Hakekaa apua

Mirarallaa

Hei teille kaikille,

olen itse juuri myöntänyt itselleni tosiaan omaavani ahmimishäiriön. Kun syön, saattaa tyhjetä koko jääkaappi. Kompensoidakseni ahmimistani olen yläasteikäisenä sortunut jopa toistuvaan "tyhjennysoksentamiseen", syömättömyyksien ja kuntoilukausien ohella.

Mielessäni ei usein muuta pyöri kuin ruoka ja syöminen. Tämä on kuitenkin varsin surullinen asia, kun miettii sitä, miten paljon paremmin voisi aikansa hyödyntää. Pari päivää sitten ajattelin, että "teen vain koko ajan, ei siinä sitten ehdi syömään". Kuitenkin jossain vaiheessa sitä vapaata aikaa on (kuten illalla), jolloin jälleen sortuu syömään IHAN MITÄ TAHANSA (mutta mielellään makeaa)

Olenkin nyt itse todennut koko touhun niin turhauttavaksi ja turhaksi, että hakeudun välittömästi jonkinasteisen terveydenhoitajan luokse puhumaan asiasta, eiköhän moinen henkilö osaa arvioida tilanteeni ja mahdollisen jatkotoiminnan.

Suosittelen teitä kaikkia asian kanssa hyvinkin tuttuna olevana hakemaan jonkinlaista apua, ensin vaikkapa (kuten minä aion) menemistä juttutuokiolle terveydenhoitoalalla kouluttautuneen ihmisen kanssa. Kyseinen henkilö osaa varmasti vähintäänkin neuvoa teitä tilanteen suhteen tai mahdollisesti jopa antaa lähetteen tai jotakin vastaavaa.

Käyttäkää aikanne ja rahanne hyödyllisemmin. Pyörästä ei itsekseen pääse pois pinttyneiden ajatusmallien vuoksi (tai jos pääsee, en ymmärrä moisen ajatusmaailman ja tahdonvoiman heittelehtimistä. Tai ymmärrän oikeastaan, mutta mielestäni tällaisissakin tilanteissa kannattaisi tosiaan kysyä tohtorisedältä: "Mikä minun päätäni vaivaa?" Näin itse aion toimia.)

Hyvät jatkot kaikille. Kaikki kommentit otetaan vastaan, mieluisastikin etenkin, jos olen jotenkin antanut ymmärtää itseni väärin. Tämä kyseinen kirjoitus on syntynyt täysin mielivaltaisesti, minkä vuoksi olen saattanut "kirjoittaa ohi mieleni".. :)

7

697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..toivoton..

      Haettu on apua moneltakin taholta, mutta ei auta. Poukkoilen BEDistä välillä bulimiaan ja takaisin.. ylipaino vaan koko ajan lisääntyy. Olen käynyt ravitsemusterapeutilla ja tiedän (niin kuin me kaikki varmasti) miten pitäisi yrittää syödä säännöllisesti ja monipuolisesti. Olen käynyt mielenterveyspuolellakin, mutta mikään ei auta tässä suossa. Olen tuomittu elämään tässä ruokahelvetissä nyt ja aina :(

    • pinqulover89

      Kiitos hyvästä viestistä! tuollaisia kannustavia ja tervejärkisiä viestejä tarvittaisiin täällä "hullulassa" lisää. aloin harkitsemaan terkkarille menemistä. Voimia meille kaikille!!! Ja lämmintä syksyä!!

      nimimerkillä: Tyttö joka oli juuri menossa kauppaa ostamaan 1082kiloa herkkuja ahmimistarkoituksessa, mutta jäi lukemaan näitä viestejä juomaan teetä.

      ps. kun mua alkaa ahdistamaan, niin yritän alkaa itkeä! itkeminen helpottaa. se jotenkin vapauttaa pahaa oloa, ja sitten yritän vaan miettiä miksi ahdistaa. usein sen olevan ihan tyhmä syy. myös näiden viestien lukeminen auttaa minua! jotenkin.. tiedän etten ole yksin (vaikka eihän se ole hyvä asia, mutta ainakaan en ole niiin epänormaali).

      • Hotpottalot

        Lääkäri passitti minut ravitsemusterapeutille ylipainon vuoksi. Esitteli ruokaympyrän ja neuvoi; jos tekee mieli suklaata, syö porkkana. Kiitos. Ihan niinkuin en olisi tuota tiennyt.

        Miksi olen niin surullinen ja ahdistunut, etten välitä itsestäni? Joka aamu, kun herään harmittaa etten ole yön aikana kuollut. Olen alkanut toivoa kuolemaa, kun lääkärit ovat 'pelotelleet', etten tämän painoisena, näillä verenpaine, kolesteroli ja sokeriarvoilla vanhaksi elä. Päivittäin ajattelen myös itsemurhaa. Olen koko ajan hermostunut, syöminen on ainoa, mikä rauhoittaa. En tule kylläiseksi, voin syödä miten suuria määriä vain. Ymmärrän kyllä ruokaympyrän ja lautasmallin, en vain pysty noudattamaan niitä.


      • Mirarallaa
        Hotpottalot kirjoitti:

        Lääkäri passitti minut ravitsemusterapeutille ylipainon vuoksi. Esitteli ruokaympyrän ja neuvoi; jos tekee mieli suklaata, syö porkkana. Kiitos. Ihan niinkuin en olisi tuota tiennyt.

        Miksi olen niin surullinen ja ahdistunut, etten välitä itsestäni? Joka aamu, kun herään harmittaa etten ole yön aikana kuollut. Olen alkanut toivoa kuolemaa, kun lääkärit ovat 'pelotelleet', etten tämän painoisena, näillä verenpaine, kolesteroli ja sokeriarvoilla vanhaksi elä. Päivittäin ajattelen myös itsemurhaa. Olen koko ajan hermostunut, syöminen on ainoa, mikä rauhoittaa. En tule kylläiseksi, voin syödä miten suuria määriä vain. Ymmärrän kyllä ruokaympyrän ja lautasmallin, en vain pysty noudattamaan niitä.

        Olen itsekin vain joka paikasta lukenut sitä, että kuinka "ensin pitää hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ", "ahmiminen on vain lopetettava", ja "syö kolmen-neljän tunnin välein" ja muuta *skaa, tiedätte kyllä.

        Nyt kun olen näillä palstoilla pyörinyt ja lueskellut viestejä, olen todennut, että jos menen sitä terkkaria tapaamaan, masennun vain entisestään. Ei siellä muuta toisteta kuin noita itsestäänselvyyksiä.

        Tämänhetkinen onglemani taitaa olla lähinnä itsekurin puute. Oli kyse sitten jostain koulutukseen liittyvästä tai henkilökohtaisesta projektista, en vain saa tehtyä mitään. Samalla tavalla en saa pidettyä itseäni ahmimasta tai lopetettua syömistä, kun sen aloitan.

        Onko muilla samaa ongelmaa?

        Olen myös sen todennut jo kauan sitten, että en voi kuitenkaan ahmia muiden ihmisten läsnäollessa. Pitäisikö minun siis "parantaa" itseäni muuttamalla johonkin solukämppään?? :D Oikeastaan tahtoisin kysyä kaikilta tämän viestin lukevilta, onko yksinkertaisia keinoja kehittää itsekuriaan? Luulisin, että lähes kaikkia BEDiläisiä nimittäin vaivaa itsetunnon ja itsekurin puute (ei millään pahalla, itseäni ainakin vaivaavat nämä).


      • blö
        Mirarallaa kirjoitti:

        Olen itsekin vain joka paikasta lukenut sitä, että kuinka "ensin pitää hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ", "ahmiminen on vain lopetettava", ja "syö kolmen-neljän tunnin välein" ja muuta *skaa, tiedätte kyllä.

        Nyt kun olen näillä palstoilla pyörinyt ja lueskellut viestejä, olen todennut, että jos menen sitä terkkaria tapaamaan, masennun vain entisestään. Ei siellä muuta toisteta kuin noita itsestäänselvyyksiä.

        Tämänhetkinen onglemani taitaa olla lähinnä itsekurin puute. Oli kyse sitten jostain koulutukseen liittyvästä tai henkilökohtaisesta projektista, en vain saa tehtyä mitään. Samalla tavalla en saa pidettyä itseäni ahmimasta tai lopetettua syömistä, kun sen aloitan.

        Onko muilla samaa ongelmaa?

        Olen myös sen todennut jo kauan sitten, että en voi kuitenkaan ahmia muiden ihmisten läsnäollessa. Pitäisikö minun siis "parantaa" itseäni muuttamalla johonkin solukämppään?? :D Oikeastaan tahtoisin kysyä kaikilta tämän viestin lukevilta, onko yksinkertaisia keinoja kehittää itsekuriaan? Luulisin, että lähes kaikkia BEDiläisiä nimittäin vaivaa itsetunnon ja itsekurin puute (ei millään pahalla, itseäni ainakin vaivaavat nämä).

        Hei kaikki.
        Olen syömishäiriöinen, luultavasti EDNOSista (eli meikän oireisiin kuuluu: mm. pahasti vääristynyt omakuva, ahmiminen, ahmimisen jälkien paastoaminen.. onhan näitä..) kärsivä 21-vuotias naisihminen. Olen tuskaillut tämän ongelman kanssa noin kaksi vuotta, ja voin kaikkien mahdollisten "itsehoitokokemuksien" perusteella kertoa, että että itsekuriaan kyllä voi kehittää ja se kehittyykin jos tarpeeksi yrittää, mutta minkään sortin itsekuri ei auta siinä kun syömishimo yllättää. Jos oikeasti on sairas, siinä ei paljoa itsekuri auta. Olen syyllistänyt itseäni juurikin tästä itsekurin puutteesta ja kaikin keinoin yrittänyt päästä ahmimisesta eroon, mutta ei auta. Viikolla usein tekee mieli ahmia, ja varsinkin viikonloppuisin ahmimishimo on ylitsepääsemätön. On PAKKO ahmia - on tunne, että jos viikonloppuna en saa mässäillä, en selviä seuraavasta viikosta.

        Viikolla tosiaan syön hyvin kurinalaisesti (mutta kuitenkin tarpeeksi), harrastan paljon liikuntaa ja muutenkin kaikki natsaa, mutta viikon lopulla kaikki hajoaa käsiin, eli pakko saada karkkia, pitsaa, ihan mitä tahansa mahdollisimman sokerista/rasvaista. Olen masentunut, ja miettinyt sitä että jos en olisi, syömiskäyttäytyminen olisi varmaan toisenlaista. Tiedätte varmaan tunteen, että mistään muusta ei saa sitä lohtua ja turvallisuden tunnetta, kuin ahmimisesta.

        Olenkin ajatellut hakeutua hoitoon, masennus on jo tarpeeksi hyvä syy, mutta syömishäiriö vielä siihen päälle - niissä on jo tarpeeksi sulateltavaa että omin voimin pääsisi eroon. Olisikin kiva kuulla ihmisten kokemuksia siitä, onko hoitoon meneminen auttanut ja muutenkin tästä ahmimishäiriön arjesta. Jos jotakuta kiinnostaa vaihtaa päivittäisiä kuulumisia, niin olisin enemmän kuin iloinen. Jos innostaa, niin postia voi pistää osoitteeseen: [email protected]


    • ffroy

      Mulla on luultavasti ahmimishäiriö, tänään tosin
      vasta sen tajusin kun näitä luin ja wikipediasta
      katoin. Syön noin 5-6 kertaa viikossa karkkia ja
      ahmin kaikki kerralla (yleensä ostan 350 gramman
      karkkipussin ja muutaman suklaapatukan). Kävin
      kuukausi sitten juttelemassa tästä terkkarin
      kanssa mutta ei hän osannut muuta sanoa kuin että
      jos tekee mieli karkkia niin syö hedelmiä tai
      menee lenkille tai tekee jotain. Mulla on myös
      ahmimiskohtauksia joita en oikeesti pysty
      hallitsemaan ja syön yleensä niin paljon kaikkea
      (leipää, muroja ym. ruokaa) että meinaan
      oksentaa, koska on niin huono olo.. tätä tapahtuu
      ehkä pari kolme kertaa viikossa. Mutta ongelma
      nyt on siinä että en kehtaa enään mennä
      terkkarille puhumaan.
      Osaako kukaan sanoa että voiko terveyskeskukseen mennä puhumaan tavalliselle lääkärille tämmösestä?

      • Stiller

        Älkää uskoko tuota itsekuri -paskapuhetta. Siis että "mulla ei ole tarpeeksi itsekuria". Sellaista asiaa kuin "itsekuri" EI OLE OLEMASSAKAAN.

        Ajatellaanpa vaikka jotakin huippuviulistia. Onko hän huippu siksi, että hänellä on riittävästi itsekuria harjoitella? Ei. Hän on huippu siksi, että hän rakastaa harjoittelemista. Mikään ei pakota häntä harjoittelemaan. Hän harjoittelee, koska hän rakastaa viulunsoittoa.

        Me olemme sairaita, koska sairaudesta on tullut tärkeä osa meitä. Me emme pysty luopumaan siitä, koska me rakastamme sitä. Se on liian tuttu ja turvallinen olotila. Se on oleellinen osa meitä. Meillä ei ole mitään, mitä ottaa tilalle, jos luopuisimme sairaudestamme.

        En usko että kukaan pystyy paranemaan tästä sairaudesta yksin. On kyse peloista, rakkauden ja läheisyyden puuttumisesta. Tämän tarkempia vastauksia minulla ei ole. Jos olisi, minun ei tarvitsisi lukea tätä palstaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      85
      3617
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      572
      3397
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3229
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2132
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2031
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1908
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      149
      1574
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1331
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe