Olenko hullu? :)

mayu88

Heippa vaan kaikille lukijoille! Mietiskelin tässä vaan, että olenko tullut lopullisesti hulluksi. Suunnittelen kovasti muuttoa Italiaan. Olen muuttamassa sinne yksin ilman elämän rakkautta siellä odottamassa. Tuo oli tärkeä kertoa koska kaikki sitä minulta kysyvät. :)

Olen ollut kysyisessä paikassa 2 kertaa jo aiemmin. Ensimmäisen kerran noin puolitoistavuotta sitten kuukauden työharjoittelussa ja nyt kävin parin viikon matkalla tapaamassa ystäviä jotka sain koulukuukauteni aikana. Kyseessä on pieni kaupunki torinon läheisyydessä.

Olen täällä suomessa käynyt hotelli- ja ravintola alan koulun ja valmistunut tarjoilijaksi. Työkokemusta olen kerännyt huimasti työskennellessäni vuokrafirman kautta. Haaveena on mahdollisesti päästä työskentelemään Italiassakin ravintola-alalle mutta ensin minun on opittava kieli kunnolla.

Elämä täällä suomessa ei kuitenkaan tunnu oikealta. Helsinki-Vantaan lentokentällä noin 3 viikkoa sitten totesin puhelimessa ystävälleni että tuntuu kuin olisin ollut todella huonolla lomamatkalla suomessa ja nyt olen menossa takaisin kotiin.

Onko aivan järjetöntä ja hullua lähteä yrittämään pieneen kaupunkiin jossa ei paljon turisteja näy? Kielen uskon oppivan nopeasti mutta epäilykseni minulla kuitenkin on. Italialaiset ystäväni ovat luvanneet auttaa minua parhaansa mukaan ja ovatkin jo aloittaneet minulle asunnon etsimisen. Itse taas olen kääntänyt cv:n jo englanniksi ja ystävieni avustuksella olisi vielä tarkoitus kääntää Italiaksi.

Mitkä on kuitenkin mahdollisuuteni pärjätä? Kuinka nopeasti kielen oppii?
Tuleeko minusta vain taakka ystävilleni kun tarvitsen aluksi paljon heidän apuaa..?

Tälläisiä asioita pähkäilen itsekseen ja haluaisin mielelläni kuulla muiden maastamuuttajien tarinoita. Olen onnellinen valinnastani, mutta on kai normaalia vähän jännittää.

14

1824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävä...

      joka on asunut Italiassa noin 12vuotta!
      Nyt en ehdi kertoa tarkemmin,mutta palaan asiaan!

      • mayu88

        odotan.. :)


      • ystävä...
        mayu88 kirjoitti:

        odotan.. :)

        ystäväni lähti Italiaan vuonna -96 .Hän oli silloin nuori reilu 20kymmppinen nuori tyttö.
        Hevostenhoitaja hän on aina siellä ollut.
        Kielen oppinen on aika yksilöllinen asia.
        Hän oppi nopeasti.
        Hän asui eripuolilla Italiaa ja oppi eri alueiden murteet.
        Vuonna 2006keväällä hän palasi Suomeen ,mutta 10vuotta oli tehnyt tehtävänsä ja hän lähti takaisin Italiaan syksyllä 2007.
        Italiassa hän on onnellinen! Yritys muuttaa takaisin Suomeen ei vaan onnistunut!
        Jos suoraan kirjoitan mitä mieltä hän on Italiaisista,hän sanoi,että Italiaiset ovat vittupäitä,mutta ei kuitenkaan varmaan kaikki!
        Onhan hänellä rakastava mies Italiassa!
        Tante belle cose!


    • työ Italiassa

      kuuluu niihin vähemmän arvostettuihin. Huono palkka ja vuorotyö,italialaiset nuoret eivät tarjoilijoiksi halua, joten varmasti löydät töitä. Ravintoloissa ei yleensä ole siivoojia, joten tarjoilijat pesevät mopilla lattiat ja imuroivat. Työaikoja ei useinkaan noudateta ja työpäivät voivat venyä pitkiksi ja ilman lisäkorvausta. Lisäksi ilta- tai sunnuntailisistä ei ole tietoakaan. Usein tietämätöntä ulkomaalaista pidetään pimeästi töissä, vaikka työnantaja vakuuttaa että kaikki on kunnossa.

      • vielä aikaisempaan

        on yleistä että hotelli- ja ravintola-alalla on vain yksi vapaapäivä viikossa.


      • kokemus sinulla edessä
        vielä aikaisempaan kirjoitti:

        on yleistä että hotelli- ja ravintola-alalla on vain yksi vapaapäivä viikossa.

        Puuttumatta työhösi ja sen laatuun jne Italiassa, pidän ajatustasi muuttaa sinne aivan upeana rohkeana tekona, noin juuri nuorena tulee tehdä. Kielitaito karttuu ja maailmankuva laajenee ja saata upeita kokemuksia joita et unohda ja ystäviä paljon. Ja jos esim. työolot ja palkkaus alkavat pahasti tökkiä, palaat vain Suomeen, täällähän sinulle aina löytyy töitä omalta alaltasi.
        Rohkeasti avoin mielin vaan matkaan, onnittelen päätöstäsi !


    • mayu88

      Ensinnäkin korjaan heti ettei suomessakaan kukaan rahan takia ravintola-alan hommia tee. Ravintola-alalle lähtee ja siinä menestyy ne ihmiset jotka tekevät sitä sydämmellä. Kuten minä. Kuten sanoin myös ettei ravintola-alan hommia siellä voi oikein tehdä ennen kun pystyn kunnolla kommunikoimaan asiakkaiden kanssa. Joten jos tilanne vaatii niin kai sitä tienestinsä aluksi saa vaikka seiniä maalaamalla. :)

      Ja kuten siellä jo muutkin totesivat niin onneksi maitojunat kulkee takaisin kotiin jos asiat tuntuu siellä liian hankalilta. Eihän kukaan kiellä kokeilemasta. Itse vaan välillä miettii että olenko tullut hulluksi, mutta ehkä sitten niin. Ratkaisu tuntuu oikealta.

      Kieltä opiskelen koko ajan kovasti ja yritän saada muitakin asioita kasaan. Hirvesti tekemistä mutta onneksi intoa riittää.

      Kiitos vastanneille.. :) Mukava kuulla asiasta useampi kanta. Erityisesti rohkaiseva viesti lämmitti sydäntä.

    • ulkomaille

      Sama fiilis oli minullakin kun yritin paluuta Suomeen ulkomailla olon jälkeen. Kävin mutkan Italiassa ja totesin tulleeni kotiin. Pakkasin tavarat Saapasjalkamaata kohti. Enkä vaihtaisi päivääkään pois. Paperisuman takia on ollut hankalaa tietenkin, mutta tiesin jo kokemuksesta että alku on aina hankalaa ja mitä on olla ulkomaalainen. Selvitä mahdollisimman pitkälle Suomessa kaikki tarvittavat paperit, hae kielikurssille - kyllä pärjäät kun otat sellaisen asenteen. Unelmia kannattaa toteuttaa! Onnea matkaan!

      • mayu88

        Olen parin päivän aikana selvittänyt näitä paperiasioita netistä ja aika huonosti saa netin kautta tietoa. Tai sitten etsin aivan väärästä paikasta! Osaisitko antaa vinkkejä mitä on nämä kaikki tarvittavat paperit? Tiedän, että niitä lupia ja muita papereita saa varmasti täytellä mutta kokemuksesta osaisit ehkä opastaa nettiin eksynyttä.

        Mihin päin italiaa itse menit? Kuinka kauan olet siellä asunut?

        Minun olisi tarkoitus asua muutama viikko ensin hotellissa ja tutkia mahdolliset asunto vaihtoehdot jotka ystäväni siellä ovat katsoneet budjettiin sopivaksi. Työpaikan aijon etsiä itse! Millaista työtä itse teet?

        Mukava kuulla että muutkin on hurahtanut saapasmaahan! Jos sinulla on aikaa ja kiinnostusta niin vastaile ihmeessä. Täällä suunnassa ollaan vielä niin alkutekijöissään että vinkit on paikallaan.. Minun muuttoa hidastaa ainoastaan auton myynti ja tietenkin paperihommat. En voi päättää että lähden ensi viikolla jos auto onkin vielä myymättä... :)

        Kiitos rohkaisusta!


      • elämä italiassa
        mayu88 kirjoitti:

        Olen parin päivän aikana selvittänyt näitä paperiasioita netistä ja aika huonosti saa netin kautta tietoa. Tai sitten etsin aivan väärästä paikasta! Osaisitko antaa vinkkejä mitä on nämä kaikki tarvittavat paperit? Tiedän, että niitä lupia ja muita papereita saa varmasti täytellä mutta kokemuksesta osaisit ehkä opastaa nettiin eksynyttä.

        Mihin päin italiaa itse menit? Kuinka kauan olet siellä asunut?

        Minun olisi tarkoitus asua muutama viikko ensin hotellissa ja tutkia mahdolliset asunto vaihtoehdot jotka ystäväni siellä ovat katsoneet budjettiin sopivaksi. Työpaikan aijon etsiä itse! Millaista työtä itse teet?

        Mukava kuulla että muutkin on hurahtanut saapasmaahan! Jos sinulla on aikaa ja kiinnostusta niin vastaile ihmeessä. Täällä suunnassa ollaan vielä niin alkutekijöissään että vinkit on paikallaan.. Minun muuttoa hidastaa ainoastaan auton myynti ja tietenkin paperihommat. En voi päättää että lähden ensi viikolla jos auto onkin vielä myymättä... :)

        Kiitos rohkaisusta!

        ...Vieläkö olet suomen kamaralla. Olen itsekin haaveilut muutusta Italiaan..Olisi mukab´vaa voida tehdä muutama vuosi töitä siellä ja katsoa elämää eteenpäin uudelleen. Ja ainahan kotiin Suomeen takaisin pääsee jos tuntuu että on tehnyt virheen. Ilmottele ihmeessä kuulumisiasi jos tämän viestin näet. Tsemppiä!!


      • ulkomaille
        mayu88 kirjoitti:

        Olen parin päivän aikana selvittänyt näitä paperiasioita netistä ja aika huonosti saa netin kautta tietoa. Tai sitten etsin aivan väärästä paikasta! Osaisitko antaa vinkkejä mitä on nämä kaikki tarvittavat paperit? Tiedän, että niitä lupia ja muita papereita saa varmasti täytellä mutta kokemuksesta osaisit ehkä opastaa nettiin eksynyttä.

        Mihin päin italiaa itse menit? Kuinka kauan olet siellä asunut?

        Minun olisi tarkoitus asua muutama viikko ensin hotellissa ja tutkia mahdolliset asunto vaihtoehdot jotka ystäväni siellä ovat katsoneet budjettiin sopivaksi. Työpaikan aijon etsiä itse! Millaista työtä itse teet?

        Mukava kuulla että muutkin on hurahtanut saapasmaahan! Jos sinulla on aikaa ja kiinnostusta niin vastaile ihmeessä. Täällä suunnassa ollaan vielä niin alkutekijöissään että vinkit on paikallaan.. Minun muuttoa hidastaa ainoastaan auton myynti ja tietenkin paperihommat. En voi päättää että lähden ensi viikolla jos auto onkin vielä myymättä... :)

        Kiitos rohkaisusta!

        Maistraatista: italiankielinen virkatodistus
        Kela: todistus sos.turvasta
        Kannattaa myös kysyä Kelasta miten he tulkitsevat ulkomaan työkokemuksen jos sitten palaa joskus Suomeen.

        Italiassa: tarvitset codice fiscalen työnhakua varten,sen saa nopeasti. Työnantaja kysyy usein oleskelulupaa, carta d'identità ja että on tehnyt ilmoituksen osoitteesta asuinkuntaan (residenza).

        Oleskelulupaa suomalaiset eivät tarvitse, mutta
        tietoisuus Suomen EU-jäsenyydestä ei ole levinnyt laajalle.

        Carta d'identità voi anoa kun on tehnyt ilmoituksen osoitteesta asuinkuntaan, jota varten on esitettävä työsopimus, vuokrasopimus,passi jne.

        Rekisteröity vuokrasopimus käy viranomaisille, mutta vuokrasopimukset eivät ole yleisiä Italiassa ja vielä vähemmän rekisteröidyt vuokrasopimukset.

        Asunnon tai huoneen vuokratessa kysytään usein työsopimusta.

        Monimutkaista? Ei kannata lannistua!

        Luonnollisesti italiaa on osattava, koska se auttaa töiden löytämisessä.


      • kysyttävää
        ulkomaille kirjoitti:

        Maistraatista: italiankielinen virkatodistus
        Kela: todistus sos.turvasta
        Kannattaa myös kysyä Kelasta miten he tulkitsevat ulkomaan työkokemuksen jos sitten palaa joskus Suomeen.

        Italiassa: tarvitset codice fiscalen työnhakua varten,sen saa nopeasti. Työnantaja kysyy usein oleskelulupaa, carta d'identità ja että on tehnyt ilmoituksen osoitteesta asuinkuntaan (residenza).

        Oleskelulupaa suomalaiset eivät tarvitse, mutta
        tietoisuus Suomen EU-jäsenyydestä ei ole levinnyt laajalle.

        Carta d'identità voi anoa kun on tehnyt ilmoituksen osoitteesta asuinkuntaan, jota varten on esitettävä työsopimus, vuokrasopimus,passi jne.

        Rekisteröity vuokrasopimus käy viranomaisille, mutta vuokrasopimukset eivät ole yleisiä Italiassa ja vielä vähemmän rekisteröidyt vuokrasopimukset.

        Asunnon tai huoneen vuokratessa kysytään usein työsopimusta.

        Monimutkaista? Ei kannata lannistua!

        Luonnollisesti italiaa on osattava, koska se auttaa töiden löytämisessä.

        mutta mitä muita töitä olisi helppo saada Italiassa?? minäkin olen nuori ja Italiaan muutto kiinnostaisi kielen jo osaan, olen vaan kuullut että palkka on huono ja töitä vaikea saada, etenkin mitä etelämmäksi menee..

        Miten esim. lastenhoidosta maksetaan ja onko tuollainen työ helppo saada? tosi vähän maksetaan?
        entä onko kauppoihin tms. helppo päästä töihin? tuskin? mikä työ olisi suht hyväpalkkainen?(että pärjäisi ja voisi elää siellä ilman jatkuvia rahahuolia)

        entä jos jää työttömäksi, Italiassa ei varmaan mikään työvoimatoimisto tai sossu maksa mitään?:D jos siellä edes työvoimatoimistoa on tuskin


      • ulkomaille
        kysyttävää kirjoitti:

        mutta mitä muita töitä olisi helppo saada Italiassa?? minäkin olen nuori ja Italiaan muutto kiinnostaisi kielen jo osaan, olen vaan kuullut että palkka on huono ja töitä vaikea saada, etenkin mitä etelämmäksi menee..

        Miten esim. lastenhoidosta maksetaan ja onko tuollainen työ helppo saada? tosi vähän maksetaan?
        entä onko kauppoihin tms. helppo päästä töihin? tuskin? mikä työ olisi suht hyväpalkkainen?(että pärjäisi ja voisi elää siellä ilman jatkuvia rahahuolia)

        entä jos jää työttömäksi, Italiassa ei varmaan mikään työvoimatoimisto tai sossu maksa mitään?:D jos siellä edes työvoimatoimistoa on tuskin

        Hyväpalkkaisen työn määritteleminen on vaikeaa, kun riippuu jokaisen menoista, miten paljon käyttää rahaa mutta hyväpalkkaisen määrittelyyn auttaa mm. tieto asumiskustannuksista.

        Vuokrataso vaihtelee paikkakunnittain, mutta huone voi maksaa 400-600€/kk, yksiö 500-800€/kk. Keskipalkka on 1100€/kk. Pohjois-Italiassa on paremmat mahdollisuudet.

        Lastenhoitotyön palkkausta en tunne, mutta olen nähnyt ilmoituksia joissa lastenhoitajalle tarjotaan ylläpito palkan lisäksi.

        Työn löytymiseen auttaa luonnollisesti suhteet, oma persoonallisuus, miten myyt taitosi työntekijää etsivälle, ikä, ulkonäkö ja sukupuoli.

        Kannattaa selvittää Kelasta ja Suomen työvoimatoimistosta EU-alueen työttömyysturva asiat kuten työnhakuun liittyvät ehdot, mahdollinen työttömyys ulkomailla, miten työnteko ulkomailla otetaan huomioon mikäli palaa Suomeen ja ei löydä töitä Suomesta.

        Ei kannata lannistua! Onnea etsimiseen!!!


    • pipistrello

      miten kaikkien järjestelyjen kanssa menee? :)
      olis kiva jutella enemmänkin aiheesta (ja aiheen vierestä :)) kun itsekin kovasti italiaan haluaisin muuttaa..
      pistä viestiä jos kiinnostaa jutustella (pipistrello(at)suomi24.fi) :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      187
      7436
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4322
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2059
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1681
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe