Perintätoimiston toiminta

ihmetyttää...

Mulla on ollut maksusopimus perintätoimiston kanssa kolmesta eri velasta. Sopimukset piti alkaa vuosi sitten, jolloin kaikista tuli ensimmäinen lasku. Maksoin ne pois ja odotin seuraavia laskuja, joita ei kuitenkaan tullut kuin yhdestä saatavasta, ja maksoin sen pois. Sen jälkeen mistään velasta ei tullut laskua, eikä mitään muuta yhteydenottoa, kunnes viime keväänä sain maksukehotuksen ulosotosta, johon yksi veloista oli siirretty maksamattomana.

Olin keväällä yhteydessä perintätoimistoon sähköpostein ja soittamalla useampia kertoja. Kukaan ei kuitenkaan osannut kertoa mistä oli kysymys ja asiaa hoitanut henkilökin oli lomalla. Jätin hänelle soittopyynnön, mutta puhelua ei ikinä tullut. Eikä heistä sen jälkeen ole muutakaan kuulunut. Olen maksanut ulosottoon siirretyn saatavan kohta kokonaan, mutta kahdesta muusta velasta en tiedä muuta kuin että ne kasvavat koko ajan korkoa perintätoimistossa, mutta laskuja tai yhteydenottoa ei tule.

Vanheneeko perintätoimistoissa olevat velat jossain vaiheessa? Pitäisikö ottaa heihin vielä kerran yhteyttä, vaikka alkaa jo turhauttaa? Alkuperäisten laskujen summat olivat n.4600e ja 700e, ja nyt ne ovat n.5200e ja 1000e, koska ne on vain kasvanut korkoa kun ei ole tullut laskuja. En kai ole velvollinen maksamaan perintätoimiston virheestä johtuvia korkoja? Mihin otan yhteyttä, jos asiasta joutuu vielä tappelemaan perintätoimiston kanssa?

71

27231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika mielenkiintoiselta...

Perintätoimistosta on siirretty ulosottoon?

Minkäköhänlainen saatava on kyseessä, koska kertomuksesi perusteella näyttäisi siltä, että saatava on ollut suoraan ulosottokelpoinen?

• blondeistablondein72hki

perintätoimistoon ja vasta sitten ulosottoon.

Soittele ahkerasti ja selvitä asiasi.

• rahastajaqqqqq

maksa laskut ajallaan nii ei tatvi miettii tuommosii!

• samanlainen kokemus

Villissä nuoruudessa jätin kaiken pystyyn ja vajaa kahdeksan vuotta sitten aloin sotkujani selvittämään. Erinimisiltä perintätoimistoilta on tullut paljon karhukirjeitä ja olen niitä sopinut ja maksellut: Soneran lasku ,HPY:n lasku, sairaalalaskut, lastenkoulukuva laskuja eri firmoilta terveyskeskusmaksuja, lehtitilauksia ym.. lista olisi tosi pitkä jos vaan viitsisi luetella. Maksoin nyt viimeiset n. 4 vuotta ulosottomiehen kanssa sopimani 50e/kk ja Perintä toimistolle 40e/kk Siinä piti olla kaikki loput kun se tänä kevään loppui. Vaan ei ollut! Pitkin matkaa on tullut 100-200 e suuruisia maksuja jotka ei ollutkaan summissa jotka oli perintätoimiston kanssa kaikki laitettu olevinaan yhteen ja maksu suunnitelma tehty jne... Nyt keväällä tuli viimeiset kolme uutta summaa ja kolme kertaa kevään aikana olen soittanut perintä toimistolle ja sanonut lasten nimet jospa jotain koulukuvia olisi jossain vielä maksamatta ja aina sanotaan että nyt on kaikkien henkilötunnuksilla kaikki tarkistettu ja olen kuulemma kaikki maksanut... eli olen nyt taas kerran kuulemma kaikki maksanut. Pariin kuukauteen ei ole tullut mitään, onkohan ne nyt oikeesti loppu? Olen siis tämän melkein kahdeksan vuotta maksanut kaiken ajallaan enkä mitään jättänyt pystyyn eli aika pitkä projekti ollut. Tähän todennäköisesti joku sanoo että ihan oma syyni ja niin muuten on :) ja ihan itte olen sen nyt ehkä selvittänyt :)Voimia kaikille jotka olette tässä samassa veneessä

• summilla
        samanlainen kokemus kirjoitti:

Villissä nuoruudessa jätin kaiken pystyyn ja vajaa kahdeksan vuotta sitten aloin sotkujani selvittämään. Erinimisiltä perintätoimistoilta on tullut paljon karhukirjeitä ja olen niitä sopinut ja maksellut: Soneran lasku ,HPY:n lasku, sairaalalaskut, lastenkoulukuva laskuja eri firmoilta terveyskeskusmaksuja, lehtitilauksia ym.. lista olisi tosi pitkä jos vaan viitsisi luetella. Maksoin nyt viimeiset n. 4 vuotta ulosottomiehen kanssa sopimani 50e/kk ja Perintä toimistolle 40e/kk Siinä piti olla kaikki loput kun se tänä kevään loppui. Vaan ei ollut! Pitkin matkaa on tullut 100-200 e suuruisia maksuja jotka ei ollutkaan summissa jotka oli perintätoimiston kanssa kaikki laitettu olevinaan yhteen ja maksu suunnitelma tehty jne... Nyt keväällä tuli viimeiset kolme uutta summaa ja kolme kertaa kevään aikana olen soittanut perintä toimistolle ja sanonut lasten nimet jospa jotain koulukuvia olisi jossain vielä maksamatta ja aina sanotaan että nyt on kaikkien henkilötunnuksilla kaikki tarkistettu ja olen kuulemma kaikki maksanut... eli olen nyt taas kerran kuulemma kaikki maksanut. Pariin kuukauteen ei ole tullut mitään, onkohan ne nyt oikeesti loppu? Olen siis tämän melkein kahdeksan vuotta maksanut kaiken ajallaan enkä mitään jättänyt pystyyn eli aika pitkä projekti ollut. Tähän todennäköisesti joku sanoo että ihan oma syyni ja niin muuten on :) ja ihan itte olen sen nyt ehkä selvittänyt :)Voimia kaikille jotka olette tässä samassa veneessä

ei velka juuri lyhene, sillä koronjuoksu ottaa kiinni koko ajan. Otapa selvää ensin minkäsuuruiset ne velat ovat tällä hetkellä. Sitten sellainen maksuohjelma, että velka todella lyhenee enemmän kuin korot kasvavat..

• vitsi,vitsi
        rahastajaqqqqq kirjoitti:

maksa laskut ajallaan nii ei tatvi miettii tuommosii!

sano ittelles samat sanat,kun joudut ongelmiin vaikkapa omasta tai toisen henkilön vuoksi ja takia....älä kuule ylpeile. ylpeys kulkee lankeemuksen edellä. ole vaan tilanteestasi kiitollinen äläkä pahansuopa. elämä on.

• perintätäti juu

Itellä kävi samallalailla. Maksoin loppujen lokusi yhden velan perintätoimistoon ja yhden suoraan ulosottoon. Ulosottoon lasku oli siirtynyt ilman mitään ilmoitusta (?) No kuitenki olen vapaa jo veloista mutta aivan tajutonta höpötystä ja osittain kusetusta kaikki perintähommat.

Ajattele. Minulle tuli perintätoimistosta 150 € lasku. oli erittelyn mukaan maksamatat naturpostin 4,90€ lasku joka nyt oli tuo 150€. Soitin toimistoon ja sanoin että lasku on todellakin maksettu ja minulla on siittä tosite. Siihen neiti perintätoimiston täti totesi että joo näitä sattuu, että vahingossa peritään joitain maksettuja laskuja. Ja tämä on aivan tosi juttu. sen jälkeen jos jokus on jotain perinnästä tullu, tarkistan kuiteista olenko laskua maksanut. Nykyään säästän kaikki laskut ja tilitositteet ja monelta turhalta laskulta olen välttyny!

• samanlainen kokemus
        summilla kirjoitti:

ei velka juuri lyhene, sillä koronjuoksu ottaa kiinni koko ajan. Otapa selvää ensin minkäsuuruiset ne velat ovat tällä hetkellä. Sitten sellainen maksuohjelma, että velka todella lyhenee enemmän kuin korot kasvavat..

Niinkuin taisin tossa viestissäni mainita, niin nyt ne on maksettu kaikki ja totta tuo että noilla summilla menee iso osa käsittelymaksuihin ym. korkoihin ja kuluihin mut jotain oli sillon vuosia sit sovittava kun koko ajan uhkailivat oikeus toimilla jne... Mulla oli tosi huonot tulot sillo ja kahden lapsen yh. Nyt on onneks tulot kasvanut ja lapsetkin alkaneet tienaamaan ja mieskin hoitanut osan mun veloista eli olen aina saanut heti maksettu sellaisen yhtäkkiä ilmestyvän sadanviiden kympin laskun mitä tässä viimeks keväällä kolme kertaa tuli... No, mut loppu hyvin kaikki hyvin :)

• samanlainen kokemus
        perintätäti juu kirjoitti:

Itellä kävi samallalailla. Maksoin loppujen lokusi yhden velan perintätoimistoon ja yhden suoraan ulosottoon. Ulosottoon lasku oli siirtynyt ilman mitään ilmoitusta (?) No kuitenki olen vapaa jo veloista mutta aivan tajutonta höpötystä ja osittain kusetusta kaikki perintähommat.

Ajattele. Minulle tuli perintätoimistosta 150 € lasku. oli erittelyn mukaan maksamatat naturpostin 4,90€ lasku joka nyt oli tuo 150€. Soitin toimistoon ja sanoin että lasku on todellakin maksettu ja minulla on siittä tosite. Siihen neiti perintätoimiston täti totesi että joo näitä sattuu, että vahingossa peritään joitain maksettuja laskuja. Ja tämä on aivan tosi juttu. sen jälkeen jos jokus on jotain perinnästä tullu, tarkistan kuiteista olenko laskua maksanut. Nykyään säästän kaikki laskut ja tilitositteet ja monelta turhalta laskulta olen välttyny!

maksanu moneen kertaan joitain laskuja kun ei oikeen ole toi kirjanpito hanskassa. PRKELE :(

• turhaa perii

ins just.... perintätoimisto perii kaiken aikaa n.2v jo laittanut ulosotto laskuja sen laisesta laskusta joka on maksettu ajallaan 2v.sitten. ei auta jäljennoksen lähettäminen niille. odotan innolla raastupaan menoa.

• kannattaa ehkäpä
        vitsi,vitsi kirjoitti:

sano ittelles samat sanat,kun joudut ongelmiin vaikkapa omasta tai toisen henkilön vuoksi ja takia....älä kuule ylpeile. ylpeys kulkee lankeemuksen edellä. ole vaan tilanteestasi kiitollinen äläkä pahansuopa. elämä on.

Otappa yhteys paikkakuntasi velkaneuvojaan.Siellä saat asiallista kohtelua ja vaikkapa järjestettyä lainaa että maksat vain yhtä lainaa pois pienellä korolla.He myös ottavat yhteyttä puolestasi näihin velka paikkoihin.Sano kun soitat että asia on kiireellinen ja kysy mitä pitää tehdä odottaessasi aikaa velkaneuvojalle.Numeron löydät paikkakuntasi kaupunkisivuilta tai Takuusäätiö sivulta.

• just samoin

Minulle kävi samoin Naturpostin 4,90 maksun kans.Tuli huomautus kirje että on maksamattaSanoin että maksoin sen jo ennen eräpäivää.Alkoi muija väittämään ettei pidä paikkaansa.Sanoin että kyllä se vaan sattuu pitämään ja että minulla on maksusuoritus sivu netissä päällä,luettelin kaikki viitenumerot,maksupäivän ja tilinumeron mihin maksoin.Sanoi sittenkin ettei heillä näy maksua.Pyysi lähettämään kuitin maksusta,sanoin että voin lähettää sähköpostitse,sillä postimerkkiä en ala kustantamaan periaatteessa,koska en ole mitään velkaa.Laitoin menemään maksusuoritus ilmoituksen ,sen jälkeen en ole kuullut mitään.Sinäkin saat pankista kuitin jos ei satu kotona olemaan tarvittaessa.Toivottavasti saat rahasi takasin.Ole tarkkana kuin porkkana,että oikeus tapahtuu.Ne kyllä vie viimeisetkin jos ei pidä varaansa.

• talteen...

maksanu moneen kertaan joitain laskuja kun ei oikeen ole toi kirjanpito hanskassa. PRKELE :(

Kuitit talteen ja siihen milloin olet maksanut,niin pystyt katsomaan jos tulee muistutus.Jos et maksa netillä. Muuten ei tosiaan muista mitä on maksanut.Minulla on eri paikassa maksetut ja maksamattomat laskut,niin ei mene sekaisin.On sattunut monta kertaa että on yritetty periä sama lasku toistamiseen.

• kellari
        vitsi,vitsi kirjoitti:

no tälläsiin ongelmiin ei joudu jos oaa pitää omista raha-asioistaan huolta. toivottavasti on tehnyt jotain järkevää rahoilla.

ja turha selitellä että en tiedä elämäntilanteesta mitään. en tiedäkään, mutta noilla kulutusluotoilla kusee omaan nilkkaansa oli tilanne mikä hyvänsä. olisi sitten hoitanut velat heti ulosottoon eikä alkanut kikkailemaan noilla jos nyt edes on menneet mihinkään järkevämpään.

• EU-tuomioistuimeen valitus

Keräämme parasaikaa väärin perittyjä laskuja ed.m. yrityksistä. Olemme laatineet jo EU-tuomioistuimeen valituksen ja kun saamme sata väärin perittyä laskua annamme ne mennä EU:n
        ratkaistaviksi. Meillä on korkolaki ja nyt nämäyhtiöt perii sumeilematta lakien vastaisesti.
        Vaadimme takautuvasti ja rikospoliisia tutkimaan
        nämä aiheettomat perinnät Eu:n kautta.
        Olen ollut yhteydessä Eu tuomiotistuimeen ja
        he odottavat siellä näitä rikollisia perintätoimenpiteiden suorittajien nimilistaa ja
        aineisoa.

• älä pelkää

ei ne vielä lopu. mulla sama homma , nyt ne laitto vaan laskut ulos ottoon ja periivät ne tuplana. että tosi kivaa. elämä on. ei voi mitään.

• ulkomaille ei lähetetä lask...

Perintätoimistot käyttävät häikäilemättömasti ihmisten hädänalaista tilaa hyväkseen.Suurempia koronkiskojia kuin pankit.Minusta olisi ehdottomasti aika kieltää ko. toimistot ja laittaa perinnät kohtuullisina pankeille tai valtiolle.Minulle tuli vuoden vanha perintälasku kesäosoitteeseeni kun kuulema ulkomaille ei lähetetä laskuja. Ko laskulle oli myös Suomen osoite, johon sitä ei lähetetty.Olisi korkein aika laittaa asiat näiltä kohdin järjestykseen.

• tämä epäkohta
        EU-tuomioistuimeen valitus kirjoitti:

Keräämme parasaikaa väärin perittyjä laskuja ed.m. yrityksistä. Olemme laatineet jo EU-tuomioistuimeen valituksen ja kun saamme sata väärin perittyä laskua annamme ne mennä EU:n
        ratkaistaviksi. Meillä on korkolaki ja nyt nämäyhtiöt perii sumeilematta lakien vastaisesti.
        Vaadimme takautuvasti ja rikospoliisia tutkimaan
        nämä aiheettomat perinnät Eu:n kautta.
        Olen ollut yhteydessä Eu tuomiotistuimeen ja
        he odottavat siellä näitä rikollisia perintätoimenpiteiden suorittajien nimilistaa ja
        aineisoa.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaan perintäkulujen alv-vero peritään velkojalta.

Velkojia ovat mm. pienyritykset.

Perintätoimistot lähettelevät pienyrityksille laskuja, joissa on alv-veroa 100%.

Nämä laskut ovat yrityksille 100% vähennyskelpoisia alv-verotuksessa. Niiden maksaminen ei siis "maksa" yritykselle mitään, koska laskun maksaa "valtio" Ymmärrättekö? Miettikää tätä porsaanreikää.

Perintätoimistot siis voivat laskuttaa yrityksien kautta suoraan valtiota, ja rahaa tulee kuin roskaa. Ketään ei kiinnosta, paljonko nämä "alv" -laskut ovat, ja ovatko ne oikeutettuja. Miksi pienyritykset seuraisivat niiden oikeutusta, koska niitä ei tarvitse itse "maksaa".

• perintätöimisto pois välistä

Etkö voi ottaa yhteyttä suoraan velkojaan, kenelle rahat kuuluvat? Voisit sopia maksuohjelmasta suoraan heidän kanssaan ja jätätte perintätoimiston pois välistä?

Muussa tapauksessa maksa ihan itse jos kerran tiedät laskujen summat, näin ainakin velka ei kasva suhteettomasti vaan saat sen pikku hiljaa pois ei tarvitse mennä vielä oikeuteen oikeuden maksut päälle.

• että näin

Se juuri on perintätoimiston periaate että yritys on myynyt velat niille. Velka ei ole enään alkuperäisen velkojan velka vaan perintätoimiston omaisuutta.

• samanlainen kokemus
        että näin kirjoitti:

Se juuri on perintätoimiston periaate että yritys on myynyt velat niille. Velka ei ole enään alkuperäisen velkojan velka vaan perintätoimiston omaisuutta.

Mä kans sovin perintätoimiston kanssa ja silti vaikka muuta oli sovittu ja makselin jo niin asia meni oikeuteen ja kuluja tuli päälle pari-kolme sataa euroa. Mies oli ihan raivona ja yritti selvittää mut eihän se mitään auttanu, meni vaan aikaa ja puhelin kuluja tietty päälle.Aina oli erihenkilö puhelimessa ja ei kukaan tienny mistään mitään. Päätin että maksan vaan vaikka loppuiän ja sanoin miehelle että nyt ei enää puhuta koko asiasta ettei rupee enempää harmittamaan. että kyllä pieni ihminen on tosi heikoilla tälläsessä mut niinku tossa totesin ed. kirjeessä että oma moka :/

• Peritätoimistoihin kyllästynyt

Firmat voisivat periä itse korkonsa eikä lähettää niitä välistä vetäjille eli perintätoimistoille. Valtiovallan pitäisi jo herätä tässäkin asiassa. Esimerkiksi työtön joka ei voi maksaa velkaansa saa vain korkoja koron päälle.Miten on ennen velat maksettu, ennen kuin nämä koronkiskurit saivat toimiluvat.Firmat tietysti väittävät että ei ole aikaa eikä resursseja perintään.On niin helppo tehdä sopimus perintätoimistoille.Olisiko esim. myyntivaltti firmoille että mainostaisivat, että laskuja ei lähetetä koronkiskureille vaan firma hoitaa omat saatavansa.

• tietää kuvalehtikin

jos perijänä on Intrum Justitia. Niiden pääkallopaikka sijaitsee veroparatiisissa Antillit, yksi niistä tosin. Ne jaksaa odottaa.
      Ymmärrän hyvin tämän dilemman, johon itselläni on ratkaisu: roskaposti avaamattomana saunan pesään! Ne ei saa multa senttiäkään ikinä. Tuhlatkoon vaan postimaksuja kirjeisiinsä vaikka maailman tappiin.

En kai nyt niin tohelo ole, että ryhtyisin maksamaan Tieteen Kuvalehden näytenumerosta vuodelta 2005, tämän hetkistä perittävää n.150 euroa!!!
      Jäi se lehden lupaama mp3:nenkin saamatta. Se piti tulla näytenumeron mukana. Huijareita kaikki tyynni. Juice Leskisen eräästä laulusta voisi siteerata tähän sen kohdan, jonka jokainen kyllä tietää!!!!

• hullun hommaa

Kyseinen perintätoimisto on todella häikäilemätön.
        Itselläni oli aikoinaan osamaksut perinnässä kyseisen
        firman kautta.Sovittiin maksupäivät moneen kertaan.
        Maksoin erään laskun vahingossa samalla viitteellä kahteen kertaan.
        Sieltä tuli karhulasku.Soitin ja pyysin heitä tarkistamaan,
        että lasku oli maksettu.Ei vaivauduttu tarkistamaan.
        Tivattin vaan maksamatonta laskua.Otin pankista viralliset
        tositteet,jotka faksattiin suoraan firmalle,ei
        kelvannut.Seuraavaksi tuli kutsu käräjäoikeuteen
        maksamattoman laskun takia.Olin yhteydessä asiaani
        ajavaan henkilöön ja selvitin tilanteen,oli ihan
        ihmeissään ja lupasi selvittää jutun.Sovittiin,
        että perintätoimisto soittaa minulle.Puhelua ei koskaan tullut.
        Juttu vedettin pois käräjiltä.Kuukauden odottelun jälkeen soitin
        sinne itse ja sanoin suorat sanat.Kysyin firman
        pomoa puhelimeen,,yllätys,yllätys,oli hoitamassa
        sairasta lastaan.Viimein ilmoitin,että nyt olisi KARPON paikka,
        luurin päässä oleva nainen oli hetken ihan hiljaa.Ei edes anteeksi pyydetty,
        vaikka vika oli heissä.Karpolle olisinkin asian
        antanut,vaan hän lopetti juuri ohjelmansa TV;ssä.

• omistavat sitä
        hullun hommaa kirjoitti:

Kyseinen perintätoimisto on todella häikäilemätön.
        Itselläni oli aikoinaan osamaksut perinnässä kyseisen
        firman kautta.Sovittiin maksupäivät moneen kertaan.
        Maksoin erään laskun vahingossa samalla viitteellä kahteen kertaan.
        Sieltä tuli karhulasku.Soitin ja pyysin heitä tarkistamaan,
        että lasku oli maksettu.Ei vaivauduttu tarkistamaan.
        Tivattin vaan maksamatonta laskua.Otin pankista viralliset
        tositteet,jotka faksattiin suoraan firmalle,ei
        kelvannut.Seuraavaksi tuli kutsu käräjäoikeuteen
        maksamattoman laskun takia.Olin yhteydessä asiaani
        ajavaan henkilöön ja selvitin tilanteen,oli ihan
        ihmeissään ja lupasi selvittää jutun.Sovittiin,
        että perintätoimisto soittaa minulle.Puhelua ei koskaan tullut.
        Juttu vedettin pois käräjiltä.Kuukauden odottelun jälkeen soitin
        sinne itse ja sanoin suorat sanat.Kysyin firman
        pomoa puhelimeen,,yllätys,yllätys,oli hoitamassa
        sairasta lastaan.Viimein ilmoitin,että nyt olisi KARPON paikka,
        luurin päässä oleva nainen oli hetken ihan hiljaa.Ei edes anteeksi pyydetty,
        vaikka vika oli heissä.Karpolle olisinkin asian
        antanut,vaan hän lopetti juuri ohjelmansa TV;ssä.

INSTRUN JUSTITIA,sillä myös Tampereen kaupungin myöhässä olevat laskut menevät nykyisin sen perittäviksi,eikä normaalit viivästyskorot riitä maksuihin alkuunkaan,vaan korot ovat täysin laittomia summia,jopa satoja prosentteja,ajasta riippuen.
        Valtiovalta antaa perintätoimistojen toimia ja siitä herää kysymys niiden omistuspohjasta.
        Onko tampere yksi sen osakkaista?

• Juhanitörri

Teidän pitää nyt ymmärtää että ei tässä ole kysymys muusta kuin suuresta ryöstöstä jos valtiolta ja yksityisiltä viedään rahat. Rahat menevät veroparatiiseihin joissa hämäräperäisiä yhtiöitä ja näiden omistajina bulvaanien kautta lainsäätäjien lähipiiriä. Turkulaiset ja Brax

• Tietoa ja kokemusta

Velat kyllä vanhenee. Juuri tuli laki jolloin kaikki yli 10v vanhat velat poistuvat. Esim perintätoimistot yrittävät kaikin keinoin saada sopimuksia asiakkaan kanssa ennen kun velka vanhenee. Mulla 45 euron velka on tällä hetkellä 670 euroa ja olisin suostunut maksamaan pääoman pois mutta se ei käynyt ja pian se vanhenee ja silloin ketään ei saa mitään. Kannattaa tutkia uutta velkalakia. Valtio on ainut joka ei korkoa peri.

• Eikös se mene niin että

... velka vanhenee vain, jos sitä ei peritä eli lähetetä säännöllisesti laskuja.

• hhhmmmm
        Eikös se mene niin että kirjoitti:

... velka vanhenee vain, jos sitä ei peritä eli lähetetä säännöllisesti laskuja.

joo perintätoimistojen pitää uusia se muutaman vuoden välein mutta 10v on raja velalla nykyään. Itseltä juuri poistui osa vanhoista veloista.
        Muutenkin tiedoksi että suomen perintälaki on tulossa eu:n käsittelyyn koskien korkojen määrää.

• lkjlkjh

tämmöinen laki lukee. Omien tietojeni mukaan viime toukokuussa on jätetty lakialoite velan vanhenemisesta ja se on vasta valiokuntakäsittelyssä.

• kuvalehti vanhenee
        hhhmmmm kirjoitti:

joo perintätoimistojen pitää uusia se muutaman vuoden välein mutta 10v on raja velalla nykyään. Itseltä juuri poistui osa vanhoista veloista.
        Muutenkin tiedoksi että suomen perintälaki on tulossa eu:n käsittelyyn koskien korkojen määrää.

tosiaan uuden velkalain mukaan velat pitäisi vanheta 10:ssä vuodessa, mutta jos vastailet perintätoimiston tekemään "saneerausehdotukseen" esim. 10 euroa kuussa, niin tuo velka ei taida heti vanhetakaan!!!

Ihmeellistä, että vuosikaudet perintätoimistot ovat voineet vaatia jättimäisiä korkoja ja varsinkin mielettömiä käsittelykuluja joista saadaankin kunnon velka, vaikka se olisi alussa vaikka 5 euron saaminen. Hyvinkin nopeasti tulee postia, jossa muutama euro on vaihtunut satasiksi. Kuka sellaista haluaa huvikseen maksaa - vaikka pystyisi?

• yx+kax=0
        lkjlkjh kirjoitti:

tämmöinen laki lukee. Omien tietojeni mukaan viime toukokuussa on jätetty lakialoite velan vanhenemisesta ja se on vasta valiokuntakäsittelyssä.

Kaveilla oli viime vuonna ulosotossa vanhoja velkoja korkoineen n. 100000ekeä, vanhaksi menivät uuden lain myötä. Luottotiedoissa kyllä näkyy maksuhäiriöt vieläkin.

• .ljhfvhbnhy

...maksaa laskut ajallaan niin ei tarvitse tapella perintätoimistojen kanssa?eihän niitä laskuja alunperin ole tehnyt kukaan muu kuin velallinen itse.

• jos eivät
        Eikös se mene niin että kirjoitti:

saa välillä senttiäkään.

• jumalauta..

raivostuttaa joidenkin perintätoimistojen toiminta.
      Tahallaan sitä korkoa kasvatetaan ja odotetaan, että vouti hoitaa homman joskus aikanaan ulosmittaamalla.

• tililtä :(

Itse en ponnistele perintätoimiston kanssa; vaan valtion. Olin yllättynyt kun tililtäni oli suoraan veloitettu (minun tietämättäni) saatava summa :( Olin laskenut että saan vuokran maksettua, mutta nyt uupuu tuo raha :'(

• meni veron p.

-että kyllä ne osaa.sain markka-aikaan 6000mk ver,pal,oli 1000 e:n sakko oli heti otettu ennen minua.

• Olisi kannattanut hoitaa asia niin kuin perintätoimiston kanssa on sovittu...soittamalla saa ainakin tilinumeron ja viitteen ja voi ihan itse maksaa sovitut lyhennykset.
      Mutta kun ollaan hissunkissun niin kauan kuin asia menee ulosottoon...eikä perintätoimisto voi laittaa tavallista laskusaatavaa suoraan ulosottoon vaan siinäkin välissä on tullut käräjäoikeudelta postia...asiansa pitää edelleenkin hoitaa ihan itse, ei niitä kukaan muu hoitele..

• Puolin ja toisin

Olen itseni kanssa tehnyt periaatepäätöksen:
      Minä en maksa yhtäkään laskua perintätoimistolle. En, perkele maksa. syistä:

1. Perintätoimisto ei voi tehdä muuta, kuin lähetellä lappujaan.
      2.vasta oikeudessa nuijitut velat, tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta, ovat ulosottokelpoisia.
      3. yksikään perintätoimisto EI VOI laittaa merkintää luottorekisteriin.
      4. Vasta kun voudilta tulee lappu, maksan sen pois, silloinkin yleesä pääoman koron (en "perintäkuluja", jolloin toimistot jäävät nuolemaan näppejään, sillä P-toimistojen perintäkulut ovat usein sellaisia, etteivät ne halua erikseen lähteä oikeuteen niiden takia.

Tämän toiminnan ansiosta minulla on luottiotiedot (nykyään)kunnossa, ja silti olen säästynyt useiden tuhansien "ylimääräisiltä" maksuilta, joita ei ole laitettu oikeuden kautta maksuun.

Luottohäiriömerkintä tulee vasta kun:
      a) Maksu on oikeudessa määrätty maksuun (huom.poikkeukset)
      b)ulosottotoimin sitä ei saada perityksi

Eli siis heti, kun velka on voudilla, merkintää ei tule. Vasta jos sitä ei saada perityksi normaali keinoin.

• velaton

...juuri ollenkaan. 3 eri velkaa oli perintätoimistossa. Muutamia satasia jokainen. Sanelin itse ehtoni eli sen mitä suostun maksamaan tai en maksa mitään ikinä. suostuivat pääoman ja muutaman prosentin korkoihin ja kuluihin ja erissä tietysti. Eli ei kannata maksaa hirvittäviä määriä korkoja ja kuluja velkoihin suhteutettuna.

• sairaalalasku vasta intrumj...

Kun liikennevakuutus myöhästyi , lasku tuli ulosottomieheltä.
      Sensijaan Kuopion yliopistollisen sairaalan laskua en saanut ollenkaan vaan tuli 85€lasku tuolta hämäräfirmalta. Onko joku saanut lahjuksia?
      Jyväskylässä hammaslääkärin laskukin tuli tuolta firmalta. Paljon on tutkittavaa vaalirahoitus ja lahjusrintamalla.

• Vapaita muurareita

näiden rovoroope firmojen käytäntö muillekkin kuin nurkaan ajetuille perseaukisille. Pekka Lipposen hallitus teki sentään jotain kun pysäytti tämän rovoamisen vanhenemisen muodossa. Suomessa kytee uusi ylivelkaantuvien pommi jonka potinkorjaajiksi ovat veronmaksajien rahoilla pelastetut pankit alkaneet valmistautua näyttävästi koronnostoilaan.

• ABC-asema

kun nyt päätin jättää maksamatta kolmen luottokortin maksut. Noin 9000€. Sairauden takia työsopimusta ei uusittu ja putosin kelan päivärahalle. Tuskin enään töihin viitsin mennä. Jos nyt kuvittelen, että perintöä tulee ennenkuin velka vanhentuu, niin kuinka paljon ulosottovelka olisi esim. 10 vuoden päästä? Taitaa kasvaa aika moninkertaiseksi?

• Nimetön

jos saat perintöä sillai että se on sulle testamentattu niin testamentin tekijän kannattaa laittaa merkintä että testamentattua perintöä ei saa käyttää sinun velkoihin,niin siihen ei mene silloin vouti väliin ja saat koko perinnön jos se on testamentattu sillai kivasti...velkaneuvoja kertoi tämän hienouden mulle

• ...

pojalle tuli perintätoimistosta 21€ lasku, perintäkuluja, velan pääoma 0€. Koskaan kyseistä velkaa ei oltu peritty perintätoimiston puolesta (alkuperäinen lasku oli keretty jo maksaa), mutta perintäkulut piti maksaa...
      Soitin ko. perintätoimistoon ja kysyin miksi perintäkulut pitää maksaa, vaikka he eivät ole perineet mitään, väittivät että lasku on lähetetty, mutta on varmaan hävinnyt postissa!!?? -> lasku on maksettava!

• reilu40

Ei kannata maksaa, eivät pysty perimään pelkkiä kuluja 0 saldolla. Olen tehnyt monta kertaa silleen, että maksoin vain pelkän velan enkä kuluja. Muutaman kerran ovat laittaneet hirveitä ukaaseja perään ja uhanneet lähes kaikella mitä ovat keksineet. Ei auta en ole maksanut, eikä yksikään perintäkulu lasku ole läpi mennyt. Hoitakaa se mitä olette velkaa, alkää antako perintä rosvoille lutiakaan. t. Entinen ketkuilija, nyt malli asuntolainan maksaja.

• ...
        reilu40 kirjoitti:

Ei kannata maksaa, eivät pysty perimään pelkkiä kuluja 0 saldolla. Olen tehnyt monta kertaa silleen, että maksoin vain pelkän velan enkä kuluja. Muutaman kerran ovat laittaneet hirveitä ukaaseja perään ja uhanneet lähes kaikella mitä ovat keksineet. Ei auta en ole maksanut, eikä yksikään perintäkulu lasku ole läpi mennyt. Hoitakaa se mitä olette velkaa, alkää antako perintä rosvoille lutiakaan. t. Entinen ketkuilija, nyt malli asuntolainan maksaja.

tietää vastaisen varalle, ko. perintäkululasku tuli kyllä jo maksettua...
        Perintätoimiston mukaan perintäkulu on oikeutettu siinä vaiheessa kun velka menee heille perittäväksi, vaikka he eivät kerkeisi mitään perimäänkään.

• plussalla !

mitä helvettiä te oikein valitatte,olisi aika ajatella miks lasku menee perintätoimistoon,hei haloo !!! olisko jossain vaiheessa käynyt mielessä et lasku olis pitänyt maksaa ajallaan ettei jälkikäteen tarttes ihmetellä perintätoimiston tai ulosoton toimia,onkohan itse aiheutettua koko sotku ??

• Look at me

Tämä oli hieno kommentti´... taas. Juurikin putkinäköinen peripohjalainen pelle,jonka firma on (toivottavasti) menny nuri jo edellisen laman aikaan.

• paikkakuntasi oikeusavustajaan

sieltä saat neuvot. Minä aikoinani sain perintätoimistolta laskun lehdetä, jota en ollut tuilannut (enkä tilaa). Soitin perintään ja sanoin etten ole koskaan kyseistä lehteä tilannut saati saanut lehteä tai laskuja. Ne väitti että olen tilannut ja saanut lehen. Aikani kinasteltuani ilmoitin, etten aio laskua maksaa..herra toisessa päässä ilmoitti, että minä siitä kärsin ja löi luurin kiinni. No eipä ole laskuja sen jälkeen tullut. Olisin taistellut loppuun asti asiasta. Eli neuvo on..taistele!

• jos et ole

allekirjoittanut tilaus sopimusta,milläpä oikeudella periivät laskuja.

• Raiza.com

Lieksassa ei saa maksutonta Oikeusapua,vaikka kaikki vuositulot menisi ulosottoihin,käteen jääpä
        hoitotyön palkka on ollut 6mk/pv=1euro/pv,kuukausituloksi jää 30-50 euroa/kuukausi.
        Vuositasolla tuloksi jää 360-400 mk/euroa vuosi.Sekö on suoja-osuus?Mun työttömyysrahaa,
        asumistukea,ja kansaneläkettä on ulosotto tilittänyt Tampereelle,Turkuun,Lahteen.
        Kun syöt porsaanluukeittoa 15-vuotta,säästät 15-vuoden aikana 4.500 euroa,mutta osuuspankkipa
        ottaakin summan lähdeverona pois.Ja ulosotto ei näytä velkapaperia.Työnantaja alkaa maksattaa
        työntekijällä alv:tä, lähdeveroa,ym,kuluja.Mielestäni vastuuseen pitäisi laittaa Osuuspankki,
        joka kehottaa säästämään pahan päivän varalle.2008 kaikki 15-vuoden säästöt meni omituisiin
        laskuihin,joista en tiennyt mitään.

• velkoja.

Tyhmä kun olin, takasin lainoja. Se siitä.
      Nyt olemme olleet 6 vuotta "kuivilla" ja saimme vihdoinkin ostettua oman talon.
      Aikoinaan kun maksoin niitä takauksia, soittelin aina kun näytti että menee päivänkin yli maksupäivästä. Muutenkin olin yhteydessä useita kertoja sinne.
      Huvittavin tapaus sattui kun oli viimeisiä eriä maksamatta, soitin perintä toimistoon ja pyysin todisteen siitä et olen suorittanut molemmat velvoitteet loppuun. Tällöin toimistosta kysyttiin, että haluatko oikeasti semmoisen todisteen? No totta perkeleessä halusin. Ompahan sitten rgumenttiä näyttää, jos jostakin tulee juttua sitten myöhemmin.
      Aika pian sen jälkeen aloimme hakemaan sitten asuntoa. Oli kiva löydä nuo paperit pankissa tiskiin.
      Pyytäkää jokaisesta suoritteesta minkä saatte loppuun todiste.

• tuota...

Kun alat maksamaan velkojasi, kannattaa ENSIN soitella paikkoihin joihin olet velkaa, Näissä paikoissa USEIN poistetaan korot, eli pääoma jää vain maksettavaksi, sillä usein tuo pääoma on pienempi kuin siitä kertyneet korot.

Ne mitä rosiksissa on määrätty maksettaviksi, niiden koroista en tiedä.

Mutta siis tyyliin "Koulukuvat" Maksavat 30€ perintä ym muut kulut korko ... mahdollista saada pois.

Pääasia on saada menettetty summa takaisin, eli kuvista kuvien hinta.

Kannattaa selvittää asiaa ITSE jokaisen alkuperäisen firman kanssa.

• on kyllä

suoraveloituksena yhdessä perintätoimistossa ja ei tarvii ainakaan siitä huolehtia että kasvaako korkoa...
      kannattaisi sinullakin hei hankkia suoravelouitus ennenkuin käy ulosotto kimppuun...

• minullakin

ja kun lähettivät uuden laskun oli se
      isompi kuin aikaisempi

• Koronkiskureille

Pankit omistavat järjestäin osuudet perintäyhtiöistä. Eli pankki antaa mielellään velkaa ja sopii maksuaikataulut. Mutta jos pomppaat kerrankin polulta sivuun ne rahat kiskotaan sinulta loppujen lopuksi takaisin pankille.Isojen korkojen säestämänä. Nyt on kovasti taas mainostettu sanaa lama. Lama on täysin pankkien ja rahoituslaitosten aiheuttamaa, koskaan ne eivät häviölle jää ja niille on aivan sama missä jamassa heidän aiemmin niin tärkeä asiakkaansa on. Vain raha ja tuotto merkitsevät. Paha kyllä Suomessa on tämä asikastieto oy, joka sitten lyö "elinkautisiaan" velallisille. Nämä tuomiot sitten estävät mm. työllistymisen ja likimain kaiken normielämän.Valtaosa yrityksistä tekee nykyisin tulevasta työntekijästään turvallisuusanalyysin. ja usein käykin niin, ettei duunia tipu, kun on se kauniisti kutsuttu "häiriömerkintä" siellä tiedostoissa.Eli tosiasiassa on jo viety sitten se mahdollisuus velkojen maksamiseen normi työstä tulevalla palkalla.
        Olen itse velallinen, ollut kohta 15 vuotta. Ulosottomies ja perintätoimistot "kyselevät tilannetta " vähän väliä. Mutta mihin se tilanne muuttuisi, kun on tuo elikautinen mikä estää täysin työllistymiseni? Olisi kiva tietää, paljoko pankkiherroilta ulosmitattiin pankkikriisin aikana, vietiinkö veronpalautukset joka joulu. Tai hlökohtaista muuta omaisuutta. Itse en omista mitään muuta, kuin vaatteet päälläni. Kone jolla kirjoitan ei ole oma, vaan ystävän.Kännykkää ei ole, eikä edes rannekelloa. Mitä tuskin tarvitsenkaan kun en ole työssä. Päivä kerrallaan on menty eteenpäin ja perhettäkin on tullut. kaikki tuet ym menevät lasten hyväksi. Kouluja olen kyllä käynyt ja oppinut paljon, ettei aika ihan hukkaan ole valunut. Ikä vaan rupeaa tulemaan vastaan. Työssä olen elämästäni ollut about 20 vuotta. Palkallisessa ja ilman palkkaakin.
        Silti täytyy vain toivottaa kaikille velkakurimuksessa painiskeleville: Koittakaa jaksaa.

• Josko alkaisin maksaa..

Vaikka edes pienissä kuukausierissä, ja jäädyttäisivät korot ja kulut heti, kun ensimmäinen maksu suoritettu...
        Eli velka ei kasvaisi enempää, ja että voitaisiin keskittyä velan lyhentämiseen..

• 3w!!

jepjep eli velka vanhenee 3 vuodessa jos sitä ei ole yritetty periä tavalla tai toisella,tai velkaa ei ole lyhennetty..velka alkaa vanheta erä-päivästä lähtien. TV:yhteiskunta oppia lukenut lukiolainen

• BELLA DONNA

jos velka kerran vanhenee,miten sitten on mahdollista,että kummipoikani,joka sairasti lapsena paljon.hänen sairaala laskunsa on ulos otossa 5000 euroa,hänen pitää ne maksaa vaikka äidin olisi pitänyt ne maksaa,hän on 23v.hän opiskelee eikä pysty maksamaan enenkuin valmistuu.psoriasis sairauden takia hän tarvitsee jatkuvan lääkityksen.

• eagvaeqgvq
        BELLA DONNA kirjoitti:

jos velka kerran vanhenee,miten sitten on mahdollista,että kummipoikani,joka sairasti lapsena paljon.hänen sairaala laskunsa on ulos otossa 5000 euroa,hänen pitää ne maksaa vaikka äidin olisi pitänyt ne maksaa,hän on 23v.hän opiskelee eikä pysty maksamaan enenkuin valmistuu.psoriasis sairauden takia hän tarvitsee jatkuvan lääkityksen.

"jos velka kerran vanhenee,miten sitten on mahdollista,että kummipoikani,joka sairasti lapsena paljon.hänen sairaala laskunsa on ulos otossa 5000 euroa,hänen pitää ne maksaa vaikka äidin olisi pitänyt ne maksaa,hän on 23v.hän opiskelee eikä pysty maksamaan enenkuin valmistuu.psoriasis sairauden takia hän tarvitsee jatkuvan lääkityksen. "

ei se ookaan mahdollista.Velat ei suomessa vanhene eikä lapsi joudu maksamaan huoltajiensa laskuja.SUlle puhutaan potaskaa.

• Kunnallisvaaliehdokas

Vitu homot!!!

• SIHFVwhflihwil

Sanoin velkaneuvontaan jo ihan rehellisesti etten aio maksaa laskuja enää.Esimerkkinä annoin 30 erkin velan mikä on korkojen ja kulujen (perintätoimisto ja ULOSOTTO) jälkeen nykyään joo 500e.Tottakai on vuosia vanha juttu kun ei oo ollu varaa maksaa mutta silti.Sanoin etten lähde maksamaan jo 30 euroa paisuu vuodessa 100e ja viidessä vuodessa sen 500e.Miettikääpä siitä mitä kai 2000 euron velalle?

Alussa velkaa on 2000e.Kun et muutamaan vuoteen pysty työttömänä maksamaan niin pian huomaat velkaa olevan 20 000e. FIKSUAKO?

Velkaneuvonnasta neuvottiin,etten maksa enää yhtäkään perintätoimiston lähettämää laskua.EN siis yhtään.Vain näin saadaan tilanen jäihin.

• puppy the dog

Perintätoimistot pitävät käytännössä huolen ettei velat koskaan vanhene vaikka ulosotosta häviäisivät. Eli ts. merkityksettömiä lupauksia.

• velat perittyä, jos niitä ei enää voida ulosottoon lähettää? Velallinen voi tietysti pitää velanmaksua kunnia-asiana ja maksaa vapaaehtoisesti. Selkeä velka pitäisikin hoitaa näin, jos alunperin maksukyvyttömyyttään velkaantuneen raha-asiat kohentuvat velanmaksun salliviksi ilman kohtuutonta kituuttelua. (Miellän kohtuuttomaksi kituutteluksi sinnittelyn velkajärjestelyn normeja vähäisemmin rahoin.)
        Mutta jos velallinen ei vapaaehtoisesti maksa eikä ulosottovirasto enää pakkoperi, niin pitääkö perintötoimisto todella velkoja voimassa vain saadakseen osuuden pitkäaikaisvelallistensa perinnöistä? Keinohan se on sekin, vaikka saattaa käydä niin, että perintötoimistosta jättää aika ennen kuin monesta velallisesta.

• hshs

Empä tiedä mitä nimimerkki Puppy oikein puhuu. Mutta kun 15v tulee täyteen ei velkaa voi enää periä ulosotossa eikä mitenkään muutenkaan esim. käräjäoikeudessa. Toki vapaaehtoista perintää voi periaatteessa jatkaa mutta mitä väliä sillä on koska velallisen ei tarvitse lain mukaan maksaa mitään.

• aafaf

Mainittu 15 vuotta tulee täyteen kun velasta on lainvoimainen tuomio annettu. Siksi perintäyhtiöt eivät viekkään hankalia tapauksia oikeuteen vaan odottavat, että velallisen tilanne paranee. Katkaisevat 3 vuoden välein vanhentumisen.

Eli jos velkomustuomio annetaan esim. 1.12.2011 niin velka on vanhentunut lopullisesti 1.12.2026.

Huomioitavaa on siis se, että asiasta tulee olla oikeuden tuomio ennenkuin 15 vuoden lopullinen vanhentuminen alkaa.

Velka ei siis vanhene eräpäiväistä 15 vuotta.

• papukaijanen

mikä perintä firma oli kyseessä?

• hjjjjjjjjjjjjj

eiköhän monet perintätoimistot toimi juuri noin,pitää myös muistaa jos on lyhentänyt velkaa vähänkin on kyseessä uusi velka ja vanhenemisaika alkaa alusta.

• Hobelman

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      177
      10224
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3445
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3203
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2845
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2199
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2173
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2003
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1618
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1396
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1366
    Aihe