Avioehto lyhyessä avioliitossa?

Näin on.

Näyttää siltä, että vuoden kestänyt avioliittomme hajoaa. Avioehto on laadittu ennen avioliittoa. Vihkiminen 27.7.2007 ja avioeron harkinta-aika alkoi 28.7.2008. Olen lukenut jostakin, että alle vuoden avioehto ei ole pätevä?

6

1327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • §§§

      Ei avioehdon pätevyys riipu avioliiton kestosta, jos sopimus sinänsä vain on tehty oikein (muotosäännöksiä noudatettu).

      Sen sijaan siinä poikkeustapauksessa, että ositusta soviteltaisiin, osituksen sovittelua harkittaessa on otettava erityisesti huomioon muun ohella avioliiton kestoaika.

    • Pykälänikkari

      Sinun onneksesi tai opäonneksesi.

    • Olet sotkenut asiat

      Sotket nyt kaksi asiaa. Se, mitä itse asiassa olet lukenut, on että alle vuoden kestäneissä avioliitoissa ei avio-oikeus välttämättä ole ehdottomasti voimassa, vaan omaisuuden jakoa voidaan kohtuullistaa.

      Tämä siis koskee nimenomaan tilanteita joissa avioehtoa ei ole, toinen osapuoli on huomattavasti rikkaampi, ja toinen saisi puolet omaisuudesta lyhyen avioliiton perusteella.

      Mutta avioehto on kyllä pätevä ja voimassa vaikka liitto kestäisi viikon. Jos ajattelet asiaa järjellä, niin miksi ihmeessä yleensä voisi olla joku laki, joka säätäisi että alle vuoden kestäneessä avioliitossa avioehto ei ole pätevä? Ketä se palvelisi? Sehän nimenomaan kannustaisi kaikenlaisia onnenonkijoita ja rahan tavoittelijoita!

    • pätee kyllä

      siitä hetkestä kun se on allekirjoitettu, liiton kestolla ei ole mitän vaikutusta pätemiseen, vaikka liitto kestäisi viikon, avioehto on pätevä.

    • ihme meininkiä

      Eikö olisi ihan kohtuullista, oli avioehtoa tai ei, että kumpikin puolisoista saisi lyhyen liiton jälkeen oman omaisuutensa, ei mitään muuta? Eikö moraalinen selkäranka merkitse mitään? Kasvattaako se itsekunnioitusta, kun on saanut nyhdettyä eksältä kaiken minkä vain irti saa? Nykyään ahneus menee kirkkaasti kaikkien arvokysymysten ohitse. Jos tulisin jätetyksi, luulen että minulla olisi ennemminkin sellainen olo, etten haluaisi mitään siltä xxxxaiselta. Minulla on ylpeyteni ja pystyn elättämään itseni, ilman toisen jäämistöjä.

      • yks eronnut

        oma tarinani... minut aikoinaan pakotettu avioehtoon "onneksi" ero tilanteessa yritetty kumota uhkailtu oikeuteen oltu käsi ojossa pyytämässä rahaa joka nimen omaan suojattu avioehdolla, Ja nyt vielä hieman rahan arvoista tavaraa exän varastossa jota ei suostu luovuttamaan. se avioehto oli tarkoitettu suojamaan exän tulevaa perintöä joka ei kerinnyt tulemaan. joten kun exä olisi nyt ollut saaja puolella olisi pitänyt kumota ehto "ei ole ahneudella mitään rajaa... eikä myöskään katkeruudella...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe