanut koska en enää jaksanut haluttomuuttani.

      • Aikuinen myös

        Minulla vaihtarit kestivät neljä vuotta. Ensimmäiset kuukaudet olivat pahimmat. Laskin, että kuumia aaltoja tuli jopa viiden minuutin välein!!!! Olin tulla hulluksi. Yritin selvitä ilman korvaushoitoa, sillä olen sairastanut syövän aiemmin. Estrogeeliin tosin jouduin tuossa vaiheessa kuitenkin turvautumaan muutamaksi kuukaudeksi (kohtu poistettu aiemmin).
        Tuon jälkeen olen kokeillut esim. magneettia, joka toi mielestäni jotain apua. Tosin vaihdevuosioireet vaihtelivat tuon 6 kk jakson jälkeen paljon, joten magneetilla oli varmaan ennemminkin psyykkinen vaikutus ja juuri tuolloin oireet olisivat muutoinkin hellittäneet. . Neljän vuoden aikana on ollut siis kausia, jolloin olo on ollut helpompi. Keväisin ja kesäisin kuumat aallot puskivat jatkuvina aina uudelleen. Tämä kesä on ensimmäinen oireeton ja ... nautin :) Vaihtareista jäi kyllä se, että viihdyn mielellään viileässä ja helposti tulee kuuma, mutta eivät ne mitään aaltoja ole. Paino on noussut neljässä vuodessa varmaan viisi kiloa eli tuo jo lämmittää kehoa mukavasti :)


    • Anonyymi

      Luulisi tuohon saavan apua hormonihoidosta. Omat vaihdevuoteni ohitin mukavasti huumorilla ja pienellä käsituulettimella. Pääsin helpolla. En väheksy kenenkään vaihdevuosikärsimyksiä. Tsemppiä kaikille. On ihanaa kun ei enää tarvitse läträtä kuukautisten kanssa. Erittäin runsaat ja pitkät kuukautiseni loppuivat 54 vuotiaana. Huh huh. Elämä muuttui vaihdevuosien jälkeen olennaisesti paremmaksi.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4187
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4036
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3049
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2299
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe