Galup

Elviksen parhaat biisit?

Pistäs Elviksen kolme parasta biisiä

9

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykkönen on

      Suspicious Minds. Se oli kappale, jonka myötä kiinnostuin alunperin Elviksen musiikista.

      Kakkosena tulee If I Can Dream. '68 Comeback oli ihan loistava show, eikä sille olisi tuon parempaa päätöstä voinut toivoa.

      Kolmas kappale on There's A Honky Tonk Angel levyltä Promised Land. Tämän valitsin, koska mielestäni myös Elviksen viimeisiltä levytyksiltä löytyy useita helmiä.

      Huomioitavaa on myös se, että kaikki valitsemani kappaleet on julkaistu vuoden 1968 jälkeen. 50-luvun tuotantoa ei voi väheksyä, mutta mielestäni se on tänä päivänä silti yliarvostettua.

      Elvis oli tavallaan luovimmillaan 60- ja 70-lukujen taitteessa.

      • on hyviä biisejä,

        mutta tässä kolme mun suosikkia
        An American Trilogy
        Yuo Gave Me A Mountain
        The Impossible Dream


      • myöhempikin kyllä menee

        Ilman 50-luvun tuotantoa Elviksen suosio alkaisi jo pikkuhiljaa hiipua.


    • Selvis

      En mitenkään kykene kolmea parasta valitsemaan, mutta pistän tähän kuitenkin yhden jokaiselta vuosikymmeneltä.

      50-luku: I Got Stung
      - Elviksessä on vielä nuoruuden intoa ja laulussa omintakeista siloittelemattomuutta.

      60-luku: Tomorrow Is A Long Time
      - Bob Dylanin sävellys ja sanoitus. Dylan sanoi kerran, että kukaan ei hänen mielestään ollut esittänyt kappaletta paremmin kuin Elvis. (Dylan itsehän kuulosti määkivältä lampaalta...)

      70-luku: It's Easy For You
      - Ääni on tukkoinen, loppu lähestyy. Monet Elviksen viimeiset levytykset olivat puoliomaelämäkerrallisia valituksia avioliiton päättymisestä. Kaipa se saa aina tämän laulun soidessa minut haikealle tuulelle.

      • kuitenkin

        laulunkirjoittaja tasolla, josta E voisi vain unelmoida ;E


      • Aivan karsee
        kuitenkin kirjoitti:

        laulunkirjoittaja tasolla, josta E voisi vain unelmoida ;E

        Lauluääni sillä Dylanilla.


      • Selvis
        kuitenkin kirjoitti:

        laulunkirjoittaja tasolla, josta E voisi vain unelmoida ;E

        Olen kanssasi samaa mieltä. Tosin olen aina kummastellut niitä, joiden mielestä pitäisi osata myös säveltää ja sanoittaa lauluja ollakseen hyvä laulaja. Säveltäjät säveltävät ja laulajat laulavat. Tietysti jotkut tekevät kumpaakin.

        Ei Sibeliustakaan kukaan moittinut huonoksi säveltäjäksi siksi, että hän ei laulanut sävellyksiään.


      • vertailua
        Selvis kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä. Tosin olen aina kummastellut niitä, joiden mielestä pitäisi osata myös säveltää ja sanoittaa lauluja ollakseen hyvä laulaja. Säveltäjät säveltävät ja laulajat laulavat. Tietysti jotkut tekevät kumpaakin.

        Ei Sibeliustakaan kukaan moittinut huonoksi säveltäjäksi siksi, että hän ei laulanut sävellyksiään.

        Sibeliuksen teoksissa ei ollut kuin harvoin laulua, joten vertauksesi on surkea. Kyllä Dylan - vaikka omistaakin huonon lauluäänen - on ihan eri tasolla kuin Elvis, joka kyllä osasi laulaa muttei kirjoittaa musiikkia.

        Jos puhutaan amerikkalaisen viihdeteollisuuden poprock-tähdistä, niin esim. Stevie Wonder, Prince ja Michael Jackson ovat paljon suurempia muusikoita kuin Elvis - he kun osasivat laulaa aivan yhtä hyvin, mutta myös tehdä kappaleensa omin käsin.

        Lauluääni on sivuseikka, tulkinta ja tatsi ratkaisevat ainakin useimmmiten.


    • jkii

      my way master versio,and love you so,it,different now

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1362
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      934
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      78
      848
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      794
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      793
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      776
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe