Maitotilaa aloittamassa

hamsteri

Olen tässä koko 2000-luvun hankkinut navetta tarvikkeita lähinnä laajentaneilta tiloilta. Myöskin joiltakin karjansa lopettaneilta tiloilta olen ostanut navetta kalusteita.

Eli nyt minulla on kaikki navetan koneet/kalusteet. Ja nyt pitäisi alkaa rakentamaan navettaa. Ja se tietenkin pitäisi tehdä mahdollisimman halvalla. Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut ostaa jonkin konehalli runkopaketin ja sisustaa sen navetan kalusteilla.
Minkälaisia mielipiteitä asia raadissa herättää?
Ja onko teillä käsitystä mitä tämä tulee kustantamaan, kun kaikki tarvikkeet ja laitteet on jo olemassa lypsyasemaa myöten(ainoastaan kiintiöt puuttuu vielä). Ja kaikki tehdään itse rungon pystytystä lukuunottamatta.


Eli tarkoitus on siis tehdä 50 lypsylehmän navetta. Ja nuorkarja on tarkoitus pitää vanhassa navetassa, jossa on nyt lihakarjaa.

Ja mitä mieltä olette tällaisen tilan kannattavuudesta. Eli tila on B-alueella, peltoa 92ha, tällä hetkellä lihakarjaa 110 päätä, kaikki koneet ja laitteet löytyy, velkaa ei ole, ja lypsylehmä navetta olisi tarkoitus rahoittaa muutaman kesämökki tontin myynnillä. Eli paljonko 50 lehmällä jää viivan alle?
Ja vielä sellainen kysymys, että mitkä ovat hallinnon maitokiintiöiden jako perusteet? Käsitykseni mukaan B-alueella hallinto jakaa kiintiöitä ilmaiseksi. Pitääkö paikkansa?

15

4807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostamaan

      Rupee vaan pikkuhiljaa rakentamaan,Kuuden vuoden päästä sulla navetta valmis,tosin kymmenen vuotta ajastaan jäljessä.Mutta kiintiöitä ei sitten enää ole.Kohta oot eläkkeellä.Perilliset myy romuukolle keräämäsi roinat.Mutta pääasiahan elämässäsi on täyttynyt,touhua on ollut.

      • SKyrfv

        Joo ei tarvitse ostaa, tai tarttee joku pikkumäärä. Että saat tuotannon käyntin ja meijeri on onnellinen. ET keskus tuskin myöntää ennenkuin tuotanto on ajettu ylös ja on tasolla reilusti yli 200 000tn vuodessa


      • hamsteri

        Voitko pikkusen kertoa miten nyt rakennettava navetta voi olla ajastaan 10v. jäljessä? Minkälaista kehitystä oikein luulet tapahtuvan, no esim. nyt sen 10v. aikana navetta tekniikassa?

        Ja tarkoitus on, että navetta olisi valmis 2010 keväällä, jolloin enoni jää eläkkeelle, ja karja siirtyy silloin meidän navettaan.
        Ja lähinnä kysymykselläni hain sitä, onko konehalli kuinkakin halvalla muutettavissa pihatoksi. Konehallihan maksaa korkeintaan kolmasosan vastaavasta navetaksi alunperin rakennettavasta navetasta.

        Minkälaisessa karjakartanossa itse aherrat?
        Vastauksestasi päätellen sinun mielestäsi on järkevänpää ottaa 850000€ velkaa ja rakentaa velalla uusi 80 lehmän pihatto. Kun taas minun mielestäni ja luulisin että monen muunkin mielestä on paljon järkevänpää rakenta 50 lehmän pihatto ilman velkaa.
        Kyllä sitä taitaa velattomalla 50 lehmän tilalla jäädä enemmän käteen, kun velkasella 80 lehmän tilalla. Ja sen erotuksen voi 50 lehmän tila vaikka sijottaa 10 vuodeksi, ja sitten niillä sijotuksilla tehdä 10 vuoden päästä vaikka uuden laajennuksen. Sillon 80 lehmän tila on vasta maksanut velkansa, ja uudet investoinnit täytyy taas rahottaa lainalla.

        Isäni kuoli kun oli 16v. ja isäntänä olen ollut 18v asti. Nyt ikää on 26v. Ettei kai se eläke ihan vähään aikaa ala. Työ ikää kun on jäljellä tollaset 39 vuotta.

        Ostamani koneet ja laitteet eivät muuten ole mitään roinaa. Osa on käyttämätöntäkin. Esimerkiksi mattoruokkija on kokonaan käyttämätön. Sen tarina on kuljetus vaurio. Eli ostin sen vakuutus yhtiöltä. Olihan sen oikasussa töitä, mutta rahallisesti tuli maksamaan minulle vain 435€.
        Ja toisena esimerkkinä ostamani kaksi Westfalian 2x4 lypsyasemaa, ovat olleet käytössä toinen puolisen vuotta, ja toinen vajaan vuoden. Toinen tuli myyntiin kun isäntä kuoli yllättäen ja toinen, kun isäntä joutu pistään tilansa lihoiksi, kun vaimo oli erossa vaatinut omansa pois.

        Joten kyllä sitä hyvää tavaraa aikas paljon on myytävänä, ja hinnat on kohdallaan kuin vaan jaksaa tinkiä, ostajia kun ei nykysin pahemmin löydy. Se taitaakin olla ainoo hyvä puoli maitotilojen lopettamisessa.
        Ja ne hinnat mitä olen maksanut ei ole lähelläkään mitään nhk-keskuksen hintoja. Älkää vaan kukaan hullu maksako mistään sellasia hintoja mitä ne pyytää.
        Juuri yks päivä kattelin, että siellä oli kanssa westfalia 2x4 myynnissä. Ja hinta oli tosi suolanen - 10000€ alv ja kone oli vuosimallia 2002. Molemmat asemat jotka oon ostanut on vuosimallia 2005, ja ne ei maksanut edes yhteensä noin paljoo.
        Paljonkos mahtaa maksaakkaan se lypsyrobotti?


      • Että kehitys
        hamsteri kirjoitti:

        Voitko pikkusen kertoa miten nyt rakennettava navetta voi olla ajastaan 10v. jäljessä? Minkälaista kehitystä oikein luulet tapahtuvan, no esim. nyt sen 10v. aikana navetta tekniikassa?

        Ja tarkoitus on, että navetta olisi valmis 2010 keväällä, jolloin enoni jää eläkkeelle, ja karja siirtyy silloin meidän navettaan.
        Ja lähinnä kysymykselläni hain sitä, onko konehalli kuinkakin halvalla muutettavissa pihatoksi. Konehallihan maksaa korkeintaan kolmasosan vastaavasta navetaksi alunperin rakennettavasta navetasta.

        Minkälaisessa karjakartanossa itse aherrat?
        Vastauksestasi päätellen sinun mielestäsi on järkevänpää ottaa 850000€ velkaa ja rakentaa velalla uusi 80 lehmän pihatto. Kun taas minun mielestäni ja luulisin että monen muunkin mielestä on paljon järkevänpää rakenta 50 lehmän pihatto ilman velkaa.
        Kyllä sitä taitaa velattomalla 50 lehmän tilalla jäädä enemmän käteen, kun velkasella 80 lehmän tilalla. Ja sen erotuksen voi 50 lehmän tila vaikka sijottaa 10 vuodeksi, ja sitten niillä sijotuksilla tehdä 10 vuoden päästä vaikka uuden laajennuksen. Sillon 80 lehmän tila on vasta maksanut velkansa, ja uudet investoinnit täytyy taas rahottaa lainalla.

        Isäni kuoli kun oli 16v. ja isäntänä olen ollut 18v asti. Nyt ikää on 26v. Ettei kai se eläke ihan vähään aikaa ala. Työ ikää kun on jäljellä tollaset 39 vuotta.

        Ostamani koneet ja laitteet eivät muuten ole mitään roinaa. Osa on käyttämätöntäkin. Esimerkiksi mattoruokkija on kokonaan käyttämätön. Sen tarina on kuljetus vaurio. Eli ostin sen vakuutus yhtiöltä. Olihan sen oikasussa töitä, mutta rahallisesti tuli maksamaan minulle vain 435€.
        Ja toisena esimerkkinä ostamani kaksi Westfalian 2x4 lypsyasemaa, ovat olleet käytössä toinen puolisen vuotta, ja toinen vajaan vuoden. Toinen tuli myyntiin kun isäntä kuoli yllättäen ja toinen, kun isäntä joutu pistään tilansa lihoiksi, kun vaimo oli erossa vaatinut omansa pois.

        Joten kyllä sitä hyvää tavaraa aikas paljon on myytävänä, ja hinnat on kohdallaan kuin vaan jaksaa tinkiä, ostajia kun ei nykysin pahemmin löydy. Se taitaakin olla ainoo hyvä puoli maitotilojen lopettamisessa.
        Ja ne hinnat mitä olen maksanut ei ole lähelläkään mitään nhk-keskuksen hintoja. Älkää vaan kukaan hullu maksako mistään sellasia hintoja mitä ne pyytää.
        Juuri yks päivä kattelin, että siellä oli kanssa westfalia 2x4 myynnissä. Ja hinta oli tosi suolanen - 10000€ alv ja kone oli vuosimallia 2002. Molemmat asemat jotka oon ostanut on vuosimallia 2005, ja ne ei maksanut edes yhteensä noin paljoo.
        Paljonkos mahtaa maksaakkaan se lypsyrobotti?

        Kulkee navettarakentamisessakin nopsaan.Sinun malli toimia on vanhanaikainen takataskumalli,en sano sitä etteikö se ole hyvä.Tänään rakennetaan investointituella,ja siihen lisäksi tietenkin omaa velkaa työhaluja lisäämään.Kenellä on edes omaa rahaa rakentaa uutta sadan lehmänAJANMUKAISTA navettaa,saatikka haluasijoittaa vaikka perämettiä oliskin.itselläni 50 lehmää vanhassa monasti laajennetussa jaEHDOTTOMAN TYÖLLISTÄVÄSSÄ navetassa.Romua saa kyllä ostaa halvalla,mutta jos sitä ei käytetä hyödyksi,niin se on turhaa rahan haaskausta.Eli rupea tekemään se navetta,kokemuksesta voin sanoa että viiskymmpisenä enimmät työhalut alkaa karista.


      • =)=)=)
        hamsteri kirjoitti:

        Voitko pikkusen kertoa miten nyt rakennettava navetta voi olla ajastaan 10v. jäljessä? Minkälaista kehitystä oikein luulet tapahtuvan, no esim. nyt sen 10v. aikana navetta tekniikassa?

        Ja tarkoitus on, että navetta olisi valmis 2010 keväällä, jolloin enoni jää eläkkeelle, ja karja siirtyy silloin meidän navettaan.
        Ja lähinnä kysymykselläni hain sitä, onko konehalli kuinkakin halvalla muutettavissa pihatoksi. Konehallihan maksaa korkeintaan kolmasosan vastaavasta navetaksi alunperin rakennettavasta navetasta.

        Minkälaisessa karjakartanossa itse aherrat?
        Vastauksestasi päätellen sinun mielestäsi on järkevänpää ottaa 850000€ velkaa ja rakentaa velalla uusi 80 lehmän pihatto. Kun taas minun mielestäni ja luulisin että monen muunkin mielestä on paljon järkevänpää rakenta 50 lehmän pihatto ilman velkaa.
        Kyllä sitä taitaa velattomalla 50 lehmän tilalla jäädä enemmän käteen, kun velkasella 80 lehmän tilalla. Ja sen erotuksen voi 50 lehmän tila vaikka sijottaa 10 vuodeksi, ja sitten niillä sijotuksilla tehdä 10 vuoden päästä vaikka uuden laajennuksen. Sillon 80 lehmän tila on vasta maksanut velkansa, ja uudet investoinnit täytyy taas rahottaa lainalla.

        Isäni kuoli kun oli 16v. ja isäntänä olen ollut 18v asti. Nyt ikää on 26v. Ettei kai se eläke ihan vähään aikaa ala. Työ ikää kun on jäljellä tollaset 39 vuotta.

        Ostamani koneet ja laitteet eivät muuten ole mitään roinaa. Osa on käyttämätöntäkin. Esimerkiksi mattoruokkija on kokonaan käyttämätön. Sen tarina on kuljetus vaurio. Eli ostin sen vakuutus yhtiöltä. Olihan sen oikasussa töitä, mutta rahallisesti tuli maksamaan minulle vain 435€.
        Ja toisena esimerkkinä ostamani kaksi Westfalian 2x4 lypsyasemaa, ovat olleet käytössä toinen puolisen vuotta, ja toinen vajaan vuoden. Toinen tuli myyntiin kun isäntä kuoli yllättäen ja toinen, kun isäntä joutu pistään tilansa lihoiksi, kun vaimo oli erossa vaatinut omansa pois.

        Joten kyllä sitä hyvää tavaraa aikas paljon on myytävänä, ja hinnat on kohdallaan kuin vaan jaksaa tinkiä, ostajia kun ei nykysin pahemmin löydy. Se taitaakin olla ainoo hyvä puoli maitotilojen lopettamisessa.
        Ja ne hinnat mitä olen maksanut ei ole lähelläkään mitään nhk-keskuksen hintoja. Älkää vaan kukaan hullu maksako mistään sellasia hintoja mitä ne pyytää.
        Juuri yks päivä kattelin, että siellä oli kanssa westfalia 2x4 myynnissä. Ja hinta oli tosi suolanen - 10000€ alv ja kone oli vuosimallia 2002. Molemmat asemat jotka oon ostanut on vuosimallia 2005, ja ne ei maksanut edes yhteensä noin paljoo.
        Paljonkos mahtaa maksaakkaan se lypsyrobotti?

        Sinulla on hienot ja järkevät suunitelmat. Tsemppiä ja onnea! Äläkä anna katkeroituneiden työhönsä väsyneiden ihmisten masentaa. Pidä vain huoli, että aikaa jää muuhunkin kuin työntekoon. Elämää on navetan ja tilan ulkopuolellakin.Ja pitääkin olla....


      • .2706
        hamsteri kirjoitti:

        Voitko pikkusen kertoa miten nyt rakennettava navetta voi olla ajastaan 10v. jäljessä? Minkälaista kehitystä oikein luulet tapahtuvan, no esim. nyt sen 10v. aikana navetta tekniikassa?

        Ja tarkoitus on, että navetta olisi valmis 2010 keväällä, jolloin enoni jää eläkkeelle, ja karja siirtyy silloin meidän navettaan.
        Ja lähinnä kysymykselläni hain sitä, onko konehalli kuinkakin halvalla muutettavissa pihatoksi. Konehallihan maksaa korkeintaan kolmasosan vastaavasta navetaksi alunperin rakennettavasta navetasta.

        Minkälaisessa karjakartanossa itse aherrat?
        Vastauksestasi päätellen sinun mielestäsi on järkevänpää ottaa 850000€ velkaa ja rakentaa velalla uusi 80 lehmän pihatto. Kun taas minun mielestäni ja luulisin että monen muunkin mielestä on paljon järkevänpää rakenta 50 lehmän pihatto ilman velkaa.
        Kyllä sitä taitaa velattomalla 50 lehmän tilalla jäädä enemmän käteen, kun velkasella 80 lehmän tilalla. Ja sen erotuksen voi 50 lehmän tila vaikka sijottaa 10 vuodeksi, ja sitten niillä sijotuksilla tehdä 10 vuoden päästä vaikka uuden laajennuksen. Sillon 80 lehmän tila on vasta maksanut velkansa, ja uudet investoinnit täytyy taas rahottaa lainalla.

        Isäni kuoli kun oli 16v. ja isäntänä olen ollut 18v asti. Nyt ikää on 26v. Ettei kai se eläke ihan vähään aikaa ala. Työ ikää kun on jäljellä tollaset 39 vuotta.

        Ostamani koneet ja laitteet eivät muuten ole mitään roinaa. Osa on käyttämätöntäkin. Esimerkiksi mattoruokkija on kokonaan käyttämätön. Sen tarina on kuljetus vaurio. Eli ostin sen vakuutus yhtiöltä. Olihan sen oikasussa töitä, mutta rahallisesti tuli maksamaan minulle vain 435€.
        Ja toisena esimerkkinä ostamani kaksi Westfalian 2x4 lypsyasemaa, ovat olleet käytössä toinen puolisen vuotta, ja toinen vajaan vuoden. Toinen tuli myyntiin kun isäntä kuoli yllättäen ja toinen, kun isäntä joutu pistään tilansa lihoiksi, kun vaimo oli erossa vaatinut omansa pois.

        Joten kyllä sitä hyvää tavaraa aikas paljon on myytävänä, ja hinnat on kohdallaan kuin vaan jaksaa tinkiä, ostajia kun ei nykysin pahemmin löydy. Se taitaakin olla ainoo hyvä puoli maitotilojen lopettamisessa.
        Ja ne hinnat mitä olen maksanut ei ole lähelläkään mitään nhk-keskuksen hintoja. Älkää vaan kukaan hullu maksako mistään sellasia hintoja mitä ne pyytää.
        Juuri yks päivä kattelin, että siellä oli kanssa westfalia 2x4 myynnissä. Ja hinta oli tosi suolanen - 10000€ alv ja kone oli vuosimallia 2002. Molemmat asemat jotka oon ostanut on vuosimallia 2005, ja ne ei maksanut edes yhteensä noin paljoo.
        Paljonkos mahtaa maksaakkaan se lypsyrobotti?

        Itsekin en kauhean vanha emäntä...30v. Kyllä niitä vanhoja mötköttäjiä löytyy. Onhan tämä raskas ala ei siitä mihinkään pääse. Meillä pitäisi tämän vuoden lopussa valmistua kylmäpihatto lypsylehmille. Apua Apua kamalaa varmaan moni ajattelee.Kylmäkin vielä. Lehmät on ollut talvellakin päivät ulkona 2001v lähtien. Pihatto valmistuu vanhasta konehallista. Eli tehty mahdollisen halvalla ettei mukuloiden enään meidän velkoja tarvitse maksaa. Ja on kyllä ollut aika pitkän linjan rojekti. Tsemppiä ja jaksamista. Muista silti välillä rillutella niin jaksaa hyvin taas elukoiden kanssa


    • Mietiskelijä Möttönen

      Velattomana toimiminen on järkevää nykyaikana, homma on helppo lopettaa jos siltä tuntuu, eikä mene tila myyntiin.

      Maidontuotanto on laskenut aika rajusti ja lopettajia on kokoajan enempi, mitä uusien navettojen kautta tulee lisätuotantoa.
      Hintojen pitäisi korjaantua, pitkässä juoksussa.

      EU on lopettamassa koko kiintiöjärjestelmää, joten sitäkautta tuotantokin avautuu yhä enempi, rajoitukset poistuu.

      Mielestäni on järkevämpää tehdä 50 lehmän navetta, ilman velkarahaa kuin velaksi 100 lehmän navetta.

      • 120 lehmän velattomassa

        navatassakaan ei ollut mitään järkeä b tukialueella niin miten sitten pienemmässä?

        Nyt lihantuotannossa menee hieman paremmin ja sidotun pääoman tuotossa on päästy liki tavoitteeseen, vaikkakin on menossa vaikea tilanne lihamarkkinoilla.

        Jos olisi pakko tehdä lypsykarjanavetta, tekisin sen c alueelle, ns kanadalaistyylisen, oy muotoisen, mahdollisimman teknisen, mahdollisimman nopealla aikataululla ja mahdollisimman ison ainakin sen 120 paikkaa ja laajennusvara heti toiselle 120.

        Noin saisi nukkua ainakin yönsä rauhassa.


      • helppo puhua
        120 lehmän velattomassa kirjoitti:

        navatassakaan ei ollut mitään järkeä b tukialueella niin miten sitten pienemmässä?

        Nyt lihantuotannossa menee hieman paremmin ja sidotun pääoman tuotossa on päästy liki tavoitteeseen, vaikkakin on menossa vaikea tilanne lihamarkkinoilla.

        Jos olisi pakko tehdä lypsykarjanavetta, tekisin sen c alueelle, ns kanadalaistyylisen, oy muotoisen, mahdollisimman teknisen, mahdollisimman nopealla aikataululla ja mahdollisimman ison ainakin sen 120 paikkaa ja laajennusvara heti toiselle 120.

        Noin saisi nukkua ainakin yönsä rauhassa.

        Sieltä etelästä jaksetaan natista c-alueesta.. Mistäs ottaisit eväät elukoilles täällä? Peltosi nääs olisivat jossain yli 30km säteellä navetastasi ja suurin osa 0,5-3ha kivisiä lohkoja! Ei se viljely ole täällä niin helppoa mitä siellä kuvitellaan. harvassa täällä ne joilla 100ha peltoja lähellä isoissa lohkoissa. Mahtaisit mennä maitojunalla takasi.. Meilläkin kun tehtiin spv niin pellosta (45ha) 30ha oli sarkapeltoja. ja isoin lohko 4,5ha. Pelloista puolet lähellä, loput 10km.


      • Paalinpyörittäjä
        helppo puhua kirjoitti:

        Sieltä etelästä jaksetaan natista c-alueesta.. Mistäs ottaisit eväät elukoilles täällä? Peltosi nääs olisivat jossain yli 30km säteellä navetastasi ja suurin osa 0,5-3ha kivisiä lohkoja! Ei se viljely ole täällä niin helppoa mitä siellä kuvitellaan. harvassa täällä ne joilla 100ha peltoja lähellä isoissa lohkoissa. Mahtaisit mennä maitojunalla takasi.. Meilläkin kun tehtiin spv niin pellosta (45ha) 30ha oli sarkapeltoja. ja isoin lohko 4,5ha. Pelloista puolet lähellä, loput 10km.

        Sinullapa onkin pellot lähellä, minun pellot (111 peruslohkoa) on neljässä eri kunnassa 50 kilometrin ympyrässä! Mielelläni ottaisin sen 30000 euron YLIMÄÄRÄISEN pohjoisen tuenkin ja ajelisin sitten vaikka sinne teille asti peltohommiin!
        Ps. Isoin oma loho on 3,7ha ja sekin laitumena, seuraavaksi suurin on sitten 1,9 hehtaaria! Vuokramaissa on sitten peräti 2 kpl yli 4 hehtaarin lohkoa ja loput on stten hehtaarin kahta puolta!


    • On pojalla tai tytöllä maauskoa !!!

      • Vennamonpooikkii

        Kyllä niin vittuuntunu tähän kyykyttämiseen että suosittelisin vaikka lautturin hommaa sumatralla mielummin ko alkaa tuottamaan ilmaseksi mailman puhtaimpia elintarvikkeita. Mutta jos sulla maauskoa riittää ja tykkäät ite tehä niin mikäettei. Onnea ja menestystä. Ite nakkaisin just hanskat tiskiin kutta ko ei muualtakaan nyt taantuman aikaan saa työtä niin ei oo vaihtoehtoa :(


      • Anonyymi
        Vennamonpooikkii kirjoitti:

        Kyllä niin vittuuntunu tähän kyykyttämiseen että suosittelisin vaikka lautturin hommaa sumatralla mielummin ko alkaa tuottamaan ilmaseksi mailman puhtaimpia elintarvikkeita. Mutta jos sulla maauskoa riittää ja tykkäät ite tehä niin mikäettei. Onnea ja menestystä. Ite nakkaisin just hanskat tiskiin kutta ko ei muualtakaan nyt taantuman aikaan saa työtä niin ei oo vaihtoehtoa :(

        Tukiaiset vaan hakkaa tilille kun maajussi nukkuu, toista se on duunarilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tukiaiset vaan hakkaa tilille kun maajussi nukkuu, toista se on duunarilla.

        6 viikon lomako lopussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tukiaiset vaan hakkaa tilille kun maajussi nukkuu, toista se on duunarilla.

        Mene kortistoon kuten muut rehelliset duunarit. Saat tukea sohvallesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      91
      4286
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4202
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3966
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2807
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2521
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2003
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1649
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe