Filmit

Jonsu1974

Jos ISO 400 värifilmin kuvaa 100:n ISOlla, mitä on odotettavissa? Lopputulos?

10

1636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

      ... noin kahdella aukolla. Jos filmisi on diaa, lopputulos voi olla aika rumaa (puhkipalaneita taivaita etc.), mutta värinegatiivissa jälki voi olla vielä kelvollista (muistaisin, että jossakin vaiheessa mainostettiin, että negoista voi vielä kahden aukon virheelläkin saada kuvat).

      Ennen muinoin mustavalkofilmiä "prässättiin" niin, että ylivalotettua filmiä alikehitettiin ja muistaakseni myös päinvastoin, mutta yleensä siis ylivalotettiin ja alikehitettiin.

      • Jonsu1974

        Kiitoksia!


      • voi korjata virheen. Väri negoja ja Dia filmejä voi ali t. ylikehittää noin 2 aukkoa. Tämä koskee vain koko filmiä. Yksittäistä kuvaa ei tietenkään voi muuttaa. Mikäli filmi on valotettu väärin se pitää kertoa millä asa lukemalla kuvattu kun vie kehitykseen.

        Olen joskus käyttänyt alivalotusta hätä ratkaisuna Dia- kuvauksessa kuvasin asa 400 asa 1600 arvoilla. tulos oli kelvollista, mutta huonompaa kun vastaavalla asa 1600:lla olisi tullut.

        Juuri näinpäin sitä yleisemmin tehtiin, koska herkkiä filmejä oli heikosti saatavilla. Alivalotetun filmin ylikehittämisestä käytettiin nimitystä prässäys.


      • mika2
        hexi kirjoitti:

        voi korjata virheen. Väri negoja ja Dia filmejä voi ali t. ylikehittää noin 2 aukkoa. Tämä koskee vain koko filmiä. Yksittäistä kuvaa ei tietenkään voi muuttaa. Mikäli filmi on valotettu väärin se pitää kertoa millä asa lukemalla kuvattu kun vie kehitykseen.

        Olen joskus käyttänyt alivalotusta hätä ratkaisuna Dia- kuvauksessa kuvasin asa 400 asa 1600 arvoilla. tulos oli kelvollista, mutta huonompaa kun vastaavalla asa 1600:lla olisi tullut.

        Juuri näinpäin sitä yleisemmin tehtiin, koska herkkiä filmejä oli heikosti saatavilla. Alivalotetun filmin ylikehittämisestä käytettiin nimitystä prässäys.

        ... sitä minäkin tarkoitin, mutta pulisin asiat epähuomiossa ylösalaisin.-)


      • Pitäisikin

        Ylivalottaa yhden aukon, eikä kaksikaan sitä vielä tuhoa, mutta kaventaa sävyalaa.
        Ennen muinoin (joku vuosikymmen sitten) kameratkin oli pääsääntöisesti säädetty yhden aukon ylivalotukselle, eikä käyttäjä siitä mitään tiennyt, ennen kuin yritti kuvata diaa.
        Itsekin jouduin viemään jokaisen uuden rungon heti huoltoon säädettäväksi, koska kuvasin diaa.


      • Jonsu1974
        Pitäisikin kirjoitti:

        Ylivalottaa yhden aukon, eikä kaksikaan sitä vielä tuhoa, mutta kaventaa sävyalaa.
        Ennen muinoin (joku vuosikymmen sitten) kameratkin oli pääsääntöisesti säädetty yhden aukon ylivalotukselle, eikä käyttäjä siitä mitään tiennyt, ennen kuin yritti kuvata diaa.
        Itsekin jouduin viemään jokaisen uuden rungon heti huoltoon säädettäväksi, koska kuvasin diaa.

        Kiitos avusta!
        Onneksi peli ei ole tuon virheen
        takia täysin menetetty :-)


      • Negalle,
        Jonsu1974 kirjoitti:

        Kiitos avusta!
        Onneksi peli ei ole tuon virheen
        takia täysin menetetty :-)

        Kuvasit niin peli ei ole ollenkaan menetetty.
        Diafilmikin voidaan pelastaa, jos ilmoitat käyttämäsi herkkyyden kehitykseen jättäessäsi.


      • Jonsu1974
        Negalle, kirjoitti:

        Kuvasit niin peli ei ole ollenkaan menetetty.
        Diafilmikin voidaan pelastaa, jos ilmoitat käyttämäsi herkkyyden kehitykseen jättäessäsi.

        Tavallista värifilmiähän tämä, ei diaa :-)


      • Negalle, kirjoitti:

        Kuvasit niin peli ei ole ollenkaan menetetty.
        Diafilmikin voidaan pelastaa, jos ilmoitat käyttämäsi herkkyyden kehitykseen jättäessäsi.

        Kuvataan mille tahansa väärällä herkkyydellä se pitää ilmoittaa kehitykseen vietäessä.

        Vaikka negatiivi ei olekkaan yhtä armoton valotus virheille kuin diafilmi kyllä sekin pitää valottaa oikein.

        Kun ylivalottunut negafilmi alikehitetään silloin ei huomaa välttämättä mitään virhettä kuvissa.

        Mikäli näin ei tehdä tulos näkyy aivan varmasti kuvissa. Pitää muistaa, että ylivalotettaessa valkoinen palaa puhki herkästi ja sitä ei pysty sitten millään virheettömäksi korjaamaan.


      • Sattui kerran
        hexi kirjoitti:

        Kuvataan mille tahansa väärällä herkkyydellä se pitää ilmoittaa kehitykseen vietäessä.

        Vaikka negatiivi ei olekkaan yhtä armoton valotus virheille kuin diafilmi kyllä sekin pitää valottaa oikein.

        Kun ylivalottunut negafilmi alikehitetään silloin ei huomaa välttämättä mitään virhettä kuvissa.

        Mikäli näin ei tehdä tulos näkyy aivan varmasti kuvissa. Pitää muistaa, että ylivalotettaessa valkoinen palaa puhki herkästi ja sitä ei pysty sitten millään virheettömäksi korjaamaan.

        Täysi munaus.
        Olin kuvannut 200 Asan echtacrome proolla, tehtaan ilmoittama herkkyys 250 ASA. Kun filmi loppui laitoin kameraan Kodakchrome 64:n, enkä muistanut muuttaa asetuksia.
        Kun kuvauksen jälkeen huomasin asian luulin kuvien menneen täysin pilalle, mutta kun sain ne huomasin, että vain yksi ruutu oli ihan liian musta.
        Kaikki muutkin ruudut oli tietysti normaalia tummempia, mutta silti käyttökelpoisia.

        Riippuu kamerasta, miten sen valotusmittari on säädetty, mutta diaa saa ja tuleekin hieman alivalottaa ja negaa ylivalottaa.
        "Oikea" valotus antaa harvoin parhaan tuloksen.
        Harrastefilmien ilmoitetut herkkyysarvot heittää usein 2 DINiä todellisesta, eikä sitä varsinkaan negakuvaaja huomaa. On vain onnessan jos virhe on oikeaan suuntaan oman "korjauksen" kanssa.

        Tietysti pitää pyrkiä oikeaan valotukseen, mutta mikä on "oikea" valotus?
        Filmierä pitäisi myös ensin testata omalla kameralla ja käytettävällä prosessilla "oikean" arvon löytämiseksi.

        PS. Jollet itse onnistu pilaamaan kuviasi niin laboratorio tekee sen puolestasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe