Millaisia kokemuksia teillä on kaksikielisestä vihkimisestä? Saa kertoa ihan mitä itse parhaaksi näätte :)
Mieheni on siis suomenruotsalainen, jonka vuoksi vihkiminen tulisi olla myös hänen äidinkielellään. Vihkiminen tapahtuu Turussa, joten jos tältä suunnalta kokemuksia niin erittäin kiva.
Kaksikielinen vihkiminen
7
2054
Vastaukset
- Kaksikielisissä häissä
Kaksikielisissä häissä vihkijä usein puhuu kaksi puhetta peräjälkeen, mikä on hieman tylsää, varsinkin heille, jotka ymmärtävät kummatkin kielet.
Kun meidät vihittiin, valitsimme hääpuheen tulkkauksen. Edessä siis seisoi kaksi ihmistä, vihkijä ja tulkki, näin puhe eteni samaa tahtia kummallekin kieliryhmälle. Kysymykset kysyttiin tietenkin omilla äidinkielillä, niitä ei tulkattu.- brudbrud
Tämä olikin hyvä vastaus. Tulkkaus kyllä kuulostaa sekavalta :D Mutta sekin kai hyväksi todettu.
- Edellinen
brudbrud kirjoitti:
Tämä olikin hyvä vastaus. Tulkkaus kyllä kuulostaa sekavalta :D Mutta sekin kai hyväksi todettu.
Jos päädytte kahteen peräkkäiseen puheeseen, niin on mielenkiintoisempaa, jos ne ovat selkeästi erilaiset ja aika lyhyet.
(Olen ollut häissä, jossa vihkijä puhui pitkästi ja sitten aloitti saman, yhtä pitkän, puheen toisella kielellä. Hääpari luultavasti nautti puheesta, mutta oli selvästi huomattavissa, että monet vieraat rupesivat kiemurtelemaan penkeissä.) - brudbrud
Edellinen kirjoitti:
Jos päädytte kahteen peräkkäiseen puheeseen, niin on mielenkiintoisempaa, jos ne ovat selkeästi erilaiset ja aika lyhyet.
(Olen ollut häissä, jossa vihkijä puhui pitkästi ja sitten aloitti saman, yhtä pitkän, puheen toisella kielellä. Hääpari luultavasti nautti puheesta, mutta oli selvästi huomattavissa, että monet vieraat rupesivat kiemurtelemaan penkeissä.)Eli kyllä tämä pientä haastetta tuo itse tilaisuuteen. Koska ei ole tarkoitus tylsistyttää vieraita :D Ei saa siis olla liian pitkä, mutta kyllä pientä tunnetta pitää olla mukana.
- makuasia
Edellinen kirjoitti:
(Olen ollut häissä, jossa vihkijä puhui pitkästi ja sitten aloitti saman, yhtä pitkän, puheen toisella kielellä. Hääpari luultavasti nautti puheesta, mutta oli selvästi huomattavissa, että monet vieraat rupesivat kiemurtelemaan penkeissä.)Tämä lienee ihan makuasia, mutta itse en kannata kahta erilaista puhetta. Läheisen häissä ja kovasti kaihertamaan kun vieraskielisestä puheesta tajusin vain sen että se on eri puhe, en tajua sitä kokonaan ja monet muut ovat kovin liikuttuneita ja vaikuttuneita.
- äippä
aikoinaan olen ollut suomalais-brittiläisissä häissä, avioliiton siunaaminen kirkossa tapahtui suomessa, puheet molemmilla kielillä; suomalainen versio pidempi (papin kielitaito? tai halu puhua vierasta keiltä?) brittejä tilasuudessa vain murto-osa.
Mielestäni sujui ihan hyvin, eikä kukaan tainnut pitkästyä.- brudbrud
Niin, että saako kaksikielisen papin minne ja milloin vain? Siis kirkosta nyt kuitenkin puhutaan ja kesä ajankohtana. Ihan tähän mainitsemaasi kielitaitoon viitaten..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569