Mikä ero?

Mietinpähän vaan.

Siis on viitottu suomi ja oma viittomakieli. Kaksi eri asiaa? Ja ne jotka eivät osaa viitottua suomea, eivät lue suomea? Sori tyhmä kysymys. En oikein osannut muotoilla sitä.

6

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan

      Viitottu suomi on kuin suomenkieli ja sitä käyttävät kuuroutuneet.Viittomakieli on ihan eri eli on ihan omansa kieli.Siinä viitotaan ensin aika,paikka,kuka teki ja mitä. Vaikka suomeks illalla menen saunomaan. Viittomakielellä on illalla saunaan minä mennä .Jos nyt oikein muistin....

    • Kirjoitettua suomen kieltä

      Niin, tuohon kaipaisin vastausta!

      Tarkoitan sellaisia kuuroja, jotka ovat olleet syntymästään asti kuuroja.

      Esim. "lautanen", miten he ymmärtävät sen?

      • OpiskelijaN

        Totta kai kuurot osaavat lukea kerran,kun sitä heille koulussa opetetaan.


      • ymmärrä
        OpiskelijaN kirjoitti:

        Totta kai kuurot osaavat lukea kerran,kun sitä heille koulussa opetetaan.

        jos eivät ole suomen kieltä opiskelleet.


      • hassu kommentti sulla
        ymmärrä kirjoitti:

        jos eivät ole suomen kieltä opiskelleet.

        Aika hassu kommentti sulla, siis mistä OPISKELUSTA oikein kirjoitat? Tai oot ihan sekoittanut maahanmuuttajiin, jotka joko OPISKELLEET tai EIVÄT ole opiskelleet suomea.

        Jos kun puhutaan kuuroista,niin kaikkihan suomalaiset kuurot ovat oppineet suomea koulussa.Sitä paitsi Suomen laki vaatii niin,että kuuroilla pitää olla myös oppivelvollisuus, siis kirjaimellisesti suorittaa peruskoulun. Joten on aika selvä asia,että he ymmärtävät kirjoitettua suomea.

        Aika kamalaa, että nykypäivän kuulevalla suomalaisella voikin olla perustieto tätä tasoa.Siis miten joku ei tajua sitä,että oppivelvollisuus kuuluu kaikille siihen katsomatta, onko kuuro vai ei.


      • se ei oo ihan noin mustaval...
        hassu kommentti sulla kirjoitti:

        Aika hassu kommentti sulla, siis mistä OPISKELUSTA oikein kirjoitat? Tai oot ihan sekoittanut maahanmuuttajiin, jotka joko OPISKELLEET tai EIVÄT ole opiskelleet suomea.

        Jos kun puhutaan kuuroista,niin kaikkihan suomalaiset kuurot ovat oppineet suomea koulussa.Sitä paitsi Suomen laki vaatii niin,että kuuroilla pitää olla myös oppivelvollisuus, siis kirjaimellisesti suorittaa peruskoulun. Joten on aika selvä asia,että he ymmärtävät kirjoitettua suomea.

        Aika kamalaa, että nykypäivän kuulevalla suomalaisella voikin olla perustieto tätä tasoa.Siis miten joku ei tajua sitä,että oppivelvollisuus kuuluu kaikille siihen katsomatta, onko kuuro vai ei.

        kuurojen suomen kielen laita on vähän sama kuin esim. suomalaisten ruotsin kielen hallinta. joku osaa törkeen hyvin, joku ei sitten ollenkaan, vaikka sitä oliskin opiskellu =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2165
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1188
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe