Seuraavaa asiaa kysyisin joltain fiksummalta. Ystäväni,joka toimii hoitajana erään sairaalan päivystyksessä,erehtyi vapaa-aikanaan eli ns. siviilissä syyllistymään pahoinpitelyyn,josta asianmukaiset syytteet luettiin.
Nyt kuitenkin asiaa tutkiva innokas ylikonstaapeli X ilmoitti syytteistä ystäväni työpaikalle k.o. sairaalaan esimiehelle. Tiedustelin asiaa poliisilta,joka ympäripyöreästi ja hermostuneesti vetosi lakiin terveydenhuoltohenkilöstöstä v:lta -94. Tutustuin itsekin tähän lakiin,enkä löytänyt siitä perustetta ilmoitukselle työpaikkaan,koska kyseessä ei ollut esim. lapseen kohdistuva rikollinen teko tai huumausainerikos. Lisäksi työpaikalle ilmoituksia voi lain mukaan tehdä TEO (Terveydenhuollon oikeusturvakeskus), eikä tietääkseni poliisi. Ja rikos oli vielä tutkintavaiheessa,eli kyseessä epäily.
K.o ystäväni on työnsä hoitanut mallikkaasti,eikä itse TYÖPAIKALLA/TYÖAIKANA ole rikosta tapahtunut.
Kannattaisiko minun viedä asia eteenpäin,vai löytyisikö ennakkotapaus?
Mielestäni on vähintäänkin kohtuutonta poliisilta pyrkiä tuhoamaan työura epäillyltä. Eiköhän rikostuomio riitä sanktioksi.
Poliisin ilmoitusvelvollisuus?
13
4290
Vastaukset
- julkisia
pääsääntöisesti. Ei ehkä asianmukaista ilmoittaa jos asia vasta esitutkinnassa, mutta ei pykälät kaiketi estä kertomasta julkista tietoa, että henkilö on tuomittu käräjäoikeuden lainvoimaisella tuomiolla sakkorangaistukseen pahoinpitelystä.
- Kale
Haluaisi vielä tarkennuksia: Miksi poliisi ilmoittaa työpaikalle ns. pikkurikoksista? Onko se vakiokäytäntö nykyään? Mikä on poliisin ohjeistus ilmoittamisista? Syyllistyykö poliisi rikkeeseen ilmoittaessaan työpaikalle rikkomuksista? Mikä on poliisin motiivi,jos hän työpaikoille soittelee: -virkainto, -luonnevika?
- Kalevi H.
Kale kirjoitti:
Haluaisi vielä tarkennuksia: Miksi poliisi ilmoittaa työpaikalle ns. pikkurikoksista? Onko se vakiokäytäntö nykyään? Mikä on poliisin ohjeistus ilmoittamisista? Syyllistyykö poliisi rikkeeseen ilmoittaessaan työpaikalle rikkomuksista? Mikä on poliisin motiivi,jos hän työpaikoille soittelee: -virkainto, -luonnevika?
Haluaisi vielä tarkennuksia:
Miksi poliisi ilmoittaa työpaikalle ns. pikkurikoksista?
---Sairaalassa ei tarvita pahoinpitelyyn syyllistyneitä hoitohenkilöitä.
Onko se vakiokäytäntö nykyään?
---Ei ole.
Mikä on poliisin ohjeistus ilmoittamisista?
---Ei ole.
Syyllistyykö poliisi rikkeeseen ilmoittaessaan työpaikalle rikkomuksista?
---Ei syyllisty.
Mikä on poliisin motiivi,jos hän työpaikoille soittelee: -virkainto, -luonnevika?
---Viran puolesta sairaanhoidon esimiehen on hyvä tietää alaisensa rikoksista, koska ne ovat julkista tietoa kun tuomio on annettu.
Ainoa kenellä on luonnevika taitaa olla se pahoinpitelijä, eikä poliisi. - että sairaalassa
Kalevi H. kirjoitti:
---Ei ole.
---Ei ole.
---Ei syyllisty.
Mikä on poliisin motiivi,jos hän työpaikoille soittelee: -virkainto, -luonnevika?
---Viran puolesta sairaanhoidon esimiehen on hyvä tietää alaisensa rikoksista, koska ne ovat julkista tietoa kun tuomio on annettu.
Ainoa kenellä on luonnevika taitaa olla se pahoinpitelijä, eikä poliisi.työskentelee pahoinpitelyyn syyllistynyt kuin poliisina. Tällä palstalla jotkut tosin suhtautuvat poliisirikoksiin varsin ymmärtäväisesti, mutta mielestäni poliiseilta pitäisi voida vaatia huomattavasti enemmän lainkuuliaisuuta kuin vaikka sairaalassa työskentelevältä. Tämä siksi että poliisilla on oikeuksia puuttua yksilön oikeuksiin.
Mikäli pahoinpitely ei ole ollut erityisen törkeä on poliisi siitä työnantajalle ilmoittaessaan osoittanut vakavaa asennevammaisuutta.
Poliisien jotka hakkaavat vaimojaan pitäisi välittömästi saada kenkää poliisin työstä.
Luonnevikoja meillä on kaikilla kenellä enemmän, kenellä vähmmän. Jo se, että hakee poliisikouluun kertoo jonkin asteisesta luonneviasta. - ...joo..
että sairaalassa kirjoitti:
työskentelee pahoinpitelyyn syyllistynyt kuin poliisina. Tällä palstalla jotkut tosin suhtautuvat poliisirikoksiin varsin ymmärtäväisesti, mutta mielestäni poliiseilta pitäisi voida vaatia huomattavasti enemmän lainkuuliaisuuta kuin vaikka sairaalassa työskentelevältä. Tämä siksi että poliisilla on oikeuksia puuttua yksilön oikeuksiin.
Mikäli pahoinpitely ei ole ollut erityisen törkeä on poliisi siitä työnantajalle ilmoittaessaan osoittanut vakavaa asennevammaisuutta.
Poliisien jotka hakkaavat vaimojaan pitäisi välittömästi saada kenkää poliisin työstä.
Luonnevikoja meillä on kaikilla kenellä enemmän, kenellä vähmmän. Jo se, että hakee poliisikouluun kertoo jonkin asteisesta luonneviasta.Karavaani kulkee ja koirat haukkuu..
- Tietoa on
...joo.. kirjoitti:
Karavaani kulkee ja koirat haukkuu..
Edellisen kirjoittajan perustelut olivat omaa luokkaansa verrattuna poliisin puolustajan perusteluihin.
Minunkin mielestä(ja luultavasti 95% tavallisten suomalaisten mielestä) on noin tuhat kertaa hyväksyttävämpää, että ensiavussa työskentelee pahoinpitelyyn syyllistynyt hoitaja, kuin että poliisissa työskentelee pahoinpitelyyn syyllistynyt virkamies. Ainoastaan paatuneen poliisivaltion kannattajan mielestä asia on toisinpäin. Ja tämähän on niin päivänselvä fakta, että siihen ei poliisinnuolija voi enää muuta sanoa kuin tuon surkean karavaani kulkee jutun. - Kale
Kalevi H. kirjoitti:
---Ei ole.
---Ei ole.
---Ei syyllisty.
Ainoa kenellä on luonnevika taitaa olla se pahoinpitelijä, eikä poliisi.Olit aika väärässä vastauksissasi, toivottavasti sinunlaisesi rajatilapersoona ei ole poliisin ammatissa, kai siinäkin työssä omat kriiterinsä on oltava.
Niin, poliisilla ei ole minkäänlaista oikeutta ilmoitella terveydenhuollon henkilöstön tekemisistä työpaikalle, jollei rikos ole TYÖPAIKALLA/TYÖTEHTÄVISSÄ tehty. Poliisin tehtävä ei ole arvioida terveydenhuollon henkilöstön soveltuvuutta työhönsä. Varsinkin jos epäilty rikos on vasta tutkinnassa, eikä lainvoimaista tuomiota ole edes annettu. Selvitin asiaa lakimiehen kanssa.
Kommentteja vaan kiitos. - Urpo Tiitinen-kö
Kale kirjoitti:
Olit aika väärässä vastauksissasi, toivottavasti sinunlaisesi rajatilapersoona ei ole poliisin ammatissa, kai siinäkin työssä omat kriiterinsä on oltava.
Niin, poliisilla ei ole minkäänlaista oikeutta ilmoitella terveydenhuollon henkilöstön tekemisistä työpaikalle, jollei rikos ole TYÖPAIKALLA/TYÖTEHTÄVISSÄ tehty. Poliisin tehtävä ei ole arvioida terveydenhuollon henkilöstön soveltuvuutta työhönsä. Varsinkin jos epäilty rikos on vasta tutkinnassa, eikä lainvoimaista tuomiota ole edes annettu. Selvitin asiaa lakimiehen kanssa.
Kommentteja vaan kiitos.Ainoa kenellä on luonnevika on se pahoinpitelijä, eikä poliisi.
---Ei ole.
---Ei ole.
---Ei syyllisty.
---Viran puolesta sairaanhoidon esimiehen on hyvä tietää alaisensa rikoksista, koska ne ovat julkista tietoa kun tuomio on annettu. - hoitajalle eikä poliisille
Tietoa on kirjoitti:
Edellisen kirjoittajan perustelut olivat omaa luokkaansa verrattuna poliisin puolustajan perusteluihin.
Minunkin mielestä(ja luultavasti 95% tavallisten suomalaisten mielestä) on noin tuhat kertaa hyväksyttävämpää, että ensiavussa työskentelee pahoinpitelyyn syyllistynyt hoitaja, kuin että poliisissa työskentelee pahoinpitelyyn syyllistynyt virkamies. Ainoastaan paatuneen poliisivaltion kannattajan mielestä asia on toisinpäin. Ja tämähän on niin päivänselvä fakta, että siihen ei poliisinnuolija voi enää muuta sanoa kuin tuon surkean karavaani kulkee jutun.Minun mielestä kumpikaan ei sovi tehtäväänsä. Täytyy muistaa että hoitaja hoitaa mm. lapsia, vanhuksia.
Lisäksi ihminen sairaana ollessaan voi olla hyvinkin avuton, jolloin mahdollisuus puollustautua on vähäinen tai olematon. - Olettamus
Urpo Tiitinen-kö kirjoitti:
Ainoa kenellä on luonnevika on se pahoinpitelijä, eikä poliisi.
---Ei ole.
---Ei ole.
---Ei syyllisty.
---Viran puolesta sairaanhoidon esimiehen on hyvä tietää alaisensa rikoksista, koska ne ovat julkista tietoa kun tuomio on annettu.Kun tuomio on annettu! Kun eipä ole tuossa vaiheessa vielä!
- Menee
Tuomio ei riitä läheskään kaikkien mielestä sanktioksi. Useimiten varsinainen sanktio on jonkinmoinen ihmisoikeusrikos esim. vapaudenriisto.
Itse seurustelin hetken nuorena ikäiseni naisen kanssa, joka oli ollut monestikkin pahoissakin väkivaltatilanteissa joskin poliisi oli katsonut kaikki nämä läpi sormien. Kun kävi selväksi ettei meistä sen kummempa paria tule, niin entinen kumppanini halusikin minusta syntipukin aijemmille murheilleen. Joka ainut ilta kun entinen kumppanini tiesi, että olin ollut juhlimassa, niin hän kävi näyttämässä lääkärillä ruhjeita joita ei sitten löytynytkään. Kertaalleen kun juhlimme yhdessä, niin aamuun mennessä kumppanini olikin hankkinut jostain mustelman ja naarmun. Olin kuulemma pahoinpidellyt häntä. Asia meni poliisiin jossa poliisi oli vahvasti sitä mieltä, että olin aina vain pahoinpidellyt tätä entistä kumppaniani ja asia pitää viedä oikeuteen, koska kyseessä on perheväkivalta. Sain hetimiten vuorokauden putkaa. Asia meni oikeuteen likimain sillä verukkeella, että entisellä kumppanillani oli rahallisia korvausvaatimuksia vahingoista. Oikeudessa vahinkoja saati vahinkojen rahallista määrää ei kyetty osoittamaan, joten minä sain pienet sakot, jotka tosin maksoin aivan mieluusti odotuksenani, että kaikki olisi tyytyväväisiä ja saisin olla rauhassa. Entinen kumppanini maksoi oikeudenkäyntikuluja mm. siksi, että oikeudenkäynti oli osin turha ja perusteeton. Poliisin vaatimukset pakko-oikeudenkynnistä perheväkivaltaperustein ei mennyt läpi, koska emme asuneet samassa asunnossa = ei perhettä.
Tästä sitten kului aikaa parisen vuotta ja minulle tuli työpaikan vaihto kun silloinen työpaikkani suljettiin. Olin hieman enemmän tekemisissä kotiväen kanssa. Vanhempani pitää pientä yritystä jossa oli tuolloin pienimuotoisia ongelmia aivan kuten vanhemmillani. Vanhempani kävi yksityisellä eläkepsykiatrilla jolloin he alkoivat puhuman myös minusta potaskaa. Puhuivat roskaa työasioistani, koulutusasioistani sekä vanhasta seurustelusuhteestani tämän väärikohdellun kanssa. He eivät alunalkaenkaan hyväksyneet suhdettamme. Äitini väitti myös, että olin lyönyt häntä.
Eräänä päivänä sitten poliisit oli ovellani, heittivä tk:n kautta hullujenhuoneelle perättömien väitöksien turvin ja että ei aina haluta taikka voida mennä oikeuteen. Itse poltin päreeni tuosta tempauksesta ja valitin välittömästi koko jutusta, jonka johdosta sainkin pakkohoitopäätöksen. Pakkohoidossa tosin olin vain parisenviikkoa ja minut kotiutettiin kun ei ollut perusteita pitää sairaalassa. Asiaa käytiin läpi toisen lääkärin kanssa joka totesi, että vanhemillani taitaa olla tosi pahoja ongelmia. Mm. väitettynä pahoinpitelyhetkenä en ollut edes nähnyt viikkoon vanhempiani, eikä pienempiäkään ruhjeita löytynyt.
Sain työpaikan joskin edeltävät asiat vuodettiin työpaikalle ja työpaikkalääkärille. Odotusen vastaisesti pärjäsin työssäni paremmin kuin esimiehet oli odottanut = ei hyvä juttu. Asian vuotanut taho saati työnantaja ei nähtävästi ollut asioiden faktoista täysin selvillä. työn jatkumisen ehtona työnantaja piti mm. "keskusteluhetkiä" häidän kanssa vapaapäivinäni. En suostunut ja työ loppui.
Tämän lisäksi minua lähestyi toinen ongelmatapaus jonka kanssa minun olisi pitänyt seurustella. Tämä oli tuttu niiltä ajoilta kun minulla oli riita exän kanssa. Hän oli myös hyvin vakuuttunut siitä, että exäni oli melkoinen ongelmatapaus ja ettei ollut uskoa korviaan kun oli kuullut ulkopuolisilta pakkohoidostani. Hänen seuransa ei mienua miellyttänyt mm. hänen ongemien vuoksi ja koska oli tullut jo selväksi, että joudun taatusti jossakin vaiheessa syntipukiksi jos ongelmia tulisi.
Hetken kuluttua amppari pyöri jälleen ovellani. Tk-lääkärille ei nähtävästi oltu myönnetty poliisin virka-apua mielisairaalaan tomittamisessa, koska pienimmätkin merkinnät poliisin kirjoista oli vanhentuneet. Tk-lääkäri ei nähtävästi ollut edellä tapahtuneiden asioiden faktoista myöskään selvillä. Minäpä sitten kilautin lääninhallitukseen ja tk:n ahdistelu loppui siihen. Lääninhallituksen kanssa asioituani tuli selville myös, että äitini oli soitellut useasti perääni.
Saldo yhdestä väärästä tuttavuus-suhteesta, mustelmasta ja naarmusta:
sakot, korvauksia kivusta ja särystä, putkaa, osittain oikeudenkäyntikuluja, joitain viikkoja mielisairaalaassa sairaalamaksujen kanssa ja menetetty työpaikka.
Asian käsittely jatkuu EU:n ihmisoikeustuomioistuimessa.- että asiaan
liittyvillä virkamiehillä on ollut asennevamma kohdallaan. Ja sitähän sattuu.
- Olemme myös
että asiaan kirjoitti:
liittyvillä virkamiehillä on ollut asennevamma kohdallaan. Ja sitähän sattuu.
Eipä tarvitse virkamiehen paljon täältä mitään pyydellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664195
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006